Kiiltomato

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kiiltomato

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Laitoin 35mm renkaat. Nyt on etu kiekolla enemmän kuin millin verran tilaa :D Takajarru ja takavaihtajan vaijeri lisätty. Pitäis ketjut lyhentää oikeaan mittaansa ja oikaista takakiekko. Menis varmaan suoralla kiekolla paljon nätimmin. Käytin tämänkin putarilla tässä kunnossa. Ei se mikään keijukainen ole kun painaa 17,5kg!

vaihteet.jpg
vaihteet.jpg (148.53 KiB) Katsottu 4490 kertaa
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kiiltomato

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Perhanan rosteri :evil: Sitä ei pitäisi käyttää missään rakenteellisessa kohdassa. Sattu kuitenkin olemaan sopivan kokoinen haarukka niin käytin. Nyt se on sitten murtunut tyvestä haarukan takapuolelta. Levittämisen jälkeen se oli silmämääräisesti tarkastaen ehjä ja nyt on molemmissa haaroissa halkeama :(

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kiiltomato

Viesti Kirjoittaja PW »

jooseha kirjoitti:

Perhanan rosteri :evil: Sitä ei pitäisi käyttää missään rakenteellisessa kohdassa. Sattu kuitenkin olemaan sopivan kokoinen haarukka niin käytin. Nyt se on sitten murtunut tyvestä haarukan takapuolelta. Levittämisen jälkeen se oli silmämääräisesti tarkastaen ehjä ja nyt on molemmissa haaroissa halkeama :(

Tuo etuhaarukkako, onkos se rosteria vai kromattu? Eikös se kuitenkin hitsillä korjaannu?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kiiltomato

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Etuhaarukka. Rosteria sen oletan olevan. Eikös hitsatessa pitäisi kromin palaa poies? Dropoutteja hitsatessa oli paikat kyllä varmasti kuumat, kun en virrassa säästellyt :D
Juu voihan sen hitsata. Saattaa tietysti käydä että siinä siirtää vain ongelmakohtaa alemmas. Kokeillaan kuiteskin. Helpompaa se on kuin haarukan etsiminen ja vaihtaminen.
Oli alunperin ajatus tukea haarukan yläpää tuohon vanhaan satulaputkeen, mutta aattelin että kestää noinkin, kun kerran Marzien pyörässä on näin. Marziella on tietysti laatuosat ja mulla taas tommoisia romulavan aarteita :mrgreen:

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kiiltomato

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Hitsasin haarukan ratkenneet saumat ja samalla hitsasin alunperin hitsaamattomat saumat. Lisäsin vielä ylimääräisen tuen. Ei se ainakaan heti ekalla lenkillä hajonnut uudestaan :D

tuki.jpg
tuki.jpg (158.31 KiB) Katsottu 4299 kertaa
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kiiltomato

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tuota ohjauslaakeria ei saa enää ilmeisesti purettua?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kiiltomato

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Kyllä se on suunniteltu purettavaksi. Siihen tulee samanlainen laippa kuin Marzien pyörässä. Ei ole vaan vielä tehty. Ehkä ennen maalausta tai viimeistään kun se pitää purkaa. Pitää ajella lisää että tietää saako tuo kannatin jäädä noin vai mitä sille teen.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kiiltomato

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Ajellessa tullut mallailtua käsien asentoa ja pohdittua minkälainen asento olisi paras. Tuli sitten laitettua nousukahvat tangon päihin ja suurinpiirtein semmoiseen asentoon kuin kädet olisi pässinsarvilla. Kävin niillä ajamassa parinkympin lenkin. Aluksi ajo oli haparoivaa ja lopuksikaan ne eivät tuntuneet hyviltä. Pässin sarvet on siis unohdettu tältä erää.
Samalla lenkillä oli ensikertaa uusi penkki. Teräsrunko ja pelti päällä. Tosin vain vanhan päälle laitettuna. Mukava tuli, mutta pitää tehdä vielä siihen muutaman millin muutos. Useana päivänä olen koeistunut sitä ja tehnyt pieniä muutoksia. Muutama milli vaikuttaa tuollaisessa tarkasti selänmukaisessa yllättävän paljon. Mahtaa tehdaspenkeillä ajavat tehdä melkoisia kompromisseja istuvuuden suhteen. Eräälläkin valmistajalla näyttää olevan vain kaksi kokoa, joiden pitäisi sopia pitkälle ja pätkälle :shock: Taitaa ohutkin pehmuste antaa mitoituksessa paljon anteeksi. Sitten kun tuon on saanut "täydellisesti" mitoitettua, niin pitää tehdä vanerista tai lasikuidusta samalla mitoituksella.
Tuommoinen se oli lenkillä:

penkki'.jpg
penkki'.jpg (144.66 KiB) Katsottu 4032 kertaa

Lenkin jälkeen käänsin nuo nousukahvat tangon etupuolelle hieman yläviistoon ja kävin muutaman kilometrin lenkin niin. Kyynernivel on melkein suorana. Pyörästä tuli järkyttävän hyvin kiihtyvä :shock: Aivan uskomattoman suuri muutos. Pitänee tehdä semmoiset bullhorn tyyppiset sarvet tähän.
Noi maastopyörän välitykset vaan loppuu kesken, kun pakassa on pienin 14-piikkinen. Mikäköhän on pienin ratas minkä saa vapaarattaalliseen napaan? Pikaisella nettihaulla löysin vain 13-piikkisiä.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kiiltomato

Viesti Kirjoittaja PW »

Miulla on nousukahvat ylös, etuviistoon suunnattuna - Toimii.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kiiltomato

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jooseha kirjoitti:

Lenkin jälkeen käänsin nuo nousukahvat tangon etupuolelle hieman yläviistoon ja kävin muutaman kilometrin lenkin niin. Kyynernivel on melkein suorana. Pyörästä tuli järkyttävän hyvin kiihtyvä :shock: Aivan uskomattoman suuri muutos. Pitänee tehdä semmoiset bullhorn tyyppiset sarvet tähän.

Samaa sanoivat monet muut MBB tuunaajat... Siksi tein omaani Cruzbike:n kaltaiset mutta jatketut häränsarvet. Kyllä kiihtyy ja on aero, kunhan kädet saa olkapäästä vaakatasoon.

Ei ole mukavin tanko pidemmille lenkille...

jooseha kirjoitti:

Noi maastopyörän välitykset vaan loppuu kesken, kun pakassa on pienin 14-piikkinen. Mikäköhän on pienin ratas minkä saa vapaarattaalliseen napaan? Pikaisella nettihaulla löysin vain 13-piikkisiä.

Jos tarkoitat 5-7 lehtistä pakkaa jossa vapaaaratas ja kierteillä kiinni navassa niin mulla on ainakin yksi 6-lehtinen alkaen 12-hampaisella ja yhden hampaan nousulla. Oli muistaakseni hankala löytää jo 90-luvun alussa, muut pakat on 13-lähtöisiä, 14 ja 16 löytyy myös.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kiiltomato

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Joo, vapaarattaallista kierrepakkaa tarkoitin. Jos kerran pieniä ei saa, niin pitänee katsella alumiinilevyä aihioksi, jotta saa sopivan kokoiset eturattaat. Tuleepahan sitä ennen pyöritystreeniä 8)

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kiiltomato

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Otin kuvan mistä näkee miten pieneksi pyörä menee ilman penkkiä ja kiekkoja. Taidan muuttaa tuon takarungon sellaiseksi kuin Jorin pakoputkipyörässä. Saan siten takajousituksen, voin vaihtaa geometriaa ranskalaisen ja Cruzbken välillä sekä pyörä taittuu pieneksi kiekot ja penkki irroittamalla! Monta kärpästä samalla iskulla :D

taitettu.jpg
taitettu.jpg (108.77 KiB) Katsottu 3859 kertaa
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kiiltomato

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kuva
Stern 3 on samaa ideaa. Kaksi sokkaa irti ja yksi mutteri . Niin takapää kääntyy alle tarvittaessa. :wink:

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kiiltomato

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Tuumasta toimeen. Pyörä palasiksi ja heftailla uudelleen kasaan. Hyvältä vaikuttaa - vielä :mrgreen:

uusi perä.jpg
uusi perä.jpg (84.21 KiB) Katsottu 3758 kertaa
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kiiltomato

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Hitsasin penkille kiinnikkeet ja laitoin narut jousitusta varten. Tuntui toimivan ainakin tuossa pihatiellä. Selvästi huomasi kuoppiin ajaessa jousituksen. Pitää käydä myöhemmin ajamassa maantielenkki, niin näkee onko se oikeasti hyvä.
Aika pieneksi menee. Kun ottaa penkin ja kiekot irti, pyörä kaikkine osineen mahtuu 50x70x90cm laatikkoon. Jos ottaa vielä takavaihtajan irti niin 50x70x80cm.
On muutoksesta haittaakin. Pyörän käsittely on nyt hankalampaa, kun takarengas ei nouse pyörää nostettaessa. Etupäähän kaatui aikaisemminkin oman painonsa alla, niin pyörä tuntuu välillä aika vetelältä. Tää on tietysti tottumiskysymys. Kohta en varmaan edes huomaa tuota!
Ja akseliväli jatkui mitoitusvirheestä johtuen :( Saapahan penkin loivempaan :mrgreen:

ajovalmis.jpg
ajovalmis.jpg (83.41 KiB) Katsottu 3685 kertaa
Vastaa Viestiin