Kuudee sport > Kuudee Mini

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Kuudee sport

Viesti Kirjoittaja TKorho »

:)
Kokeilin kyllä matalahiilihydraattista jo 1900 luvulla (Montignac ja pitkän linjan karppikin olen) ja siinä on kyllä ideaa, ja jos pystyisin sitä perheeltä kunnolla seuraamaan niin homma toimisi varmasti paremmin.
Mutta tässä on ongelma jotain muutakin: tehot jäivät mataliksi, ja makea teho ei ole Naszcalla koskaan löytynyt. :-( Veikkaan matalan luontaisen maksimisykkeen aiheuttamia rajoitteita nojakkeiluun. On mulla muitakin omituisuuksia ehdottaa, Mortonista Hortoniin!
Mutta kiitos jori, olet kyllä alma materini idoli (vaikka sähköläisenä ja Hiukkasena joudun jonkin verran skeptinen olemaankin), ja muutenkin järkisälli analysoimaan kaikkien foorumistien ongelmia! Enkä omalla kunnollani voi kiistää myös raakaa treenauksen vaikutusta. Voihan se olla, että 2+ harjoituksella voisi voimatkin löytyä.

Aini: verenpaine on elintapoihin nähden ihan hyvä, geneerinen lepopaine ehkä 78/120. Rasituksen alaisena vastaavista ei valitettavasti ole tietoa.

Anteeksi kaikille, tämä osa pitäisi siirtää johki muualle kuin ihailemani QD sportin ketjuun!

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee sport

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Ei siirretä, jurihan tässä oluttakin juotiin - mutta palataan teemaan. Jos tätä oheisteemaa käsitellään vielä niin sitten tehtäköön sille oma keskusteluketju.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kuudee sport

Viesti Kirjoittaja jviirret »

TKorho kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Mutta olettaisin että vähän pystympi ajoasento todellakin nappaa vauhtia pois hitusen.

Näinhän se tekee.

Kunnon nojakkifoorumistisporttien vastaisesti kapinoin!

Hyvä, otin tuossa kantaa asiaan vain ilmanvastuksellisesta näkökulmasta.
Mulla loiva nojakulma+täysillä polkeminen ei sovi yhteen. Saattaa onnistua tai sitten joutuu himmailemaan kun ei pyörätien leveys riitä. Nokialla 200m repäisyssä ei haittaa, mutta siviilissä haittaa. Tasapainon pito siis vaikeampaa.

TKorho kirjoitti:

aiheuttavat sykkeen rajoittumista.

Syke ei kerro sitä paljonko tuotat eteenpäin vievää tehoa. Kickbikessä se syke vasta nouseekin, mutta ei pääse edes pystypyörän nopeuksiin.
Vai onko sinulla tehoa mittaavat kammet tms.?

TKorho kirjoitti:

Onko siis oikeasti mahdollista tuottaa kunnon tehoja makuuasennossa? Tai edes kaupallisten rakenteiden matalammissa asennoissa?

Tällä laskurilla: http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm mun nopeudet menee ihan loogisesti. Oma maksimitehoni on noin 300W. Sillä kun laskee erityyppisten pyörien nopeuksia niin vastaavat yllättävän hyvin todellisuutta. Tunnin suorituksessa pystyn n.150W tehoihin ja silläkin lasketut nopeudet menevät suunnilleen kuten todellisuudessa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Kuudee sport

Viesti Kirjoittaja vaaka »

jori kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Kylläpäs maistuiskin olut.

Ähäs, minulla on tässä avattu Murphys Irish Stout puolen litran tölkki. :mrgreen: Lähes tyhjä jo kylläkin. :|

Aerodynamiikka on laji, jossa kuikelot eivät pärjää. Virtausteknisesti edulliset muodot ovat varsin paksuja ja pyöreälinjaisia siihen asti, kunnes mennään yliääninopeuksiin, joita nojapyöräilyssä ei vielä lähivuosina taideta saavuttaa. :mrgreen:

Entisenä kilpauimarina kadehtimista aiheutti fakta, että mummeillä on hydrodynaamisempi muoto. Mutta ei voinut harjoituskavereita valittaa :wink:

Hanasta Hornbeer Red Cow jälkeen Thornbridge Bamberg. Toimii. Uintiaikana junnuna juostessa, mitä v kala kuivalla maalla, ylämäen sprinttauksen jälkeen syke 210 ja oksetti sekä oli pakko pysähtyä, kun happi loppuu, pierettää ja sydän huutaa hoosiannaa. Nyt ei käsitystä pulsseista ja tehoista muut kuin, että viimeksi sain kadenssia, pyöritystä ja voimaa aiempaa enemmän. Lämpö ja tuuli? Sopeutuminen myös. Minulla näillä säillä nojakilla ylämäissä jalkavoimat rajoittavat. Pohjaa kilpauinnin jälkeen keuhkoissa pyöräilyn jälkeen myös vapaasukelluksesta. Pystärillä myös jalkarajoitus. Koomista sinänsä, kun nostan työkseni tiheästi ja työterveyslääkäri määräsi kyykkyyn ylös kuntotestiin ja kirjoitti koneelle selin. Vedin niin nopeasti, että tuli wanhan sedän kokema enkka. Hän kääntyi ja käski toisinnon kello kädessä laskien toistojeni määrän. No minä ähkyssä punnersin silti paremmin kuin hänen ennen paras näkemänsä tulos. Näkee, ketä kyykytetään töissä. Pomo kertoi työterveyslaitoksen tutkijoiden sanoneen, mitattua työtäni, että meiltä voitaisiin lähteä lepäilemään rakennuksille ja siektä tuoda porukka kuntoilemaan meille. Hiilareita sisältävällä ruokavaliolla. Junnuna ihan liikaa ihan liian huonoimpia hiilareita syövänä ja muutenkin liikaa syövänä ja nyt hiilareita keakivertona laatuun kallistuen, muttei siihen rajoittuen. Sormi ja kello metodilla 41 v 190 max pulssi, pyöräillessä alle pyörästä riippumatta. Tarkoittaako tämä, että olen kierroskone? Todellisuudessa isäni tavoin olen kestävyysmiehiä. Setä on kyllä sprintterimateriaalia ja uinnissa ei edes ole kisoissa sprinttejä, vaan pitempikestoisia suorituksia. Joten olen urheillut uinnissa muiden lajien keskimatkoilla, frisbeegolfissa maksimipikavoimassa ja pyöräily ei juuri pikamatkoja tue kuin Nokialla.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee sport

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Jos pääsisi lauantaina pikku lenkille niin voisi sitten ihmetellä tätä huonoa keskinopeutta. Muutaman kilsan on koko ajan heikompi vauhti kuin männävuonna. Silloin olin tässä vaiheessa noin. 28 kmh vauhdeilla lyhkäisemmillä lenkeillä liikkeellä. Tosin nyt on ollut aina se parikyt kiloo bonusmassaa mukana - liekö vaikutusta. Ehkä. Kahdella vikalla lenkillä kuiteskin nousua reilut 7000 metriä.

Syitä lienee tässä:

  • hitusen pystympi kulma penkissä
  • vaihteita on vaan viisi - alamäessä joutuu rullaileen kuin ei riitä välitykset tällä hetkellä (pakka heilui pyörässä ja tehtiin Tepon kanssa pikku fiksauksia ja kutonen ja seiska on just nyt pelistä pois)
  • nappaseeko toi takaosan pikkuinen jousto vähän vauhtia poijes, on se eniten askarruttanut kysymys.
  • matka-ajossa takapää pompotti vähän nyt vikoille ajoilla - mutta massaa oli enemmän kyydissä ja niskan takana eritoten

Näitä juttuja ei pitäisi olla:

  • paskempi kunto - vedin sen juoksukoulun keväällä ja puolimaran ja nyt on jaksanut ihan hyvin hissunkissua pitkiäkin pätkiä, kunnon pitäisi kaiken järjen mukaan olla parempi
  • pikkaiset renkaat - molemmat on nyt 622 kokoa ja painettakin saa 110 psi:n verran maksimissaan (ihan en ole maantiereissuilla täyttä laittanut - vasta paikattiin hammas, joten pienempikin tärinä riittäis)

Laitan tohon huvikseen:

  • 130 mm kammet
  • isomman eturattaan, kun ollaan nyt tasaisemmassa kotimaastossa

Ensiviikolla voisin tehdä sen matalammalla istuimen kulmalla olevan version, tulispa sekin tutuksi ennen Nokiaa.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kuudee sport

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Pastori kirjoitti:
  • nappaseeko toi takaosan pikkuinen jousto vähän vauhtia poijes, on se eniten askarruttanut kysymys.
  • matka-ajossa takapää pompotti vähän nyt vikoille ajoilla - mutta massaa oli enemmän kyydissä ja niskan takana eritoten

Jos pompottaa polkemisen tahtiin, hukkuu siihen varmasti energiaa :( Varmaan aikaisemminkin. Lyhennä joustoliikettä, niin ei huku turhaan kallista energiaa.

Mun vehkeissä on pyyttonissa parhaiten onnistunut naruperä. Siinä on paksu O-rengas vetämässä naruja toisiaan vasten. O-rengas ei veny vaan pyrkii muuttamaan ainoastaan muotoaan pyöreästä soikioksi. Jousto on siis olematon, mutta poistaa terävät iskut eikä sitä saa pompottamaan vaikka kuinka yrittäisi.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kuudee sport

Viesti Kirjoittaja jori »

Saahan tuohon naruperäänkin ulosjoustonrajoittimen, jolloin pompotuksen saa käytännössä pois kokonaan ja joustoa tulee vain kovemmissa töyssyissä. Ulosjouston rajoitin on vain naru :D istuimen selkänojasta takahaarukkaan siten, että se kiristää haarukkaa sopivasti ylös. Varsinainen jousto on sitten sellainen, kun takahaarukka joustaa tästä ylös niin, että ulosjoustonrajoitinnaru löystyy. Ulosjoustorajoitteisessa mallissa joustomatkan, eli narun sivullevetomatkan saa laittaa suuremmaksi, kun pompotusta ei tarvitse murehtia. Samalla katoaa nostelussa esiintyvä perän putoamisongelma. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee sport

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Eilen pikkuinen testilenkki. Kammet ja voimansiirto samat kuin aiemmin.

Pientä pompottelua edelleen ja melkoista narinaa kun tuuppasi vähän enemmän voimaa kampiin. Säädettävä perä elää siis jonkin verran - pitää testata se, saisiko yläpuolen narulla sitä jämäköitettyä.

Ihan hitusen mä valun penkissä, matkavauhdissa sitä ei niin huomaa mutta isommalla ponnistelulla niin käy - vaikuttaisi siltä että loivempi penkin kulma männävuonna oli parempi tältäkin osin. Se että samalla nostaisi etupuomia parantaisi ehken tuota aerodynamiikkaa myös kivasti.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee sport

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kuudee sport saa uuden elämän 406 kiekoilla. Lyhennän vähän etupuomia.

qdm.jpg

Takahaarukka tulee kumielementillä joustavaksi.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee sport

Viesti Kirjoittaja Pastori »

qdm3.jpg
qdm3.jpg (92.66 KiB) Katsottu 4189 kertaa

Joustoelementti.

qdm2.jpg

Uysi sivukuva - penkin mallailuu.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kuudee sport

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Taipuukohan tuo 2mm pellinlärppä kun satakiloinen ukko polkee 40km/h kanttikiven reunaan? :D

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Kuudee sport

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Vilijami kirjoitti:

Taipuukohan tuo 2mm pellinlärppä kun satakiloinen ukko polkee 40km/h kanttikiven reunaan? :D

Taitaa vannekin antaa siinä kohtaan periksi ja rengas puhjeta joten mitäs pikku lärpäkkestä

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kuudee sport

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Wacky kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Taipuukohan tuo 2mm pellinlärppä kun satakiloinen ukko polkee 40km/h kanttikiven reunaan? :D

Taitaa vannekin antaa siinä kohtaan periksi ja rengas puhjeta joten mitäs pikku lärpäkkestä

Vanne ja kumi on helppo vaihtaa, mutta kun runko on maalattu helmiäisflakeblingblingmaalilla ja päällä 8kerrosta lakkaa niin alkaa alaleuka väpättämään ku joutuu runkoa korjaamaan :(

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1634
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Kuudee sport

Viesti Kirjoittaja Härski »

jviirret kirjoitti:

Taipuukohan tuo 2mm pellinlärppä

Jos nyt oikein tajuan ton rakenteen, et kgummi on päin pelkkää pelliläpyskää, nii kyl minä ainakin suosittelisin pientä jäykistysoperaatiota.
Pikku latanpätkät syrjälleen ton latan reunoille (muodostaen U-profiilin) jäykistää jo kummasti verrattuna pelkkään lattaan.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee sport

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Se oli 3.5 millistä. Ja ei kestänyt kun 93 kiloo laski mäkee.

Tai siis kesti. Mutta taipui. Henki ei lähtenyt vaikka ajeltiinkin miehissä invaluiskalla :)

40 millinen runkoputki vois olla alle 77 kiloisille. Jonniin verran näkyi sekin joustavan.

Mutta hauska rakkine tästä tulee. Härskin ohje kuulisti hyvältä. Jotain lisätukea siis sivulle.

Pitää paukuttaa suoraan ja vahvistaa ensin tuo suora palikka ja jokin sivutuki vois olla hyvä. Tuleva kuski on toki paaaaljon kepoisampi. Mutta hyvä oli testipilotilla kokeilla.

EDIT:

jviirret kirjoitti:

..mutta kun runko on maalattu helmiäisflakeblingblingmaalilla ja päällä 8kerrosta lakkaa niin alkaa alaleuka väpättämään ku joutuu runkoa korjaamaan :(

Jukka

Niinhän ne mulla tuppaa aina olemaan. Helmiäistä, kultaa, mirhamia ja kirjontaa.

Vastaa Viestiin