Sivu 1/7

SH24

Lähetetty: 29 Marras 2013, 20:26
Kirjoittaja irakas

Ensimmäinen luonnos luminojakista SH24:

SH24 29.11.13.jpg
SH24 29.11.13.jpg (82.28 KiB) Katsottu 4862 kertaa

Kun uusin tietokoneen ei vanhaa skanneria enää voinut siihen liittää, siirsin kuvan tänne valokuvaamalla.

Takapyörä koostuu (Nojanallen vinkistä) kahdesta 20" takakiekosta. Vaihteita voi kasata vaikka 157.


Re: SH24

Lähetetty: 29 Marras 2013, 20:37
Kirjoittaja jviirret

Entäpä jos keskiön kääntäisi toisinpäin, niin että hammasrattaat olisivat vasemmalla puolella. Sitten vaihdettaisiin takakiekkojen paikkaa niin että rataspakka olisi vasemman puoleisessa renkaassa. Sitten ketjun saisikin vedettyä koko matkan ilman väliakselia...

Jukka


Re: SH24

Lähetetty: 29 Marras 2013, 21:08
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:

Entäpä jos keskiön kääntäisi toisinpäin, niin että hammasrattaat olisivat vasemmalla puolella. Sitten vaihdettaisiin takakiekkojen paikkaa niin että rataspakka olisi vasemman puoleisessa renkaassa. Sitten ketjun saisikin vedettyä koko matkan ilman väliakselia...

Jukka

Mielenkiintoinen ja oivaltava ehdotus, mutta kaatuu siihen, että ketju ei voi tulla takakiekkojen väliin, koska kiekkojen ympärille on tarkoitus tehdä yhtenäinen kitkalevy kantavuuden ja pidon saavuttamiseksi.
Myös vaihteitten määrä vakio-osin toteutettuna putoaisi jonnekin 7-9 vaiheille, mikä minusta lumiolosuhteisiin on liian vähän.

Tietenkin voisi tehdä takapyörät leveästi pinnoitettuna erilleen, mutta vaihteitten väheneminen on minusta huono juttu.


Re: SH24

Lähetetty: 30 Marras 2013, 07:52
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:

Myös vaihteitten määrä vakio-osin toteutettuna putoaisi jonnekin 7-9 vaiheille, mikä minusta lumiolosuhteisiin on liian vähän.

Tietenkin voisi tehdä takapyörät leveästi pinnoitettuna erilleen, mutta vaihteitten väheneminen on minusta huono juttu.

Edessä vaihtamisen voi tehdä ketjuputkesta siirtämällä, vaikka ei lumessa niitä nopean pään vaihteita tarvi ollenkaan. Jos taas lunta ei ole niin noin leveällä takakiekolla melko hankala ajaa. Jos pyörä kallistuu yhtään nousee se takarenkaan toisen kulman varaan ja tämä tekee tasapainon pidosta "haastavaa", vähän kuin ajaisi trikellä kahdella pyörällä.
Toinen konsti selvitä ilman väliakselia on tehdä tähän samantyyppinen runko kuin trikessäsi on. Rungosta ei tarvi tehdä yhtä leveää kun vain takamuksen pitää mahtua sivuputkien väliin. Ihan idea vaan, en pohtinut sen tarkemmin käytännön toteutus mahdollisuuksia...

Jukka


Re: SH24

Lähetetty: 30 Marras 2013, 08:22
Kirjoittaja PW

Onko tarkotettu oikeesti lumelle ? Pitäskö mieluummin olla yks isompi ja läskimpi takakiekko ?
Kovalla alustalla voi olla ikäväntuntunen ajettava jos takakiekot ei kallistu.
Vetääkö molemmat takakiekot ?

Petri


Re: SH24

Lähetetty: 30 Marras 2013, 08:49
Kirjoittaja irakas
PW kirjoitti:

Onko tarkotettu oikeesti lumelle ? Pitäskö mieluummin olla yks isompi ja läskimpi takakiekko ?
Kovalla alustalla voi olla ikäväntuntunen ajettava jos takakiekot ei kallistu.
Vetääkö molemmat takakiekot ?

Petri

Ideanhan tähän sain venäläisestä Bikeesnowista:

Kuva
Ajopelistä enemmän täällä: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... &start=375

SH24:n takakiekot on kytketty yhteen ja niiden päällä on esim. useampikerroksinen liimattu vaneri, jonka päälle voisi liimata kumisen kaarevaprofiilisen kitkapinnoitteen. (Jos vaan löytyisi sopiva :roll: )


Re: SH24

Lähetetty: 30 Marras 2013, 09:51
Kirjoittaja Pastori
irakas kirjoitti:

kumisen kaarevaprofiilisen kitkapinnoitteen. (Jos vaan löytyisi sopiva :roll: )

Ei kuminen kaarevapintainen kitkapinnoite vois olla esim. rengas?

Jos laittais taakse mönkijän rengas tyyppisen ratkaisun - vähän niinkuin tossa Hanebrinkin pyörässä on noi renkahat.

Kuva


Re: SH24

Lähetetty: 30 Marras 2013, 09:51
Kirjoittaja jviirret

Teet sopivan puutynnyrin. Niin että kiekot menee justiinsa sisään tyhjänä ja täyteen pumpattuna "lukittuvat" paikoilleen. Vähän kaareva ulkomuoto sallii pienen kallistumisen.

Kuva

Jukka


Re: SH24

Lähetetty: 30 Marras 2013, 11:53
Kirjoittaja irakas
Pastori kirjoitti:
irakas kirjoitti:

kumisen kaarevaprofiilisen kitkapinnoitteen. (Jos vaan löytyisi sopiva :roll: )

Ei kuminen kaarevapintainen kitkapinnoite vois olla esim. rengas?

Jos laittais taakse mönkijän rengas tyyppisen ratkaisun - vähän niinkuin tossa Hanebrinkin pyörässä on noi renkahat.

Joo, tuollainen rengas saattais olla hyvä!


Re: SH24

Lähetetty: 30 Marras 2013, 12:11
Kirjoittaja irakas

Jos laittais tuollaisen mönkijän renkaan taakse ja tulisi ongelmia pystyssäpysymisen kanssa etusuksella, voisi varautua siihen, että eteenkin voisi vaihtaa tuollaisen mönkijän renkaan. :mrgreen:


Re: SH24

Lähetetty: 30 Marras 2013, 15:14
Kirjoittaja terässiipi

Tai sitten laittaa tuplasukset eteen riittävällä leveydellä.


Re: SH24

Lähetetty: 30 Marras 2013, 15:14
Kirjoittaja Pastori

Re: SH24

Lähetetty: 30 Marras 2013, 15:27
Kirjoittaja irakas
terässiipi kirjoitti:

Tai sitten laittaa tuplasukset eteen riittävällä leveydellä.

Kun laittais tuplasukset latukoneen leveydelle voisi ajella pitkin latuja. :D


Re: SH24

Lähetetty: 30 Marras 2013, 15:39
Kirjoittaja Jarcco
irakas kirjoitti:
terässiipi kirjoitti:

Tai sitten laittaa tuplasukset eteen riittävällä leveydellä.

Kun laittais tuplasukset latukoneen leveydelle voisi ajella pitkin latuja. :D

Tai jos vetopyörän laittaakin etupuolelle, niin laitteella voisi tehdä latuja :wink:


Re: SH24

Lähetetty: 30 Marras 2013, 19:35
Kirjoittaja Pastori

Maxxis 4-Snow

Kuva
Kuva