Pika MBB

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
pikametri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 245
Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
Paikkakunta: Kangasala

Re: Pika MBB

Viesti Kirjoittaja pikametri »

Voi olla vielä narujen säädössä parantamista, mutta monttuun ajaessa tuntuu aina hiukan villiltä vähän aikaa, kun takarengas etsii ajolinjaansa. Uskoisin että toisen puolen naru on vielä hieman kireämmällä kuin toinen (ei ole vieläkään narujen puolivälistä ylös johtavaa tasapainottavaa riipukejousta / joustavaa narua).

HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Pika MBB

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Haarukan lyhentäminen jäykistäisi sitä kummasti. Aika paljon tuosta voi ottaa pois, kun pitkä joustovara ei näytä olevan sulle tärkeä ;)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Pika MBB

Viesti Kirjoittaja PW »

Säädätkö naruilla takahaarukan kulmaa, vai onko löytyny se sopiva joka lähtöön?
Sutiiko kuinka herkästi?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
pikametri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 245
Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
Paikkakunta: Kangasala

Re: Pika MBB

Viesti Kirjoittaja pikametri »

Muutamia kulmia oon kokeillut. Naruissa on nyt semmonen 10mm pyöreä teräsputki, jonka ympäri olen laittanut narut kiertämään, jotta saan hieman korkeamman ajoasennon (kaupunkikäyttö). Pyörä tuntuu toimivan lähes millä vaan järkevällä emäputken kulmalla, tai ainakin positiivisilla jätöillä. Pyörä kulkee stabiilisti hitaasti tai kovaa ajettaessa. Normaalissa ajovauhdissa ja varsinkin ylämäessä voi roikottaa käsiä rennosti pyörän sivuilla ja antaa jalkojen hoitaa suunnan näyttämisen.

Pyörä on nyt koekäytössä ja jo nyt muutoslista kattaa koko pyörän ja komponentit (ehkä jarruja vaille):
Poljinkeskiö pitää siirtää edemmäksi, uusi ohjaustanko, uusi keskirunko ja uusi vanerinen penkki / pellistä, uusi tukevampi ja ehkä lyhempi takahaarukka, tangonpäävaihtajat kiertovaihtajien tilalle, napadynamovalot, niin ja eturenkaaksi voisi harkita 28 tuumaista nykyisen 26 tuumaisen tilalle, koska tilaa tuntuu kuitenkin olevan melkein liiaksi.

HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Pika MBB

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Peltipenkki on aika liukas. Jos tarvitsee tukea sivusuunnassa, se on suorana huono vaihtoehto. Mulla on hankala ajaa <20º nojakulmilla, koska hartiat liikkuu sivusuunnassa. Kumimatto varmaan korjaisi tilanteen, mutta saatan vaihtaa pellin vaneriin.

Avatar
pikametri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 245
Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
Paikkakunta: Kangasala

Re: Pika MBB

Viesti Kirjoittaja pikametri »

PW kirjoitti:

Sutiiko kuinka herkästi?

Sutiminen on ainakin näin kesäisin pysynyt hallinnassa. Kun ajaa kumpareesta veto päällä niin tuntuu pieni sutaisu, mutta ei varsinaisesti ole vielä haitannut. Talvea odotan pitkästä aikaa innolla, jotta saadaan tarkempaa tietoa nastarenkailla ajamisesta. En kylläkään usko että tulisi ongelmia; nastarenkaat on nykyisin niin hyviä ja painopiste on kuitenkin aika edessä tuossa minun pyörässä.

HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Pika MBB

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Yks asia joka vaikuttaa ajettavuuteen talvella on miten herkästi pyörä lähtee ohjautumaan maaston mukaan esim. jääurat

Avatar
pikametri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 245
Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
Paikkakunta: Kangasala

Re: Pika MBB

Viesti Kirjoittaja pikametri »

2014-11-07 07.51.45.jpg
2014-11-07 07.51.45.jpg (120 KiB) Katsottu 5049 kertaa

Kulkee lumessa ja jäällä, mutta pakko on sanoa (vaikka ei haluasikaan myöntää) että tiukassa ylämäessä nastarengas meinaa sutia, vaikka Kojakilla menee heittämällä vastaavissa kesäolosuhteissa.

ps. Pysäköintiä muuten helpottaa etujarrun "käsijarru"-toiminto, niin eturengas ei aina karkaa minne tahtoo.

HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Pika MBB

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuleeko takarengas nätisti perässä, vai hakeeko uria?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
pikametri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 245
Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
Paikkakunta: Kangasala

Re: Pika MBB

Viesti Kirjoittaja pikametri »

Autotiellä sohjopolanteissa takarengas haki uraansa aika ilkeän tuntuisesti. Toistaalta vastaavissa oloissa muutkin polkupyörät olisivat olleet työläitä ajaa. Vedon kanssa ei ole kuitenkaan ollut hirveämmin ongelmia. Tämmöinen sohjohan on vain muutaman aamun ongelma vuodessa, joten ei välttämättä kannata lähteä optimoimaan, vaikka mieli tietysti tekisikin.

HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Pika MBB

Viesti Kirjoittaja PW »

pikametri kirjoitti:

Autotiellä sohjopolanteissa takarengas haki uraansa aika ilkeän tuntuisesti. Toistaalta vastaavissa oloissa muutkin polkupyörät olisivat olleet työläitä ajaa. Vedon kanssa ei ole kuitenkaan ollut hirveämmin ongelmia. Tämmöinen sohjohan on vain muutaman aamun ongelma vuodessa, joten ei välttämättä kannata lähteä optimoimaan, vaikka mieli tietysti tekisikin.

Onko siulla käsitystä mikä siihen auttas? Miulla on aika pitkä haarukka, ja dropparitkin löysät :roll: Kevyt perä taitaa olla tärkein syy.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
pikametri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 245
Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
Paikkakunta: Kangasala

Re: Pika MBB

Viesti Kirjoittaja pikametri »

Oman pyöräni ajettavuus parani mielestäni paljon, kun tiputin nastarenkaiden paineet neljästä kahteen. Varmaan fatti rengas vois auttaa, tai sitten mielettömän pitkä perä, jotta pieni heittely ei vaikuta ajoon. Pitkä perä tietysti heikentää nopeaa ohjausta. Fat-renkaan toimivuus taas jääkelillä epäilyttää, mutta toiminee kaupunkiympäristössä missä harrastetaan yleisesti hiekoittamista - tai sitten pitää olla nasta-fat.

HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Pika MBB

Viesti Kirjoittaja PW »

pikametri kirjoitti:

Oman pyöräni ajettavuus parani mielestäni paljon, kun tiputin nastarenkaiden paineet neljästä kahteen. Varmaan fatti rengas vois auttaa, tai sitten mielettömän pitkä perä, jotta pieni heittely ei vaikuta ajoon. Pitkä perä tietysti heikentää nopeaa ohjausta. Fat-renkaan toimivuus taas jääkelillä epäilyttää, mutta toiminee kaupunkiympäristössä missä harrastetaan yleisesti hiekoittamista - tai sitten pitää olla nasta-fat.

Toisaalta mitä pitempi perä, sitä kevyempi on ja heilahdukset tuntuu ohjaamossa suuremmilta :roll:
Läskirenkaat pitäs kokeilla, kunhan taas saa pyörän ajokuntoon pienten muutosten jälkeen ni katotaan miltä tuntuu.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pika MBB

Viesti Kirjoittaja jviirret »

pikametri kirjoitti:

Tämmöinen sohjohan on vain muutaman aamun ongelma vuodessa, joten ei välttämättä kannata lähteä optimoimaan, vaikka mieli tietysti tekisikin.

Samaa mieltä. Keliolosuhteet muuttuu talvella ääripäästä toiseen vuorokaudessa. 10cm pakkaslumi saattaa olla seuraavana päivänä märkää peilijäätä, raskasta sohjoa, tasainen aurattu tie tai 10cm poljettua pakkaslunta. Joka muutokseen kun pyörää muokkaa niin menee koko talvi rakennellessa eikä seuraavana talvena ole yhtään viisaampi, korkeintaan vähän kätevämpi käsistään.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pika MBB

Viesti Kirjoittaja jori »

pikametri kirjoitti:

Oman pyöräni ajettavuus parani mielestäni paljon, kun tiputin nastarenkaiden paineet neljästä kahteen. Varmaan fatti rengas vois auttaa, tai sitten mielettömän pitkä perä, jotta pieni heittely ei vaikuta ajoon. Pitkä perä tietysti heikentää nopeaa ohjausta. Fat-renkaan toimivuus taas jääkelillä epäilyttää, mutta toiminee kaupunkiympäristössä missä harrastetaan yleisesti hiekoittamista - tai sitten pitää olla nasta-fat.

Onkohan kukaan kokeillut polkupyörässä AWS MBB-pyörään saisi myös takapyöräohjauksen. Sellainen voisi toimiakin lumessa, kun tukipiste siirtyisi nopeammin ja pienemmällä ohjauskulmalla pyörän alle. Tietenkin takaohjauksen täytyy olla loivempi, kuin etuohjaus, jotta kääntyminenkin onnistuu oikeaan suuntaan. :D
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin