Kiiltomato

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4191
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Kiiltomato

ViestiKirjoittaja jooseha » 30 Touko 2014, 21:35

Pari vuotta varastossa pyörinyt maasturin romu päätyi nyt työn alle, kun rakentelu intoa tuntui riittäävän. Lopputuloksen pitäisi olla kääntyvä keskiöinen etuveto. Kapea etuhaarukka on 24 tuumaisesta nuorisopyörästä.
26-26mbb.jpg
26-26mbb.jpg (69.83 KiB) Katsottu 3506 kertaa

Ohjauskulma on ranskalaisen mallin mukaan 55 astetta.
Akseliväliksi asettunee tavoiteltu 120cm kaavaillulla 7cm:n offsetillä.

Valmiina:
Kuva

Romutettu 2016
Viimeksi muokannut jooseha, 08 Tammi 2019, 23:11. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4191
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kiiltomato

ViestiKirjoittaja jooseha » 31 Touko 2014, 19:54

Haarukan levitys raa'asti saksitunkilla.
Venytys.jpg
Venytys.jpg (108.35 KiB) Katsottu 3411 kertaa

Sitten hieman keskiön sovittelua.
Keskiö.jpg
Keskiö.jpg (73.64 KiB) Katsottu 3411 kertaa

Tohon se olisi pirun helppo laittaa, mutta persjalkasen munat hipoo runkoa :cry: Muutenkin tulisi hieman ylemmäksi kuin esikuvassa. Pitää vissiinkin hommata kapeammat rengaat, niin pyörä putoaa pari senttiä ja keskiöön tulevien haarukkaputkien lyhentämiselle jää enemmän varaa.
Nyt keskiön korkeus on 67cm ja "penkki" 20cm alempana. Tavoite keskiölle on 63cm.
Lyhyemmet kammet taitaisi olla helpoin ratkaisu...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15756
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kiiltomato

ViestiKirjoittaja PW » 31 Touko 2014, 19:59

Kammista voi ottaa monta senttiä, eikä hipomisesta "oteta" :wink

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kiiltomato

ViestiKirjoittaja jviirret » 31 Touko 2014, 20:17

PW kirjoitti: eikä hipomisesta "oteta"


Joo, ei todellakaan kun osa porukasta pyöräilee vielä niin että haaraväli painautuu koko pyöräilijän painolla tällaista "puikulaa" vasten

Kuva

:shock: :lol:

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10535
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kiiltomato

ViestiKirjoittaja jori » 31 Touko 2014, 22:32

Ohjauskulma on 59 astetta, eli loivempi kuin mihin haarukka on tehty. Noin tulee 100 mm luokkaa jättöä. Ehkä kannattaisi pienentää, niin ei tule liian haukkaava. Nyt se on helppo tehdä, kun riittää, että siirtää dropoutteja hiukan eteen päin. Se käy kätevimmin katkaisemalla etuhaarukan dropparit pois ja käyttämällä niiden sijaan ketjuhaarukan takadroppareita ja asentamalla ne vähän edemmäs, kuin etuhaarukan droppari.
Kiiltomato ohjaus.jpg
Ohjauskulma 59 astetta
Kiiltomato ohjaus.jpg (33.53 KiB) Katsottu 3373 kertaa

Ei muuten, mutta kun valittavat, että ohjaus pyrkii näissä kääntymään liian ärhäkkäästi linkkuun, jos jättö on suuri.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4191
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kiiltomato

ViestiKirjoittaja jooseha » 01 Kesä 2014, 22:26

Oli aika järkytys kuulla tuo ohjauskulma, kun tähtäsin 55:een :shock: Piti sitten laittaa pyörä vaakasuoralle lattialle ja mitata ohjauskulma pystysuoraan lautaa vasten. Sain tulokseksi 57 astetta. Kahden asteen virhe kuulostaa paljon hyväksyttävämmältä kuin neljän asteen :mrgreen: mutta tuskin siinä mitään oleellista eroa olisi verrattuna neljän asteen heittoon!
Tuo dropouttien siirto on ollut mielessä koko ajan. Runko on jopa tehty niin ettei rengas mahdu noilla kumeilla etuhaarukan droppouteihin. Mallailin keskiötä uudelleen ja löysin sille sopivan etäisyyden. Muutaman millin keulan pudotus tekee ihmeitä. Helpottaa tekemistä sen verran paljon tuo korkeammalla oleva keskiö että taidan tyytyä siihen. Tuosta kuvasta näkee hyvin tuon dropoutien siirron.
Dropit.jpg
Dropit.jpg (89.87 KiB) Katsottu 3313 kertaa

Jätöksi sain lattialla mitaten 13cm, joka on ollut esikuvan mukainen tavoite :wink: ja kaiken lisäksi tosi helppo toteuttaa.
PW:n ketjussa on jätöstä jo juttua. Mä olen pelkuri ja pelaan varman päälle valitsemalla ranskalaisen jätön.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4191
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kiiltomato

ViestiKirjoittaja jooseha » 06 Kesä 2014, 22:22

Näytti takahaarukka pirulainen osuneen hieman vinoon niin oikaisin sen ja samalla loivensin hieman ohjauskulmaa.
Pähkäilyn jälkeen pistin tilaukseen kapemmat kumit ja lyhensin reilulla kahdella sentillä noita keskiö ja navan välisiä putkia.
Vielä penkin rungon teko ja ja sitten mallailua:
penkki.jpg
penkki.jpg (75.26 KiB) Katsottu 3112 kertaa

Näyttää paljon paremmalta. Pitää seuraavaksi hakea keskiölle tarkka paikka.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4191
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kiiltomato

ViestiKirjoittaja jooseha » 07 Kesä 2014, 22:22

Keskiö sai jäädä siihen missä oli. Matalammallehan se olisi saanut mennä, mutta halusin pelata varman päälle ja laittaa niin ettei varmasti ole liian edessä. Nyt se on 67 sentissä. Penkki olikin sitten helppo laittaa paikoilleen 47 sentin korkeuteen. Jätin siihen hienosäätö mahdollisuuden tekemällä vain takakiinnikkeistä kiinteät. Siittä tuli 4 senttiä aiottua korkeampi :( no laskee se vielä kunhan saan ohuemmat renkaat. Muuten siittä tuli tavoitellun kaltainen. Ohjauskulma osui korjauksen jälkeen tavoiteltuun 55 asteeseen ja jättö 13 senttiin :D Penkki tuosta vaihtuu toivottavasti joskus laminoituun vaneripenkkiin. Tuo painaa foorumin grammanviilaajien kauhuksi ilman kiinnikkeitäkin 2,4kg :lol:
penkki2.jpg
penkki2.jpg (117.7 KiB) Katsottu 3035 kertaa

Seuraavaksi tangon ja kannattimen kimppuun. Ajattelin hitsata köyhän miehen pässinsarvet suorasta putkesta. Voi sitten käyttää normaaleja jarrukahvoja ja vaihdevipuja. Miten paljon miestä leveämpi tangosta kannattaisi tehdä?

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4191
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kiiltomato

ViestiKirjoittaja jooseha » 08 Kesä 2014, 12:20

Pistin kuitenkin tangon Vipistä. Vaihdettaneen myöhemmin. Kohta voi kokeilla tuliko siitä ajokelpoinen :D
tanko2.jpg
tanko2.jpg (120.28 KiB) Katsottu 2978 kertaa

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4191
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kiiltomato

ViestiKirjoittaja jooseha » 08 Kesä 2014, 18:39

kiiltomato.jpg
kiiltomato.jpg (225.37 KiB) Katsottu 2941 kertaa

Ajokelpoinen tuli, mutta mistäköhän siitä saa automaattiohjauksen pois päältä? :mrgreen:
Tällä räpiköinnin jälkeen, kun ajoi clwb:llä niin huomasi yrittävänsä ohjata sitäkin jaloilla.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kiiltomato

ViestiKirjoittaja jviirret » 08 Kesä 2014, 19:03

Nyt vasta tajusin että sullahan on pari projektia päällä yhtä aikaa :lol:

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4191
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kiiltomato

ViestiKirjoittaja jooseha » 08 Kesä 2014, 20:50

Voihan sen noinkin ajatella. Kyllä toi clwb oli jo käyttökunnossa, kun tämän aloitin. Valmiiksihan itselle tehdyt eivät tule koskaan :roll:

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4191
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kiiltomato

ViestiKirjoittaja jooseha » 10 Kesä 2014, 21:36

Tuli tuosta Pastorin ketjusta ajatuksena kokeilla ohjauskulman muutosta. Tästä jos nostaa perää parikymmentä senttiä, niin keulakulma jyrkkenee 65 asteeseen ja jättö pienenee 7 senttiin. Pyörän haluan säilyttää kuitenkin tuollaisena, niin piti miettiä vaihtoehtoja. Taakse isompi kiekko(jos mahtuu) nostaisi perää pari kolme senttiä. Sitten löytyisi vielä eteen 24 tuumainen rengas. Sillä saisi saman suuruisen keulan pudotuksen. Nämä yhteensä muuttaa keulakulmaa suurin piirtein 4 astetta. Eli jonkinlainen lisäpala pitäisi tehdä. Pitänee miettiä minkälainen :?:
Kertakokeilua varten voisi kyllä hitsata toisen haarukan nykyisen alapuolelle, mutta...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kiiltomato

ViestiKirjoittaja jviirret » 11 Kesä 2014, 04:01

jooseha kirjoitti:Kertakokeilua varten voisi kyllä hitsata toisen haarukan nykyisen alapuolelle, mutta...


Kertakokeilun voit tehdä myös tällaisilla:

Kuva

Tuo on tosin kevyesti kuormatun LWB:n etuhaarukasta, mutta samanlaisilla paloilla voit siirtää takakiekon kiinnitystä kohtuu vaivalla.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4191
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kiiltomato

ViestiKirjoittaja jooseha » 12 Kesä 2014, 21:16

Tuossa on ideaa. Ei vaan taida lattaraudat kestää tässä tapauksessa.
Itesellä tuli mieleen tehdä korotus etuhaarukalla. Siihen kun hitsaa korvakot että saa sopivasta kohdasta kiinni dropouteihin ja lisäksi vinotuet tuonne takahaarukan lokasuojan kiinnitys reikään. Tämmöisen rakenteen voisin kuvitella kestävän - ainakin kokeilua. Tommoisella voisi kokeilla heti ja myöhemminkin.
Hitsattavaa korotuspalaa en laita ainakaan ennenkuin olen täysin sinut pyörän kanssa. Muuten siittä saa kovin vähän irti.


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija