Takaohjattu trike

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Re: Takaohjattu trike

Viesti Kirjoittaja lowrides »

Tässä luvattu video:

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Takaohjattu trike

Viesti Kirjoittaja Pastori »

No kyllä on hieno rakkine. Kertakaikkiaan. Hyvä jätkät - eritoten tm.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Takaohjattu trike

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Pastori kirjoitti:

No kyllä on hieno rakkine. Kertakaikkiaan. Hyvä jätkät - eritoten tm.

+1

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Takaohjattu trike

Viesti Kirjoittaja irakas »

Onnittelut tm! :mrgreen:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Takaohjattu trike

Viesti Kirjoittaja jviirret »

lowrides kirjoitti:

Tässä luvattu video:

"myyvä" video vaikka tuote on vielä projekti asteella.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Takaohjattu trike

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Joo. OIkein asiallinen video. Muutamilla pikkuviilauksilla oikein hieno. Mutta niistä toisaalla jos on tarve.

Kyssäri. Onko toi 40x40x1.5 putki ollut soveliaan tanakka tm:lle. Onko se riittävän jäykkä noinkin pitkässä rakkineessa? Mulla ohan inasen python joustaa - mutta se lienee se kouran tienoo joka siinä ahistaa.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Takaohjattu trike

Viesti Kirjoittaja tm »

Pastori kirjoitti:

Onko toi 40x40x1.5 putki ollut soveliaan tanakka tm:lle. Onko se riittävän jäykkä noinkin pitkässä rakkineessa? Mulla ohan inasen python joustaa - mutta se lienee se kouran tienoo joka siinä ahistaa.

Kovin on vähän vielä testattu, mutta ensituntuma oli että on riittävä. Kyllähän tuo hieman joustaa, kun astuu esim. tuon pitkän vaakasuoran alaputken päälle. Ajossa ei tuntunut kuitenkaan mitenkään vetelältä. Matka keskiöstä etuakselille on nykyisellään 470 mm (tulee jatkossa vähän pitenemään), joten ketjuvoimatkaan ei pääse noin lyhyellä matkalla kauheasti vääntämään putkea mutkalle.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Takaohjattu trike

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ja tuleva kori jäykistää lisää?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Takaohjattu trike

Viesti Kirjoittaja tm »

Tuohon protoon tuskin tulee koria, ja varsinaisessa katetussa olisi aikomus selvitä ilman apurunkoa tai korkeintaan pienen sellaisen kanssa.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Takaohjattu trike

Viesti Kirjoittaja tm »

Proton ohjausgeometriasta on ollut kyselyä, vastataan viimein.
Alla muutama selventävä mittapiirros, kääntökulmat 0, 5 ja 10 astetta.
Proton ohjaus tosin kääntyy vain 8-9 astetta suuntaansa, mutta ei anneta sen häiritä.

Kuten kuvista näkee, niin renkaan liike eteenpäin on erittäin pientä normaalissa ajossa (pienet kääntökulmat), eikä sivuttaisliikekään suuri ole.
Virtuaalisen nivelpisteen paikka seilaa enemmän ja ajautuu sivusuunnassa sitä kauemmas keskilinjasta, mitä enemmän käännetään.

Toivottavasti nuo kuvat auttavat virtuaalinivelen toiminnan hahmottamista.

Liitteet
Kääntökulma 0 astetta
Kääntökulma 0 astetta
proton ohjausgeometria kääntökulma 0 deg.JPG (38.04 KiB) Katsottu 3626 kertaa
Kääntökulma 5 astetta
Kääntökulma 5 astetta
proton ohjausgeometria kääntökulma 5 deg.JPG (42.99 KiB) Katsottu 3626 kertaa
Kääntökulma 10 astetta
Kääntökulma 10 astetta
proton ohjausgeometria kääntökulma 10 deg.JPG (44.29 KiB) Katsottu 3626 kertaa
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Takaohjattu trike

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Hienoa että proto toimii! Vaikuttaa pätevältä laitteelta..

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Takaohjattu trike

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tm kirjoitti:

Virtuaalisen nivelpisteen paikka seilaa enemmän ja ajautuu sivusuunnassa sitä kauemmas keskilinjasta, mitä enemmän käännetään.

Voisi tosiaan kuvitella että tuo ajossa keskittäisi ilman erillistä keskitintäkin, mistäkähän johtuu ettei näin käy käytännössä?
Kokeilitko ennen keskitintä ajaa pyörällä ympyrää ja päästää ohjauksesta irti? Pyrkikö pyörä loiventamaan vai tiukentamaan käännöstä?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Takaohjattu trike

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jviirret kirjoitti:
tm kirjoitti:

Virtuaalisen nivelpisteen paikka seilaa enemmän ja ajautuu sivusuunnassa sitä kauemmas keskilinjasta, mitä enemmän käännetään.

Voisi tosiaan kuvitella että tuo ajossa keskittäisi ilman erillistä keskitintäkin, mistäkähän johtuu ettei näin käy käytännössä?
Kokeilitko ennen keskitintä ajaa pyörällä ympyrää ja päästää ohjauksesta irti? Pyrkikö pyörä loiventamaan vai tiukentamaan käännöstä?

Jukka

Olisiko nii että jätön tuottama momentti ei riitä voittamaan hydrauliikan sisäistä kitkaa?
Hienoa että dokumentointi on tarkkaa niin muidenkin on mahdollista käyttää hankittua tietoa hyödyksi omissa kokeiluissaan.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Takaohjattu trike

Viesti Kirjoittaja tm »

Jarcco kirjoitti:

Olisiko nii että jätön tuottama momentti ei riitä voittamaan hydrauliikan sisäistä kitkaa?

Veikkaan että tuossa on syy.

Jarcco kirjoitti:

Hienoa että dokumentointi on tarkkaa niin muidenkin on mahdollista käyttää hankittua tietoa hyödyksi omissa kokeiluissaan.

Taka-ajatuksena oli juurikin tuo, että nyt kokeillun geometrian pohjalta muiden olisi pykälää helpompi aloittaa omat kokeilunsa. Ensimmäinen versiohan tuo on, eli varmasti kaukana optimista (jos sellaista nyt edes on).

Itsellä ohjauksen osalta tavoitteena on pienentää ohjauksen komponentit niin pieniksi, että mahtuvat korin sisään. Tarkoittaa kapeampaa pyörännapaa, lyhyempiä ohjausvarsia, sylinterin uudelleensijoittelua jne. Kunhan nyt ensin saan lowridesilta luonnostelmaa korin linjoista tuolla alueella.

Rungossa muutan etupuomia niin, että keskiön paikka siirtyy hieman eteenpäin ja siitä tulee samalla säädettävä. Penkkiä lasketaan muutama sentti alaspäin yms. virittelyä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Takaohjattu trike

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
tm kirjoitti:

Virtuaalisen nivelpisteen paikka seilaa enemmän ja ajautuu sivusuunnassa sitä kauemmas keskilinjasta, mitä enemmän käännetään.

Voisi tosiaan kuvitella että tuo ajossa keskittäisi ilman erillistä keskitintäkin, mistäkähän johtuu ettei näin käy käytännössä?
Kokeilitko ennen keskitintä ajaa pyörällä ympyrää ja päästää ohjauksesta irti? Pyrkikö pyörä loiventamaan vai tiukentamaan käännöstä?

Kuten tuolla aiemmin selitin, kaarteessa ajo ei ole takaohjauksisen ongelma. Takapyörään negatiivinen jättö hoitaa kyllä pois yliohjautuvuuden. Ongelma on kaarteen aloittamisessa ja lopettamisessa.
On hyvä tehdä tämä takaohjausprojekti kunnolla, jotta sitä voidaan myöhemmin soveltaa kilpapyörään etuohjauksen kanssa yhdessä.

Oikeasti stabiilia ei saa aikaan ilman etuohjausta. Keskittimillä ja vaimentamalla ohjausliikettä stabiilisuudenmenettämisnopeutta voidaan siirtää korkeammaksi, mutta siellä se silti vaanii. JOs tuolla oikeasti aiotaan ajaa kilpaa, täytyy etupyörille tehdä ohjaus. Etuohjaukseksi riittäisi mainiosti asteen, tai allekin ohjausliike, joka päätyrajaan osuessaan alkaa liikuttaa takaohjausta. - Hydraulisesti oikeastaan aika helppo toteuttaa. Laitteesta tulee stabiili kaikissa nopeuksissa ja kääntösäde saadaan katukelpoiseksi.

Kovassa vauhdissa ohjausliikkeet ovat pirun pieniä. Asteen kääntökulma eli noin 1:60 vinous ohjauksessa tuottaa 90 km/h vauhdissa tuolle ajokille jo kuivan asfaltin sladin tuottavan keskipakovoiman, eli ajokki ei ole enää oikaistavissa takaohjauksisena. Takaohjauksisen oikaisuhan edellyttää takapyörän kaarresäteen pienentämistä ja lisää voimaa keskipakovoimaa vastaan. 40 vauhdissa voimat ja kiihtyvyydet eivät ole edes kymmenesosaa tuosta, joten siinä nopeudessa ei ongelmiä vielä esiinny muualla, kuin jäällä. Nyt olisi hyvä tilaisuus kokeilla Siilinkarille vievällä retkiluisteluradalla. :D
https://www.facebook.com/hikingtravelhit?fref=ts

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin