Fatbike-nojakki

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

tm kirjoitti:

Jos nivelen kuulan keskipiste on vaakalaakeroinnin pyörähdysakselilla, niin toimii.

No niinpä näyttää olevan ku tarkemmin katsoo. Pitäiskö ne moniteholasit jo hommata :oops:

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja tm »

Ohjaustangon kiinnityksen sain valmiiksi. Luulisi olevan riittävän tukeva...

ohjaustangon_kiinnitys.jpg
ohjaustangon_kiinnitys.jpg (56.79 KiB) Katsottu 3969 kertaa
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja jori »

tm kirjoitti:

Ohjaustangon kiinnityksen sain valmiiksi. Luulisi olevan riittävän tukeva...
Kuva

Hieno kuva, mutta kun ei tiedä, mitä siinä on, ei se selviä kuvastakaan. Täytyy siis kysyä.

Ensin tulee mieleen, että siinä on teräksestä hitsattu stemmi, jossa on halkaistu poikkiputki hitsattu kiinni pystyputkeen. Halkaistuun osaan sitten työnnetty alumiininen ohjaustanko sisään ja puristettu kahdella klemmarilla kiinni. :)

Sitten näkyykin klemmarien sisäpuolella pätkät kartiomaista ohjaustankoputkea. :? Onko ohjaustanko siis sittenkin poikkiputken päälle pujotetut kaksi pätkää, jotka on sitten päältä puristettu tuon poikkiputken päälle kiinni. :?

Kääk! Mitä minä näen, vai näenkö vain harhoja. :shock:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti:

Hieno kuva, mutta kun ei tiedä, mitä siinä on, ei se selviä kuvastakaan. Täytyy siis kysyä.

Ensin tulee mieleen, että siinä on teräksestä hitsattu stemmi, jossa on halkaistu poikkiputki hitsattu kiinni pystyputkeen. Halkaistuun osaan sitten työnnetty alumiininen ohjaustanko sisään ja puristettu kahdella klemmarilla kiinni. :)

Sitten näkyykin klemmarien sisäpuolella pätkät kartiomaista ohjaustankoputkea. :? Onko ohjaustanko siis sittenkin poikkiputken päälle pujotetut kaksi pätkää, jotka on sitten päältä puristettu tuon poikkiputken päälle kiinni. :?

Kääk! Mitä minä näen, vai näenkö vain harhoja. :shock:

Kuva-arvoitus :wink:
Ensin mieleen tullut on oikein, tavallinen alumiininen ohjaustanko menee halkaistun poikkiputken läpi. Koska kiristysklemmarit eivät olleet suoraan 30x1,5 putken päälle istuvat, niin väliin piti laittaa täytteeksi alumiiniholkit (jotka siis kurkkivat hieman klemmarien alta).

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja tm »

Vähän päivitystä:

  • penkintukiputket nyt "yhtä puuta" -> poikkiputki yläpäähän
  • penkin kiinnitys nippusiteillä
  • taittopyörän kiinnike
kuva1.jpg
kuva1.jpg (105.86 KiB) Katsottu 3797 kertaa
kuva2.jpg
kuva2.jpg (90.51 KiB) Katsottu 3797 kertaa
kuva3.jpg
kuva3.jpg (71 KiB) Katsottu 3797 kertaa
kuva4.jpg
kuva4.jpg (72.23 KiB) Katsottu 3797 kertaa
kuva5.jpg
kuva5.jpg (74.73 KiB) Katsottu 3797 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja tm »

Hommasin taannoin tätä projektia varten tällaisen etuvaihtajan, joka tulee kiinni keskiöputken ja -patruunan väliin:

Shimano E-type etuvaihtaja_.jpg
Shimano E-type etuvaihtaja_.jpg (23.8 KiB) Katsottu 3780 kertaa

Kun äsken aloin sovitella paikoilleen, niin eipähän tuo sitten mahdukaan tähän, emäputken yläpää tulee vahvasti tielle :evil:.

Ehkä tyydyn vaan elämään ilman etuvaihtajaa, ja harjoittelen vaihtamaan kengällä. Joku ketjuohjurin pitäisi kyllä siinäkin tapauksessa olla estämässä ketjun putoaminen eturattailta. Tai sitten rakentelen itse jonkinlaisen "ketjun suistimen". Tai hankin taakse rataspakaksi jonkun laajemman välitysalan kapistuksen, jolloin selviää yhdellä eturattaalla.

Eipä sillä, enhän ole tuolla vielä metriäkään ajanut, joten en tiedä pystyykö tuolla edes ajamaan hitaasti (pitkä akseliväli ja silleen...) -> tarvitaanko edes kaikkein hitaimpia välityksiä. Aika näyttää.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kyllä 10 vaihteella pärjää aivan . Nykyään on saatavan vaikka minkä kokosia takapakkoja .

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja jooseha »

tm kirjoitti:

Ehkä tyydyn vaan elämään ilman etuvaihtajaa, ja harjoittelen vaihtamaan kengällä. Joku ketjuohjurin pitäisi kyllä siinäkin tapauksessa olla estämässä ketjun putoaminen eturattailta.

Mikä sen ketjun rattailta pudottaisi ilman ohjuria? No, saattaa se vaihtamista harjoitellessa pudota pari kertaa.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Niin kauan kun sulla on moderni takavaihtaja jossa on "kytkin" niin ei pitäis olla ongelma, mutta ilman sitä niin ohjuri on tulee tarpeeseen. Jooseha ei ole tainu ajella kauheesti metsässä

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Mikäs tämä "kytkin" on?

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Wacky kirjoitti:

Niin kauan kun sulla on moderni takavaihtaja jossa on "kytkin" niin ei pitäis olla ongelma, mutta ilman sitä niin ohjuri on tulee tarpeeseen. Jooseha ei ole tainu ajella kauheesti metsässä

mhelander(evo-offari), nojailija(proto-offari), terppa(läski-Pioneer), eemeli (läskit 6 ja 9). Kaikki ilman ohjuria :roll:
Mähän viihdyin metsässä, kun maalla asuin :wink:

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja Härski »

Mulla tipahteli ihan jo mbb-stä ketjut kunnon nimismiehen kiharoissa, ennen kuin laitoin etuvaihtajan. Tosin "taka" -vaihtajakin on sieltä halvimmasta- ja löysimmästä päästä.

Mettään ei sillä vehkeellä ole ainakaan mun taidoilla sit mitään asiaa et ei sieltä kokemusta.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja Wacky »

jooseha kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Niin kauan kun sulla on moderni takavaihtaja jossa on "kytkin" niin ei pitäis olla ongelma, mutta ilman sitä niin ohjuri on tulee tarpeeseen. Jooseha ei ole tainu ajella kauheesti metsässä

mhelander(evo-offari), nojailija(proto-offari), terppa(läski-Pioneer), eemeli (läskit 6 ja 9). Kaikki ilman ohjuria :roll:
Mähän viihdyin metsässä, kun maalla asuin :wink:

mhelander käyttää narrow-wide eturatasta enkä ihmettelis että muutamalla muulla saattais olla kans jotain vastavaa ja loput kärsii ihan varmasti ketjujen tiputtelusta jota teppo haluaa välttää.
Metsässä viihtyminen ja siellä vakavasti ajaminen pyörällä on kaksi hyvinkin eri asiaa niin kuin maalla asuvan sun pitäis tietää.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja tm »

Perinteisellä varustuksella ainakin aloitellaan, eli hyllystä löytyneillä 9-v takapakalla ja menneiden vuosien takavaihtajalla -> kyllä ketju tulee heilumaan :-).

”Vakava” maastoajo jäänee tällä härpäkkeellä vähemmälle, mutta eiköhän röykytystä aina välillä osu sen verran kohdalle, että ketjun eturattaalla pysymisen kanssa voi olla haastetta ilman etuvaihtajaa/ketjuohjuria tahi narrow-wide -ratasta.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja tm »

Joulun aatonaattoiltana sain harsittua Mastodontti-nojakin ajokuntoon, mutta testiajon jätin suosiolla päiväaikaan suoritettavaksi. Jouluaatto kului ihan muiden asioiden parissa, joten koeajon vuoro oli tänään.

Parin epävarman polkaisun jälkeen, eli suht nopeasti ajaminen alkoi sujua siedettävästi. Tosin mitään tiukkoja käännöksiä en pikaisella testilenkillä uskaltanut vielä kokeilla. Ihan ajokelpoiselta tuo nojakki tuntui, pitkästä akselivälistä huolimatta.

Läskipyörien yleinen ominaisuus esiintyi tässäkin, eli etupyörän taipumus "haukata" käännöksissä. Kun alkaa kallistaa pyörää ja kääntää ohjaustankoa, niin leveä eturengas yrittää kääntyä aiottua enemmän. Tuo yhdistettynä ohjauksessa olleeseen pieneen klappiin (laakeripesä väljä ohjausvarressa -> korjauslistalla...) aiheutti sen, ettei ohjaustuntuma ollut parasta A-luokkaa. Klappi pois ohjauksesta + lisää treeniä, niin kelvollinen tulee.

Ajoasento tuntui muuten hyvältä, mutta selkänoja oudokseltaan sen verran takakenolta, että jonkinlainen niskatuki tarvii rakentaa, ainakin totutteluvaiheen ajaksi.

Näkyvyys pyörän eteen on rajallinen, ohjaustanko tulee näkökenttään -> ihan pyörän eteen ei näe, muuten kuin kurkkimalla hieman sivusta. Pyörä ei siis liene parhaimmillaan teknisessä maastossa, vaan vähän isommilla ja helpommilla reiteillä.

Ajaessa kantapäät (kenkien sisäreunat) kopsivat helposti kiinni etuhaarukan putkien kylkiin, jos antaa kantapäiden kääntyä "rennosti" sisäänpäin sen, mitä lukkopolkimet antavat myöten. Tuskin mikään ylitsepääsemätön juttu, varmaan tuohonkin tottuu. Mutta ainakin tämän eturenkaan kanssa haarukka voisi olla vähän kapeampikin -> pitäisikö tehdä diy-etuhaarukka, johon sopisi normikokoinen (559-vanne) läskirengaskin pyörimään...?

Pätkä testilenkistä oli vähän kuoppaisempaa reittiä, jossa takajousitus tuntui toimivan mukavasti, iskut eivät tulleet pahasti selkänojaan asti. Jousittamattoman kevyen etupään kanssa ei (vielä) tuntunut olevan ongelmaa.

Kuski tarvitsee nojakkitreeniä, jalat olivat taas jokusen kuukauden tauon jälkeen kovasti ihmeissään ajoasennosta. Pitkät kammetkin (170 mm) varmaan vaikuttivat, mutta tällaisessa "vääntö"pyörässä en lyhkäisiin siirry, ainakaan vielä... :-).

Pyörän tuleva värikin "selvisi" -> koska pyörä valmistui näin jouluna, niin väri olkoon punainen :-). Kunhan kaupat taas aukeaa, niin käyn hakemassa purkin Miranolia ja sutaisen pintaan: https://www.kodinterra.fi/fi/terra/tikk ... l-punainen

Ennen maalausta pitää vielä hitsailla jonniinlainen kiinnityspaikka ajovalolle keskiön eteen/alle, sekä funtsia etuvaihtaja/ketjuohjurijuttua.
Etujarrukin puuttuu vielä.

kuva1.jpg
kuva1.jpg (108.72 KiB) Katsottu 3269 kertaa
kuva2.jpg
kuva2.jpg (80.38 KiB) Katsottu 3269 kertaa
kuva3.jpg
kuva3.jpg (80.68 KiB) Katsottu 3269 kertaa
kuva4.jpg
kuva4.jpg (88.88 KiB) Katsottu 3269 kertaa
kuva5.jpg
kuva5.jpg (84.12 KiB) Katsottu 3269 kertaa
kuva6.jpg
kuva6.jpg (87.16 KiB) Katsottu 3269 kertaa
kuva7.jpg
kuva7.jpg (113.39 KiB) Katsottu 3269 kertaa
Vastaa Viestiin