Papan jopo , delta trike etuveto

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Papan jopo

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:

Jättö on tällä hetkella noin 4-5cm. Mihin suuntaan sitä pitäisi muuttaa?

Ei välttämättä mihinkään, mutta pääset tuosta jousesta eroon, kun muutat sen hitusen negatiiviseksi. Vino-ohjauksisissa ei tarvita ajodynamiikan takia jättöä -varsinkinkaan pystyssä kulkevissa (kolmipyörissä).

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Papan jopo

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Aivan. Tätä asiaa pohdinkin rakentaessa. Oma järki sanoi, että negatiivinen jättö olisi vakaampi, mutta uskoin ammattikorkeakoulun ajodynamiikan oppitunteja ja MMAF:fin Kopterilaki luonnosta. Pitääpä kokeilla seuraavassa evo versiossa :D

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Papan jopo

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Tuo etupää näyttää siltä, että sen pitäisi pyrkiä käännettäessä flippaamaan eli eturengas yrittää kääntyä lisää tietyn pisteen jälkeen. Jos se ei tee sitä, ihmettelen miksei... Jori?

Keskiön ja jalkojen paino toki tasaa kovasti, mutta silti. :?

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Papan jopo

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Hopea kirjoitti:

Tuo etupää näyttää siltä, että sen pitäisi pyrkiä käännettäessä flippaamaan eli eturengas yrittää kääntyä lisää tietyn pisteen jälkeen. Jos se ei tee sitä, ihmettelen miksei... Jori?

Näinhän ne kaikki normaalilla jätöllä olevat pyörät tekevät, jos ei ohjausakselin takapuolella oleva tangon paino käännätä painvastaiseen suuntaan. Mitä loivempi keulakulma sitä voimakkaammin eturengas pyrkii kallistumaan. Vauhdissa "ostoskärryn rengas-ilmiö" oikaisee etupäätä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Papan jopo

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuota jalkojen paino en huomannutkaan ajatella. Voi olla sittenkin parempi, ettet ainakaan kovin paljon negatiivista jättöä laita. Kampikeskiö ei toki ole kaukana kääntöakselista, mutta aiheuttaa silti epästabiilisuusmomenttia kovassa vauhdissa kaartaessa. Riippuu kiekon painosta riittääkö sen aiheuttama stabiilisuusmomentti kumoamaan jalkojen painon aiheuttaman epästabiilisuusmomentin. No, kampikeskiönhän voi asentaa vaikka suoraan haarukan kääntöakselille seuraavissa versioissa, jos haluaa olla varma stabiilisuudesta kaikissa tilanteissa.

Sivuvinolla alustalla ilman käsiä rentona rullaten tuo kyllä äkkiä selviää. Stabiili pyörä kääntyy alamäkeen, epästabiili ylämäkeen

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Papan jopo

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Joku ilmeisesti kaatunut pyörällä, josta poljinkammet ovat lähtöisin joten poljin ei ollut suorassa. Ennakkoluulottomasti laitoin alumiinikammen prässiin ja oletin että kampi katkeaa kun sitä kylmänä taivuttaa, vaan kuinka ollakkaan sehän oikeni. Useaan kertaan taivutin vähän kerrallaan ja suora siitä lopulta tuli :D

Liitteet
rässi
rässi
9.jpg (101.77 KiB) Katsottu 4608 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Papan jopo

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Millä ihmeellä te rakentajat saatte omavalmisterungot suoraan? Itsellä on tallin lattiassa reilusti kaatoa lattiakaivon takia, joten sitäkään ei voinut juuri hyödyntää mittaustukipisteenä.

Rakennusvaiheessa kasasin eri korkuisiapuupalikoita lattialle, jotta sain renkaat vatupassisuoralle. Mutta ei siitäkään paljon apua ollut, koska esimerkiksi keula on pyörässäni niin kalteva, ettei vatupassilla sivusuoruuden mittaus oikein onnistunut.

Lopulta kasasin rungon pelkästään silmällä sihtaamalla ja yllättävän hyvä siitä tuli. Mittaus on haastavaa, mutta valmista runkoa mittaillessani (esim. kummastakin taka-akselista emäputken ylä- ja alapäähän) en löytänyt yli millin eroja oikeasta ja vasemmasta puolesta. Silmällä siis saa kohtuu tarkasti katsottua vaaka- ja pystysuoruuden? Vai oliko vaan hyvä tuuri? Takarenkaisiin tuli 4mm haritusta lopullisen hitsauksen jälkeen, mutta koitan elää asian kanssa. :D

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Papan jopo

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:

Millä ihmeellä te rakentajat saatte omavalmisterungot suoraan?

Tämä jigi mallia Jori on ollut hyvä kaksipyöräisissä:

Kuva

Pitää vain kaksi kertaa varmistua vanteiden suoruudesta.

Delta trikeissä olen laittanut molempien takapyörien dropoutit samaan pitkään kierretankoon kiinni ja sen mitan ja suorakulman avulla suoraan takahaarukoiden päälle. Näin renkaat saa samansuuntaisiksi.
Rungon suoruudella itsessään ei ole yhtään mitään väliä, ei kieroutta kukaan huomaa jos renkaat, kammet ja emäputki menee suoraan. Eli silmämääräinen suoruus riittää taatusti.
Vatupassia en ole käyttänyt ikinä, hirveä homma kasata kaikki osat ensin vatupassi suoraan ja kun vähän kopistelee niin koko kötöstys on johonkin päin kallellaan. Suorakulma, rulla- ja astemitta on riittänyt.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Papan jopo

Viesti Kirjoittaja PW »

Hieno pyörä !
Ei kai trikessä rungon suoruudella niin väliä, kunhan renkaat eo kauheesti harita tai auraa.
Sutiiko miten herkästi ?
Pystytkö sillä heikommalla jalalla polkemaan kumminkin ? Olisko lukkopolkimesta hyötyä, vois paremmalla jalalla vetämällä ja pyörittämällä avittaa ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Papan jopo

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

On se minusta aika tärkeä että esim emäputki ois suorassa :D

Ylämäessä jos on hiekoitussoraa, niin sutii kyllä jos rajummin polkee.

Pystyy huonommalla jalalla polkemaan. Voimaa siinä on nykyään noin 80% terveestä jalasta. Se on vaan hitaampi, ettei hyppiminen tai juoksu onnistu, mutta pyöräily onnistuu ihan hyvin. Nilkassa vain ei ole juuri liikettä.
Lukkopolkimien klossit tulevat melkolailla kengän etuosaan kiinni. Terveessä jalassa se toki toimisi, mutta huonommassa ei koska nilkka taipuu voimattomuuden vuoksi. Klossi pitäisi saada kiinni keskelle kenkää tai jopa pohjan puolenvälin takapuolelle. Tämän vuoksi päädyin astilautaratkaisuun ja se mahdollistaa normaali lenkkareilla ajelun, niin voi kävelläkkin. Klossi keskellä kengänpohjaa tekee kävelystä suunnilleen mahdotonta?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Papan jopo

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:

Klossi keskellä kengänpohjaa tekee kävelystä suunnilleen mahdotonta?

Riippuu kengästä, mulla on Bilteman kengät ja kyllä niillä voi "tepastella". Nurmikolla ei edes huomaa klossia, asfaltilla ja betonilla raapii. Pohja on normaalia lenkkaria jäykempi, mutta taipuu kuitenkin enempi kuin "kilpakengissä". Jos perillä on tarkoitus kävellä kilometrejä tai kallioisessa maastossa(geokätköilyä...) niin mukana on toki lenkkarit tai kumpparit.
20.000km ajoin ilman lukkoja ja vieläkin jos ajomatka on alle 10km tai alle puoli tuntia. Mitä ylempänä kammet penkkiin verrattuna sitä tarpeellisemmaksi lukot kokee.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Papan jopo

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Joojoo, jos ne klossit on siellä etuosan kolossa, mutta itselläni ne pitäisi olla keskellä pohjaa tai jopa osittain kantapään alla.

En ole kuitenkaan ehdottomasti lukkopolkimia vastaan, jos vaan löytyisi itselle toimivat niin mielenkiinnolla kokeilisin. :)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Papan jopo

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pitäisi olla matala kanta jolloin klossin saisi kannan etupuolelle niin ettei ottaisi maahan kävellessä ollenkaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Papan jopo

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tätä tarkoitin.

Liitteet
klossin paikka
klossin paikka
shimano-sh-m076-buty-mtb_1649.jpg (34.86 KiB) Katsottu 4515 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Papan jopo

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Pyöräliikkeessä huhuttiin, että maantiepyöräilyssä joku (special) trendi olisi klossi keskellä kengänpohjaa, mutta ei mitään varmuutta.
Onko joku kuullut tästä asiasta?

Vastaa Viestiin