Fatbike-nojakki

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja PW »

Läskinojakin rakentaminen alkanut kiinnostaa mm. tämän suunnitelman takia.
Kertaalleen jo kysyin, mistä näitä kiekkoja kannattaa ostaa ? Ovat vissiin aika hinnakkaita ?
Onko kaikki läskikiekot 26" vanteella (559) ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Onko kaikki läskikiekot 26" vanteella (559) ?

On näitä "semiläskejä" 507 kiekollakin, mulla on tällainen:

http://www.municycle.ca/images/quax_cross_24_a.jpg

Kumi on 3x24, vanne on muistaakseni 38x507
Chopperi-pyöräilijät käyttää kans takana joskus tätä kokoluokkaa, tämän ulkohalkaisijahan on suunnilleen sama kuin 26" ja ketju menee vielä jouhevasti kun leveyttä vain 3".
Tässä Olli Erkkilän pyörässäkin on jotku 24" kiekot:

Kuva

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Onko kaikki läskikiekot 26" vanteella (559) ?

On näitä "semiläskejä" 507 kiekollakin, mulla on tällainen:

http://www.municycle.ca/images/quax_cross_24_a.jpg

Kumi on 3x24, vanne on muistaakseni 38x507
Chopperi-pyöräilijät käyttää kans takana joskus tätä kokoluokkaa, tämän ulkohalkaisijahan on suunnilleen sama kuin 26" ja ketju menee vielä jouhevasti kun leveyttä vain 3".

Jukka

Läskirenkaan ominaisuuksiin ilmeisesti vaikuttaa paljon alhainen ilmanpaine, mitkä ominaisuudet siihen vaikuttaa ett voi kikkailla ilmanpainetta muuttamalla ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Hintaa tulee ainakin vielä tässä vaiheessa renkaista ja vanteista jonkin verran. Valmiita kiekkoja voi toki kokeilla tilaa, mutta melkein kaikki rakennutetaan koska pyörissä esiintyy erikokoisia sivuun rihtauksia riippuen rungosta. Nojapyörä ei vaadi välttämättä muita erikoisosia kuin noi kaksi riippuen valitusta rungon mallista, mutta ketjulinjan kanssa saa olla tarkkana, koska renkaat on tosiaan niin leveät ettei normaali maastopyörän ketjulinjauskaan riitä ohittamaan keskellä runkoa olevan renkaan.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Mä laskin että MP:n muuttaminen läskiksi budjettiosilla olis maksanu toissa talvena about 550 €. Kiekot, kumit, 135mm etuhaarukka. Jos avovaihteille ja takahaarukan voi vapaasti tehdä niin normi napakin käynee kun vanteen rihtaa pakasta poispäin, tai käyttää napavaihdetta. Muuten jos on massia niin 170mm:n napa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja PW »

Olisko mitään jörkee tehdä siitä etuvetonen ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

PW kirjoitti:

Olisko mitään jörkee tehdä siitä etuvetonen ?

Ehkä. Mutta kuskin paino on sitten hyvä saada kunnolla eturenkaan päälle, 50-60% riittänee vetopitoon. Ja jos on tarkoitus kiivetä niin ainakin reippaasti pidempi akseliväli kuin vaikkapa Pastorin muuten mainiossa vehkeessä. Epäilen silti vähän etenemiskykyä pehmeässä lumessa ja hiekassa, sekä kesällä tiukoissa nousuissa.

Pitää vaan päättää mihin tuollaista lähtee rakentamaan...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Renkaan leveyden ongelmat hoituu toki helpommin takevedolla - jää pelivaraa ketkun kuljetuksen kanssa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Läskirenkaan ominaisuuksiin ilmeisesti vaikuttaa paljon alhainen ilmanpaine, mitkä ominaisuudet siihen vaikuttaa ett voi kikkailla ilmanpainetta muuttamalla ?

Rengas kantaa ilmanpaineellaan. Renkaan tassunjälki "footprint" on pinta-alaltaan tasan sen kokoinen, että tuo pinta-ala kerrottuna rengaspaineella antaa tulokseksi sillä hetkellä kiekon kantaman kuorman. Mitä leveämpi, ja siten myös jouston suunnassa paksumpi, rengas on, sitä suurempia pinta-aloja (footprint) se voi painuessaan tuottaa ja silti säilyttää "kivivaran" alustan ja vanteen välillä. Suuri kosketusala (footprint) saavutetaan pienentämällä painetta tai suurentamalla kuormaa. Toisaalta yläpäässä paine rajautuu renkaan rakenteen kestävyyteen, joka noudattaa melko hyvin "renkaan leveys kertaa paine on vakio" -kaavaa. Eli saman laatuiset renkaat kantavat painetta sama luku jaettuna leveydellä. 50 mm leveä kestää painetta saman rakenteisena vain puolet 25 mm renkaan paineista.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja MikaL »

Leveä rengas ja matala paine vaatii myös leveän vanteen. Renkaan käyttäytymiseen vaikuttaa siis vanteen leveys hyvin voimakkaasti. Vanteita taitaa olla jostain 50 mm leveydestä 100 mm saakka. 50 tai edes 70 mm vanteelle ei ehkä kannata laittaa 125 mm leveää rengasta ja toivoa pärjäävänsä hyvin alhaisella paineellla. Rengas alkaa muljahtelemaan. Varsinaiset läskirenkaat ovat useimmiten 3,8" leveitä ja sittten on tosiläskejä vajaan viiden tuuman renkaita. Ja kolmituumaisiakin löytyy jotka saattaa mennä jo normihaarukoihin ja vanteille.

MetaPhrastic 2012

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1051
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Halpoja vanteita:
http://www.robsson.de/Fette-Felgen/B-Ware:::14_21.html

Renkaista: mitä isompi tpi-lukema, sitä joustavammat kyljet ja sitä parempi rullaavuus pienillä paineilla. Poikittainen kuvi toimii eräänlaisena siipirattaana pehmeässä alustassa, mutta rullaa myös huonosti kovalla alustalla. Eli rengas käyttötarpeen mukaan.
Jos on tarkoitus ajaa upottavassa alustassa, en tekisi etuvetoista. Eturengas pitäisi pehmeällä saada "plaanaamaan" lumen päällä, ja se ei onnistu jos sillä on pakko pitää painoa vetopidon säilyttämiseksi.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Budjettiläskin rakenteluun kävisi varmaan custom-osat, esim:
http://classic-cycle.de/en/Tires-Tubes-and-Supplies/
http://www.chopperdome.com/ (Robssonin omassa kaupassa vanteet maksaa puolet vähemmän...)
Kotomaassa:
http://www.trianglebikes.com/fillarietusivu.htm


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Laitetaas tännekin tämä innoittamaan ;)

http://www.instructables.com/id/EXTREME ... E-BICYCLE/

Kuva

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja tm »

Ihan vakavissani taannoin mietin tuollaisen mönkijärenkaisen (pysty)pyörän tekemistä.
Aloitan nyt tuolla normiläskillä ja jätän tuon XL-läskin vielä pöytälaatikkoon...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tuossa yo kuvassa näkyy selvästi kuinka pieniä nuo kevyet mönkijän renkaat ovat. Kampi ottaa alaskäännettynä melkein maahan vaikka keskiö on napoja ylempänä. Kumin maksimi halkaisija on siis ehkä puoli metriä, eli sama kuin 20" renkaalla. Osa leveyden tuomasta hyödystä menetetään jos rengas on noin pieni. Suuremmat mönkijän renkaat taas on tehty kestämään suurempia kuormia joten paino nousee paljon enempi kuin suhteessa halkaisijan kasvuun suhteutettuna voisi olettaa. Eli parempi tosiaan pysyä fillarin renkaissa...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin