Cone Race

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 565
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Cone Race

ViestiKirjoittaja Nojailija » 04 Tammi 2014, 20:38

Olen aloittanut uuden pyöränrakennusprojektin; Cone Race. Siinä siis pyrin nopeampaan pyörään kuin Cone Proto, johon verrattuna tulee olemaan seuraavat parannukset: etuveto, piiloon menevä laskeutumisteline, siisti alapohja, ei jousitusta, takapyörälle koppa, korkeampi alaosa, jäykempi yläkoppa, parempi sauma koppien välissä+ kevyempi kuin Proto. Kopan koko ja muoto, eli muotit, on sama kuin protossa, olen tyytyväinen tähän minikoppaan johon juuri ja juuri mahduin.

Jotain olen saanut aikaiseksi:
laskeutumisteline ja sen mekaniikka, oli paljon pähkäilyä mutta uskon tämän suunitelman kantavan.... (kuva protosta)

kammet: 80mm leveät kammet on hitsailtu yhteen alumiinista, ketjurattaat keskellä mistä halkaisijaltaan 40mm akseli on jaettu. Akselin läpi menee 4xM8 pultit joilla oikea ja vasen puoli liitetään yhteen. Ensiöketju kulkee siis rungon keskilinjalla.

Tosioketjun linja voi vielä vaatia lisäsuunnittelua, ei mene ihan haarukan suuntaisesti.
Etuhaarukka on suht.valmis.

Jakamalla vedon kahteen ketjuun saan ainakin riitävästi vaihteita, 2 eturatasta ja 2 takapakkaa maun mukaan, noin 2x7x10 eli 140 vaihdetta olisi mahdollista, mutta taidan tyytyä noin puoleen tästä.

Työn alla on koppa, muutama kuva edistymisestä ohessa. metodina on "paint transfer", muotit maalataan ja maalin päälle laminoidaan. maali irtoaa muotista ja tarttuu hyvin laminaattiin, kuhan vain tekee oikealla tavalla. Koppaan tulee hunajakennoa sandwichi, sillä saan painoa pois kestävyyden kärsimättä.
Liitteet
laskeutumisteline.jpg
laskeutumisteline.jpg (279.26 KiB) Katsottu 4159 kertaa
80mm leveät kammet.jpg
80mm leveät kammet.jpg (141.91 KiB) Katsottu 4159 kertaa
etuveto.jpg
etuveto.jpg (154.51 KiB) Katsottu 4159 kertaa
1. maalaus.jpg
1. maalaus.jpg (223.08 KiB) Katsottu 4159 kertaa
2. kuidutus.jpg
2. kuidutus.jpg (352.93 KiB) Katsottu 4159 kertaa
3. säkitys.jpg
3. säkitys.jpg (283.26 KiB) Katsottu 4159 kertaa

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Cone Race

ViestiKirjoittaja jviirret » 04 Tammi 2014, 21:24

Hieno homma, toinen todella mielenkiintoinen projekti.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15357
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Cone Race

ViestiKirjoittaja PW » 05 Tammi 2014, 12:11

Ounastelinkin ett jotain on varmaan tekeillä ;)
Tartteeko ratapyörään noin paljon vaihteita ? Vai onko tällä tarkotus ajaa muutakin kisaa ?

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 565
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cone Race

ViestiKirjoittaja Nojailija » 05 Tammi 2014, 18:53

tarkoitus olisi pystyä ajamaan ainakin maantiellä, mäkisessäkin maastossa. Katettu peli tarvitsee laajemman vaihdealueen koska ylämäessä mennään hiukan hitaammin kuin ei-katetulla, ja alamäessä paljon nopeammin. yritys on ainakin että saan sekä laajan alueen että pienet vaihteiden välit :mrgreen:

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3029
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Cone Race

ViestiKirjoittaja tm » 05 Tammi 2014, 23:55

Hienoa Nojailija! Noiden kapeiden kampien tukevuus/toiminta kiinnostaa erityisesti trike-projektini jatkoa ajatellen...

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 565
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cone Race

ViestiKirjoittaja Nojailija » 09 Tammi 2014, 20:45

Puolikas koppaa on valmis, käytin siinä aramidihunajakennoa (2 ja 5 mm) vahvikkeena, mutta vain osassa koppaa, jaloille on niin vähän tilaa että en kennoa nokkaan laittanut. :roll:

Kovin kevyt puolikkaasta ei tullut (3.4 kg), mutta jäykkä oli. Jos jotain kiinnostaa niin painosta on noin 1.2kg kuituja, 1.2 kg epoksia, 0.6 kg maalia, 0.1 kg hunjakennoa ja 0.3 kg sen kiinnitykseen käytettyä epoksia/mikroballoonia. Kuidut ovat aramidia ja hiilikuitua tai niiden seosta, hybridikangasta.

Hunajakennon käyttö vaatii valmiiksi epoksoitua kuitua toiseen kerrokseen, teollisuudessa käytetään valmista prepreggiä. Sellaista voi toki tehdä itse, kutsutaan tätä vaikka ghettoprepregiksi. Tein sen 50:50 kuitu/epoksi suhteella jolloin kuitu tarttuu hyvin kennoon. Siinä on 10% liikaa epoksia, mutta parempi mennä varmasti tarttuvalla kuin ehkä iroavalla.

Kuvia ohessa. Työ jatkuu, toinen puolikas valmiiksi, puolikkaat yhteen ja jakolinja sahaus/tiivistys seuraavaksi.
Liitteet
hunajakennoa.jpg
hunajakennoa.jpg (389.69 KiB) Katsottu 3802 kertaa
ghettoprepreggi.jpg
ghettoprepreggi.jpg (258.3 KiB) Katsottu 3802 kertaa
sk.prepregit vahvikkeena.jpg
sk.prepregit vahvikkeena.jpg (411.37 KiB) Katsottu 3802 kertaa
kuitua lisää ja taas säkitys.jpg
kuitua lisää ja taas säkitys.jpg (318.52 KiB) Katsottu 3802 kertaa
muotista pois.jpg
muotista pois.jpg (222.83 KiB) Katsottu 3802 kertaa
sivusta.jpg
sivusta.jpg (151.77 KiB) Katsottu 3802 kertaa
puolet puuttuu.jpg
puolet puuttuu.jpg (130.7 KiB) Katsottu 3802 kertaa

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15357
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Cone Race

ViestiKirjoittaja PW » 10 Tammi 2014, 10:23

Mitä valmiiksi epoksoitu tarkottaa ja miks kennon kanssa sitä pitää käyttää ? Vai estetäänkö tällä ettei kennostoon jää ylimäärästä epoksia ?
Maalilla yllättävän iso osuus painosta.

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10293
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Cone Race

ViestiKirjoittaja jori » 10 Tammi 2014, 12:04

PW kirjoitti:Mitä valmiiksi epoksoitu tarkottaa ja miks kennon kanssa sitä pitää käyttää ? Vai estetäänkö tällä ettei kennostoon jää ylimäärästä epoksia ?
Maalilla yllättävän iso osuus painosta.

Se tarkoittaa tason päällä levymäiseksi laminoitua (ei vielä kovettunutta) laminaattilevyä, joka hunajakennon päälle asetettaessa ei painu kennon reikiin, vaan ainoastaan tarttuu kennoreikien reunoihin. Levyn laminointi erillään voidaan tehdä suurempaa voimaa käyttäen, kun alla on tukeva taso. Pelkällä kankaalla kennon päälle laminoitaessa hartsia tursahtaa helposti kankaan läpi kennon puolelle, eikä päälipinta pysy suorana.

Maalilla tarkoitetaan varmaankin Gelcoat pintaa, joka levitetään ensimmäisenä muottiin ja josta tulee siis kappaleen ulkopinta. Se on oikeastaan samaa hartsia värjättynä ja lisäaineistettuna ja tuottaa sileän tasavärisen pinnan, jossa kuidut eivät näy.
Viimeksi muokannut jori, 11 Tammi 2014, 11:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15357
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Cone Race

ViestiKirjoittaja PW » 10 Tammi 2014, 12:51

Ihmettelen kun Tero kirjottaa ett noita valmiita käytetään toiseen kerrokseen, tarkoittaako kuitenkin ensimmäistä ?

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 565
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cone Race

ViestiKirjoittaja Nojailija » 10 Tammi 2014, 12:57

ensimmäinen kerros laminoitiin siis suoraan muottiin, karhennuskangasta päälle ja säkitys kuten yleensäkin. sitten kun karheri poistetaan siihen voi liimata hunajakennon kiinni tiksotroidulla epoksilla ( epoksi+täyteaine)
tämän hunajakennon päälle tuli toinen kerros, jossa epoksi oli valmiina (ghettoprepreggi). Tosiaan kennot täyttyvät epoksilla joa kuitukangas kostutetaan kennojen päällä tai jos kuiduissa on liikaa epoksia.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15357
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Cone Race

ViestiKirjoittaja PW » 11 Tammi 2014, 10:29

Nojailija kirjoitti:ensimmäinen kerros laminoitiin siis suoraan muottiin, karhennuskangasta päälle ja säkitys kuten yleensäkin. sitten kun karheri poistetaan siihen voi liimata hunajakennon kiinni tiksotroidulla epoksilla ( epoksi+täyteaine)
tämän hunajakennon päälle tuli toinen kerros, jossa epoksi oli valmiina (ghettoprepreggi). Tosiaan kennot täyttyvät epoksilla joa kuitukangas kostutetaan kennojen päällä tai jos kuiduissa on liikaa epoksia.

Kiitos, mie tajusin ;)
Tuo kenno lmeisesti taipuu, tarviiko lämmittää ?

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Re: Cone Race

ViestiKirjoittaja lowrides » 15 Tammi 2014, 11:40

Hienoa Nojailija! Mielelläni otan tyypit taas Nokialla ensi kesänä! :lol:

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 565
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cone Race

ViestiKirjoittaja Nojailija » 19 Tammi 2014, 23:49

Tuo kenno lmeisesti taipuu, tarviiko lämmittää ?

Petri


hunajakenno taipuu kahteen suuntaan lämmittämättä, käyttämäni 2 mm OX on todella lötköä, kuin paksu kangas. 5mm tavallinen taipuu yhteen suuntaan hyvin ja toinen suunta tietysti sitten huonommin mutta ei ollut mitään ongelmaa taivuttaa Conen keskiosan reunaan.

Molemmat puoliskot on valmiit, sitten sahasin ne poikki ja laminoin leikkauslinja taakse kuitua, tällä tavalla saan "täydellisen" jakolinjan joka on rautahanterän levynen rako, takana laippa (kuva). Nyt siis oli 4 osaa (kuva) jotka piti liimata yhteen. alaosat ehdin jo kuiduttaa keskeltä yhteen (kuva). Alaosa painaa 3.8 kg, noin 1.1kg vähemmän kuin Cone protossa, vaikka Protossa ei ollut maalia ja Racessa on. . Molemmat ovat hyvin jäykköjä johtuen kaksoiskuperuudesta ja sandwichi rakenteesta. Hiukna eri muottirakenteelta saisin painosta pois ainakin puoli kiloa, jos alaosan voisi tehdä yhdestä kuidusta.

työ jatkuu, yläosat yhteen ja sitten nähdään kuinka "täydellinen" se jakolinja olikaan :roll:
Liitteet
Sauma.jpg
Sauma.jpg (143.52 KiB) Katsottu 3287 kertaa
Neljäsosat erillään.jpg
Neljäsosat erillään.jpg (266.02 KiB) Katsottu 3287 kertaa
Alaosat yhdessä.jpg
Alaosat yhdessä.jpg (163.2 KiB) Katsottu 3287 kertaa

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 565
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cone Race

ViestiKirjoittaja Nojailija » 09 Maalis 2014, 21:32

Projekti on edennyt kaikesta nettihiljaisuudesta huolimatta, katso video :wink:
linkki:
http://youtu.be/CCKIHwtXoVM
Viimeksi muokannut Nojailija, 09 Maalis 2014, 22:04. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10293
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Cone Race

ViestiKirjoittaja jori » 09 Maalis 2014, 21:52

Turha kysymys poistettu.
Viimeksi muokannut jori, 09 Maalis 2014, 23:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija