Kuudee hiili

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Kuudee hiili

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Oma arvioini on ettei kannata tehdä kattamatonta niin että halkaisee sen valmituksen jälkeen jotta saa pois muutamia satoja grammoja vaahtomuovia kun sen uudelleen liittäminen yhteen tuo jo lisää painoa eteenkin jos joutuu katkomaan paljon kuidun säikeitä prosessin yhteydessä koska katkaistuna rakenne heikkenee ja saman vahvuiseksi tekeminen jälkeen päin painaa melkein varmasti yhtä paljon tai enemmän kuin se vaatomuovi mitä sisältä saa pois, mutta jos aikaa on ihan hillittömästi tuhlata ja kokeilla painoa eroa niin antaa mennä vaan.
Toki voisi sen tehdä sillai osista että vaahtomuovit saa pois esim. emäputken kohdalta sillai että rungon tekee pätkissä, mutta en tiedä onko sillai vaivan arvoista kun se vaahtomuovi ei paina niin hirveästi.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee hiili

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Painon voi nyt testata tekemällä huvikseen sen vaahtomuovin leikkelyn ensin. Se ei nyt maksa (enää) mitään kun vaahto seistä pönöttää tuossa nurkassa. Vaahto jäi toisesta projektista yli (tein ison kylmäboksin kun ostin puolikkaan elukan verran lihaa).

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Kuudee hiili

Viesti Kirjoittaja Härski »

Empiiristä tietoa suoraan uretaanin päälle laminoimisesta löytyy sen mun takapoksikötöstyksen tiimoilta. Heitin tosiaan kiepin kuitua uretaaniplugin pintaan jotta sain pinnasta riitävän homogenisen ja jäykän kitattavaks.

Hartsia kuidun alle läästiessäni totesin sen imeytyvän urtsiin siinämäärin jotta en edes uskaltanut yrittää kuidutusta sen päälle. Annoin suosiolla ensimmäisen kerroksen hartsia imeytyä urtsiin ja vasta seuraavana päivänä alioitin varsinaisen kuiduttamisen. Hartsia imeytyi hiha-arviona 0.5l / neliömetri.

Tolla suhteella räknättynä parimetrinen D50 mm putki imasis ittees n 1.5dl hartsia. Lisäks täytyy tietty ottaa huomioon jorin jo painottama huono kuitu/hartsisuhde pehmeän muotin päälle laminoitaessa...

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Kuudee hiili

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Miten kova on kova ytimessä? Riittääkö kaarevaan muotoon osa kisa/touring/läskisisuri putken ytimeksi ja venttiili kuidutuksen ulkopuolelle sekä kumi solmuun vedettynä, jos ei tarkasti luontaista halkaisijaa halua noudattaa muodossa? Oliaiko laboratorioputki jossain paksuudessa tai esimerkiksi hiekkatäytteinen vesiletku hyvä ydin suoremmille muodoille? Lienee yksinkertaista avata ja suljea hiekkatäytetyn letkun päät rakentamisen ajaksi ja tyhjennettäessä.

Muotista irrottamiseen on tehty liuta erilaisia tuotteita. Kävisikö saippua, öljy tai rasva ytimen päälle irrotuksen helpottamiseksi? Jos mikään noista ei toimi, mikä liukaste on hyvä kuituja ja epoksia häiritsemättömistä aineista?

Onko vinkkejä johonkin artikkeliin lasikuidun ja hiilikuidun sekä puurungon päälle kumman tahansa kiinnittämisen perusteista kuidutusneitsyelle? Toistaiseksi ei työkaluja moniakaan ja tilat vielä suurempi haaste. Hotsittaisi tehdä pelkkää puuistuinta monimutkaisempi opiskeluprojekti penkiksi. Ohenisi ja ehkä keventyisi. Siis peffanalusosa vain näin aluksi ainakin, kun kiva idea pitäisi kokeilla selkämykseksi ja siinä kokeilussa puu on parempi protona tulosten ja muodon haussa.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kuudee hiili

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Wacky kirjoitti:

Oma arvioini on ettei kannata tehdä kattamatonta niin että halkaisee sen valmituksen jälkeen jotta saa pois muutamia satoja grammoja vaahtomuovia kun sen uudelleen liittäminen yhteen tuo jo lisää painoa eteenkin jos joutuu katkomaan paljon kuidun säikeitä prosessin yhteydessä koska katkaistuna rakenne heikkenee ja saman vahvuiseksi tekeminen jälkeen päin painaa melkein varmasti yhtä paljon tai enemmän kuin se vaatomuovi mitä sisältä saa pois, mutta jos aikaa on ihan hillittömästi tuhlata ja kokeilla painoa eroa niin antaa mennä vaan.
Toki voisi sen tehdä sillai osista että vaahtomuovit saa pois esim. emäputken kohdalta sillai että rungon tekee pätkissä, mutta en tiedä onko sillai vaivan arvoista kun se vaahtomuovi ei paina niin hirveästi.

Mun kokemukseen perustuva arvio kuituhommista on että juuri vaahtoytimen päälle kannattaa tehdä muodot.

Seuraavan penkin tms tulen tekemään niin että uretaanivaahdosta teen muotin, hion ja kittaan sen niin sileäksi kuin mahdollista ja päälle elmukelmu. Sitten 1-2 kerrosta kuitua päälle ja vaahtomuovilla kompressioon.

Kuivuttuaan sitten irroitan leikkaamalla tms nuo kuitukerrokset muotista, yhdistän liimamalla osat jos piti halkaista ja sitten päälle loput kerrokset ja vakuumisäkityksellä. Näin nopsaan ja kohtuu helpolla tehdyn muotin päälle saa tehtyä minimaalisella ylimääräepoksilla riittävän jäykän pohjan johon sitten voi niitä kerroksia lisäillä ja käyttää riittävää voimaa jotta epoksin suhteellinen määrä ei pääse karkaamaan.

Siitä huolimatta en ole penkkiä kummempaa tekemässä kuiduttamalla. Painon säästö tai jäykkyyden edut ei mun mielestä tule lähellekään teräksestä tekemisen helppouden ja sitä myöten säästetyn työmäärän suhteen, ja tuskin edes käyttämällä laadukasta CrMo-terästä kustannuksetkaan nousee lähellekään kuiduttamista.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kuudee hiili

Viesti Kirjoittaja PW »

Mikan kanssa samaa mieltä, ett painonsäästön takia ei viittis alkaa tuhraamaan kuidun kanssa - mutta kuidusta sais hienoja muotoja, jos osais nuo materiaalin salat.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee hiili

Viesti Kirjoittaja Pastori »

No niin. Kotimatkalla tuli sitten mieleen että pitäiskö ryhtyä tähän hommaan ja kehittää siis tätä mbb juttua hiilikuitukoneen suuntaan.

Tässä eka luonnos 622 mbb mallista.

kuudee_hiili_mbb.jpg
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kuudee hiili

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Onko malli nyt haettu teräksisenä niin lopulliseen muotoon että kannattaa alkaa kuidusta leipomaan?

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee hiili

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jooseha kirjoitti:

Onko malli nyt haettu teräksisenä niin lopulliseen muotoon että kannattaa alkaa kuidusta leipomaan?

Ainakin niin lähellä ollaan että uretaania voi jo sahailla.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kuudee hiili

Viesti Kirjoittaja jori »

Mikä sinulla on tavoitteena kuitupyörässäsi. MBB kuitupyöriä on tehty paljon, eikä kuiturakenteisuudesta paljon etuja ole. Ehkä ulkonäöksellisiä kuitenkin.

Kuidun eduthan ovat jäykkyydessä ja yhtäaikaisessa keveydessä ainakin hiilikuidun osalta. MBB ei ole kuitenkaan jäykkyyskriittinen rakenne. Ja kaikenkaikkiaan polkupyörän on aika vaikea saada kevyeksi omatekoisena vaahtoytimisenä kuiturakenteena. Kuiturakenne on, ainakin periaatteessa, kierrätyskelvotonta ongelmajätettä ja se muuttuu kolareissa vaarallisiksi lihaa leikkaaviksi särmiksi, kuten monet Nokialla Conen ulosajon yhteydessä huomasivat. :oops:

No, tuossa kuitenkin malliksi muutama esikuva.
Kuva

Liitteet
CFMBB2.jpg
CFMBB3.jpg
CFMBB3.jpg (15.39 KiB) Katsottu 4985 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee hiili

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jori kirjoitti:

Mikä sinulla on tavoitteena kuitupyörässäsi.

Uusien asioiden oppimista, lähinnä. Ei oikeastaan muuta.

Samalla mä varaudun siihen uhkaan että menee toi metalliosaston työskentely alta. Se siis lopetetaan parin vuoden sisällä.

Edit: kiva olisi siis osata kuitujuttuja. Stradaakin pitää jossain vaiheessa korjata kuiteskin (kop kop).

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kuudee hiili

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

Hei, tarjous on yhä edelleen voimassa. jos Pastori (tai ihan kuka vaan muu) tekee rungon vaahtoytimen niin kuidutan sen, ja opetan kaupan päälle miten, vakuumilla vaan päälle ristiin kuituja niin kestää ja tulee jäykkä, kevyempi kuin mistään muusta materiaalista itse rakennettu. Ja takuulla riittävän turvallinen - olen testannut kaatumisia :lol: pitäkää jyrkät kulmat poissa kuitumuodoista, sentin säteelle kuitu taipuu hyvin.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee hiili

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Nojailija kirjoitti:

Hei, tarjous on yhä edelleen voimassa. jos Pastori (tai ihan kuka vaan muu) tekee rungon vaahtoytimen niin kuidutan sen, ja opetan kaupan päälle miten, vakuumilla vaan päälle ristiin kuituja niin kestää ja tulee jäykkä, kevyempi kuin mistään muusta materiaalista itse rakennettu. Ja takuulla riittävän turvallinen - olen testannut kaatumisia :lol: pitäkää jyrkät kulmat poissa kuitumuodoista, sentin säteelle kuitu taipuu hyvin.

Hyvä tarjous edelleen. Kiitos. Tästä päästään hienosti eteenpäin!

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Kuudee hiili

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Kevyt vapaasti muotoiltava materiaali=aeroedut oppimisprojektin lisäksi samalla kertaa. Kolmea kärpästä yhtä aikaa lätkäisyllä voisi opiskella kaapelien upotuksen runkoon. On siinäkin aeropuoli tietty, joten laskee, kuten haluaa.

Vastaa Viestiin