edullinen kokeilu

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Dzeipas
Viestit: 33
Liittynyt: 17 Helmi 2014, 08:24
Paikkakunta: Kempele

edullinen kokeilu

ViestiKirjoittaja Dzeipas » 17 Helmi 2014, 14:21

Hei

Parin vuoden miettimisen jälkeen päätin liittyä.

Toissakesänä jo noja-aiheesta kiinnostuin ja liimailin Kempillä vanhoista pyöränraadoista 28"+20" pythonin, opin sillä jopa hieman ajamaan vaikka tuskien taival se oli. Ko.kulkine on edelleen tallessa, turvassa tallin vintillä. Kuvia en tähän hätään löytänyt, ehkä myöhemmin.

Viimeisin kokeilu on sitten (toivottavasti) stabiilimpi ohjailtava.
hahmotelma 01.JPG
hahmotelma 01.JPG (99.62 KiB) Katsottu 2705 kertaa


Tavoitteena on siis kokeilla EDULLISESTI miltä tämä pyöräilyasento alkaa tuntua. Tarkoitus on päästä ajamaan rauhallisesti ja miellyttävässä ajoasennossa kevyttä retkipyöräilyä lähialueille.

Kaiken mahdollisen haalin vanhoista pyöristä, kuluneita ja rumia osia, mutta pääasia että toimii.

Tulossa yläohjaus ja takahaarukkaan tehdään varaus jousitukselle (esim. Bilteman kumityyny), aluksi mennään kuitenkin ilman. Rungon neliöputki tais olla 2mm seinämällä, parempaakaan ei nyt tallista löytynyt. Emäputki on nyt mallia "teleskooppi" (25-30cm) ja ihan tarkoituksella.
teleskooppi 01.JPG
teleskooppi 01.JPG (88.04 KiB) Katsottu 2705 kertaa


Jätin alkup.runkoon yhden kiinnityspisteen (oliskohan se juomapullotelineen kuusiokoloruuvi tms.) tuonne putken sisään, eli siitä saa vähän kiinni kun tekee sopivaan kohtaan neliöputkeen reiän, lisäksi putkien saumakohtaan laitan kemppi-liimaa...sen verran että pysyy stabiilina testiajojen ajan. Kuvassa ruuvipuristimen kohdille tulee pari pulttia pitämään saranaa paikallaan, eli tämäkin set-up on helposti purettavissa ja muunneltavissa.
takanivel01.JPG
takanivel01.JPG (85.17 KiB) Katsottu 2705 kertaa


Penkinrunkoa eilen mallailin, vanha vaatenaulakko sai toimia elinluovuttajana. Ensin mallaillaan mittoihin tuo istuinosa, senjälkeen etsitään pituutta tuolle selkänojalle, ja vasta sitten katkaistaan ylimääräiset pois ja mietitään hartia-/päätukea. Penkkiin tulee taustaksi vaneria ja tarvittavat muotoilut teen finnfoam/solimate levystä kuumalangalla leikkaamalla.

Polkimille on tarjolla 40x40x1,5 putkea aisaksi. Kulmasta ja etäisyydestä ei ole vielä tietoa, mutta niitä etsitään kunhan penkki alka löytää oman paikkansa.

Mikäli nojapyöräily on hauskaa, teen tämän proton jälkeen varmasti toisenkin.... jos taas nojailu ei ole hauskaa, kokeilu ei tullut kalliiksi!

...n.15min pystypyöräilyn jälkeen mulla särkee niin ahteria kuin myös kämmeniä...nojapyörässä kumpikin on vältettävissä :D

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: edullinen kokeilu

ViestiKirjoittaja jviirret » 17 Helmi 2014, 14:37

Tervetuloa. Ihan toimivalta ja järkevältä pyöräprojektisi vaikuttaa.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3753
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: edullinen kokeilu

ViestiKirjoittaja mhelander » 17 Helmi 2014, 16:48

Tervetuloa foorumille !

Dzeipas kirjoitti:Viimeisin kokeilu on sitten (toivottavasti) stabiilimpi ohjailtava.
Kuva


Valehteleeko silmät vai mitä tuolle takarenkaalle on tapahtunut, se kun näyttää takaa venähtäneeltä... jos niin on niin suosittelen suoran ja keskellä napaa olevan kiekon käyttöä jigissä jotta laitoksesta tulee kokonaisuudessaan mahdollisimman suora :).

Tuo etuhaarukan kulma näyttää ehkä vähän pystyltä mutta kuvakulma tms saattaa hämätä...
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Dzeipas
Viestit: 33
Liittynyt: 17 Helmi 2014, 08:24
Paikkakunta: Kempele

Re: edullinen kokeilu

ViestiKirjoittaja Dzeipas » 17 Helmi 2014, 17:53

mhelander kirjoitti:Tervetuloa foorumille !

Dzeipas kirjoitti:Viimeisin kokeilu on sitten (toivottavasti) stabiilimpi ohjailtava.
Kuva


Valehteleeko silmät vai mitä tuolle takarenkaalle on tapahtunut, se kun näyttää takaa venähtäneeltä... jos niin on niin suosittelen suoran ja keskellä napaa olevan kiekon käyttöä jigissä jotta laitoksesta tulee kokonaisuudessaan mahdollisimman suora :).

Tuo etuhaarukan kulma näyttää ehkä vähän pystyltä mutta kuvakulma tms saattaa hämätä...


Tuo jigiin nojaava takarangas on vain antamassa mulle kuvaa kokonaisuudesta (kun näytön ääressä katselen mittasuhteita), oikeesti haarukka on kyllä kiinni jigissä:
jigissä01.jpg
jigissä01.jpg (150.67 KiB) Katsottu 2650 kertaa


Kuten aloituksessa mainitsin, kyseessä on EDULLINEN kokeilu, eli olen näitä pyöriä keräillyt kierrätyslavoilta, ja yleensä jompi kumpi rengas on poljettu vinoon. Anyway, on mulla suorakin rengas odottamassa. Tuo kiero rengas jääköön aihioiksi, ehkäpä opettelen joskus vaihtamaan kehän ja rihtaamaan renkaan käyttökelpoiseksi.

Kiitos tuosta etuhaarukka infosta, juuri tätä tältä foorumilta odotinkin. Kulma muuttuu jos "nostan" takahaarukkaa, mutta äkkiä tuon emäputken hitsisaumankin aukaisee ja muuttaa kulmaa jyrkemmäksi.

:J-P

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: edullinen kokeilu

ViestiKirjoittaja jviirret » 17 Helmi 2014, 18:15

Dzeipas kirjoitti:Kiitos tuosta etuhaarukka infosta, juuri tätä tältä foorumilta odotinkin. Kulma muuttuu jos "nostan" takahaarukkaa, mutta äkkiä tuon emäputken hitsisaumankin aukaisee ja muuttaa kulmaa jyrkemmäksi.


Jyrkempi=pystympi. Jos tuota haluaa lähteä parantamaan niin pitäisi vähän loiventaa. On varmasti ajettava tuollaisenaan, mutta vakio haarukalle paras kulma on vakiopyörän kulma.

Piirsin kuvaasi tärkeimmät linjat joiden avulla määritellään hyvä keulakulma.
Vihreä viiva on maataso
Oranssi on etuakselin kohdalla oleva pystyviiva ja
Punainen on emäputken suuntainen viiva

jigissä01x.jpg
jigissä01x.jpg (153.15 KiB) Katsottu 2642 kertaa


Jättö on punaisen ja vihreän viivan risteyksen etäisyys oransin ja vihreän viivan risteykseen. Jätön tulisi olla 3-5cm ja niin että punaisen ja vireän leikkauspiste on oranssin ja vihreän leikkauspisteen etupuolella.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Dzeipas
Viestit: 33
Liittynyt: 17 Helmi 2014, 08:24
Paikkakunta: Kempele

Re: edullinen kokeilu

ViestiKirjoittaja Dzeipas » 17 Helmi 2014, 23:12

Kas niin, ei kannattas olettaa mitään.... voi tulla "emämokia" emäputken sijainnin suhteen :lol: Oletin sen kuvaavan pyörän runkoa, enkä tuota "ohjainakselin putkea"... mutta taas on viisastuttu, kiitti!

Hääräilin taas tallissa, nyt on rungon asento ja kaikki kulmat muuttuneet.
penkki paikallaan.jpg
penkki paikallaan.jpg (145.65 KiB) Katsottu 2593 kertaa


Lisäksi jatkoin tuota penkkiaihion työstöä, leikkelin vaneria ja hitsailin korvakoita.
vaneripenkki.jpg
vaneripenkki.jpg (132.13 KiB) Katsottu 2593 kertaa


Istuinosa on 15mm (25cm x 35cm) ja selkäosa 12mm levyä (65cm x 40cm), reilusti siis työstövaraa joka reunalla. Parhaiten se näyttää sopivan (ylemmän kuvan mukaisesti) n.75cm korkeuteen ja about vaakaan, nivel suunnilleen rungon kulman kanssa samalla pystylinjalla. En vielä hepannu kiinni, ajattelin ensin laittaa teille kokeneemmille kommentoitavaksi. Lisäksi voisitte antaa vinkkiä tuosta poljinkeskiön oikeasta paikasta ja korkeudesta. Laitan kyllä riittävän pitkän putken että on säätövaraa. Ai niin, kuljettaja on pystysuunnassa 185cm.

Bilteman 16mm sähköasennusputki mallintaa ketjulinjaa, samaa putkea käytin tuossa vasemmalla näkyvässä lasten polkutrikessä suojaputkena...ja tulen käyttämään samaan tarkoitukseen myös tässä projektissa. Penkin alle taitaa tarvia sellaisen ylimääräisen rullan jossa on hammasratas (mikä ikinä onkaan oikealta nimeltään).

J-P

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: edullinen kokeilu

ViestiKirjoittaja jviirret » 18 Helmi 2014, 04:34

Dzeipas kirjoitti: Parhaiten se näyttää sopivan (ylemmän kuvan mukaisesti) n.75cm korkeuteen ja about vaakaan, nivel suunnilleen rungon kulman kanssa samalla pystylinjalla. En vielä hepannu kiinni, ajattelin ensin laittaa teille kokeneemmille kommentoitavaksi. Lisäksi voisitte antaa vinkkiä tuosta poljinkeskiön oikeasta paikasta ja korkeudesta. Laitan kyllä riittävän pitkän putken että on säätövaraa. Ai niin, kuljettaja on pystysuunnassa 185cm.


Jotenkin penkki on mukavempi kun istumaosa on vähän taaksepäin kallellaan, ei ihan vaakasuorassa. Jos taas on liian kallellaan nii sen etuosa painaa reisiä ja jopa estää verenkiertoa polkiessa.
Kammet taitaa tulla väkisinkin oikein kun katsot että ketju mahtuu menemään ja poljin ei ota kääntyvään renkaaseen. Kantapäiden ottamista ei kannata yrittää näin isorenkaisessa vältellä.
Ketju ohjureista ja ohjainrullista puhutaan. Jos sellaisen laitat ketjun veto-, eli kireälle puolelle niin syytä olla jämerää tekoa eikä joustavaa(esim. rullaluistimen rengas) materiaalia.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Dzeipas
Viestit: 33
Liittynyt: 17 Helmi 2014, 08:24
Paikkakunta: Kempele

Re: edullinen kokeilu

ViestiKirjoittaja Dzeipas » 19 Helmi 2014, 22:20

Se rungon teleskooppi-idea ei ollu mistään kotosin...ja puomi polkimille olis istunu vähän oudosti emäputkeen. Teleskooppi siirtyy nyt eri paikkaan, eli polkimien säätöön (sisäputkeksi tuohon mahtuu sopivasti 45x45). Runkoon tulee nyt ylimääräinen jatkos (ja hitsisauma), mutta tässä kokeilussa sen ei anneta häiritä :)
uusi liitos.jpg
uusi liitos.jpg (129.42 KiB) Katsottu 2470 kertaa


Penkin laitoin tallin lattialle ja säätelin sen sopivaan kulmaan, eturauna hieman ylös... ihan hyvältä tuo vaikutti.

Mietin että katkaisen tuosta takahaarukasta hieman penkkiputkesta pois, reilu puolet. Kun sitten taittaa nuo ylemmät tuet enemmän vaakaan, onko vaarana että siinä alkaa ketjut raapimaan tai kulkemaan liian läheltä? Riskiä voi tietenkin minimoida jos noihin putkiin tekee sen taitoksen hieman ylemmäs, vaikka 5cm sieltä pyörännavasta.

Dzeipas
Viestit: 33
Liittynyt: 17 Helmi 2014, 08:24
Paikkakunta: Kempele

Re: edullinen kokeilu

ViestiKirjoittaja Dzeipas » 24 Helmi 2014, 08:51

No nyt projekti seisoo jo omilla "jaloillaan". Takahaarukan nivelöinti pultattu paikalleen ja selkänojan alle jatkettu runkoa. Penkki on rungossa kiinni vasta parista kohtaa. Solumuovia penkille ja pääsin kokeilemaan jo istumista :D . Oletin aluksi että poljinkeskiö tulee turhan lähelle ja että kammet osuu pahasti renkaaseen. Koeistumisen jälkeen näyttää että etäisyys tulee olemaan riittävä.

Seuraavaksi ajattelin tehdä ohjaustangon ja sille sopivan varren. Se taitaa olla useasti näissä yläohjatuissa ylöspäinkääntyvää mallia? Kyytiin nouseminen voi muuten olla aika hankalaa. Nivelpisteen teen alkuperäisen ohjautangon paikalle ja ohjausvarteen alaspäin tuki jossa hahlo. Kuvassa näkyy paikallaan irtoholkki jonka hitsasin parista prikasta ja putkenpätkästä. Käsien asento taitaa olla aika mukava jos itse ohjaustanko on muodoltaan kuin "A"?

penkki testattu.JPG
penkki testattu.JPG (90.14 KiB) Katsottu 2398 kertaa

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: edullinen kokeilu

ViestiKirjoittaja jviirret » 24 Helmi 2014, 09:01

Dzeipas kirjoitti:Seuraavaksi ajattelin tehdä ohjaustangon ja sille sopivan varren. Se taitaa olla useasti näissä yläohjatuissa ylöspäinkääntyvää mallia? Kyytiin nouseminen voi muuten olla aika hankalaa. Nivelpisteen teen alkuperäisen ohjautangon paikalle ja ohjausvarteen alaspäin tuki jossa hahlo. Kuvassa näkyy paikallaan irtoholkki jonka hitsasin parista prikasta ja putkenpätkästä. Käsien asento taitaa olla aika mukava jos itse ohjaustanko on muodoltaan kuin "A"?


Voisi olla hyvä idea laittaa tulevat kahvat ja vivut tangon pätkiin, ottaa pätkät käteen ja mennä pyörän päälle. Sitten haet niille mukavan paikan ja asennon. Sitten kaveri räpsii kuvia tai jalustalla oleva kamera räpsii niitä itse. Jalkojen viemä tila polkiessa pitää ottaa huomioon, tässä mielessä olisi parempi jos keskiö olisi jo paikoillaan.
Makuja on monia, osa tykkää että kourat ja jopa kyynärpäät on lähekkäin sylissä. Lempinimi asennolle on "hamsteritanko".
Toinen yläohaustyyppi on sellainen jossa kädet on suorana eteenpäin ja kourat polvien ulkopuolelle. Se on "teräsmiestanko".
Oma suosikkini on vähän näiden välimalli, eli hamsteria leveämpi tanko mutta stemmi tulee kuitenkin jalkojen välistä.
Sitten vielä erilaiset alaohajukset...

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3753
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: edullinen kokeilu

ViestiKirjoittaja mhelander » 24 Helmi 2014, 10:16

jviirret kirjoitti:Voisi olla hyvä idea laittaa tulevat kahvat ja vivut tangon pätkiin, ottaa pätkät käteen ja mennä pyörän päälle. Sitten haet niille mukavan paikan ja asennon. Sitten kaveri räpsii kuvia tai jalustalla oleva kamera räpsii niitä itse. Jalkojen viemä tila polkiessa pitää ottaa huomioon, tässä mielessä olisi parempi jos keskiö olisi jo paikoillaan. 


Komppaan. Aina helpompaa noin hakea niitä ergonomia-asioita kuntoon kuin rakentamalla ja muuttamalla... kun vaijerit yms on vielä sotkemassa suunnittelua...

Itse kun aloitin lowracerin runkokitillä niin heitin sen vaan kasaan ja sitten kesän aikana haeskelin kaikki kuntoon pikkuhiljaa. Vasta seuraavana kesänä oli sen ergonomia kohdillaan, juuri sopivasti ennen MetaPhysic-runkokitin hankkimista johon kopioin pitkälti samat jutut.

jviirret kirjoitti:Makuja on monia, osa tykkää että kourat ja jopa kyynärpäät on lähekkäin sylissä. Lempinimi asennolle on "hamsteritanko".
Toinen yläohaustyyppi on sellainen jossa kädet on suorana eteenpäin ja kourat polvien ulkopuolelle. Se on "teräsmiestanko".


Tätä käytännössä mallaamalla suunnittelua pääsin toteuttamaan maasturiin ja etuvetoseen. Jälkimmäiselle oli tavoitemalli olemassa mutta maasturiin piti pähkiä koko homma etäohjauksen stemmin kulmaa myöten niin että ohjausjärjestelystä tulee toimiva, reidet/polvet ei ota tankoon kiinni missään tilanteessa ja on helppo ajaa. Ja ranteet & kädet tulee hyvään asentoon. Tämän virittelyyn meni muutama kuukausi, nyt se on omasta mielestä "täydellinen".

Hyvä puoli kun itse tekee että on lähinnä vain vaivaa, ei kustannuksia, saada kaikki kohdalleen.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Dzeipas
Viestit: 33
Liittynyt: 17 Helmi 2014, 08:24
Paikkakunta: Kempele

Re: edullinen kokeilu

ViestiKirjoittaja Dzeipas » 24 Helmi 2014, 13:10

"Hamsteritanko", mikä nimitys :D , mutta juuri sellaista olin ajatellu...käsivarret kropan lähellä. Ainut huonopuoli mitä tuossa pelkään, on ylös nouseminen "pakkotilanteessa"...eli kun opettelee ajamaan. Ei passaa tuoda tankoa liian lähelle, ettei se sitten tökkää rintakehään kun yrittää nousta ylös.

Otetaanpa tänään assistentti mukaan talliin kuvaamaan...

Pienellä budjetilla mennään, ja omia tunteja ei lasketa.

:J-P

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: edullinen kokeilu

ViestiKirjoittaja jviirret » 24 Helmi 2014, 13:26

Dzeipas kirjoitti: Ainut huonopuoli mitä tuossa pelkään, on ylös nouseminen "pakkotilanteessa"...eli kun opettelee ajamaan. Ei passaa tuoda tankoa liian lähelle, ettei se sitten tökkää rintakehään kun yrittää nousta ylös.


Helposti tuo johtaa siihen että tanko ottaa polkeviin jalkoihin. Jos taas tämän välttämiseksi nostaa ylemmäs niin tulee näkökenttään. Se taas johtaa siihen että pitää nojakulmaa nostaa, kaikki vaikuttaa kaikkeen ;) Mutta siitä se lähtee paikkansa hakemaan...

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3753
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: edullinen kokeilu

ViestiKirjoittaja mhelander » 24 Helmi 2014, 15:09

jviirret kirjoitti:
Dzeipas kirjoitti: Ainut huonopuoli mitä tuossa pelkään, on ylös nouseminen "pakkotilanteessa"...eli kun opettelee ajamaan. Ei passaa tuoda tankoa liian lähelle, ettei se sitten tökkää rintakehään kun yrittää nousta ylös.


Helposti tuo johtaa siihen että tanko ottaa polkeviin jalkoihin. Jos taas tämän välttämiseksi nostaa ylemmäs niin tulee näkökenttään. Se taas johtaa siihen että pitää nojakulmaa nostaa, kaikki vaikuttaa kaikkeen ;) Mutta siitä se lähtee paikkansa hakemaan...


Tässä vähän näitä mun hamsteritankovirityksiä, lowracerista:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Ja yllä sitten yhdessä tyttären kanssa, hänellä siis MetaPhysic. Kummallakin on viritetty tuo stemmi ja tanko niin että kyynärpäät tulevat sivulta enemmän kylkiluiden päälle, kuitenkin niin ettei tanko vielä peitä näkökenttää liikaa. Tanko antaa juuri ja juuri riittävästi tilaa ettei reidet/polvet osu tankoon tai jarrukahvoihin.

Tätä ajoasentoa on optimoitu reipas vuosi ja on osoittautunut sekä mukavaksi, hyväksi hallinnan kannalta ja kohtuullisen aerodynaamiseksi.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Dzeipas
Viestit: 33
Liittynyt: 17 Helmi 2014, 08:24
Paikkakunta: Kempele

Re: edullinen kokeilu

ViestiKirjoittaja Dzeipas » 05 Maalis 2014, 22:12

Pääsin pitkästä aikaa talliin hääräileen. Parin päivän aikana on päästy ohjaus viritteleen paikalleen, istuinta muotoiltu, etujarru toimintakuntoon, polkimet paikoilleen, vaihtajat suurinpiirtein omille kohdilleen jne. Viimeisimpänä ketjujen asettelu...joka tyssäs siihen kun B..teman ketjutyökalu laukes.

Se hamsteritangon suunnittelu oli tosiaan helpoin kuten Jukka neuvoi. Otin hilut käteen ja istuin kyytiin, velipoika otti pari mittaa ja taas jatkettiin. Tein teleskooppiversion istuinputkesta (löytyy säätöjä joka suuntaan). Putken alkuun jätin alareunaan pienen pätkän haarautuvaa runkoputkea stoppariksi. Lattarautojen väliin laitoin vielä putkea pätkän...jos vaikka jotain mittaria tarvii asentaa.
hamsteritanko.jpg
hamsteritanko.jpg (141.55 KiB) Katsottu 2179 kertaa


Ketjun kanssa meni vähän jo miettimiseksi. Aluksi ajattelin tehdä rissan 1-vaihteisen takahammasrattaasta, mutta lopulta päädyin putkeen. Kun vetopuoli on kireällä, ketju ei hankaa etuvaihtajaan eikä tuo linja muutenkaa näytä pahalta, paitsi että pitkähän tuo putki on ja joutunen vähän lyhentään... mutta entäs paluupuoli? Tuohon taitaa joutua tekemään sen rissan, tai kaks. Lisäksi takahaarukan nivelakseli, eli se alkuperäinen poljinkeskiönakseli, on sen verran pitkä että se pyrkii haitolle.
ketjuja paikoilleen.jpg
ketjuja paikoilleen.jpg (143.61 KiB) Katsottu 2179 kertaa


Kuinka tehokkaasti ketju tuolla paluupuolella "syö" ohjuriputkia (joo, materiaaleja voi olla satoja)? Mietin sellaistakin vaihtoehtoa, että otan 2kpl n.20cm pätkää tuota samaa sähköputkea ja teen taittojousen kanssa käyrät. Toinen etuhaarukan kohdalle ja toinen suurinpiirtein tuohon missä kuvassa oleva alempi putki päättyy.... eli renkaiden puoleen väliin. Onko hyviä vinkkejä jostain muusta ratkaisusta? Polkimien korkeus suhteessa penkkiin on koeistumisessa vaikuttanut hyvältä. Mutta etuaisa on vain parista kohtaa hepattu, eli helposti nostettavissa jos se on ketjun linjauksen vuoksi tarpeen.

:J-P


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 1 vierailija