Kiiltomato

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kiiltomato

Viesti Kirjoittaja PW »

Äkkiä sitä syntyy, toisilta :? Hyvältä näyttää. Vieläkö kädet yltää hyvin ohjaustangolle? Kuvan jos sais vielä kuski päällä.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kiiltomato

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Pakko se on nopeasti tehdä, kun tällä on paljon mukavampi ajaa matkaa kuin tolla clwb:llä, joka taas on omiaan nurkissa pyörimiseen. Ei voi olla montaa viikkoa palasina työn alla :wink: Kädet yltää hyvin tangolle. Vaikka pitää etusormia nousukahvojen päissä, niin kyynernivelessä on aavistus kulmaa. Tanko ei kyllä ole lopullinen. Halua jarrukahvat siten, että kädet on ajettaessa niiden kohdalla ja liian ylhäälläkin tuo on. Kädet on korkeammalla kuin olkapäät. Toisaalta penkkikään ei ole lopullisella paikallaan. Katotaan jos muistaisi otattaa kuvan kunhan on sopiva kuvaaja paikalla... ...viimeistään sitten joskus, kun pyörä on valmis :mrgreen:

Hyvältä tuo vaikutti vielä parin kympin lenkin jälkeenkin. Ajoin tollasella asennolla, mikä tuossa ylläolevassa kuvassa on, melkein koko lenkin. Muutaman kilometrin lopusta ajoin tuo kuvassa näkyvä solmu vetäistynä niin taakse kuin se meni. Olisiko lyhentynyt viitisen senttiä naruja puoleltansa. Yllättävän isolta vaikutti tuo muutos. Selvästi etupää rupesi liikkumaan enemmän polkemisen tahtiin. Saa nähdä sitten kun perän nostaa oikeasti ylös.

Hyvin tuntui tuo siirrettävä solmu pitävän tuossa. Eipähän tarvi laittaa remmejä säätöä varten. Mutta joku siellä kuulosti nitisevän. Pitänee öljytä "laakeri", niin selviää onko se kumi vai nivel. Peilinkin laitoin. Se tuo mukavasti rentoutta maantien laidassa ajeluun.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kiiltomato

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:

On muutoksesta haittaakin. Pyörän käsittely on nyt hankalampaa, kun takarengas ei nouse pyörää nostettaessa.

Laita yksi kumilenkki istuimen selkänojan ja haarukan väliin vetämään takahaarukkaa auki päin, niin pysyy ryhdissään nostellessa.

Otapa kuva viikattuna ilman kiekkojen irrottamista. Yksinkertaisesti etupää linkkuun ja takapää alle. Eikös se aika pieneksi mene niinkin.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kiiltomato

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:

Laita yksi kumilenkki istuimen selkänojan ja haarukan väliin vetämään takahaarukkaa auki päin, niin pysyy ryhdissään nostellessa.

Hyvä idean. En kuitenkaan toteuta ainakaan vielä. Pitää olla valmis muuttamaan toimintatapojaan voidakseen parantaa asioita. Takapää pysyy kurissa nostamalla renkaasta tai jo nostaa penkistä, niin kannattelee jalalla rengasta.

jori kirjoitti:

Otapa kuva viikattuna ilman kiekkojen irrottamista. Yksinkertaisesti etupää linkkuun ja takapää alle. Eikös se aika pieneksi mene niinkin.

Haluatko kuvan penkin kanssa vai ilman? Ilman sitä etupää menee selvästi enemmän linkkuun. Takarengas kääntyy runkoon kiinni muutaman sentin päähän eturenkaasta.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kiiltomato

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:

Haluatko kuvan penkin kanssa vai ilman? Ilman sitä etupää menee selvästi enemmän linkkuun. Takarengas kääntyy runkoon kiinni muutaman sentin päähän eturenkaasta.

Ota ensin penkin kanssa. Ajatus on mittailla, miten se menisi ylimääräisiä purkamatta autoon. :roll:
Taitaa tosiaan tuo ohjaustangon ja kampikeskiön välinen puomi ottaa penkin reunaan kiinni, mutta kuitenkin menee aika pieneen. Olisi tuon taittamisen kannalta parempi se PWMBB-malli, jossa tuota puomia ei ole. Teepä Petri sinäkin tuollainen narujousitus, niin saat nätisti viikkautuvan reissupyörän. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kiiltomato

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Haluatko kuvan penkin kanssa vai ilman? Ilman sitä etupää menee selvästi enemmän linkkuun. Takarengas kääntyy runkoon kiinni muutaman sentin päähän eturenkaasta.

Ota ensin penkin kanssa. Ajatus on mittailla, miten se menisi ylimääräisiä purkamatta autoon. :roll:
Taitaa tosiaan tuo ohjaustangon ja kampikeskiön välinen puomi ottaa penkin reunaan kiinni, mutta kuitenkin menee aika pieneen. Olisi tuon taittamisen kannalta parempi se PWMBB-malli, jossa tuota puomia ei ole. Teepä Petri sinäkin tuollainen narujousitus, niin saat nätisti viikkautuvan reissupyörän. :D

Onhan se käyny mielessä,täytys vaan ryhtyä.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kiiltomato

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mullahan on puhelimessa vitkalaukaisin :shock: Tässä PW:n pyytämä kuva

pw.jpg
pw.jpg (85.2 KiB) Katsottu 3039 kertaa

Ja Jorin pyytämä

jori.jpg
jori.jpg (187.37 KiB) Katsottu 3039 kertaa

ja sama penkki irroitettuna, mutta "paikoillaan".

jori2.jpg
jori2.jpg (131.79 KiB) Katsottu 3039 kertaa

Tuommoisen jos tekee etuosalla mallia PW tai flevo, niin menee pieneen tilaan taittamalla. Penkissäkin voisi olla sarana tuossa puolivälissä kylkiluiden alapuolella ja takahaarukan kun akseloisi hieman vinoon niin se taittuisi rungon viereen.

Ja lopuksi vielä penkki ja kiekot irrallaan. Tanko on paketin levein kohta 48cm.

kasa.jpg
kasa.jpg (180.21 KiB) Katsottu 3039 kertaa

Perhanan Jori noiden ideoidensa kanssa. Nythän tähän pitänee tehdä uusi etuosakin :mrgreen: Samalla saisi vaihdettua ohjauslaakeriksi 1 1/8 tuumaisen.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kiiltomato

Viesti Kirjoittaja PW »

Joo, siulla on kädet aika suorassa - teräsmies. Miulla on etureisien takana ja kyynärpäät kyljissä kiinni.
Miun pyörässä nuo ohjaus ja takahaarukan kulmat tekee sen ett ei saa noin pieneen tilaan,etukiekon ympärikääntö ei paljon auta, eikä se nyt ihan ympäri menekään.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kiiltomato

Viesti Kirjoittaja jooseha »

PW kirjoitti:

Joo, siulla on kädet aika suorassa - teräsmies. Miulla on etureisien takana ja kyynärpäät kyljissä kiinni.
Miun pyörässä nuo ohjas ja takahaarukan kulmat tekee sen ett ei saa noin pieneen tilaan,etukiekon ympärikääntö ei paljon auta, eikä se nyt ihan ympäri menekään.

Petri

Mulla oli aikaisemmin kädet koukussa, kun laitoin suoraan rupesi pyörä kiihtymään paljon paremmin.
Ero sun pyörään taitaa tulla suurimmaksi osaksi suuremmasta istuin- ja keskiökorkeudesta. Mulla on penkin korkeustavoite 25 asteen nojakulmalla 20 senttiä alempana kuin keskiö eli vanerin verran ylempänä kuin tuo vaakaputki.
Tässä on myöskin ranskalaistyyppinen jättö 55 asteen ohjauskulmalla. Pystyllä ohjauskulmalla se on kuin cruzbikessa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kiiltomato

Viesti Kirjoittaja jori »

Tässä nämä kulmat piirrettynä. Sama idea, joka minulla oli aikanaan Pakoputkipyörän kanssa. Minun oli tarkoitus tehdä tuohon joustonaruun taljaviritys, jolla olisi perän voinut nostaa ylös, kun tulee taajamaan tai lähtee kiipeämään jyrkkää ylämäkeä. -En ole saanut aikaiseksi. :oops:

Kiiltomato 2 ajoasentoa.png
Kiiltomato 2 ajoasentoa.png (469.65 KiB) Katsottu 3011 kertaa

40 asteen takahaarukan kääntö, joka vastaa rungon 16 asteen muutosta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kiiltomato

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuo talja homma kiinostaa, oliko siitä jo päässä suunnitelma miten meinasit toteuttaa? Oliko siis tarkoitus makaavampi asento tasasella ja maanteillä ja taajamissa ym. vaikeissa olosuhteissa pystympi? Toimisko se kulman muutos ajaessa? Ohjauskulma tietyst muuttuu myös aikapaljon ja jättö mutt ilmeisesti oikeaan suuntaan, kovaa ajettaessa jättö kasvaa.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kiiltomato

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:

Sama idea, joka minulla oli aikanaan Pakoputkipyörän kanssa. Minun oli tarkoitus tehdä tuohon joustonaruun taljaviritys, jolla olisi perän voinut nostaa ylös, kun tulee taajamaan tai lähtee kiipeämään jyrkkää ylämäkeä. -En ole saanut aikaiseksi. :oops:

Nimen omaan sama idea. Tämä on kopioitu sinun pyörästä PW:n ehdotuksen mukaan :wink: Mulla suurin syy tuon muutoksen tekemiseen oli pyörän mahtuminen helpolla autoon. Jousitus ja säädettävä perä ovat vain mukavia sivutuotteita :D Tuskin tuolle säädölle on pidemmän päälle käyttöä, mutta kiva kokeilla cruzbiken geometrialla. Olethan sinäkin todennut taljan epäoleelliseksi, kun et ole rakentanut sitä :D
Kävin eilen ajamassa pätkän soratietä, jolla on irtosoraa. Ei jousitus pelastanut mitään. 35mm Duranot eivät sovellu sinne. Pitänee tehdä uuteen etuosaan tilaa leveämmille, mutta jätetään sen rakentaminen myöhemmäksi. Nyt pitää saada kilometrejä alle niin saa kerralla oikeanlaisen etuosan.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kiiltomato

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Tuo talja homma kiinostaa, oliko siitä jo päässä suunnitelma miten meinasit toteuttaa? Oliko siis tarkoitus makaavampi asento tasasella ja maanteillä ja taajamissa ym. vaikeissa olosuhteissa pystympi? Toimisko se kulman muutos ajaessa? Ohjauskulma tietyst muuttuu myös aikapaljon ja jättö mutt ilmeisesti oikeaan suuntaan, kovaa ajettaessa jättö kasvaa.

Oli niitä kokeiluja muutama. Talja oli aika helppo muuten, mutta narua tarvittiin aika paljon. Minä kokeilin suoraan veneen skuuttitaljaa. Blokipyörät vain kiinni jousinarujen etupäähän. Perä nousi ja laski kevyesti, mutta narua jäi pystyasennossa syliin aika määrä. Vamaankin kaksi, jopa yksipyöräinen talja olisi riittänyt, jolloin narua olisi ollut vähemmän. Nosto oli niin kevyt, että mietin myös vipua, jota käännettäisiin 180+ astetta niin, että matalassa asennossa vipu on suorana ja pystyasennossa kaksinkerroin laskettelukengän linkkukiinnityksen tapaan. Tuo jäi rakentamatta, mutta etujarrulla jarruttamalla nosto muuttui niin kevyeksi, että pidin tuolloin linkkurakennetta lupaavimpana. Yksi hyvä malli olisi vielä toimistotuolin kaasuhydraulinen jousi, jota voisi säätää myös väliasentoihin. Löysin romulavalta tuohon sopivan jalankin, mutta jäi kokeilematta lähinnä jalan suuren painon takia.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kiiltomato

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Nyt kun tällä on ajettu noin puoli tuhatta kilometriä, niin olen tykästynyt pyörään oikein kovasti. Mielessä siintää kuitenkin evoluutioversio. Sen verran hyvin on pyörä nousut jyrkähköt soranousutkin, että on tullut mieleen että voisi yhdistää lenkkipyörän ja retkipyörän. Se vaatii hieman pienemmän jätön. Tällä olen kaatunut monta kertaa ja aina samalla tavalla. Sorapinnalla tai asvaltilla soraa kääntäessä on pyörä lähtenyt sivuluistoon. Vastaohjauksen olen joka kerta ehtinyt tehdä, mutta aina liian suuren. Syytän jättöä mieluummin kuin itseäni :roll: Ei tuo lenkkipyörässä haittaa, kun sillä ei tartte soralle mennä, mutta retki käytössä. Lenkkipyörään taas haluan yli suuren jätön. Ajattelin että jos laittaisi 10 sentin jätön 55 kulmalla. Silloin se olisi 5 senttiä 65 asteella. Voisi olla sopiva kompromissi. Kovaa voisi ajaa loivalla kulmalla ja säätää retkikäyttöön jyrkemmän.

Muuten pyörän geometrian voi kopioda tästä, niin on kerralla hyvä :D
Taittuva pitää tietysti olla että autoon mahtuu. Vaati erilaisen etupään rakenteen. Ajattelin seuraavanlaista:

uusi etupää.png
uusi etupää.png (810.62 KiB) Katsottu 2875 kertaa

Molemmille puolille putket. Tuolleen tehden olisi mahdollista säilyttää etuvaihtaja. Ei ole kyllä ollut tarvetta, mutta retkipyörässä olisi. Epäilyttää vain tuleeko tuosta riittävän jäykkä? Kolmiomaisella rakenteella olisi varmasti jäykkä, mutta siihen on hankala sovittaa etuvaihtajaa. Vaihtajan kehys ottaa helposti putkeen kiinni. Toisaalta 28-38-48/11-30(32) vaihteistolla ei tartis etuvaihtajaa kuin retkikäytössä jyrkimpiin nousuihin. Ehkä potkaisu riittäisi.

Toinen kohta jossa jäykkyys epäilyttää on ohjauskannatin. Nykyinenkin tuntuu joustavan, kun käsillä vetää. Mulla on jemmassa tähän 1 1/8 tuumainen kierteetön (jousto)haarukka ja sille sopiva emäputki. Jos siihen sopivan kiilapultti kannattimen onnistuisi löytämään saattaisi tulla huomattavasti nykyistä jäykempi. Klemmarilla kiinnittyvässä kannattimessa on tukiväli sen verran lyhyt että epäilyttää vahvasti semmoisen käyttäminen.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kiiltomato

Viesti Kirjoittaja PW »

Ei tuolla rakenteellakaan etupää pyörähdä 180 astetta, eturatas ottaa runkoon - haittaaks se ?
Kai tuo keulan rakenne kestää jos notkuu ni vahvistat liitoskohtia.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin