Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahvuus?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Tops »

Eikun siksi valokuvat ei heti näkynyt kun oli mulla asetukset privaatilla. Eli oli ihan oikea ongelma. Nyt pitäs toimia.

Ja lastenistuin tosiaan pukee mielestäni pyörää=)

Jori: Auraukset on ok, mutta tällä pyörällä suurin osa ajoista on ajettu varmaan tässä pihassa kurvaillen kovalla vauhdilla ja se oli kiinalainen nylon rengas. Ja tässä pihas juuri tohon suuntaan on tullut kurvailtua, pihassa on ollut usein musti raitoja sen takia:D Lasten kans on tullut kato kurvailtua.

Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Tops »

Jospa laitan suoria kuva linkkejä muutaman jos on vaikeuksia sivun avaamisessa.

Edestä Kuva
[/img]
vasen etusivuKuva

turvaistuimella Kuva

oikea etusivu Kuva

vasenta kylkeä ilman istuinta Kuva

Penkin säätö systeemi, jonka toteutusta tuli mietittyä pitkään ja olin eräänlainen ongelma yhes vaihees, mut näin yksinkertainen toteutus oli toimiva.

Kuva

oikea taka sivu Kuva

ylhäältä Kuva

kuljettavan näkymää Kuva

jarrut Kuva

jarruvoiman jako Kuva

vaijerien suojat oli jossakin auton varaosan mukana, ai niin, tais olla volvon bensapumpun mukana, noh minäpä keksin niille käyttöä kun mun volvoon niitä ei tarttenu. laitoin vaijerin suojaksi. Kuva

pyrstö näkymää Kuva

poika kokeilee :P kerran iskin tohon 12" tuuma pyörästä kammet ja siirsin ne niin lähellä kuin voi ettei kantapäät ota kii ja penkki niin lähelle kuin saa, niin kätevästi 5v poikain pystyi tällä ajelemaan!Kuva

ohjarirullastoa Kuva

altapäin Kuva

edestäKuva

Kuva

lamppu trustfire saa muuten ebaysta alle 20 kympin tai vähän päälle, riippuu myyjästä. akut vaan maksaa jonnin verran,, ostin suomen akkulasta halvimmat mutta kuitenkin laadukkaat samsungin akut, tosin kapasiteetti vain 2600mah, mutta pitkään niillä näkee kuitenkin, tota voi käyttää kahdella tai kolmella 18650 akulla, ei vaikuta kirkkauteen, kestoon vain. ja tuolla todellakin näkee, eikä suomesta vastaavalla valoteho/hinta/laatu suhteella saa vastaavaa. 3kpl cree xm-l lediä Kuva

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja irakas »

Joo, upea trike! Onnea! :mrgreen:

Miten ovat ketjut pysyneet taittorattailla? Jos ei vielä, mutta veikkaan, että joissakin rynkytystilanteissa ketjut hyppäävät pois päältä. Jos laitat putket ketjuille, tulevat ketjunohjaimet siinä samalla. Kuorma-autojen varaosaliikkeistä löytyy sopivaa paineputkea.

SH23:ssa on homma hoidettu näin:

Liitteet
SH23 ketjuputken kiinnitys.jpg
SH23 ketjuputken kiinnitys.jpg (397.6 KiB) Katsottu 5784 kertaa

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Hieno trike! Oranssi on komee väri varsinkin tuon istuimen kans :D

Liidokkirangeri
Viestit: 12
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 19:27

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Liidokkirangeri »

Moi kaikille...

Tässä olisi paranneltu malli edellisestä(jos vaan se kuvan saaminen tänne taas onnistuu). Runkoputket ja niiden koko askarruttivat minuakin, ja päädyin sitten seuraaviin vaihtoehtoihin. 50 huonekaluputki perusrungoksi, etupyörille 30 nelikanttiputki, haarukka takana on 20x40 putkesta, istuimen tukiputki 38 putkea. ohjaintanko 25/22 putkea. Muutama testiajo on vasta ajeltu, kovaa poljettaessa jousitus antaa periksi, mutta ei niin että haittaisi paljon. Pyörä ei heilu eikä poljettaessa tunnu heiluntaa takana tai penkissä. Savenmaalta ostettu penkki kaipaa pehmikkeitä ja niskatuen, mutta muutoin pyörä vaikuttaa onnistuneelta, no ainakin talviajossa. Jarruista ei tosin vielä osaa sanoa mitään, mutta tuntuu kyllä pysäävän riittävän hyvin. Maalia päälle ja valot ja heijastimet vielä kiinni niin alkaa olla kunnossa. Mitä muuten ehdottaisitte penkkiin pehmikkeeksi? Alla linkkit kuviin.

https://lh3.googleusercontent.com/7jDuF ... -h202-p-no

https://lh4.googleusercontent.com/Gillp ... -h202-p-no

https://lh6.googleusercontent.com/-_yqY ... CN2573.JPG

toivottavasti näkyvät.

ps: kyllä etuvaihtaja on Huret merkkinen ja tosi vanha, mutta toimii kuin Sveitsiläinen kello, vaikka onkin Ranskalainen :D .

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kuva
Ihan kivan näkönen .

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kuva

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kuva
Liitän tämänkin tänne , kun kaikilla ei ole Guuglee. :mrgreen:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja jori »

Liidokkirangeri kirjoitti:

Moi kaikille...

Tässä olisi paranneltu malli edellisestä(jos vaan se kuvan saaminen tänne taas onnistuu). Runkoputket ja niiden koko askarruttivat minuakin, ja päädyin sitten seuraaviin vaihtoehtoihin. 50 huonekaluputki perusrungoksi, etupyörille 30 nelikanttiputki, haarukka takana on 20x40 putkesta, istuimen tukiputki 38 putkea. ohjaintanko 25/22 putkea. Muutama testiajo on vasta ajeltu, kovaa poljettaessa jousitus antaa periksi, mutta ei niin että haittaisi paljon. Pyörä ei heilu eikä poljettaessa tunnu heiluntaa takana tai penkissä. Savenmaalta ostettu penkki kaipaa pehmikkeitä ja niskatuen, mutta muutoin pyörä vaikuttaa onnistuneelta, no ainakin talviajossa. Jarruista ei tosin vielä osaa sanoa mitään, mutta tuntuu kyllä pysäävän riittävän hyvin. Maalia päälle ja valot ja heijastimet vielä kiinni niin alkaa olla kunnossa. Mitä muuten ehdottaisitte penkkiin pehmikkeeksi? Alla linkkit kuviin.

Kuva

Kuva

Kuva

toivottavasti näkyvät.

ps: kyllä etuvaihtaja on Huret merkkinen ja tosi vanha, mutta toimii kuin Sveitsiläinen kello, vaikka onkin Ranskalainen :D .

Hieno peli kaikenkaikkiaan. Siron näköinen tadpoletrikeksi.

Se niijaaminen polkemisen tahtiin johtuu vetävän ketjun taittopyörä sijainnista liian edessä. Kuorma päällä ketjulinja nousee liian kauas (ylös) takahaarukan nivelestä ja aiheuttaa ketjuvoiman muuttuessa muuttuvan takaripustusta sisään painavan momentin. Siirrä vetävän ketjun linja kulkemaan etuakselin yläpuolelta siirtämällä taittopyörä mahdollisimman lähelle takahaarukan niveltä, eli niin kauas taakse kuin ketju vain istuimen ali mahtuu. Kuvan perusteella siinä näyttäisi olevan reikä ketjun kulkea. Tuolla linjauksella jousituksen painuessa ketjulinja siirtyy vähemmän ja pääset eroon niiaamisesta. Oikea ketjulinjan sijainti on noin tuuman haarukan akselin yläpuolella. Nyt se on kuormittamattomanakin jo kymmenisen senttiä ja painuu vielä ylemmäs, kun istut päälle.

PS.Muutin lainaamassani tekstissäsi olevat kuvalinkit näkyviksi maalaamalla linkin ja painamalla editointiruudun yläpuolelta nappia "Img"
Katso lopputulos painamalla tästä viestistä "lainaa"-nappia.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Liidokkirangeri
Viestit: 12
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 19:27

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Liidokkirangeri »

Moi

Kiitos, en okiein hallitse näitä nettijuttuja, kuvat näkyvät nyt hienosti.

Joo, pitää varmaan rakentaa tuohon toinen ketjupyörä, kun tuo penkin kiinnitys tulee tielle, mutta hyvän ohjeen kuitenkin annoit, katsotaan mihin ratkaisuun päädyn.

Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Tops »

Hei pitkästä aikaa. Tässä kevätalvella jo vähän pystyy tekemään jotain kylmässä tallissa.

Ketjujen päällä pysymisen kanssa oli aika ajoin ongelmaa, koska ensinnäkin pitkät ketjut varsinkin alkuun yllättävän nopeasti kasvattavat pituuttaan. JA löysällä ollessaan varsinkin mutksissa voimakkaammin polkiessa ketjut saattoivat heilua ja pudota pois ohjarirattaalta. Ja sitten oli taipumusta että polkimet pääsivät siirtymään taaksepäin, vaikka hullultahan se tuntuu kun eteenpäin painetaan voimalla. Mutta se johtui lähinnä vaseliinista jota olin laittanut runkoputken väliin, joten vaikka kiristi paljonkin tahtoi luisua pois.

Tarkotus on ollut siis parannella ketjun pysyvyyttä siten että teen kierretangolla kiristys systeemin kuten mopoissa takapyörässä, niin tuon lampun pitimen ja polkimien välille. Ja sitten vielä erikseen jousikuormitteisen rataspyörän joka pitää ketjut kireällä vaikka ne venyisivät tai löystyisivät. Näistä olen tehnyt vasta tuon jousikuormitteisen kiristimen. Kiristimestä tuli todella hyvä, eikä minkäänlaista ketjun heilumista enää esiinny eikä varmaankaan tule ketjut pois päältä hyppäämään.

Myös aiemmista vanhoista kuvista poiketen, minulla on nyt kokeilussa tollanen kolme lehtinen eturataspakka, tosin vain yhtä pienintä niistä olen käyttänyt, enkä voisi muita käyttääkkään ketjulinjan tähden. Halusin saada talveksi voimaa kun vedin lapsia pulkka perässä jne.. Ja tulihan sitä voimaa. Varsinkin jos maatossa ajaa trikellä, niin todellakin kaipaa niitä välityksiä. Siksi siis puuttuu aiemmista kuvista tuttu musta ketjusuoja ja kammet siksi myös erilaiset.

Tässä video jousikuormitteisesta kiristimestä.

Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Tops »

Ja liidokkirangeri, oot tehnyt hienon triken. Aika ohuesta olet uskaltanut tehdä. Minäkin aluksi ajattelin paljon pienempää värkkiä, mutta en sitten uskaltanut.
Ja nuo isot etupyörät varmasti rullaavat mukavasti lumessakin.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Hetken jo ihmetelin tuota ketjun kiristimen tarvetta, kun edellisissä kuvissa on pyörä jossa avovaihde ja vaihtaja toimii ketjun kiristimenä.
Video selvensi että kyseessä tämä rumpuvaihteella oleva :oops:
Taisit vain samalla menettää jalkajarrun, tai ainakin siihen tuli "löysää"?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:

Hetken jo ihmetelin tuota ketjun kiristimen tarvetta, kun edellisissä kuvissa on pyörä jossa avovaihde ja vaihtaja toimii ketjun kiristimenä.
Video selvensi että kyseessä tämä rumpuvaihteella oleva :oops:
Taisit vain samalla menettää jalkajarrun, tai ainakin siihen tuli "löysää"?

Jukka

Tuo maalaamaton trike onkin aivan eri pyörä ja eri valmistajan :? sotki miunkin ajatuksia.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Tops »

Niin tämä viestiketjuhan on Topsin alottama:) Kuvat laittoi liidokkirangeri omasta pelistään mun alottamaan viestiketjuun. Ja Topsin oranssiin peliin tuli tuo ketjunkiristin uutuutena. Älkää veljet menkö sekaisin:P

Rumpujarrussa on tällä hetkellä liian pienet jarrukengät, siitä myös osittain pitkä takasin polkasu liike. Molemmat kengät näytti päällepäin samalta, mut toinen on kuitenkin tiukempi kuin toinen rumpuun. Ja voi olla että vähän tulee pehmeämpi jarrutuksen alku jousikiristimestä, mutta ottaa se sitten alapuolelta tuo ketjun kiristin tonne runkopalkkiin, että kyl se löysä loppuu lopulta. Mutta ei se ole trikessä mikään ongelma jolla kiskotaan lapsia korkeintaan 15km/h. :D Rata-autossa voisi olla;) Ja onhan siinä etujarrutkin!

Vastaa Viestiin