kysymyksiä triken laakereista ym.

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
trike123
Viestit: 29
Liittynyt: 07 Heinä 2014, 20:43

kysymyksiä triken laakereista ym.

Viesti Kirjoittaja trike123 »

Siis aattelin rakentaa triken.

Yksi vaihtoehto on Hipparion protohippus 3.
-millaiset ajo-ominaisuudet ?(ohjaus)
-mistä saa sen runkolaakerisydeemin (ohjaus taitekohtaan)

Toinen vaihtoehto on Härmäpyörä tyypinen 2 rengasta edessä / 1 rengas takana
-mistä saa nuo olkatappilaakerit

Lisäksi mietityttää...millainen ratas kestää tuon vain toiselta puolelta kiinnityksen runkoon (pitääkö olla pyörätuolin rengas ?) ja mistä niitä saa ?

Vai kestääkö tuossa normi pyöränrengas ?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: kysymyksiä triken laakereista ym.

Viesti Kirjoittaja jviirret »

trike123 kirjoitti:

Siis aattelin rakentaa triken.

Yksi vaihtoehto on Hipparion protohippus 3.
-millaiset ajo-ominaisuudet ?(ohjaus)
-mistä saa sen runkolaakerisydeemin (ohjaus taitekohtaan)

Pari talvea ajelin tuollaisella työmatkaa(http://www.saunalahti.fi/jukkviir/hipparion.htm). Erittäin hyvä talvitrike, paljon painoa/pitoa vetävällä pyörällä ja mahdollisuus tehdä isorenkainen. Jaloilla ohjaaminen vaatii vähän totuttelua, mutta kun ei tarvi ylläpitää tasapainoa niin ei mene montaa kilometriä kun jo onnistuu. Saa kaatumaan helpommin kuin tadpole tyyppiset triket, eli tällaisella ei kurvailla mutkia suurilla nopeuksilla.
Niveliä on toteutettu monella eri keinolla, yleensä itse tehty laakeripesä ja kaksu urakuulalaakeria. Kaksipyöräisenä näitä on totuttu kutsumaan Pythoneiksi, intternetistä löytyy googlen avustuksella vaikka minkälaisia nivel toteutuksia.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

trike123
Viestit: 29
Liittynyt: 07 Heinä 2014, 20:43

Re: kysymyksiä triken laakereista ym.

Viesti Kirjoittaja trike123 »

Kiitos...kiva saada vastauksia kysymyksiin :D

Mielessä on ollut myös sellaisen triken ,että 2 ratasta edessä 1 takana rakentaminen.
On ehkä vakaampi ajettava.
Mutta pitääkö tuo pitkä ketju kovaa ääntä,kun kulkee putkessa.
Sitten miten nuo olkatapit tehdään,että tulee toimivat ja kestävät?

Ehkäxchassuja kysymyksiä,mut kun ei oo kokemusta näistä vielä ?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: kysymyksiä triken laakereista ym.

Viesti Kirjoittaja jviirret »

trike123 kirjoitti:

Mielessä on ollut myös sellaisen triken ,että 2 ratasta edessä 1 takana rakentaminen.

=tadpole. Rakenteluosiossa on monta hyvin dokumentoitua projektia.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: kysymyksiä triken laakereista ym.

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:
trike123 kirjoitti:

Mielessä on ollut myös sellaisen triken ,että 2 ratasta edessä 1 takana rakentaminen.

=tadpole. Rakenteluosiossa on monta hyvin dokumentoitua projektia.

Jukka

Esim. nämä: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... hilit=SH22 ja http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... hilit=SH23

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

JariS
Viestit: 15
Liittynyt: 01 Heinä 2014, 16:53
Paikkakunta: Oulun seutu
Viesti:

Re: kysymyksiä triken laakereista ym.

Viesti Kirjoittaja JariS »

trike123 kirjoitti:

-mistä saa nuo olkatappilaakerit

Esimerkiksi tavallinen polkupyörän ohjauslaakeri käy tuohon.

trike123 kirjoitti:

Lisäksi mietityttää...millainen ratas kestää tuon vain toiselta puolelta kiinnityksen runkoon (pitääkö olla pyörätuolin rengas ?) ja mistä niitä saa ?

BMX:n vanteissa on yleensä paksumpi akseli joka kestää paremmin tuon vain toiselta puolen tulevan ripustuksen.

Alla olevassa kuvassa on käytetty romupyörästä purettua ohjausakselia ja Bilteman BMX vannetta.

IMG_3967.jpg
IMG_3967.jpg (173.82 KiB) Katsottu 2995 kertaa
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: kysymyksiä triken laakereista ym.

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Sen verran pitää vielä kehua tuota Hipparion/python triken rakennetta, että sen rakentaminen paljon helpompaa. Riittää että nivel on suunnilleen suorassa, noin 60-70asteen kulamssa maatasoon nähden ja niin lähellä eturengasta kuin sen osaa laittaa.
Tadpolessa pitää ymmärtää mitä tarkoittaa olkapoikkeama, jättö, ackerman, auraus/haritus yms. yms. Ne pitää saada oikeaksi ja kummallakin puolella samanlaiseksi jotta pyörä olisi hyvä ajaa.

jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: kysymyksiä triken laakereista ym.

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:

Sen verran pitää vielä kehua tuota Hipparion/python triken rakennetta, että sen rakentaminen paljon helpompaa. Riittää että nivel on suunnilleen suorassa, noin 60-70asteen kulamssa maatasoon nähden ja niin lähellä eturengasta kuin sen osaa laittaa.
Tadpolessa pitää ymmärtää mitä tarkoittaa olkapoikkeama, jättö, ackerman, auraus/haritus yms. yms. Ne pitää saada oikeaksi ja kummallakin puolella samanlaiseksi jotta pyörä olisi hyvä ajaa.

jukka

Sen verran pitää moittia Hipparion/python rakennetta, että se vaatii vähintään 500 km:n totutteluajon ennen kuin vartalon lihakset ovat harjaantuneet jalkaohjaukseen. Pitemmillä matkoilla ensimmäiset pitemmät matkat ovat rasittavia ja epämukavia. Ehkä tämän vuoksi pythoneita on tehdasvalmisteisina paljon vähemmän vai onko ollenkaan? :roll:

Tein niin muuten mukavan Komsan eli SH6:n, jolla pihassa hauskasti pyöriskeli, mutta pitemmillä matkoilla ei ollutkaan enää niin mukavaa. :cry:

Liitteet
21012008 Komsa.jpg
21012008 Komsa.jpg (148.1 KiB) Katsottu 2918 kertaa

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

trike123
Viestit: 29
Liittynyt: 07 Heinä 2014, 20:43

Re: kysymyksiä triken laakereista ym.

Viesti Kirjoittaja trike123 »

Itse aattelin tuota jalkaohjausta toisaalta helpotuksena,koska ei tarvii koko aika ohjata käsillä.
Mutta toisaalta epäilin kyllä tuota toimivuutta..(.ei ole käyttökokemusta)
Siksipä nää vastaukset/käyttökokemukset ovatkin arvokasta tietoa :D
Pitäisikö ohjauksessa olla joku vakautus/vaimennin myös kun on 2-pyöräohjaus (siis 2 pyörää edessä) ???

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: kysymyksiä triken laakereista ym.

Viesti Kirjoittaja jviirret »

trike123 kirjoitti:

Itse aattelin tuota jalkaohjausta toisaalta helpotuksena,koska ei tarvii koko aika ohjata käsillä.
Mutta toisaalta epäilin kyllä tuota toimivuutta..(.ei ole käyttökokemusta)
Siksipä nää vastaukset/käyttökokemukset ovatkin arvokasta tietoa :D
Pitäisikö ohjauksessa olla joku vakautus/vaimennin myös kun on 2-pyöräohjaus (siis 2 pyörää edessä) ???

Tulet huomaamaan monta muutakin seikkaa jotka ovat maku-asioita, yksi tykkä toisesta ja toinen toisesta.
En ole missään tadpolessa(käytä vain tätä termiä, on helpompi ja nopeampi kirjoittaa ;) ) nähnyt ohjausiskun vaimenninta, eli tuskin on tarpeellinen jos ohjausgeometria on muuten oikea. Olen kyllä kokeillut trikeä jonka ohjaus saattoi alkaa vauhdissa väpättämään jos kädet päästi irti tangosta, mutta kädet tangossa ei huomannut mitään.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: kysymyksiä triken laakereista ym.

Viesti Kirjoittaja Mahe »

irakas kirjoitti:

Sen verran pitää moittia Hipparion/python rakennetta, että se vaatii vähintään 500 km:n totutteluajon ennen kuin vartalon lihakset ovat harjaantuneet jalkaohjaukseen. Pitemmillä matkoilla ensimmäiset pitemmät matkat ovat rasittavia ja epämukavia. Ehkä tämän vuoksi pythoneita on tehdasvalmisteisina paljon vähemmän vai onko ollenkaan? :roll:

Tein niin muuten mukavan Komsan eli SH6:n, jolla pihassa hauskasti pyöriskeli, mutta pitemmillä matkoilla ei ollutkaan enää niin mukavaa. :cry:

Tästä onkin pitänyt joskus kysyä tarkemmin, eli onko tuossa Komsassa jotain muuta kuin se ettei jalat ole tottuneet jalkaohjaukseen, minkä vuoksi se ei mielestäsi sovellu pidemmille matkoille? Eli onko rakenteessa joku ongelma joka olisi ehkä korjattavissa?

Olen aina ihaillut Komsaa, mielestäni se on esineenä kaunein näistä puupyöristäsi ja rakenteellisestikin hieno tekele. Harmi jos käyttöonimaisuudet ei ole samaa tasoa.

Markus Heikkilä

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: kysymyksiä triken laakereista ym.

Viesti Kirjoittaja jori »

MInä arvelisin, että kyse on puun liian vähäisestä jäykkyydestä, joka tekee ohjauksesta koko ajan vähän hakevan. Jaloilla "koko ajan ohjausta vaativa pyörä" on varmasti työläs ajettava pitkällä matkalla. Uskoisin, että samalla geometrialla jäykemmästä materiaalista / -rakenteena toteutettuna olisi rauhallisempi.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kysymyksiä triken laakereista ym.

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:

MInä arvelisin, että kyse on puun liian vähäisestä jäykkyydestä, joka tekee ohjauksesta koko ajan vähän hakevan. Jaloilla "koko ajan ohjausta vaativa pyörä" on varmasti työläs ajettava pitkällä matkalla. Uskoisin, että samalla geometrialla jäykemmästä materiaalista / -rakenteena toteutettuna olisi rauhallisempi.

Onko Jori ajanut Komsaa, tai kukaan muu? Onko se yleisesti todettu huonoksi? Sakari vois tuoda sen Nokialle, kun me "nuorempi nojasukupolvi" :mrgreen: ei ainakaan olla sitä nähty saati kokeiltu.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

trike123
Viestit: 29
Liittynyt: 07 Heinä 2014, 20:43

Re: kysymyksiä triken laakereista ym.

Viesti Kirjoittaja trike123 »

PROTOHIPPUS 3:sen käyttäjäkokemuksia kaivataan ???

Saisko KOMSAN tai PROTOHIPPUS 3:sen käyttäjäkokemuksia ?
Nuo mallit ovat kauniita ja hienoja...mutta mietityttää se että millaiset käyttökokemukset on niillä ajaneilla ???

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kysymyksiä triken laakereista ym.

Viesti Kirjoittaja PW »

trike123 kirjoitti:

PROTOHIPPUS 3:sen käyttäjäkokemuksia kaivataan ???

Saisko KOMSAN tai PROTOHIPPUS 3:sen käyttäjäkokemuksia ?
Nuo mallit ovat kauniita ja hienoja...mutta mietityttää se että millaiset käyttökokemukset on niillä ajaneilla ???

http://www.saunalahti.fi/~dvinci/fill.html
Siinä on Eskon Nojakkisivut, kokemuksia "Hipsuista" - jos oon ymmärtäny oikeen Protohippus 3 on vasta suunnitelma-asteella.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin