Fatbike-nojakki

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tuossa yo kuvassa näkyy selvästi kuinka pieniä nuo kevyet mönkijän renkaat ovat. Kampi ottaa alaskäännettynä melkein maahan vaikka keskiö on napoja ylempänä. Kumin maksimi halkaisija on siis ehkä puoli metriä, eli sama kuin 20" renkaalla. Osa leveyden tuomasta hyödystä menetetään jos rengas on noin pieni. Suuremmat mönkijän renkaat taas on tehty kestämään suurempia kuormia joten paino nousee paljon enempi kuin suhteessa halkaisijan kasvuun suhteutettuna voisi olettaa. Eli parempi tosiaan pysyä fillarin renkaissa...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja tm »

Päivitystä: selvittelin mille korkeudelle keskiön voisi ripustaa projektiin varatuilla osilla (keskiöputki 100 mm, ja kammet 175 mm).
Kiinnitin keskiö-kammet-polkimet-kengät -paketin nippusiteillä ohjainputkeen ja kääntelin toisiinsa nähden tilantarpeen hahmottamiseksi.

Keskiön ripustus ohjainputkeen.jpg
Keskiön ripustus ohjainputkeen.jpg (100.92 KiB) Katsottu 3104 kertaa

Kampien päiden ja haarukan putkien väliin näyttäisi jäävän vajaa sentti tilaa, mikä saa luvan riittää. Keskiön siirsin sen verran ylös, ettei kammet nappaa kiinni renkaaseen missään tilanteessa. Kantapäät ottavat kiinni renkaaseen vähänkään isommilla kääntökulmilla, tarvii siis muistaa ajossa nostaa kantapäitä ylöspäin tarvittaessa. Etenkin kanoottikokoluokan Lake-talvikengillä, kesäkengillä on hieman paremmin tilaa. Lienee tottumiskysymys.

Kampi ei saa ottaa renkaaseen kiinni.jpg
Kampi ei saa ottaa renkaaseen kiinni.jpg (90.16 KiB) Katsottu 3104 kertaa
Viritystä kerrakseen.jpg
Viritystä kerrakseen.jpg (103.25 KiB) Katsottu 3104 kertaa

Rungon hahmotelman muutin tällaiseksi (keskeneräinen...):

Fatbike_nojakki_update.jpg
Fatbike_nojakki_update.jpg (40.54 KiB) Katsottu 3104 kertaa

Lainailin hieman mhelanderin off-road nojakin suunnitelmia ja siirsin napavaihteen takakiekosta keskiakselille. Takanavaksi tulisi tavallinen ketjuvaihteisen takanapa, levennettynä tosin (170 tai 190 mm). Samalla takahaarukasta saisi symmetrisen muotoisen, 135 millisellä takanavalla siitä olisi tullut melkoisen muotopuoli.

Takajousituksen nivelpiste on nyt väliakselin kohdalla, jolloin polkeminen (ketjun kireys) ei vaikuta jousituksen toimintaan.
Runkoputken takapäätä siirsin samalla alaspäin, jotta jalan nostokorkeuden sai pienemmäksi kuin aiemmissa versioissa.

Penkin tuennan ajattelin hoitaa kuvassa näkyvillä punaisilla putkilla, jotka tulisivat penkin molempiin laitoihin (kiinnitykset puuttuvat kuvasta).
Tarvii mittailla vielä Pastorilta hommattu Puolan penkki (XL) ja päivittää se kuvaan. Voi sitten arvioida paremmin kiinnityskohtia.

Meikäläisen lähestymistapa tähän(kin) projektiin on ollut "fundeeraa ensin, toteuta vasta sitten".
Kokenut rakentajahan olisi tässä ajassa tehnyt jo kymmenen nojakkia :D .

niko
Viestit: 117
Liittynyt: 30 Maalis 2012, 18:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja niko »

Millä ohjelmalla oot piirtäny tuon kuvan?

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja tm »

niko kirjoitti:

Millä ohjelmalla oot piirtäny tuon kuvan?

SolidWorksilla

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tm kirjoitti:

Kantapäät ottavat kiinni renkaaseen vähänkään isommilla kääntökulmilla, tarvii siis muistaa ajossa nostaa kantapäitä ylöspäin tarvittaessa. Etenkin kanoottikokoluokan Lake-talvikengillä, kesäkengillä on hieman paremmin tilaa. Lienee tottumiskysymys.

Tottumiskysymys tosiaan. Näyttää tottuvan vaikka kenkien lisäksi kammet ottavat kiinni kääntyvään renkaaseen/lokasuojaan. Metsäajosta ei ole kokemusta että kuinka usein tarvii noin suurilla kääntökulmilla polkea.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Rohkenen olla eri mieltä väliakselin nivelpisteen vaikutuksesta jousituksen toimintaan. Tuossa taakse menevä ketju on selvästi eri kohdassa kuin nivel. Polkemisvoimat huolehtivat siitä että kaikki välykset ketjussa asettuvat alapuolelle joka hieman löysänä ei vedä vastaan. Eri asia on sitten onko tuollaisesta ketjulinjan ja nivelpisteen erosta käytännön haittaa. Jottei ketju vaikuttaisi lainkaan jousituksen toimintaan sen pitäisi kulkea tasan nivelpisteen kohdalta. Näin ei taida olla juuri missään olemassa olevassa pyörässä ;) Ketjunkireys ei tuolleen tehtynä kyllä muutu jouston seurauksena.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:
tm kirjoitti:

Kantapäät ottavat kiinni renkaaseen vähänkään isommilla kääntökulmilla, tarvii siis muistaa ajossa nostaa kantapäitä ylöspäin tarvittaessa. Etenkin kanoottikokoluokan Lake-talvikengillä, kesäkengillä on hieman paremmin tilaa. Lienee tottumiskysymys.

Tottumiskysymys tosiaan. Näyttää tottuvan vaikka kenkien lisäksi kammet ottavat kiinni kääntyvään renkaaseen/lokasuojaan. Metsäajosta ei ole kokemusta että kuinka usein tarvii noin suurilla kääntökulmilla polkea.

Mun nojakki on suunniteltu niin että kantapäät hipoo rengasta vasta kun haarukan sisäänjoustoa on yli puolet joustomatkasta. Niissä paikoissa joilla tuolla rymyän ei hommasta tulisi mitään jos pitäisi kivien välissä pujotellessa vielä hillitä polkemista ja/tai varoa kantapäiden osumista renkaisiin. Muistaakseni tänä kesänä vasta on pari kertaa kantapää hipaissut rengasta... joten aika onnistunut värkki ainakin noilta osin.

Läskinojakissa ei ole joustokeulaa jolloin homman saisi toimimaan helpomminkin mutta jos moista tarvetta ei ole ja muutenkin ajo rauhallisempaa niin LWB ja että kammet & polkimet välttää renkaat niin riittänee.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jooseha kirjoitti:

Rohkenen olla eri mieltä väliakselin nivelpisteen vaikutuksesta jousituksen toimintaan. Tuossa taakse menevä ketju on selvästi eri kohdassa kuin nivel. Polkemisvoimat huolehtivat siitä että kaikki välykset ketjussa asettuvat alapuolelle joka hieman löysänä ei vedä vastaan. Eri asia on sitten onko tuollaisesta ketjulinjan ja nivelpisteen erosta käytännön haittaa. Jottei ketju vaikuttaisi lainkaan jousituksen toimintaan sen pitäisi kulkea tasan nivelpisteen kohdalta. Näin ei taida olla juuri missään olemassa olevassa pyörässä ;) Ketjunkireys ei tuolleen tehtynä kyllä muutu jouston seurauksena.

Nyt et hoksaa mistä ne polkemisen voimat tulevat suhteessa jousitukseen. Jos käytetään, kuten olin itse suunnitellut, saman kokoisia rattaita takanavassa ja väliakselilla, on ketjun vetopisteet suhteessa jousituksen niveleen täsmälleen vaakatasossa. Näin renkaan sisään joustaessa ei kammet pyri kääntymään ja vastaavasti polkiessa ei vääntö pyri rengasta nostamaan tai jos niin tekee niin se ei ole riippuvainen sisäänjouston määrästä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

tm kirjoitti:

Lainailin hieman mhelanderin off-road nojakin suunnitelmia ja siirsin napavaihteen takakiekosta keskiakselille. Takanavaksi tulisi tavallinen ketjuvaihteisen takanapa, levennettynä tosin (170 tai 190 mm). Samalla takahaarukasta saisi symmetrisen muotoisen, 135 millisellä takanavalla siitä olisi tullut melkoisen muotopuoli.

Takajousituksen nivelpiste on nyt väliakselin kohdalla, jolloin polkeminen (ketjun kireys) ei vaikuta jousituksen toimintaan.
Runkoputken takapäätä siirsin samalla alaspäin, jotta jalan nostokorkeuden sai pienemmäksi kuin aiemmissa versioissa.

Asiaa. Itse olen tämän kesän rymistelyjen perusteella ainakin seuraavan proton suhteen hylkäämässä väliakseliratkaisun. Kelluva jarrusatula on vielä harkinnassa kuten itse tehty nilkku-joustokeula ilmaiskarilla...

Mutta väliakselia käyttäen saat tuon runkoratkaisun toimimaan. Muuten siinä tulisi kovin paljon ketjulle taittoa joka huonontaisi takajouston toimintaa. Ja kun tilaa on penkin alla niin ei tarvi lähteä tekemään itse takanapaa kaksine jarrulevyjen laippoineen jos laitat normaalin takanavan jossa vapaaratas jää käyttämättä ja levyn tilalla on 16-17 piikkinen sinkulan ratas. Väliakselille sitten nippuna saman kokoinen ratas ja 160-180 mm:n jarrulevy. Samalla kun teet hahlot sinkulan ketjun kulumisen kompensointiin niin jarru väliakselilla poistaa levyjarruongelman joka sinkuloilla on.

Suosittelen käyttämään vaha- tai muuta kuivavoitelua ketjulle ettei takajarrut häviä...

tm kirjoitti:

Meikäläisen lähestymistapa tähän(kin) projektiin on ollut "fundeeraa ensin, toteuta vasta sitten".
Kokenut rakentajahan olisi tässä ajassa tehnyt jo kymmenen nojakkia :D .

Niin... jos saa edes aloitettua sitä rakentamista. No mulla toisaalta on kohtuudella toimiva värkki jo ajossa. Ja kohta voipi olla aikaa rakennella ajamisen lomassa paremmin.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Mielenkiintoinen projekti. Otappa etupään kulmassa huomioon jos siihen vaihtaisi 24" läskin ja sen haarukan jossa on n. 25 mm pienempi akseli-kruunu korkeus.
OnOne sivuilta löytyy tiedot tästä haarukasta jota itse suunnittelin kokeilla läskimetassa jossain vaiheessa. 24" Vanteen hankkiminen on vielä vähän auki, mutta ausseista on kait jossain vaiheessa saatavilla pelkkä vanne kun OnOne myy pelkästään kiekko settejä tällä hetkellä, tosin siitä sais 170 mm navan ja 135 mm etunavan kokeiluja varten.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja jooseha »

mhelander kirjoitti:

Nyt et hoksaa mistä ne polkemisen voimat tulevat suhteessa jousitukseen. Jos käytetään, kuten olin itse suunnitellut, saman kokoisia rattaita takanavassa ja väliakselilla, on ketjun vetopisteet suhteessa jousituksen niveleen täsmälleen vaakatasossa. Näin renkaan sisään joustaessa ei kammet pyri kääntymään ja vastaavasti polkiessa ei vääntö pyri rengasta nostamaan tai jos niin tekee niin se ei ole riippuvainen sisäänjouston määrästä.

Polkemisen voimat tulee ketjun kautta jousitukseen :wink: Ei tuolla väliakselilla ole mitään taikavoimaa. Samanlailla ne voimat kulkee vaikka olisi sama ketjulinja taittopyörällä.
Kuvittele polkimet lukkoon ja yritä joustaa pelkällä takapäällä ilman että pyörä liikkuu. Ei onnistu.
Toinen havainnollistava keino on lukita takarengas jarrulla ja polkea. Helposti huomaa että ketjun pitäisi kulkea nivelen läpi.
Jos voimaa viedään nivel pisteen ohi niin tulee aina vääntöä ellei voima kulje nivelpisteen läpi tai ole samansuuntainen nivelen akselin kanssa. Jälkimmäinen ei onnistu takajousituksen suhteen.
Käytännössä pyörässä ei tarvitse pyrkiä takenteeseen jossa polkeminen ei vaikuta lainkaan jousitukseen. Vaikutuksen pitää olla vain niin pieni ettei se haittaa tai sitä ei edes huomaa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Nyt et hoksaa mistä ne polkemisen voimat tulevat suhteessa jousitukseen. Jos käytetään, kuten olin itse suunnitellut, saman kokoisia rattaita takanavassa ja väliakselilla, on ketjun vetopisteet suhteessa jousituksen niveleen täsmälleen vaakatasossa. Näin renkaan sisään joustaessa ei kammet pyri kääntymään ja vastaavasti polkiessa ei vääntö pyri rengasta nostamaan tai jos niin tekee niin se ei ole riippuvainen sisäänjouston määrästä.

Polkemisen voimat tulee ketjun kautta jousitukseen :wink: Ei tuolla väliakselilla ole mitään taikavoimaa. Samanlailla ne voimat kulkee vaikka olisi sama ketjulinja taittopyörällä.
Kuvittele polkimet lukkoon ja yritä joustaa pelkällä takapäällä ilman että pyörä liikkuu. Ei onnistu.
Toinen havainnollistava keino on lukita takarengas jarrulla ja polkea. Helposti huomaa että ketjun pitäisi kulkea nivelen läpi.
Jos voimaa viedään nivel pisteen ohi niin tulee aina vääntöä ellei voima kulje nivelpisteen läpi tai ole samansuuntainen nivelen akselin kanssa. Jälkimmäinen ei onnistu takajousituksen suhteen.
Käytännössä pyörässä ei tarvitse pyrkiä takenteeseen jossa polkeminen ei vaikuta lainkaan jousitukseen. Vaikutuksen pitää olla vain niin pieni ettei se haittaa tai sitä ei edes huomaa.

Näin se on. Sellainen huomio kuitenkin vielä, että nivelen keskiakselin läpi kulkeva ketju ei välitä joustoliikettä polkimille, mutta aiheuttaa polkemisen tahtiin niiaamista, renkaan ja tien välisen kiihdytysvoiman ja takaripustuksen nivelen väisen momenttivarren takia. Tämä momentti pitää kumota ketjuvoima kertaa väliakselin eteen kytketyn ketjupyörän säde. Tuossa kuvassa näyttäisi olevan aika hyvä suhde: Ketjuvoima kertaa sen momenttivarsi jaettuna ketjun ja pyörän liikenopeuksien suhteella pitäisi antaa nivelpisteen mahdollisimman lähelle takalinkun nivelpisteen korkeuden. :shock: Sori, liian sekava selitys, mutta noin se menee. 8)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:

Sellainen huomio kuitenkin vielä, että nivelen keskiakselin läpi kulkeva ketju ei välitä joustoliikettä polkimille, mutta aiheuttaa polkemisen tahtiin niiaamista, renkaan ja tien välisen kiihdytysvoiman ja takaripustuksen nivelen väisen momenttivarren takia.

Oletan sama syy saa etuvetoisen liian löysän takajousituksen niiaamaan polkemisen tahtiin?

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jooseha kirjoitti:
jori kirjoitti:

Sellainen huomio kuitenkin vielä, että nivelen keskiakselin läpi kulkeva ketju ei välitä joustoliikettä polkimille, mutta aiheuttaa polkemisen tahtiin niiaamista, renkaan ja tien välisen kiihdytysvoiman ja takaripustuksen nivelen väisen momenttivarren takia.

Oletan sama syy saa etuvetoisen liian löysän takajousituksen niiaamaan polkemisen tahtiin?

Juu näin varmaan. Kyllä munkin maasturin keula pompottaa kun jyrkkää mäkeä väännetään ylös alhaisella kadenssilla. Vähän loivempaa kun pyörittää asiallisella kadenssilla niin ainakaan polkeminen ei aiheuta keulan tai perän pompottelua.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja jori »

mhelander kirjoitti:
jooseha kirjoitti:
jori kirjoitti:

Sellainen huomio kuitenkin vielä, että nivelen keskiakselin läpi kulkeva ketju ei välitä joustoliikettä polkimille, mutta aiheuttaa polkemisen tahtiin niiaamista, renkaan ja tien välisen kiihdytysvoiman ja takaripustuksen nivelen väisen momenttivarren takia.

Oletan sama syy saa etuvetoisen liian löysän takajousituksen niiaamaan polkemisen tahtiin?

Juu näin varmaan. Kyllä munkin maasturin keula pompottaa kun jyrkkää mäkeä väännetään ylös alhaisella kadenssilla. Vähän loivempaa kun pyörittää asiallisella kadenssilla niin ainakaan polkeminen ei aiheuta keulan tai perän pompottelua.

Ei se ole sama ilmiö, vaan aivan toinen, joskin myös kiihtyvyydestä johtuva. Etuvetoisen pompotusta ei pysty vaimentamaan muuten, kuin vaimentimella joustoelementeissä, vai pitäisikö rakentaa kiihtyvyyteen reagoiva takapään nostomekanismi. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin