Fatbike-nojakki

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja tm »

PW kirjoitti:

Eikö tuo ulkona kovetu? Meil on - 20 ;)

Siihen luotetaan :lol: .

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja tm »

Kerroin äsken Mastodontille, että se pääsee huomenna Turkuun... riemastui kuulemastaan ja alkoi hyppiä seinille :lol: .

kuva1.jpg
kuva1.jpg (77.43 KiB) Katsottu 5195 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja tm »

Mahtuu isoon farmariin kiekot irrottamalla.
Pienempään autoon pitäisi palastella enemmän.

kuva2.jpg
kuva2.jpg (96.57 KiB) Katsottu 5195 kertaa
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja jori »

Hieno kuva Mastodontista. Tulee hyvin esiin nuo etu ja takapyörän korkeuserot, jotka toisesta näkökulmasta ovat runkoputken ja emäputken kulmia.
Kuva
Lienee Mastodontti vähän hullu tai vain kokematon, jos Turkuun menosta innostui.
t. jori Tampereelta. :wink:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja Härski »

Laitetaan nyt tämäkin:

Mikä liikennemerkki oikeuttaa tekemään u-käännöksen moottoritiellä?

Turku 10km
:mrgreen:

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Hienohan tästä tuli, onneksi hoksasin etsiä tämän aiheen kun foorumilla on viime aikoina tullut käytyä verraten harvoin.

Mun evo off-roaderin ettäohjaus on penkin päästä kanssa enemmän kulmassa niin nivelen liikerata juuri ja juuri riittää.

Tässä oleva ratkaisu on oikein oiva siihen ongelmaan ja neliöinti etuhaarukan laipalle takaa luistamattoman ohjauksen.

Myös stemmin ratkaisu on nerokas. Eipä tullut itsellä mieleen kun rälläköin protosta Yosemite mallisen myös tähän uuteen.

Sent from my Mi A2 using Tapatalk

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Höregrö
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 206
Liittynyt: 06 Touko 2009, 14:04
Paikkakunta: Turku

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja Höregrö »

Hienolta näyttää turkulaisenkin silmään! Miltä tuo keskellä ohjausakselia oleva ohjaustanko tuntuu verrattuna tavanomaiseen rakenteeseen jossa tanko on yleensä aina akselin etupuolella (tai takapuolella usein nojapyörissä)?

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja tm »

Kiitos kiitos!
Pyörä on nyt tuli... eikun lumikasteensa saanut Turun keikalla :D .
Toimi ongelmitta, mitä nyt takavaihde oli vähän pois säädöistä alkumatkasta.

Keskellä ohjausakselia oleva ohjaustanko tuntuu oikein hyvältä, kuten ohjaus muutenkin. Vipusuhteet on valittu niin, että etupyörä kääntyy vähän enemmän kuin ohjaustanko, jolloin ohjaus on sopivan nopea. Kompensoi pitkän akselivälin aiheuttamaa lisäkääntelyn/korjailun tarvetta.

Sain Nojailijalta uuden penkin, se tarvii tässä lähiaikoina laittaa paikoilleen. Ja rakentaa siihen sopiva niskatuki.
Etujarrukin olis varmaan kiva, vaikkei etupyörällä paljon painoa olekaan... :) .

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja tm »

Toisessa viestiketjussa jori kyseli Mastodontin ajettavuudesta (Nokialla/Tampereella su 3.2.2019 nojapyöräcupin kisa:
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=8&t=5828 ):

jori kirjoitti:

Olosuhteet näkyivät olleen haastavat. Laittakaapa hieman analyysia pyörienne ajettavuudesta lumisissä olosuhteissa. Mikä toimi, mikä ei. Mitä parannettavaa ilmeni. Millä rengaspaineilla ajoitte. Varsinkin Tepon pitkä Fatbike-nojakki kiinnostaa.

"Umpihankiajossa" eli auraamattomassa pakkaspöpperölumessa Fatbike-nojakki (Mastodontti) toimi kuten leveärenkainen pyörä yleensä: pyörä kiemurtelee vähemmän kuin "tavallisen" levyisillä renkailla, ajaminen on helpompaa. Tosin sunnuntaina lunta oli vaan yksinkertaisesti liikaa -> ajosta ei tahtonut tulla mitään. Liikkeellelähdössä oli pehmeällä lumella erityisesti haastetta, kun rengas sutaisi polkaistaessa tyhjää ja pyörä ei lähtenyt liikkeelle. Osasyynä tähän oli laiskuus, eli en alkanut laskea rengaspaineita... takana oli 0,7 baaria ja edessä 0,5 baaria. Lussummalla takarenkaalla liikkeellelähtö olisi varmaankin ollut helpompaa, ehkä.

Vähänkin kovemmalla pohjalla tai ohuemmassa lumessa liikkeellelähdössä tahi etenemisessä ei ollut ongelmaa, ja pyörä käyttäytyi rauhallisesti (pitkä akseliväli...). Toki kaukana edessä oleva kevyt keula luistelee helpommin kuin lähempänä kuskia oleva, mutta toisaalta pitävä leveä eturengas antaa "lisäturvaa" ohjaukseen.

Viikonlopun Vaajakosken ja Nokian ajeluissa tuli lukuisia kaatumisia, mutta nojapyörätyyliin ne olivat "pyllähdyksiä" eli pyörän luiskahtaessa alta kuski maastoutuu pehva edellä maahan. Ei pieniä mustelmia kummempia seurauksia. Talvella lumi pehmentää laskeutumista :) . Paljon turvallisempaa kuin pystypyörällä mukkailu tangon yli.

Kaiken kaikkiaan olen tähän asti ollut tyytyväinen pyörän ajokäytökseen.
Epäsuora ohjaus ja yläohjaus helpottaa hitaasti ajamista, pitkää tilleriä ei tule ikävä :D .

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja tm »

Juhannuksena Alastaron varikkovuorolla kokosin uudet kevyemmät, 584-kokoiset kiekot Mastodonttia varten. Tänä viikonloppuna sitten vanneteipit paikalleen ja tubeless-asennus. Taisi olla helpoin vanne-rengas -yhdistelmä litkuttamisen kannalta meikäläisen pyöräilyhistoriassa: rengas nousi helposti vanteelle eikä vuotanut mistään. Ja paineet olivat tallella vielä seuraavana aamunakin.

Iso oli kevyempien kiekkojen vaikutus Mastodontin luonteeseen: ohjaus muuttui paljon herkemmäksi (tuntui aluksi jopa liian herkältä), ja kulku keveni muutenkin. Ei tietenkään mikään ihme läskikiekkojen jälkeen. 40 mm leveä vanne (DT Swiss M582) ja 70 mm leveä rengas (Schwalbe G-One Allround) tuntuu sopivalta yhdistelmältä yleiskäyttöön Mastodonttiin.

Kilometrien kertyessä rengaspaineetkin saa varmaan pikkuhiljaa kohdilleen. Ensilenkillä (pääosin pyöräteitä: asvalttia sekä hiekkaa) oli takana 2,0 baaria ja edessä 1,5 baaria. Takapainoinen kun on niin eturenkaan paineen voisi tiputtaa pienemmäksikin, ilman että rullaavuus juuri heikkenisi. Saisi samalla vähän mukavuutta etupäähän, nyt on epäsuhta jousittamattoman etupään ja jousitetun takapään kanssa.

Liitteet
kuva2.jpg
kuva2.jpg (114.68 KiB) Katsottu 4173 kertaa
kuva1.jpg
kuva1.jpg (96.25 KiB) Katsottu 4173 kertaa
Vastaa Viestiin