SH24

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

SH24

Viesti Kirjoittaja irakas »

Ensimmäinen luonnos luminojakista SH24:

SH24 29.11.13.jpg
SH24 29.11.13.jpg (82.28 KiB) Katsottu 4861 kertaa

Kun uusin tietokoneen ei vanhaa skanneria enää voinut siihen liittää, siirsin kuvan tänne valokuvaamalla.

Takapyörä koostuu (Nojanallen vinkistä) kahdesta 20" takakiekosta. Vaihteita voi kasata vaikka 157.

Viimeksi muokannut irakas, 29 Marras 2013, 21:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH24

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Entäpä jos keskiön kääntäisi toisinpäin, niin että hammasrattaat olisivat vasemmalla puolella. Sitten vaihdettaisiin takakiekkojen paikkaa niin että rataspakka olisi vasemman puoleisessa renkaassa. Sitten ketjun saisikin vedettyä koko matkan ilman väliakselia...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH24

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:

Entäpä jos keskiön kääntäisi toisinpäin, niin että hammasrattaat olisivat vasemmalla puolella. Sitten vaihdettaisiin takakiekkojen paikkaa niin että rataspakka olisi vasemman puoleisessa renkaassa. Sitten ketjun saisikin vedettyä koko matkan ilman väliakselia...

Jukka

Mielenkiintoinen ja oivaltava ehdotus, mutta kaatuu siihen, että ketju ei voi tulla takakiekkojen väliin, koska kiekkojen ympärille on tarkoitus tehdä yhtenäinen kitkalevy kantavuuden ja pidon saavuttamiseksi.
Myös vaihteitten määrä vakio-osin toteutettuna putoaisi jonnekin 7-9 vaiheille, mikä minusta lumiolosuhteisiin on liian vähän.

Tietenkin voisi tehdä takapyörät leveästi pinnoitettuna erilleen, mutta vaihteitten väheneminen on minusta huono juttu.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH24

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

Myös vaihteitten määrä vakio-osin toteutettuna putoaisi jonnekin 7-9 vaiheille, mikä minusta lumiolosuhteisiin on liian vähän.

Tietenkin voisi tehdä takapyörät leveästi pinnoitettuna erilleen, mutta vaihteitten väheneminen on minusta huono juttu.

Edessä vaihtamisen voi tehdä ketjuputkesta siirtämällä, vaikka ei lumessa niitä nopean pään vaihteita tarvi ollenkaan. Jos taas lunta ei ole niin noin leveällä takakiekolla melko hankala ajaa. Jos pyörä kallistuu yhtään nousee se takarenkaan toisen kulman varaan ja tämä tekee tasapainon pidosta "haastavaa", vähän kuin ajaisi trikellä kahdella pyörällä.
Toinen konsti selvitä ilman väliakselia on tehdä tähän samantyyppinen runko kuin trikessäsi on. Rungosta ei tarvi tehdä yhtä leveää kun vain takamuksen pitää mahtua sivuputkien väliin. Ihan idea vaan, en pohtinut sen tarkemmin käytännön toteutus mahdollisuuksia...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH24

Viesti Kirjoittaja PW »

Onko tarkotettu oikeesti lumelle ? Pitäskö mieluummin olla yks isompi ja läskimpi takakiekko ?
Kovalla alustalla voi olla ikäväntuntunen ajettava jos takakiekot ei kallistu.
Vetääkö molemmat takakiekot ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH24

Viesti Kirjoittaja irakas »

PW kirjoitti:

Onko tarkotettu oikeesti lumelle ? Pitäskö mieluummin olla yks isompi ja läskimpi takakiekko ?
Kovalla alustalla voi olla ikäväntuntunen ajettava jos takakiekot ei kallistu.
Vetääkö molemmat takakiekot ?

Petri

Ideanhan tähän sain venäläisestä Bikeesnowista:

Kuva
Ajopelistä enemmän täällä: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... &start=375

SH24:n takakiekot on kytketty yhteen ja niiden päällä on esim. useampikerroksinen liimattu vaneri, jonka päälle voisi liimata kumisen kaarevaprofiilisen kitkapinnoitteen. (Jos vaan löytyisi sopiva :roll: )

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: SH24

Viesti Kirjoittaja Pastori »

irakas kirjoitti:

kumisen kaarevaprofiilisen kitkapinnoitteen. (Jos vaan löytyisi sopiva :roll: )

Ei kuminen kaarevapintainen kitkapinnoite vois olla esim. rengas?

Jos laittais taakse mönkijän rengas tyyppisen ratkaisun - vähän niinkuin tossa Hanebrinkin pyörässä on noi renkahat.

Kuva

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH24

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Teet sopivan puutynnyrin. Niin että kiekot menee justiinsa sisään tyhjänä ja täyteen pumpattuna "lukittuvat" paikoilleen. Vähän kaareva ulkomuoto sallii pienen kallistumisen.

Kuva

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH24

Viesti Kirjoittaja irakas »

Pastori kirjoitti:
irakas kirjoitti:

kumisen kaarevaprofiilisen kitkapinnoitteen. (Jos vaan löytyisi sopiva :roll: )

Ei kuminen kaarevapintainen kitkapinnoite vois olla esim. rengas?

Jos laittais taakse mönkijän rengas tyyppisen ratkaisun - vähän niinkuin tossa Hanebrinkin pyörässä on noi renkahat.

Joo, tuollainen rengas saattais olla hyvä!

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH24

Viesti Kirjoittaja irakas »

Jos laittais tuollaisen mönkijän renkaan taakse ja tulisi ongelmia pystyssäpysymisen kanssa etusuksella, voisi varautua siihen, että eteenkin voisi vaihtaa tuollaisen mönkijän renkaan. :mrgreen:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

terässiipi
Viestit: 32
Liittynyt: 04 Huhti 2013, 16:57
Paikkakunta: Tsadi

Re: SH24

Viesti Kirjoittaja terässiipi »

Tai sitten laittaa tuplasukset eteen riittävällä leveydellä.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: SH24

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH24

Viesti Kirjoittaja irakas »

terässiipi kirjoitti:

Tai sitten laittaa tuplasukset eteen riittävällä leveydellä.

Kun laittais tuplasukset latukoneen leveydelle voisi ajella pitkin latuja. :D

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: SH24

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

irakas kirjoitti:
terässiipi kirjoitti:

Tai sitten laittaa tuplasukset eteen riittävällä leveydellä.

Kun laittais tuplasukset latukoneen leveydelle voisi ajella pitkin latuja. :D

Tai jos vetopyörän laittaakin etupuolelle, niin laitteella voisi tehdä latuja :wink:


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: SH24

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Maxxis 4-Snow

Kuva
Kuva

Vastaa Viestiin