Fatbike-nojakki

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja tm »

Syväri kirjoitti:

Vaihde vapaalle eli rattaat puoleen väliin, pitäis onnistua kaikissa sorveissa. Tai isoimmat kierrokset mitä paletista löytyy. Sitte istukan avaimella pyörittää pakkaa. Mutta on tosiaan monta tapaa tehdä nuo kierteet.

Kerkesit vastaamaan, päädyin juuri samaan lopputulokseen :) .

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja tm »

jooseha kirjoitti:
tm kirjoitti:

Taidan seuraavaksi sovitella etuhaarukan ohjainlaakerin paikalleen. Emäputken yläpää meni soikeaksi, kun sauman joutui vetämään lähelle päätä. Vaatinee putken dremelöintiä laakeripesän sovittamiseen, ja lopulliseen asennukseen epoksia.

Ei hajuakaan toimiiko, mutta saisko sen pyöreäksi kartiolla? Sullahan on sorvi. Tekee oikean kokoisen kartion, sisä tai ulkopuolisen ja pakottaa silla putken oikean muotoon :?

Ehkä vähemmän soikeaksi ainakin ja kenties hieman venähtämään, ei tarvisi dremelöidä. Tarvii tutkailla huomenna...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja tm »

Tarkemman mittailun ja kevyen dremel-hionnan jälkeen puristelin ohjainlaakerien kupit paikalleen. Apuna kierretanko sekä pari isoa prikkaa ja mutteria. Emäputket olivat kokoa 38x2 mm, hommasin ne taannoin Syväriltä. Ilmeisesti niiden reikä on vähän isompi kuin tavallisissa fillarin rungoissa, kun kupit menivät paikalleen suht helposti.

Laitoin etuhaarukan ja -kiekon paikalleen, ja sommittelin myös takakiekon kuvaan. Akselivälitavoite noin 158 cm, ja eturunkokin suunnilleen oikeassa asennossa. Aika pitkältä näyttää, mutta eiköhän tuo muutu paremman näköiseksi, kun saa loputkin kilkkeet mukaan.

Liitteet
hahmotelmaa.jpg
hahmotelmaa.jpg (78.82 KiB) Katsottu 4246 kertaa
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja Pastori »

tm kirjoitti:

lmeisesti niiden reikä on vähän isompi kuin tavallisissa fillarin rungoissa, kun kupit menivät paikalleen suht helposti.

Joo. Mulla samansorttista putkea = sinne pitää laittaa oluttölkin mellapeltiä vähän väliin.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tm kirjoitti:

. Emäputket olivat kokoa 38x2 mm, hommasin ne taannoin Syväriltä. Ilmeisesti niiden reikä on vähän isompi kuin tavallisissa fillarin rungoissa, kun kupit menivät paikalleen suht helposti.

Teoriassa sen reiän pitäisi olla jopa 0,6mm liian suuri koska 1 1/8" headsetin laakerin ulkomitta on määritelty 25,4mm:ksi: http://sheldonbrown.com/cribsheet-headsets.html
Käytännössä kun 2mm levystä kylmävalssataan 38mm putki niin sen keskireikä ei ole 26mm vaan jotakin vähän pienempää. Geopyörässä emäputki on tuota 38x2 putkea ja laakerit piti puristaa paikoilleen ruuvipuristimella, mutta menivät kuitenkin keveämmin kuin tuumamitoitettuun emäputkeen. Välystä ei ole tuhansienkaan ajokilometrien jälkeen tullut, eli ollos huoleton ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Kuinkas korkealla kammet tällä hetkellä?

Mä jouduin jälkikäteen liimaamaan omat headsetit kun käytin 38x2 putkea. Mun tapauksessa voipi olla syynä, että tuli hiottua vähän huolimattomasti jäysteitä pois...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja tm »

eemeli kirjoitti:

Kuinkas korkealla kammet tällä hetkellä?

Mä jouduin jälkikäteen liimaamaan omat headsetit kun käytin 38x2 putkea. Mun tapauksessa voipi olla syynä, että tuli hiottua vähän huolimattomasti jäysteitä pois...

Keskiön korkeus oli hieman alle 90 cm. Tarkemman arvon saa takahaarukan valmistumisen jälkeen.
Mellapelliä ei tuonne putken ja laakerikupin väliin olisi mulla sopinut, mutta eiköhän tuo pysy paikallaan. Putki oli saumatonta (=ei hitsaussaumaa näyvissä sisällä).

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja tm »

jviirret kirjoitti:

Teoriassa sen reiän pitäisi olla jopa 0,6mm liian suuri koska 1 1/8" headsetin laakerin ulkomitta on määritelty 25,4mm:ksi: http://sheldonbrown.com/cribsheet-headsets.html
Käytännössä kun 2mm levystä kylmävalssataan 38mm putki niin sen keskireikä ei ole 26mm vaan jotakin vähän pienempää. Geopyörässä emäputki on tuota 38x2 putkea ja laakerit piti puristaa paikoilleen ruuvipuristimella, mutta menivät kuitenkin keveämmin kuin tuumamitoitettuun emäputkeen. Välystä ei ole tuhansienkaan ajokilometrien jälkeen tullut, eli ollos huoleton ;)

?????
Laakerikuppien (emäputken sisään menevän osan) ulkohalkaisija on 34 mm.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tm kirjoitti:

Putki oli saumatonta (=ei hitsaussaumaa näyvissä sisällä).

Aa, siltä osin sitten eroaa tuosta mun 38x2:sta. Sauman toki hivasin pois niin syvältä kuin mihin laakeri ylettää.

tm kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Teoriassa sen reiän pitäisi olla jopa 0,6mm liian suuri koska 1 1/8" headsetin laakerin ulkomitta on määritelty 25,4mm:ksi: http://sheldonbrown.com/cribsheet-headsets.html
Käytännössä kun 2mm levystä kylmävalssataan 38mm putki niin sen keskireikä ei ole 26mm vaan jotakin vähän pienempää. Geopyörässä emäputki on tuota 38x2 putkea ja laakerit piti puristaa paikoilleen ruuvipuristimella, mutta menivät kuitenkin keveämmin kuin tuumamitoitettuun emäputkeen. Välystä ei ole tuhansienkaan ajokilometrien jälkeen tullut, eli ollos huoleton ;)

?????
Laakerikuppien (emäputken sisään menevän osan) ulkohalkaisija on 34 mm.

Hmm, ensimmäinen yövuoro vuoden tauon jälkeen takana :lol: Katoin ihan väärää mittaa :oops: Jokatapauksessa tuohon 38x2 putkeen laakerit oppoaa hieman kevyemmin kuin "oikeaan" emäputkeen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Se on tosiaan 38x2 saumatonta sylinteriputkea eli sisämitta on 34 +0.02 tjsp. Laakerikupit mitä ite käytin noitten kanssa oli 34.1mm ulkohalkaisijaltaan. Saattaa tosin maalipintakin olla tuon 0.1mm. Mutta mulla on ainakin on pysynyt kiinni, jos epäilyttää niin jotain kevyttä lukitetta väliin.

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja eemeli »

tm kirjoitti:

Keskiön korkeus oli hieman alle 90 cm. Tarkemman arvon saa takahaarukan valmistumisen jälkeen.

Koittanut tuota omaa pyörää miettiä. Omassa 28/28 maantiekilpurisssa keskiön korkeus on 810mm. Itselle tuo tuntuu liian korkealta. Täytyy kai laittaa 80mm kammet...

Muok. Korjattu mittoja...

Viimeksi muokannut eemeli, 15 Marras 2014, 08:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja vph »

eemeli kirjoitti:

Koittanut tuota omaa pyörää miettiä. Omassa 28/28 maantiekilpurisssa keskiön korkeus on 81mm. Itselle tuo tuntuu liian korkealta. Täytyy kai laittaa 80mm kammet...

Aika tontissahan tuo jo on, 80 mm kammilla ei jää kuin milli pelivaraa. Normikammilla ajo varmaan aika haastavaa. :P

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja tm »

Pienen tauon jälkeen homma jatkui tänään takahaarukan nivelen laakeroinnilla. Itse takahaarukkahan on jo käytännössä melkein valmis, enää tarvisi vain aloittaa :D . Putketkin on vielä kaupassa.

Laakerien pesät sorvailin alumiinista. Toisesta tuli sopivan jämpti, toinen meni överiksi eli on hieman väljä -> tarvinnee liimata urakuulalaakeri kiinni pesään, ehkä ruuvilukitekin saattaisi riittää. Laakerit on mallia 6004: reikä 20 mm, ulkohalk. 42 mm ja leveys 12 mm. Akseli on 20 millin hydrauliputkea.

Takahaarukan_nivelen_laakerointi.jpg
Takahaarukan_nivelen_laakerointi.jpg (106.36 KiB) Katsottu 3821 kertaa
Paketti_kasassa.jpg
Paketti_kasassa.jpg (84.01 KiB) Katsottu 3821 kertaa
Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja Härski »

Vitsi kun joskus itekki malttais jotai tehä tollee. Pieteetillä. tulee meinaa nätti.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Teppo näköjään hokas ton saman kuin minä että jos käyttää ZS44 ohjainlaakereita niin niissä tulee tuo sama rakenne kuin mitä tässä nyt sorvaamalla on tehty. ZS44:ssä tietysti haarukan ohjainputki tai vastaavan paksuinen CrMo-putki sitten niveleen akseliksi.

Miten meinaat kiinnittää akselin haarukkaan ? Itse olen edelleen pohtinut sitä että akseli olisi pidempi, tulisi stemmin tyyppisellä puristuksella kiinni molempiin haarukkaputkiin ja siten toisi lisää vääntöjäykkyyttä haarukkaan. Tietysti mulle tulee simppelimpi haarukka ja pidemmät putket...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin