Tavoitteena on rakentaa PW:n MBB pyörän hyvän ajotuntuman vuoksi oma vastaava kilpuri. Yritän hyödyntää Jorin narujousitusta ja Jorin ideaa muttaa ohjauskulmaa ja jättöä naruja lyhentämällä / pidentämällä. Takahaarukan kiinnitys päärunkoon voisi toimia myös narusidoksella / muulla vastaavalla kevyellä ja helposti tehtävällä rakenteella. Ohjauskulma 70-55 jolloin jättö olisi 4 - 15cm (riippuen takajousituksen narujen pituudesta). Renkaiden kooksi valitsin rohkeasti heti alkuun 26", jos vaikka pyörä soveltuisi Ice Spiker renkailla talviajoon (jos nastat vaan saa pysymään poissa housujen sisäsyrjistä).
Hahmotelma taululle
Pika MBB.jpg (67.89 KiB) Katsottu 9247 kertaa
Aluksi on tarkoitus tehdä pyörä painossa säästämättä. Materiaalina on 2mm seinämällä oleva 40mm neliöputki sekä vanha maastopyörän runko. Vaneerinen penkki tulikin jo aikaisemmin laminoitua kolmesta 4mm vaneerista, käyttäen hyväksi Challenge Hurricanen alumiinipenkin profiilia (minkä olen havainnut itselleni parhaaksi nojapyöräpenkiksi).
Päärungon jigi
Jigi.jpg (123.89 KiB) Katsottu 9247 kertaa
Lommoutumisen esto
Lommon estin.jpg (158.72 KiB) Katsottu 9247 kertaa
HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.
Ei oo mikään "pika" kun on kaikki jigit ja muut hienoudet Hyvältä näyttää.
"Pika" viittaa nopeuteen radalla.
pikametri kirjoitti:
Takahaarukan kiinnitys päärunkoon voisi toimia myös narusidoksella / muulla vastaavalla kevyellä ja helposti tehtävällä rakenteella.
Asiaa!
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Suosittelen tekemään etuhaarukan niinkuin PW ta Airbike. Täten se taittuu rungon alle nättiin pakettiin. Takahaarukastahan tulee jo taittuva.
Tuo rungon ylin ja taain osa lienee turha. Ainakin ohuemmasta tavarasta voisi olla. Tosin jo on tarkoitus tehdä pyörä painoa säästämättä...
Kapellin kiristinkumeista saa halvat jouset.
Tavoitteena on rakentaa PW:n MBB pyörän hyvän ajotuntuman vuoksi oma vastaava kilpuri. Yritän hyödyntää Jorin narujousitusta ja Jorin ideaa muttaa ohjauskulmaa ja jättöä naruja lyhentämällä / pidentämällä. Takahaarukan kiinnitys päärunkoon voisi toimia myös narusidoksella / muulla vastaavalla kevyellä ja helposti tehtävällä rakenteella. Ohjauskulma 70-55 jolloin jättö olisi 4 - 15cm (riippuen takajousituksen narujen pituudesta). Renkaiden kooksi valitsin rohkeasti heti alkuun 26", jos vaikka pyörä soveltuisi Ice Spiker renkailla talviajoon (jos nastat vaan saa pysymään poissa housujen sisäsyrjistä).
Illalla rupesin juuri ennen nukahtamista rakentamaan myös tämmöistä
Mulla oliskin valmiina noi 559 kiekot ja pääsenkin romukasasta poimimalla oikein hienoon kasivaihteiseen kiinni - kuulkaas hienointa hienoa 90 luvun alusta. On mulla jemmassa jo kuulkaas ysivaihteinenkin kiekko - mutta vaihtajia ei, joten se jää jonnekin tulevaisuuteen se uudistus.
Na(u)ruviritys taakse - tai itseasiassa yhden vanhan pyykinkuivaustelineen ideaa ajattelin käyttää. Laitan siittä kuvan myöhemmin = kunhan olen sen rakkineen tykönä, piirros voisi toki auttaa myös.
pikametri kirjoitti:
Materiaalina on 2mm seinämällä oleva 40mm neliöputki..
Rungon ajattelin tehdä kierrätyspätkistä. Tämä sun putken valinta onkin ainoa mitä mä ihmettelen - olishan tota samaa 40 millistä ollut myös 1.5 millin seinämällä. Aika tanakalta sekin tuntuu. Kuudee sport on siitä tehty.
Tämä pyörä olikin valmistunut Nokialle ja itsekin kokeilin sitä, oiva peli. Nippuside/naruviritelmät ei ehkä herättäneet luottamusta mutt nsnöörit vakuutti ett kestää.
Laita yksityiskohdista kuvia.
Mikahan ajoi tällä 6h kisan, varmasti MBB:n ajokokemus moninkertaistui ja taito karttui silminnähden reilun 130km matkalla Pyöräkin taisi loiventua ajonaikana raaseriksi
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Rungon ajattelin tehdä kierrätyspätkistä. Tämä sun putken valinta onkin ainoa mitä mä ihmettelen - olishan tota samaa 40 millistä ollut myös 1.5 millin seinämällä. Aika tanakalta sekin tuntuu. Kuudee sport on siitä tehty.
Sitä 2mm putkea sattui olemaan tarjolla kun aloin runkoa hitsaamaan. Tarkoitus on tehdä seuraava versio ohuemmasta putkesta. Runkoputkeen / selkänojaan pitää tehdä myös juomarepulle parempi säilytyspaikka ehkä osaksi runkoputkea tai jotain. Myös muita parannusehdotuksia tuli SM kisoissa korviini ja niitä yritän soveltaa seuraavassa versiossa. Kuvia pistän kunhan ehdin.
HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.
Koeajoin pyörää SM kisoissa vajaat 140km. Sen jälkeen siirsin BB:tä viitisen senttiä eteenpäin, ehkä vieläkin pari senttiä liian lähellä. Sitten lisäsin etujarrut jotta pääsee tieliikenteeseen ja tietenkin tavaratelineen pyörälaukulle. Painoa vekottimella oli noin 16kg.
2014-08-10 19.34.32.jpg (239.87 KiB) Katsottu 8589 kertaa
Eteen tilasin Kojakin ja jarrupaloja levyjarruihin, jotta saan takarenkaaseenkin jarrut.
Penkin terästukea lyhennän tässä joku päivä, ja taakse pitänee laittaa lokasuoja, kun tuli niskaan niin paljon kuravettä tänä aamuna.
Keskirunkoon voisin hommata myös ohuempaa putkea, jos nyt ei aivan maastopyörän alaputkella pärjää (35mm).
HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.