SH25

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: SH25

Viesti Kirjoittaja MM »

Kiitokset tuosta kuvasta, tätä ajoin takaa.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH25

Viesti Kirjoittaja irakas »

Mielenkiintoinen ehdotus. Käsittääkseni edellyttäisi, sitä että kampirattaat olisivat vasemmalla puolella.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH25

Viesti Kirjoittaja PW »

Kuva on niin tumma etten oikeen näe ketjun kulkua mutt lähteekö se ketju pois veto- vai paluupuolelta?
Jos vetopuolelta, voisko siinä olla joku ohjuri (putki, rissa tai joku) joka pitäis ketjun yläosan eturattaan kanssa samalla linjalla?
Jos ongelma on paluupuolella, paluu rissan kiinnityksen jos siirtäs keskiöön - rissa ei kääntys haarukan mukana.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: SH25

Viesti Kirjoittaja MM »

irakas kirjoitti:

Mielenkiintoinen ehdotus. Käsittääkseni edellyttäisi, sitä että kampirattaat olisivat vasemmalla puolella.

Tässä tosiaan aivan sirkkalehtiasteella olevan orastavassa ideassa ajattelin, että poljinakseli menisi tuosta linkin esittämän nivelen keskireiästä läpi ja ratas olisi kiinnitetty ulkokehän ruuvinreikiin jolloin ratas kääntyilisi akselilla ohjauksen vaatimissa kulmissa. Ei tätä ole tosiaan sen valmiimmaksi mietitty.

http://www.skruvat.fi/Nivelsarja-vetoakseli-P95968.aspx

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: SH25

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Ei taida kukaan olla vielä ehdottanut mbb:tä. Noin lyhyenä kääntövara riittäisi varmaan normaali ajoon ja tiukkoihin mutkiinhan sulla on sähkömoottori ;) Vedon vaikutus vetelyihin loppuisi samalla.

edit. Minqissä on samanlainen vetojärjestely kuin SH25:ssä. Siinä on ketjun pysyminen varmistettu kaksipuoleisella "ketjusuojalla" ja irroitettavalla istuimella :mrgreen:
Kuva

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH25

Viesti Kirjoittaja PW »

Jotain tommosta hain mutt ei riittäny aivot noin yksinkertaseen ratkasuun (MIng) - paluurissakin jätetty pois.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH25

Viesti Kirjoittaja irakas »

PW kirjoitti:

Kuva on niin tumma etten oikeen näe ketjun kulkua mutt lähteekö se ketju pois veto- vai paluupuolelta?
Jos vetopuolelta, voisko siinä olla joku ohjuri (putki, rissa tai joku) joka pitäis ketjun yläosan eturattaan kanssa samalla linjalla?
Jos ongelma on paluupuolella, paluu rissan kiinnityksen jos siirtäs keskiöön - rissa ei kääntys haarukan mukana.

Ketju lähtee pois päältä paluupuolelta etupyörän ollessa kääntyneenä ääriasentoon ja talutettaessa taaksepäin. Ongelma siis ei ole suuren suuri, kun vain muistaa, että ei peruuta etupyörän ollessa kääntyneenä. Olen kokeillut erilaisia vaihtoehtoja paluurissaksi, mutta eivät ole oikein toimineet. Paremmin on toiminut ilman rissaa. Vois kokeilla tosiaan rissan kiinnittämistä keskiöön. Keskiössä voisi silloin olla vain yksi ratas, jonka olen jo aiemmin ajatellut laittaakin. Eteen on tarkoitus laittaa kiekko, jonka navassa on 3 x 7 vaihdetta.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH25

Viesti Kirjoittaja irakas »

jooseha kirjoitti:

Ei taida kukaan olla vielä ehdottanut mbb:tä. Noin lyhyenä kääntövara riittäisi varmaan normaali ajoon ja tiukkoihin mutkiinhan sulla on sähkömoottori ;) Vedon vaikutus vetelyihin loppuisi samalla.

edit. Minqissä on samanlainen vetojärjestely kuin SH25:ssä. Siinä on ketjun pysyminen varmistettu kaksipuoleisella "ketjusuojalla" ja irroitettavalla istuimella :mrgreen:
Kuva

No siinähän on ratkaisu ketjun rattaalla pysymisen varmistamiseksi: kaksipuolinen ketjusuoja. Sellainenhan minulla onkin jo SH24:ssä. Alumiinilevystä vain leikkaa sopivat levyt. Niinkuin tuolla aiemmassa viestissä sanoin, olen kokeillut paluurissan poisjättämistä, ja aika hyvin tuntui toimivan, ja nyt vielä paremmin, kun laittaa ketjusuojat kampirattaaseen. :mrgreen:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH25

Viesti Kirjoittaja irakas »

Tein 3 mm:n AL-levystä lisäketjusuojan keskiörattaan vasemmalle puolelle. Varastosta löytyi yksilevyinen kesiöratas kampineen, jossa oli kiinteä ketjusuoja oikealla puolella.

Ohjaustangossa on pystypyörien lisävarusteena käytetty lisäsarvi, jonka avulla kädensijan asentoa on helppo säätää.

Liitteet
SH25 etuosa.jpg
SH25 etuosa.jpg (233.1 KiB) Katsottu 3649 kertaa
SH25 ohjaustanko.jpg
SH25 ohjaustanko.jpg (87.1 KiB) Katsottu 3649 kertaa

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH25

Viesti Kirjoittaja irakas »

Laitoin Petrin vinkistä paluupuolen rissan kiinni keskiöön. Etupyörä pääsee kääntymään hiukan enemmän. Pikkuhiljaa homma lähtee pelittään. :mrgreen:

Liitteet
SH25 21.10.14.jpg
SH25 21.10.14.jpg (237.02 KiB) Katsottu 3572 kertaa

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: SH25

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Sen paremmin etupyörä kääntyy mitä lähempänä rissa on vetopuolen ketjua. Tuossa vaan Rattaan ja renkaan väliin ei oikein mahdu.
Bevo-bikessa on niiden välissä enemmän tilaa:
Kuva
http://www.heinzherrmann.com/?thema=50


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH25

Viesti Kirjoittaja irakas »

Laitoin pienemmän rissapyörän, ja nyt sitä voi siirtää huomattavasti taaemmas.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH25

Viesti Kirjoittaja irakas »

Olen miettinyt miten saisi istuimen kallistuksen toimimaan SH25:ssä.

Tänään pätkähti päähän ajatus, että mitenkähän toimisi, jos muuttaisi selkänojan tuen kaarevaksi ja laakeroisi siihen selkänojan yläosan. Istuimen alaosan poikkikannatin nivelöitäisiin liikkuvaksi runkoputkeen nähden. Kallistuksen hallinta tapahtuisi ohjaustangon avulla, joka on tukevasti laakeroitu runkoputkeen. :roll:

Ja tietenkin kallistuksen lukitus!

Liitteet
SH25.5.png
SH25.5.png (181.98 KiB) Katsottu 3372 kertaa

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH25

Viesti Kirjoittaja jori »

Meni hetken, kunnes tajusin, että tarkoitat sivukallistusta. Voisi se toimiakin, mutta tarvitset tosiaankin lukituksen, joka avataan istuimen kallistamiseksi ja joka muuten pidetään lukittuna, muuten pitää pitää ohjaustangosta rajusti kiinni kurvissa, jottei istuin kallistu ulkokaarteeseen ja heitä kuskia kyydistä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH25

Viesti Kirjoittaja irakas »

Kun mittailin SH25:een istuimen kallistumista, osoittautui idea huonoksi, koska istuimen kallistuessa ajajan olkavarsi ottaa kiinni takapyörään. :(

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Vastaa Viestiin