SH25

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3790
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

SH25

ViestiKirjoittaja irakas » 27 Huhti 2014, 21:37

Ajattelinpa kokeilla tällaista rauhallisen ajon suoraetuvedollista delttaa, joka olisi mahdollisimman yksinkertainen ja jossa olisi hyvä tavarankuljetusmahdollisuus.
Päärunko on 40x40x1,5 mm:n nelöputkea. Kiekot 20" ja 2 x 26". Yritin ensin sijoittaa keskiöputkea ohjausakselin etupuolelle, mutta ketjun vieminen etupyörän pienimmille rattaille tuotti vaikeuksia. Koska keskiön vakiovaihtajan asennus on ongelmallista, on tarkoitus käyttää etupyörän navassa rumpuvaihteistoa. Istuimen etäisyys keskiöstä on säädetävissä.

SH25.3 27.4.2014.jpg
SH25.3 27.4.2014.jpg (303.48 KiB) Katsottu 3015 kertaa
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH26, SH30, SH32 ja SH33

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3790
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH25

ViestiKirjoittaja irakas » 04 Touko 2014, 10:13

Vaikka tuntuu kovin hassulta asentaa emäputki pystysuoraan, kokeilenpa sitä nyt näin. Ei tarvitse ajatella pystyssä pysymistä etupyörän kääntelyn avulla, kun on kolmipyöräinen, ja nythän se toimii itseohjautuvasti tarkalleen samoin kuin myymäläkärryn pyörä.

SH25.8.jpg
SH25.8.jpg (260.6 KiB) Katsottu 2907 kertaa


Keskiön ja etuhaarukan yläosassa tuntuu tulevan aika tavalla ahtautta. :roll:
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH26, SH30, SH32 ja SH33

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH25

ViestiKirjoittaja jviirret » 04 Touko 2014, 10:24

Ketju pitäisi vielä saada emäputken suuntaiseksi kireällä puolella, muuten vetelee ohjausta voimalla polkiessa :roll:

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10538
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH25

ViestiKirjoittaja jori » 04 Touko 2014, 12:11

irakas kirjoitti:Vaikka tuntuu kovin hassulta asentaa emäputki pystysuoraan, kokeilenpa sitä nyt näin. Ei tarvitse ajatella pystyssä pysymistä etupyörän kääntelyn avulla, kun on kolmipyöräinen, ja nythän se toimii itseohjautuvasti tarkalleen samoin kuin myymäläkärryn pyörä.

SH25.8.jpg


Keskiön ja etuhaarukan yläosassa tuntuu tulevan aika tavalla ahtautta. :roll:

Keskiö pitää olla emäputken etupuolella, jotta vetävä ketju olisi ohjausakselin suuntainen. Tämä rajoittaa ohjauskulmaa paluuketjun puolelta, jollei laita taittopyörää alamäkipyörän tapaan eturattaan viereen.

Viimeeksi vastasin tätä kokeilua yrittäneelle Nojalle näin:

jori kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:
noja kirjoitti: Miinuksena tuli lievä vetelyn tunne polkiessa.

Johtuu siitä etteivät ohjausakseli ja ketjulinja vetopuolella ole samansuuntaiset.

Taitaa olla sellainen konstruktio, että jommasta kummasta on tingittävä, kääntyvyydestä tai vetelemättömyydestä, jos haluaa kiertyväketjuisen tehdä negatiivisella ohjausakselin kulmalla. Jos laittaa jättöä ja negatiivisen ohjauskulman, ketju menee väkisin vinoon ja ohjaus vetelee. Vetely loppuu, jos siirtää vetopuolen taittopyörän niin, että veto on ohjauksen kanssa yhdensuuntainen, mutta ketju siirtyy kauas ohjausakselista ja se rajoittaa renkaan sivusiirtymää käännöksessä. Hitusen positiivinen ohjausakselin kulma ja melko suora (no rake) haarukka, niin kaikki toimii. :)


Tuolta löytyy keskustelu, mutta kuvat eivät ole enää elossa. Olisi mukavaa, jos voisit Noja laittaa muutaman kuvan esille, vaikka erillisellä linkillä. Tuo on opettavainen kokeilu ja ketju on nyt vaikealukuinen ilman kuvia.

viewtopic.php?f=3&t=1785&p=19720#p19720

Samaa asiaa puitiin myös Nojanallen Afrikkapyörän (Strern ?) yhteydessä. Nalle päätyi positiiviseen, lähes pystyyn ohjausakseliin.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3790
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH25

ViestiKirjoittaja irakas » 04 Touko 2014, 15:35

Näinhän se kai lähinnä toimisi tempomatta 5 cm:n jätöllä? :roll:

SH25.9 etuosa.jpg
SH25.9 etuosa.jpg (283.26 KiB) Katsottu 2850 kertaa

Se, kuinka lähellä ketjulinja on yhdensuuntainen ohjausakselin kanssa riippuu siitä, mikä vaihde on kulloinkin päällä joko keskiö- tai etupyörän rattaistossa.

Keskiötä kannattaisi ehkä nostaa ylemmäksi.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH26, SH30, SH32 ja SH33

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10538
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH25

ViestiKirjoittaja jori » 04 Touko 2014, 15:52

Nyt vain kaikkein suurimmalla vaihteella on vetelemätön. Kannattaa varmaan pienentää jättöä, joko offsettiä pienentämällä. Tai kallistamalla ohjausta hiukan normaaliin suuntaan saat jätön pysymään, mutta vetelyn vähenemään pienillä vaihteilla. Sitten se alkaa olla aika sama geometria, kuin nojanallen Stern 3 Afrikkapyörässä.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH25

ViestiKirjoittaja jviirret » 04 Touko 2014, 16:01

Jos haarukkaputken väistely on ongelma niin siitä voi tehdä vähän eri mallisenkin:

Kuva

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3790
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH25

ViestiKirjoittaja irakas » 04 Touko 2014, 16:38

jviirret kirjoitti:Jos haarukkaputken väistely on ongelma niin siitä voi tehdä vähän eri mallisenkin:

Kuva

Jukka


Joo, tuollainen jousi on varmaan hyvä laittaa. Mitähän merkitystä tuolla alemmalla taittopyörällä oikeastaan on?
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH26, SH30, SH32 ja SH33

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3790
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH25

ViestiKirjoittaja irakas » 04 Touko 2014, 16:55

jori kirjoitti:Nyt vain kaikkein suurimmalla vaihteella on vetelemätön. Kannattaa varmaan pienentää jättöä, joko offsettiä pienentämällä. Tai kallistamalla ohjausta hiukan normaaliin suuntaan saat jätön pysymään, mutta vetelyn vähenemään pienillä vaihteilla. Sitten se alkaa olla aika sama geometria, kuin nojanallen Stern 3 Afrikkapyörässä.


Nyt en ymmärrä. Mikä on normaali suunta? :roll:

Jättöä vois varmaan tosiaan jonkin verran pienentää.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH26, SH30, SH32 ja SH33

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH25

ViestiKirjoittaja jviirret » 04 Touko 2014, 16:57

irakas kirjoitti:
irakas kirjoitti:Joo, tuollainen jousi on varmaan hyvä laittaa. Mitähän merkitystä tuolla alemmalla taittopyörällä oikeastaan on?


Tuo jousi kiristys on siksi kun tuossa ei ole muuta ketjun kiristäjää ja vain rumpuvaihde, mutta alemman taittopyörän merkitystä en ymmärrä.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10538
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH25

ViestiKirjoittaja jori » 04 Touko 2014, 16:58

Alemman taittopyörän tehtävä on parantaa kääntyvyyttä siirtämällä myös paluuketju lähelle kääntöakselia ja toisaalta estää ketjua putoamasta päältä, kun poljetaan ja tehdään nopeita ohjausliikkeitä. Ketjuvaihteellisella tuon homman hoitaa suistin (derailleur).

Normaali ohjausakselin vinoussuunta on pystysuorasta vähän taakse kallellaan.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3790
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH25

ViestiKirjoittaja irakas » 13 Touko 2014, 15:31

Kallistin ohjausakselia hiukan normaaliin suuntaan ja pienensin jätön 30 mm:iin. Jos keskiötä vie kauemmaksi emäputkesta, rajoittaa paluuketju enemmän etupyörän kääntymistä.

SH25.4.png
SH25.4.png (181.62 KiB) Katsottu 2718 kertaa


SH25.3.png
SH25.3.png (131.11 KiB) Katsottu 2718 kertaa

Saas nähdä. Taas on jänittävää miten homman saa toimimaan vai saako ollenkaan. :roll:
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH26, SH30, SH32 ja SH33

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3790
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH25

ViestiKirjoittaja irakas » 13 Touko 2014, 16:27

Tuota vetelyä minä en oikein ymmärrä tässä tapauksessa. Silloin, jos vetävä ketju on liian kaukana runkoon liittyvästä joustavasta nivelestä, on asia selvä, mutta tässä tapauksessa ei ole joustavia osia vetävän ketjun tuentojen välillä, vai miten sen sanoisi? Vai liittyykö vetely jotenkin ohjaukseen? :roll:
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH26, SH30, SH32 ja SH33

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH25

ViestiKirjoittaja jviirret » 13 Touko 2014, 16:39

Yritän kuvan avulla selventää

vetely.gif
vetely.gif (4.91 KiB) Katsottu 2704 kertaa


Kuvassa mustalla ketjupyörät ja sinisellä ohjausakselin linja.
Jos ketju menisi harmajan viivan mukaisesti niin koko ketjuvoima on ohjausakselin linjan suuntainen ja ketjuvoima ei vedä haarukkaa vinoon.
Jos ketju menee purppuran viivan suuntaisesti niin haarukkaan tulee punaisen nuolen suuruinen sivuttaisveto. Tuossa kuvassa siis 100kg voima ketjussa pyrkisi kääntämään ohjausta 20kg voimalla.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3790
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH25

ViestiKirjoittaja irakas » 13 Touko 2014, 17:07

Joo, kyllä minä tuon hyvin ymmärrän, mutta onko tuollaisella vedolla loppujen lopuksi suurta merkitystä, jos haarukka on tarpeeksi tukeva? Tuleekohan energiahäviöitä muualta kuin laakereiden kitkasta?

Jos vetopuolella saisi vääntövarret suht.koht yhtäpitkiksi, rajoittaisi paluupuolella ketju etupyörän kääntymistä.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH26, SH30, SH32 ja SH33


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa