Sivu 3/3

Re: Täysjousitettu SWB

Lähetetty: 22 Elo 2014, 00:13
Kirjoittaja niko

Tämä nyt voi kuulostaa ryhmältä kysymyksestä mutta mitenkäs tämän mallisessa pyörässä onnistuu parhaiten kiekon irrotus rengasrikon sattuessa? pystäri kun menee nätisti "katolleen" mutta tässä se ei ihan yhtä näppärästi toimikkaan ainakaan tuon mallisella ohjaustangolla


Re: Täysjousitettu SWB

Lähetetty: 22 Elo 2014, 00:56
Kirjoittaja jviirret

Pyöeä kyljelleen. Kun kiekkoa laittaa takaisin niin muttereiden kiristys vasta kun on nostanut pyörän pystyyn, siinä on hyvä tällätä kiekko suoraan.

Jukka


Re: Täysjousitettu SWB

Lähetetty: 22 Elo 2014, 09:35
Kirjoittaja mhelander
niko kirjoitti:

Tämä nyt voi kuulostaa ryhmältä kysymyksestä mutta mitenkäs tämän mallisessa pyörässä onnistuu parhaiten kiekon irrotus rengasrikon sattuessa? pystäri kun menee nätisti "katolleen" mutta tässä se ei ihan yhtä näppärästi toimikkaan ainakaan tuon mallisella ohjaustangolla

Haluutko kokeilla etuvetosen kääntyväkeskiöisen etukiekon irroitusta:

Kuva
Harmi kun ei ole parempaa kuvaa jossa näkyisi SRAM X.7 keskihäkkinen takavaihtaja joka tässä nykyään on...

Kun se kiekko on tällaisessa tuplahaarukassa:

Kuva

Nimittäin ei ollut ihan hauskaa kun sain tuossa hiljattain ajettua vitikon raivauskoneen tielle heittämän kivenmurikan yli ja sitten rimpuilin pientareella kiekkoa pois ja takaisin. Mulla on noissa kiekoissa Novatec:n navat ja ne vaatii vielä simpan ketjurattaiden alla olleet 10mm:n prikat akselin päihin että saa navan kunnolla kiristettyä, lisäämässä vaikeusastetta.

Homma menee näin:

  • Rullaa (jostakin löydetty riittävän pitkä) pikalinkku auki ja vedä pois

  • Paina (oikean) etuhaarukan suuntaisesti kiekko pois haarukan hahlosta. Pidä silmällä mihin ne kaksi prikkaa varisee...

  • Paina pakka vaihtajan ylemmän rissan kohdalle, sitten yritä muiluttaa sen etupuolelle tai jos/kun ei onnistu niin väännä vaihtajan runko taakse jotta näin käy

  • Vänkää rengas pois ketjun välistä ja voila, rengas pitäisi olla kädessä ja pyörä kyljellään maassa.

Kääntyväkeskiöinen on siitäkin mainio ettei se meinaa pysyä painavan ja notkean etupäänsä ansiosta käsissä millään etenkin sorapientareella... Hommaa helpottaisi oleellisesti modernimpi Type2-vaihtaja jossa ketjun voi löysätä häkkiä kääntämällä ja sitten lukita paikalleen. Tuolloin vaihtajan runkokin heilahtaisi helpommin taakse ja kiekon irroitus olisi suorastaan liiankin helppoa, kuten maasturissa.


Re: Täysjousitettu SWB

Lähetetty: 22 Elo 2014, 09:57
Kirjoittaja jooseha
mhelander kirjoitti:

Haluutko kokeilla etuvetosen kääntyväkeskiöisen etukiekon irroitusta:

Kääntyväkeskiöinen on siitäkin mainio ettei se meinaa pysyä painavan ja notkean etupäänsä ansiosta käsissä millään etenkin sorapientareella.

Sulla on vielä lastentauteja prototyypissä :mrgreen: Mun mbb:n voi heittää nurin niinkuin pystärin. Vaatii kyllä kevyen painon takapäähän ettei kippaa tangon yli ympäri. Etupäässä kun ei ole säätöjä on kiekon irroituskin yhtä helppoa kuin pystärissä :wink: Johtuu siis sun pyörän rakenteesta(joka on varmasti perusteltu) eikä pyörätyypistä :wink:

Tuo tikkurunkoinen swb seisoo nätisti "katollaan" penkin ja aero-mallisen ohjaustankonsa varassa.

Ei noita kumpaakaan tule nurin käännettyä, kun kiekon irroittaa. Käy sen verran näppärästi pyörä kyljellään(vetokiekko) tai pystyssäkin.


Re: Täysjousitettu SWB

Lähetetty: 22 Elo 2014, 15:15
Kirjoittaja niko

Tyhmät kysymykset jatkuu. Mikä on vetokiekko? Tosiaan just tuon maallisella tangolla joka sulla on tikkurunkosessa nimi menis helposti katolleen


Re: Täysjousitettu SWB

Lähetetty: 22 Elo 2014, 15:25
Kirjoittaja jooseha

Vetävä rengas. Takavetoisessa siis taaempi ja etuvetoisessa etummainen. Näitä ei viitsi pystyssä olevasta pyörästä irrottaa, koska vaihtajan häkki ottaa ilman rengasta maahan.

Kysymykset eivät ole tyhmiä. Suurinta osaa asioista ei tiedä oppimatta ja kaikkea ei kannatakaan yrittää omatoimisesti oppia :wink:


Re: Täysjousitettu SWB

Lähetetty: 02 Syys 2014, 19:04
Kirjoittaja niko

Minkälainen jigi tai vastaava olis helpoin tapa saaha kiekot suoraan linjaan ku kävin tuossa pari viikkoa sitte tuon reissun, jossa kohtasinki viirretin ja baskerin. Niin kaverit huomautti että takarengas on vinossa ja se nyt pitäs saaha suoraan ennenku voi sanoa että projekti on saatu päätökseen.


Re: Täysjousitettu SWB

Lähetetty: 02 Syys 2014, 20:16
Kirjoittaja Syväri
niko kirjoitti:

Minkälainen jigi tai vastaava olis helpoin tapa saaha kiekot suoraan linjaan ku kävin tuossa pari viikkoa sitte tuon reissun, jossa kohtasinki viirretin ja baskerin. Niin kaverit huomautti että takarengas on vinossa ja se nyt pitäs saaha suoraan ennenku voi sanoa että projekti on saatu päätökseen.

Purista esim. liimapuristimilla vanteet kahden suoran laudan tai neliöputken väliin.


Re: Täysjousitettu SWB

Lähetetty: 02 Syys 2014, 20:20
Kirjoittaja Wacky

Tarkista toki ensin että kiekot on suorat ennen kuin alat käyttää niitä jigissä olettaen että ovat suorat ja suunnilleen keskellä napoja.


Re: Täysjousitettu SWB

Lähetetty: 02 Syys 2014, 20:26
Kirjoittaja jviirret
Syväri kirjoitti:
niko kirjoitti:

Minkälainen jigi tai vastaava olis helpoin tapa saaha kiekot suoraan linjaan ku kävin tuossa pari viikkoa sitte tuon reissun, jossa kohtasinki viirretin ja baskerin. Niin kaverit huomautti että takarengas on vinossa ja se nyt pitäs saaha suoraan ennenku voi sanoa että projekti on saatu päätökseen.

Purista esim. liimapuristimilla vanteet kahden suoran laudan tai neliöputken väliin.

Jos valmista pyörää puristat ja se on pahasti kiero niin on mahdollista että väännät tuolla konstin kiekot kieroksi. Eli vähintään kiekkojen mutterit auki ennen puristamista ja sittenkin pitää katsoa että dropouteissa on tilaa kiekkojen kääntyä puristamisen suuntaan.
Ei se kierous haittaa jos ne suoraan ajaessa menee samaa jälkeä...

Jukka


Re: Täysjousitettu SWB

Lähetetty: 02 Syys 2014, 20:31
Kirjoittaja Syväri

Unohdin tosiaan mainita itsestäänselvyydet :roll: