Sivu 1/4

Cone Race

Lähetetty: 04 Tammi 2014, 19:38
Kirjoittaja Nojailija

Olen aloittanut uuden pyöränrakennusprojektin; Cone Race. Siinä siis pyrin nopeampaan pyörään kuin Cone Proto, johon verrattuna tulee olemaan seuraavat parannukset: etuveto, piiloon menevä laskeutumisteline, siisti alapohja, ei jousitusta, takapyörälle koppa, korkeampi alaosa, jäykempi yläkoppa, parempi sauma koppien välissä+ kevyempi kuin Proto. Kopan koko ja muoto, eli muotit, on sama kuin protossa, olen tyytyväinen tähän minikoppaan johon juuri ja juuri mahduin.

Jotain olen saanut aikaiseksi:
laskeutumisteline ja sen mekaniikka, oli paljon pähkäilyä mutta uskon tämän suunitelman kantavan.... (kuva protosta)

kammet: 80mm leveät kammet on hitsailtu yhteen alumiinista, ketjurattaat keskellä mistä halkaisijaltaan 40mm akseli on jaettu. Akselin läpi menee 4xM8 pultit joilla oikea ja vasen puoli liitetään yhteen. Ensiöketju kulkee siis rungon keskilinjalla.

Tosioketjun linja voi vielä vaatia lisäsuunnittelua, ei mene ihan haarukan suuntaisesti.
Etuhaarukka on suht.valmis.

Jakamalla vedon kahteen ketjuun saan ainakin riitävästi vaihteita, 2 eturatasta ja 2 takapakkaa maun mukaan, noin 2x7x10 eli 140 vaihdetta olisi mahdollista, mutta taidan tyytyä noin puoleen tästä.

Työn alla on koppa, muutama kuva edistymisestä ohessa. metodina on "paint transfer", muotit maalataan ja maalin päälle laminoidaan. maali irtoaa muotista ja tarttuu hyvin laminaattiin, kuhan vain tekee oikealla tavalla. Koppaan tulee hunajakennoa sandwichi, sillä saan painoa pois kestävyyden kärsimättä.


Re: Cone Race

Lähetetty: 04 Tammi 2014, 20:24
Kirjoittaja jviirret

Hieno homma, toinen todella mielenkiintoinen projekti.

Jukka


Re: Cone Race

Lähetetty: 05 Tammi 2014, 11:11
Kirjoittaja PW

Ounastelinkin ett jotain on varmaan tekeillä ;)
Tartteeko ratapyörään noin paljon vaihteita ? Vai onko tällä tarkotus ajaa muutakin kisaa ?

Petri


Re: Cone Race

Lähetetty: 05 Tammi 2014, 17:53
Kirjoittaja Nojailija

tarkoitus olisi pystyä ajamaan ainakin maantiellä, mäkisessäkin maastossa. Katettu peli tarvitsee laajemman vaihdealueen koska ylämäessä mennään hiukan hitaammin kuin ei-katetulla, ja alamäessä paljon nopeammin. yritys on ainakin että saan sekä laajan alueen että pienet vaihteiden välit :mrgreen:


Re: Cone Race

Lähetetty: 05 Tammi 2014, 22:55
Kirjoittaja tm

Hienoa Nojailija! Noiden kapeiden kampien tukevuus/toiminta kiinnostaa erityisesti trike-projektini jatkoa ajatellen...


Re: Cone Race

Lähetetty: 09 Tammi 2014, 19:45
Kirjoittaja Nojailija

Puolikas koppaa on valmis, käytin siinä aramidihunajakennoa (2 ja 5 mm) vahvikkeena, mutta vain osassa koppaa, jaloille on niin vähän tilaa että en kennoa nokkaan laittanut. :roll:

Kovin kevyt puolikkaasta ei tullut (3.4 kg), mutta jäykkä oli. Jos jotain kiinnostaa niin painosta on noin 1.2kg kuituja, 1.2 kg epoksia, 0.6 kg maalia, 0.1 kg hunjakennoa ja 0.3 kg sen kiinnitykseen käytettyä epoksia/mikroballoonia. Kuidut ovat aramidia ja hiilikuitua tai niiden seosta, hybridikangasta.

Hunajakennon käyttö vaatii valmiiksi epoksoitua kuitua toiseen kerrokseen, teollisuudessa käytetään valmista prepreggiä. Sellaista voi toki tehdä itse, kutsutaan tätä vaikka ghettoprepregiksi. Tein sen 50:50 kuitu/epoksi suhteella jolloin kuitu tarttuu hyvin kennoon. Siinä on 10% liikaa epoksia, mutta parempi mennä varmasti tarttuvalla kuin ehkä iroavalla.

Kuvia ohessa. Työ jatkuu, toinen puolikas valmiiksi, puolikkaat yhteen ja jakolinja sahaus/tiivistys seuraavaksi.


Re: Cone Race

Lähetetty: 10 Tammi 2014, 09:23
Kirjoittaja PW

Mitä valmiiksi epoksoitu tarkottaa ja miks kennon kanssa sitä pitää käyttää ? Vai estetäänkö tällä ettei kennostoon jää ylimäärästä epoksia ?
Maalilla yllättävän iso osuus painosta.

Petri


Re: Cone Race

Lähetetty: 10 Tammi 2014, 11:04
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Mitä valmiiksi epoksoitu tarkottaa ja miks kennon kanssa sitä pitää käyttää ? Vai estetäänkö tällä ettei kennostoon jää ylimäärästä epoksia ?
Maalilla yllättävän iso osuus painosta.

Se tarkoittaa tason päällä levymäiseksi laminoitua (ei vielä kovettunutta) laminaattilevyä, joka hunajakennon päälle asetettaessa ei painu kennon reikiin, vaan ainoastaan tarttuu kennoreikien reunoihin. Levyn laminointi erillään voidaan tehdä suurempaa voimaa käyttäen, kun alla on tukeva taso. Pelkällä kankaalla kennon päälle laminoitaessa hartsia tursahtaa helposti kankaan läpi kennon puolelle, eikä päälipinta pysy suorana.

Maalilla tarkoitetaan varmaankin Gelcoat pintaa, joka levitetään ensimmäisenä muottiin ja josta tulee siis kappaleen ulkopinta. Se on oikeastaan samaa hartsia värjättynä ja lisäaineistettuna ja tuottaa sileän tasavärisen pinnan, jossa kuidut eivät näy.


Re: Cone Race

Lähetetty: 10 Tammi 2014, 11:51
Kirjoittaja PW

Ihmettelen kun Tero kirjottaa ett noita valmiita käytetään toiseen kerrokseen, tarkoittaako kuitenkin ensimmäistä ?

Petri


Re: Cone Race

Lähetetty: 10 Tammi 2014, 11:57
Kirjoittaja Nojailija

ensimmäinen kerros laminoitiin siis suoraan muottiin, karhennuskangasta päälle ja säkitys kuten yleensäkin. sitten kun karheri poistetaan siihen voi liimata hunajakennon kiinni tiksotroidulla epoksilla ( epoksi+täyteaine)
tämän hunajakennon päälle tuli toinen kerros, jossa epoksi oli valmiina (ghettoprepreggi). Tosiaan kennot täyttyvät epoksilla joa kuitukangas kostutetaan kennojen päällä tai jos kuiduissa on liikaa epoksia.


Re: Cone Race

Lähetetty: 11 Tammi 2014, 09:29
Kirjoittaja PW
Nojailija kirjoitti:

ensimmäinen kerros laminoitiin siis suoraan muottiin, karhennuskangasta päälle ja säkitys kuten yleensäkin. sitten kun karheri poistetaan siihen voi liimata hunajakennon kiinni tiksotroidulla epoksilla ( epoksi+täyteaine)
tämän hunajakennon päälle tuli toinen kerros, jossa epoksi oli valmiina (ghettoprepreggi). Tosiaan kennot täyttyvät epoksilla joa kuitukangas kostutetaan kennojen päällä tai jos kuiduissa on liikaa epoksia.

Kiitos, mie tajusin ;)
Tuo kenno lmeisesti taipuu, tarviiko lämmittää ?

Petri


Re: Cone Race

Lähetetty: 15 Tammi 2014, 10:40
Kirjoittaja lowrides

Hienoa Nojailija! Mielelläni otan tyypit taas Nokialla ensi kesänä! :lol:


Re: Cone Race

Lähetetty: 19 Tammi 2014, 22:49
Kirjoittaja Nojailija

Tuo kenno lmeisesti taipuu, tarviiko lämmittää ?

Petri

hunajakenno taipuu kahteen suuntaan lämmittämättä, käyttämäni 2 mm OX on todella lötköä, kuin paksu kangas. 5mm tavallinen taipuu yhteen suuntaan hyvin ja toinen suunta tietysti sitten huonommin mutta ei ollut mitään ongelmaa taivuttaa Conen keskiosan reunaan.

Molemmat puoliskot on valmiit, sitten sahasin ne poikki ja laminoin leikkauslinja taakse kuitua, tällä tavalla saan "täydellisen" jakolinjan joka on rautahanterän levynen rako, takana laippa (kuva). Nyt siis oli 4 osaa (kuva) jotka piti liimata yhteen. alaosat ehdin jo kuiduttaa keskeltä yhteen (kuva). Alaosa painaa 3.8 kg, noin 1.1kg vähemmän kuin Cone protossa, vaikka Protossa ei ollut maalia ja Racessa on. . Molemmat ovat hyvin jäykköjä johtuen kaksoiskuperuudesta ja sandwichi rakenteesta. Hiukna eri muottirakenteelta saisin painosta pois ainakin puoli kiloa, jos alaosan voisi tehdä yhdestä kuidusta.

työ jatkuu, yläosat yhteen ja sitten nähdään kuinka "täydellinen" se jakolinja olikaan :roll:


Re: Cone Race

Lähetetty: 09 Maalis 2014, 20:32
Kirjoittaja Nojailija

Projekti on edennyt kaikesta nettihiljaisuudesta huolimatta, katso video :wink:
linkki:


Re: Cone Race

Lähetetty: 09 Maalis 2014, 20:52
Kirjoittaja jori

Turha kysymys poistettu.