Cone Race

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cone Race

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

Päivittelyä taas.

Tein paremman lukitussysteemin laskeutumistelineille. Se on erään lainen V-jarru tyylinen säppi. Vieterit vetää säpin lukitusasentoon, vaijerilla/jarrukahvalla auki. Vieterit myös puristavat säpit ylä-asennossa alumiiniputkia vasten lukiten telineen ylä-asentoon. Tuntuu että tämä on nyt se versio mitä ei enää tarvi modata paljonkaan. kuuluisat viimeiset sanat tällä foorumilla.

Siirryin etulokarin tekoon. Pyörään täytyy saada suht.hyvä lokari, kostealla säällä on muuten etukoppa täynnä roisketta. Naarasmuotti on viidenminuutin mallia, 20” rengas päällystettynä putkeneristellä ja kelmulla (kuva). Siihen tein hiilarista ja aramidista päälle valun (kuva). Muottipaketin avasin rälläkällä. Idea oli että kokeilen onko tästä urosmuotiksi, jos ei niin olisin uhrannut urosmuotin ja tehnyt siitä itse lokarin. Muotti painaa 290g joten olisi ollut aika painava.

Lokarin tein muotin sisään sisäkumilla muottia vasten puristaen, yksi 17cm hiilarinauha ja keskellä 7 cm soiro 2mm nomex-hunajakennoa. Hiilarin kostutin epoksilla noin 50:50 epoksi/hiilarisuhteeseen, taivutin sen nomexisoiron päälle, kelmua päälle ja muottiin sisälle (kuvat). Muotti kiinni teipillä ja painetta sisään... ja muotti 60C lämpöön. Ja sisäkumi puhkesi muutaman minuutin jälkeen... onneksi ehti puristaa lokarin riittävän hyvään muotoon. Lokari painaa 45g ja on paljon jäykempi kuin vastaavan muovinen. Harjoitelulla ja paremmalla sisäkumilla/paineella voisin saada kymmenisen grammaa pois jäykkyyttä menettämättä. Saattapi olla seuraava rakennuskohde ”SL” nojakki, mallia ja aikataulua en ole päättänyt :mrgreen: .

Jos kiinnostaa niin Cone Race on esillä RRF:n vuosikokouksessa lauantaina 27.

Liitteet
lokarin naarasmuotti.jpg
lokarin naarasmuotti.jpg (270.65 KiB) Katsottu 5093 kertaa
lokarin urosmuotti.jpg
lokarin urosmuotti.jpg (208.08 KiB) Katsottu 5093 kertaa
lokarin materiaalit.jpg
lokarin materiaalit.jpg (228.44 KiB) Katsottu 5093 kertaa
lokari muotissa.jpg
lokari muotissa.jpg (179.42 KiB) Katsottu 5093 kertaa
45g lokari.jpg
45g lokari.jpg (187.78 KiB) Katsottu 5093 kertaa
Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cone Race

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

värkki on sen verran valmis että oli aika ensimmäisen koeajon, koko koppa kiinni. kuvatodistee ohessa. maassakin käytiin pari kertaa. autoapumies ajoi takana jotta kukaan ei ajaisi päälle.

sanotaanko näin; ilman yläkoppaa helposti ajettavissa, koppa kiinni hyvin vaikea :oops: ... yläkroppa puristuu paikalleen ja tasapainoilu on vaikeaa. laskeutumistelineet toimivat jotenkuten... no ehkä nokialla saatan jo ajaa. teille ei ole vielä asiaa, yläkopan kanssa pysähtyminen ja lähteminen on vaikeaa ja vaatii selvästikin harjoittelua. kyllä se tästä vielä... ehkä...

Liitteet
ajossa.jpg
ajossa.jpg (419.23 KiB) Katsottu 4939 kertaa
maassa.jpg
maassa.jpg (463.05 KiB) Katsottu 4939 kertaa
ilman yläkoppaa.jpg
ilman yläkoppaa.jpg (598.75 KiB) Katsottu 4939 kertaa
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Cone Race

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kukaan ei ole mestari syntyessään. Kuvat kertoo hyvin siittä , kuinka itse tän harrastuksen ajamisen aloitin. Nokialle on viellä pitkä matka , ehtii kyllä harjotella. Että ei muut kui kilometrejä lisää. Tuo turva auto on hyvä , tässä tapauksessa

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cone Race

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

Tein sitten uuden säppi/laukaisumekanismin laskutelineille. se on vaijerilla aktivoituva "liipaisin" ja jouset vetävät laskeutumistelineet sisään. pysähtyminen kädellä vivusta kuten aiemminkin. nyt voin lähteä painamalla vain jarruvivusta, molemmat kädet koko ajan ohjaustangossa, aiemmin oli vain yksi käsi tangossa ja toinen vivussa. toivotaan että lähtö ja pysähtyminen on hieman hallitumpaa. ei kun harjoittelemaan.

periaatteessa pyörä on nokiavalmis, mutta viiemistelyä, hiontaa, pakkelointia ja pientä tuunausta riittänee koko kesäksi :mrgreen:

Liitteet
säpin osat.jpg
lukitus.jpg
lukitus.jpg (255.43 KiB) Katsottu 4753 kertaa
kokonaiskuva.jpg
kokonaiskuva.jpg (314.64 KiB) Katsottu 4753 kertaa
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Cone Race

Viesti Kirjoittaja PW »

Ranskan foorumilla rakenneltu streamlineria kans, ehkä vähän samalla idealla - osin tieliikennekäyttöön? Mutta aika fakiiri jos ajelle noin ett kädellä hoitaa tuon "laskeutumis-" ja lähtötilanteet :shock:
http://velorizontal.bbfr.net/t19066p315 ... treamliner

img_2311.jpg

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Cone Race

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Mutta aika fakiiri jos ajelle noin ett kädellä hoitaa tuon "laskeutumis-" ja lähtötilanteet :shock:

Perus kauraa pythonauteille ;) Mut tarkkana pitää olla että vauhti on riittävän hidas ennen kuin lyö kinttaat tiehen. Yhdesti venähdytin Pythonillakin olkapään kun vauhtia oli liikaa kun otin kädellä kallistusta vastaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Cone Race

Viesti Kirjoittaja tm »

Nojailija kirjoitti:

Tein sitten uuden säppi/laukaisumekanismin laskutelineille...

Jäänyt kommentoimatta: mekanismit sen kuin paranee. Toiminta kuulostaa lupaavalta, startti helpottunut.
Elokuussa näemme siis Nokialla entistä ehomman Coneen.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Cone Race

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Käsillä tukemisessa auttaa, jos kämmenen puolella on hanskassa metallia. Ei tarvitse tiputtaa vauhtia niin paljon suojatakseen hanskaa ja pystyäkseen välttämään töksähdyksiä hanskan kitkasta maahan. En ole löytänyt valmista tuotetta vielä. En ole paljon etsinytkään. Olen nähnyt tubessa sellaiset. Huoletta kuski kaarteli kovissa vauhdeissa jyrkissä kallistuksissa käsi asfaltilla liukuen.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Cone Race

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Tuo hanska-asia on oikeastaan offtopikkia, koska Conessa on apurattaat :)
Ei niillä hanskoilla maata kannata raapia kuin ajamaan opetellessa. Lähtee vauhti pois ja kuluvat :( Pythonilla ajo onnistuu aivan mainiosti ilman hanskojakin. Kädet maahan vasta, kun on pysäyttänyt ;)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Cone Race

Viesti Kirjoittaja PW »

jooseha kirjoitti:

Tuo hanska-asia on oikeastaan offtopikkia, koska Conessa on apurattaat :)
Ei niillä hanskoilla maata kannata raapia kuin ajamaan opetellessa. Lähtee vauhti pois ja kuluvat :( Pythonilla ajo onnistuu aivan mainiosti ilman hanskojakin. Kädet maahan vasta, kun on pysäyttänyt ;)

Miun syy, hanska keskustelu - kun laitoin ranskiksen kuvan :oops:
Mutt onhan se ny hankalampi koppa päällä pysähtyy ku matalalla avopyörällä, kumminkin.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Cone Race

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Sen tubevideon perusteella kitkakerroin metallin ja asfaltin välillä on mrkityksetön, kun jäbä paahtoi hulluilla vauhdeilla pimeisiin mutkiin epäturvallisen syvillä kallistuskulmilla. Siis niin syvillä, ettei olisi välttämättä pysynyt pyörä pystyssä ilman käden apua. Ei ihme, että perä irtosi ja mies kaatui asfaltilla olevaan ohueen hiekkakerrokseen osuttuaan mutkasta ulos tullessa :-( Kisa oli kyseessä ja autoja organisaation puolesta oli mukana, mutta jos en väärin muista tuli silti autoja vastaan! Topiikinmukaiseksihan tämän hanskahomman voi mieltää, jos pitää suojahanskaa varajärjestelmänä, eikä pääasiallisena systeemiä, kuten ranskalaisessa laitteessa. Jos sillä kaatuu käsi ulkona -giljotiini? Sitten ei voi kyllä sanoa vive le France kai?

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cone Race

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

Sain muutaman päivän aikaa muokata Cone Racea; toukokuun lopun lyhyt koeajo Nokialla paljasti monia ongelmia. Lähipäivinä teen uuden testin velodromilla.

Nostin pääkopaa 5cm. Näin saan pään paljon pystympään ja luonnolisempaan asentoon, Nokian kokeissa kun en oikein nähnyt mitään, jouduin tiirailemaan pää taka kenossa nenänvartta pitkin ja niskatuki pompotti päätä. Sahasin suoran kopan yläosan poikki ja laminoin 5 cm lisää kuitua levyä vasten (kuva).

Levitin etuhaarukkaa 3 millä (kuva), poltetun kumin haju selvisi etupyöräksi joka polkiessa osui haarukkaan. Ennekuin kysytte, nyt se haarukka on hitsattu paremmin ja molemmilta puolilta.

Muutin polkemisasentoa: siirsin rungon etuosaa 20 mm ylemmäksi ja kauemmaksi nokasta, klossi jalan keskeltä päkiän alle. Nämä ovat isoja muutoksia kun ympäröivä koppa on hyvin pieneksi suunniteltu. Taustaa muunnokselle oli oma havaintoni että en oikein saa tehoja ylös ja Wackyn huomio että poljin ”nilkat suorina” koko ajan. Toivotaan että enemmän totutun oloinen asento auttaa tehoa yös. Jouduin myös tekemään tilaa kantapäille, se vaati kopat (kuvat).

Polville sain muutaman millin lisätilaa kun poistin hunajakennoa (kuva)

Koppien väliin tein hiilikuitutapi jotka sujahtavat alumiiniputkeen ja lukitsevat kopat toisiinsa nähden oikeaan asentoon (kuva)

Tuulilasi on hieman loivemmassa kulmassa ja kauempana kasvoista (kuva).

Ensiöketjun alarulla on siiretty lähemmäksi keskiöratasta, nyt ei tipu ketjut kun polkee taaksepäin.

Pienensin etupyörän aukkoa, noin +- 3cm mahtuu pyörä kääntymään, riittää Nokialle (kuva).

Kyllä se tästä vielä valmistuu, mutta harjoittelemaan en ole ehtinyt kunnolla. Täytyy siis pyörä saada nopeaksi.

Liitteet
Pääkopan nosto 5cm.jpg
Pääkopan nosto 5cm.jpg (175.02 KiB) Katsottu 3635 kertaa
haarukan levitys.jpg
haarukan levitys.jpg (258.65 KiB) Katsottu 3635 kertaa
Etuviisto.jpg
Etuviisto.jpg (184.75 KiB) Katsottu 3635 kertaa
kantapäämuotit.jpg
kantapäämuotit.jpg (68.31 KiB) Katsottu 3635 kertaa
polvipaikat.jpg
polvipaikat.jpg (175.03 KiB) Katsottu 3635 kertaa
koppien välitapit.jpg
koppien välitapit.jpg (152.67 KiB) Katsottu 3635 kertaa
Pohjakuva.jpg
Pohjakuva.jpg (121.28 KiB) Katsottu 3635 kertaa
Sivukuva.jpg
Sivukuva.jpg (115.32 KiB) Katsottu 3635 kertaa
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Cone Race

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tuo viimenen kuva on niinku jostakin kauhuelokuvasta :shock: Veri vaan tursuaa lasin raosta...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Cone Race

Viesti Kirjoittaja Wacky »

jviirret kirjoitti:

Tuo viimenen kuva on niinku jostakin kauhuelokuvasta :shock: Veri vaan tursuaa lasin raosta...

Jukka

Repesin :mrgreen:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Cone Race

Viesti Kirjoittaja jori »

Hyvin lentokonemainen profiili. Minusta paremman näköinen nyt, kun pääkoppa on ylempänä.

Eturenkaan aukko on vielä liian ylhäällä ja siksi suuri. Kun rupeat aerodynamiikkaa parantamaan, kannattaa etupyörälle tehdä alas päin paise ja siirtää renkaan aukko paiseen pohjaan alemmas, jolloin se pienenee huomattavasti ja pienentää ilmanvastusta.

Helpoin mahdollisuus on etupyörän mukana kääntyvä tulppalevy, joka sulkee ylimääräisen aukon. Tai ehkäpä molemmat. Erillinen kate etupyörälle, joka kääntyy kiekon mukana ja sulkee kääntymisen vaatiman tiimalasin muotoisen aukon yläpinnallaan ja alapinnallaan vaatii vain pienen i-aukon. X -> I
Kuva

Pyöräaukkojen sulkeminen on tärkeää, sillä kiekot puhaltavat ilmaa ja tuo ilma pilaa ulos puhaltuessaan ohi virtaavan ilman tasaisen virtauksen.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin