Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Ai niin täällä oli tällainenkin ketju. Olin jotenkin ajatellut että trikeen sopisi 152mm kammet kun niitä vielä saa. No nyt en enää tiedä että pitäisikö sittenkin kokeilla vielä lyhyempiä. En ole laskenut mitään polvi- tai muita kulmia noilla nykyisillä 170mm kammilla mutta ihan polkutuntumalla sanoisin että liian pitkät. Mutta kuin lyhyeksi noita kampia sitten kehtaa lähteä lyhentämään ettei mene liian lyhyeksi? Arvaan kuitenkin että joku sanoo sen olevan makuasia mutta päätöksentekoa helpottaisi jos osaisi edes jotenkin laskea. Tai toisaalta jos on todennut että 152mm kammet ainakin käyvät mutta ei tunnu vielä siltä että nekään olisivat liian lyhyet, uskaltaisi kokeilla vieläkin lyhyempiä? Miltäköhän 130mm kammet tuntuvat verrattuna 152mm..

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja PW »

Pyörätohtorilta lötys mm. tommoset kammet, käviskö lyhennettäväksi? Kammen takaosaa ei näy, onko kevennetty vai ei.

Liitteet
suntourmaasturikampisarja[1].jpg
suntourmaasturikampisarja[1].jpg (43.83 KiB) Katsottu 3267 kertaa

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

Kammen takaosa on juurikin se kysymysmerkki: jos on kovasti kevennetty, niin ei pysty lyhentämään -> paras soittaa ja kysyä ennen tilausta.

Laitoin muutaman setin tilaukseen Sram S600 -kampia, kun sitä mallia ovat ilmeisen onnistuneesti lyhennelleet tuolla ameriikan mantereellakin:
http://bikesmithdesign.com/Short_Cranks/s600.html
Ebayn kautta tilasin, hintaa tuli n. 40 € per setti. Nelikanttikeskiölle sopiva malli ja 175 mm pitkä. Saapunevat reilun viikon kuluessa, jos hyvin käy. Tuohon päälle sitten parikymppiä lyhennyksestä. Tuolla rapakon toisella puolella olivat pätkineet näitä 95 - 153 mm pituisiksi.
Jos noita on jäljellä vielä kampityöpajan yhteydessä, niin saa myös lunastaa itselleen 50 eurolla ja porailla+kierteyttää "ihan ite" :) .

Jos perinteisillä maantierattailla (pulttikehä 130 mm) varustettua (uutta) kampea kaipaa, niin Pyörätohtorilla näkyy vielä olevan tällaisia:

pyörätohtorin_tiagrat.jpg
pyörätohtorin_tiagrat.jpg (17.61 KiB) Katsottu 3237 kertaa

Tuollaiset on takaohjatussa trike-protossa 120-millisiksi lyhennettynä. Ja yhdet ylimääräiset lyhentämättömät hyllyssä odottamassa tarvitsijaa...

Jos edullisempia haluaa, niin kannattaa selvittää tuo Pyörätohtorin muu tarjonta (eli soitella ja kysellä mitkä eivät ole "liikaa" kevennettyjä kammen takapuolelta tai onttoja), tai metsästää käytetyt jostain romikselta tms. Esim. jotkut tämän tyyliset:

vanha_shimano.jpg
vanha_shimano.jpg (37.52 KiB) Katsottu 3237 kertaa

Noiden vanhojen Shimano-maastokampien pulttikehä on 110/74 mm. Samainen 110 mm on myös nykyisissä compact-kokoisissa maantie-eturattaissa.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

Premnas kirjoitti:

Ai niin täällä oli tällainenkin ketju. Olin jotenkin ajatellut että trikeen sopisi 152mm kammet kun niitä vielä saa. No nyt en enää tiedä että pitäisikö sittenkin kokeilla vielä lyhyempiä. En ole laskenut mitään polvi- tai muita kulmia noilla nykyisillä 170mm kammilla mutta ihan polkutuntumalla sanoisin että liian pitkät. Mutta kuin lyhyeksi noita kampia sitten kehtaa lähteä lyhentämään ettei mene liian lyhyeksi? Arvaan kuitenkin että joku sanoo sen olevan makuasia mutta päätöksentekoa helpottaisi jos osaisi edes jotenkin laskea. Tai toisaalta jos on todennut että 152mm kammet ainakin käyvät mutta ei tunnu vielä siltä että nekään olisivat liian lyhyet, uskaltaisi kokeilla vieläkin lyhyempiä? Miltäköhän 130mm kammet tuntuvat verrattuna 152mm..

Onhan tästä aiheesta jutusteltu paljon aiemminkin, suurin osa tosin joidenkin toisten kuin kampiin liittyen otsikkojen alla.
Tässä pari helposti löytynyttä:
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... t&start=15
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... yet+kammet
Mutta niin se vaan menee, ettei kukaan muu kuin kukin itse pysty sanomaan, minkä mittaiset kammet tuntuu itsestä sopivilta. Eikä itsekään ennenkuin on jonkun tietyn mittaisilla pitempään ajanut. Aiempaa lyhyemmät voi tuntua helposti alkuun liian lyhyiltä. Osa taas ihastuu samantien, osa pitemmän ajan kuluttua, ja osa ei koskaan (eli vaihtaa aiemmat pitemmät takaisin ennemmin tai myöhemmin). Ja kaikki ovat yhtä oikeassa :D .

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja samuel »

Nyt on omat alumiinisimppa-kammet porattu ja kierteytetty "ihan ite", mitä nyt ekan reiän TM teki malliksi. :)
Kyseessä vastaavat deore-kammet mitä tuossa pari viestiä sitten on kuvattuna.

Jigi pelaa hyvin, pari muunnosmietintää siinä asennusta tehdessä pähkittiin.

Kampiin tuli sekä 145mm että 120mm reiät. Aikaa meni kaikkiin neljään reikään alle 2 tuntia.
Materiaalia taisi jäädä sen verran että ei minun polku-, anteeksi pyöritysvoimilla niitä poikki saa.
Myöhemmin tulee kuvitusta kun isäntä purkaa pari kuvaa kamerastaan.

Vaikka Teppo yritti kovasti dissata kiinanihme-työstökeskustaan niin pyh sanon minä.
Ei voi muuta sanoa kuin "kylä käyp katteeks" hyvää masiinaa ja työtiloja.

Iso käsi taas kerran Tepolle!
Kuva

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

Taisi siihen reilu puolitoista tuntia kulua, mukaanlukien kylmät tyypit proto-triken 120-millisilläkin, kun arvottiin passelia paikkaa toisille rei'ille.
Tässä kuvia:

tarkkaa_touhua.jpg
tarkkaa_touhua.jpg (108.87 KiB) Katsottu 3105 kertaa
kammet_120-145-170mm.jpg
kammet_120-145-170mm.jpg (132.77 KiB) Katsottu 3105 kertaa
Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Premnas »

No hemmetti, päätin sitten että kokeillaan lyhyitä joten tilasin Tepolta kampienlyhennyksen 140mm:iin. Jännät ajat on edessä sitten kun pääsee asentamaan eteen uuden kampisarjan :D .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

Premnasin kammet lyhennetty 170 -> 140 mm. Kammen pään muotoilua varten piti rakennella epäkeskokiinnike, jotta tämänkin työvaiheen sai hoidettua jyrsimellä ja työnjäljestä näin ainakin omaa silmää miellyttävän.

Ketjurattaat vielä takaisin kiinni, pakkaus laatikkoon ja postitus, niin saapuvat määränpäähänsä ensi viikolla (ti-ke?).

Liitteet
alkuperäinen setti
alkuperäinen setti
P1090505_600.jpg (108.99 KiB) Katsottu 2943 kertaa
uudet reiät porattu ja kierteytetty
uudet reiät porattu ja kierteytetty
P1090518_600.jpg (107.7 KiB) Katsottu 2943 kertaa
kammen pää jyrsitty
kammen pää jyrsitty
P1090544_600.jpg (106.27 KiB) Katsottu 2943 kertaa
kammet lyhennettynä
kammet lyhennettynä
P1090547_600.jpg (104.41 KiB) Katsottu 2943 kertaa
valmiit
valmiit
P1090551_600.jpg (86.24 KiB) Katsottu 2943 kertaa
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja jori »

Tepon kampitehtaan tuotantoprosessi on valmiina. Nyt vain odotellaan lisää tilauksia. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

tm kirjoitti:

Premnasin kammet lyhennetty 170 -> 140 mm. Kammen pään muotoilua varten piti rakennella epäkeskokiinnike, jotta tämänkin työvaiheen sai hoidettua jyrsimellä ja työnjäljestä näin ainakin omaa silmää miellyttävän.

Miksei noihin olisi voinut jättää myös sitä 170 mm:n reikää? Meinaan, jos tulee vaikka katumapäälle... Kova luottamus on Premnasilla näihin lyhytkampiaevankelistoihin ;-) Mutta pian varmaan saamme kuulla kommentit näistä lyhennetyistä ja niiden tunnusta nojailuun. Erittäin kiinnostuneena odotan naisnäkökulmaa tähän kampikeskusteluun...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Todella siisti työnjälki!

Kyllä mulle passaa että se vanha reikä jyrsittiin pois. Kokemusta on jo 170mm ja 152mm kammista ja sanoisin että jälkimmäinen on huomattavasti parempi. Trikellä kun vielä ei tarvitse miettiä sitä liikkeellelähtöä niin paljon helpompi lyhyillä lähteä sotkemaan etiäpäin. Oikeastaan tämä on todella mielenkiintoinen kokeilu, varsinkin talviajoa odotan että näkee miten lyhyt kampi vaikuttaa siihen.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

Trikellä kun vielä ei tarvitse miettiä sitä liikkeellelähtöä niin paljon helpompi lyhyillä lähteä sotkemaan etiäpäin.

Tämä oli hyvä huomio. Oma kokemus on kaksipyöräisistä 172 ja 152 kammilla ja liikkeelle lähtöön nuo lyhyemmät vaikuttavat. Eihän se ero hirmu iso ole, mutta ero kuitenkin ja ero huonompaan suuntaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja PW »

Premnas kirjoitti:

Oikeastaan tämä on todella mielenkiintoinen kokeilu, varsinkin talviajoa odotan että näkee miten lyhyt kampi vaikuttaa siihen.

Uskosin ett talviajossa toimii, etuna ainakin se ett polvikulma pienempi - housut ei puristu niin tiukkaan reiteen, lämpimämpi. Vaatetus kun on paksumpi ni varmaan helpompi pyörittää tommosta pienempää ympyrää. Myöskään vauhti ei oo talvella se juttu joten hyvä totutella lyhkäsempiin. Itsellä on vielä se syy ett talvikengät on huomattavasti paksumpipohjaset, joten talvikammet sais olla saman verran lyhyemmät.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

PW kirjoitti:
Premnas kirjoitti:

?..Itsellä on vielä se syy ett talvikengät on huomattavasti paksumpipohjaset, joten talvikammet sais olla saman verran lyhyemmät.

Eli mikä on arvio talvikampien pituudesta? Entä minkä kokoinen eturatas pitäisi saada kampeen kiinni?
Noilla tiedoilla olisi helpompi valita sopivia kampiaihioita, sitten kun osuu silmiin.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

Siis oliko tarkoitus, että penkin paikkaa ei tarvisi talveksi muuttaa? Sitten pitäisi paksupohjaisten kenkien kanssa olla pitemmät kammet...

Vastaa Viestiin