SH25

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH25

Viesti Kirjoittaja PW »

Millasen mäen tuolla pääsee sutimatta ylös?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH25

Viesti Kirjoittaja irakas »

PW kirjoitti:

Millasen mäen tuolla pääsee sutimatta ylös?

Joo, kyllä jyrkimmissä mäissä sutii, mutta laitan toiseen takapyörään napamoottorin.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH25

Viesti Kirjoittaja PW »

irakas kirjoitti:
PW kirjoitti:

Millasen mäen tuolla pääsee sutimatta ylös?

Joo, kyllä jyrkimmissä mäissä sutii, mutta laitan toiseen takapyörään napamoottorin.

niinpä tietennii :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH25

Viesti Kirjoittaja jori »

irakas kirjoitti:

Tuon takajousituksen takia pyörä kallistuu kaarteessa väärään suuntaan. Täytynee vaihtaa lyhyemmät ja jäykemmät jouset.

Minä en hahmota, missä tuossa on jouset. :oops: Vai onko selkänojan tuen alapäässä jousitus. Jos näin on, ei pyörän runko siis kallistukaan kurvissa ulos, vaan pelkkä istuin.

Saat kallistumisen kuriin tekemällä jousen rinnalle (säädettävän) ulosjouston rajoittimen, jolloin kaarteen sisäpuolinen tuki ei jousta ylös, vaan vain ulkokaarteen jousi sisään. Helpon rajoittimen saa narusta jousen rinnalle. :)


Vakavasti puhuen, tuo istuimen jousittaminen noin alhaalta on ongelmien kerjäämistä. Laita istuintuen alapää jäykästi kiinni haarukkaan ja laadi jousto selkänojan ja tukikaaren yläreunaan, niin joustoliike ei aiheuta sivuliikettä. Sivuliikkeen rajoittamiseksi saatat tarvita Panhard-tangon, jottei jousitus nuljahda kaarteen keskipakovoimien alaisena.
Kuva
Kevyen Panhard-tuen saa naruista, jotka sijoitetaan tangon tilalle ja ristiin symmetrisesti. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH25

Viesti Kirjoittaja irakas »

Kuvassa näkyy miten jousitus sijoittuu, ja siis pelkkä istuin kallistuu kurvissa ulospäin, kun jouset ja niiden alapäässä olevat nivelet antavat periksi. Naru-rajoitinta jousen rinnalle aion kokeilla, jos se olisi riittävä, kun ei alunperinkään kallistuksesta ole tullut vielä kummempia ongelmia, tai sitten voisi kokeilla kevyttä Panhard-tukea ristiin vedetyillä naruilla, mutta ovat siinä suhteessa epämukavat, että rajoittavat peräkontin lastausta.

Joustoliikkeen laittamisen yläosaan en ole vielä keksinyt sopivaa ratkaisua. Kokeilen myös lyhyempiä ja jäykempiä jousia.

Liitteet
SH25 11.10.2014.3.jpg
SH25 11.10.2014.3.jpg (212.49 KiB) Katsottu 3165 kertaa

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: SH25

Viesti Kirjoittaja MM »

Huomasitko pyrkiikö takapyörä kaarteessa kallistumaan oman akselinsa suhteen, koska minun silmääni näyttää, että melko kaukaa edestä tukeutuvat suht. ohuet putket voisivat kiertyä sivuttaisvoiman kohdistuessa renkaaseen. Tähän olisi ratkaisuna ravikärrytyyppinen tuenta renkaat yhdistävällä yläputkella. Onhan etuveto tavallaan kuin ravihevonen.

Viimeksi muokannut MM, 13 Loka 2014, 13:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
trike123
Viestit: 29
Liittynyt: 07 Heinä 2014, 20:43

Re: SH25

Viesti Kirjoittaja trike123 »

Tuota Sakarin hienoa penkkiä suunnittelin myös itse tekeväni.
On säädöt tuolla penkin yläosassa...
mutta miten alaosan kiinnitys on ratkaistu,siellähän täytyy olla myös säätömahdollisuus ?

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH25

Viesti Kirjoittaja irakas »

MM kirjoitti:

Huomasitko pyrkiikö takapyörä kaarteessa kallistumaan oman akselinsa suhteen, koska minun silmääni näyttää, että melko kaukaa edestä tukeutuvat suht. ohuet putket voisivat kiertyä sivuttaisvoiman kohdistuessa renkaaseen. Tähän olisi ratkaisuna ravikärrytyyppinen tuenta renkaat yhdistävällä yläputkella. Onhan etuveto tavallaan kuin ravihevonen.

Takahaarukat ovat 30x15x1,5 mm:n litteänsoikeaa ohutseinpukea ja saattaa olla, että takakiekot kallistelevat jonkin verran kaarteessa. Täytyy antaa jonku toisen ajaa, että pääsis asian toteamaan.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH25

Viesti Kirjoittaja irakas »

trike123 kirjoitti:

Tuota Sakarin hienoa penkkiä suunnittelin myös itse tekeväni.
On säädöt tuolla penkin yläosassa...
mutta miten alaosan kiinnitys on ratkaistu,siellähän täytyy olla myös säätömahdollisuus ?

Alapäässä istuinta tukevan kaarevan poikkitangon päissä on kaukalot, joissa istuimen runko lepää. Jotta kaarteessa ei istuimen runkoputki nousisi ylös, on se kiinnitetty pultein. Penkin etäiyyden säätöä varten voi pultteja lisätä eteen ja taaksepäin.

Liitteet
SH25 13.10.2014.1.jpg
SH25 13.10.2014.1.jpg (351.28 KiB) Katsottu 3078 kertaa

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH25

Viesti Kirjoittaja irakas »

Laitoin ristikkäiset sinkkivaijerit jäykistämään SH25:n istuimen yläpäätä ja kiinnitin istuimen alapään pulteilla niin kuin edellisessä viestissä jo kerroin. Kyllä ajo on nyt selvästi jämäkämpää. :mrgreen:

Liitteet
SH25 13.10.2014.3.jpg
SH25 13.10.2014.3.jpg (113.85 KiB) Katsottu 3036 kertaa

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: SH25

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Riittäisiköhän jos vaijereiden alapäät olisi kiinni haarukan etuosassa, jolloin tavaralaatikon käyttöön olisi paremmin tilaa?

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH25

Viesti Kirjoittaja irakas »

Punnitsin SH25:n henkilövaaalla. Paino edellisissä kuvissa olevalla varustuksella oli 23 kg, josta istuimen paino oli 3 kg. Kevein trike, jonka olen tehnyt.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH25

Viesti Kirjoittaja irakas »

Olen asentanut lyhyemmät ja vankemmat kierrejouset takajousitukseen ja laskenut selkänojaa huomattavasti loivemmaksi. Ulospäin kallistuminen on kaarteissa nyt paljon vähäisempää. Vielä on ongelmia ketjun päällä pysymisen kanssa tiukassa kaarreajossa. :roll:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: SH25

Viesti Kirjoittaja MM »

irakas kirjoitti:

Vielä on ongelmia ketjun päällä pysymisen kanssa tiukassa kaarreajossa. :roll:

Kaikkiin näihin etuvetotyyppeihin, joissa ketju joutuu kiertymään, ratkaisu olisi vakionopeusmurrosnivel siten, että sen kääntöpiste olisi ohjausnivelen keskellä. Käyttävä akseli olisi laakeroitu emäputkeen ja kääntyvä kaytettävä osa, jossa ketjupyörä olisi kiinni, etuhaarukkaan, jolloin se kääntyisi etuhaarukan mukana. Mönkijöitten vetoakseleissa olisi ehkä sopivan kokoisia, n. 6 cm halkaisijaltaan olevia kevyitä niveliä. Amerikoissa on netissä kahdella kympillä myytävänä VW:n vakionopeusniveltä pelkkänä kuulalaakerin näköisenä komponenttina halkaisija n. 10 cm ja paksuus n. 3 cm. Sovittaminen ja keventäminen saattaisi vaatia koneistusta. Sen avulla voisi esim. vetävän vankkuriakselin ohjauksen toteuttaa ilman pythonominaisuutta.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: SH25

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Stiteshub on tuommoinen :wink: Tosin ristinivelellä.
Kuva

Vastaa Viestiin