Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4244
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

ViestiKirjoittaja Nojanalle » 06 Kesä 2020, 03:10

ajarmala kirjoitti:
tm kirjoitti:Onkohan kyseessä tämän näköinen setti?:
Kolmisen vuotta sitten tuollaiset lyhennetty 140-millisiksi...


Näyttää tutulta, ettei olisi jopa ihan samanlainen. Mitenkähän nuo saa irti pyörästä? Olisiko jossain hyvä video kampien irrottamisesta?


Helposti kun avaat sen sopivan kokosella kuusiokoloavaimella. Mutteri toimii itsessään ulosvetäjänä . Siis on kaksitoiminen . Kampilähtee irti ja rataskampi sit akselin päästä napauttamall kevyesti jollain pehmeellä vasaralla.

Avatar
ajou
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 902
Liittynyt: 26 Marras 2006, 21:24
Paikkakunta: Vantaa - Kuninkaanmäki
Viesti:

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

ViestiKirjoittaja ajou » 06 Kesä 2020, 06:46

ajarmala kirjoitti:Näyttää tutulta, ettei olisi jopa ihan samanlainen. Mitenkähän nuo saa irti pyörästä?


Mikset kokeilisi ensin noita tuolla vähän ylempänä kuvaamiani Hasen kammenlyhentäjiä? Ei tarvitsisi heti päättää pituutta, vaan voisit ensin kokeilla rauhassa eri mittoja.
Vuokraan niitä 20€ viikko.
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
Kaarikinneri Oy
050-4655 657
2001 Flevotrike/bike - 2003 TW Bent - 2005 käsintehty trike - 2013 ICE Adventure - 2014 ICE Sprint + Bafang 750W ja Arcus -kate - 2020 Azub Tricon GR Shimano Steps e8000 ja Veltop-kate

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3332
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

ViestiKirjoittaja Wacky » 06 Kesä 2020, 10:47

ajarmala kirjoitti:
tm kirjoitti:Onkohan kyseessä tämän näköinen setti?:
Kolmisen vuotta sitten tuollaiset lyhennetty 140-millisiksi...


Näyttää tutulta, ettei olisi jopa ihan samanlainen. Mitenkähän nuo saa irti pyörästä? Olisiko jossain hyvä video kampien irrottamisesta?

Yleensä siihen käytettään kammenulosvetäjää jonka laadussa ei kannata säästellä vaikka käyttö kerrat jääkin vähiin. Yks epäonnistunut ulosveto voi nimittäin pilata kammet ja/tai keskiön vaihtokuntoon.
Foorumilla on myös käytetty kammen lämmitystä irroittamiseen. Itse en ole sitä konstia kokeillut.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3415
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

ViestiKirjoittaja tm » 06 Kesä 2020, 11:33

ajarmala kirjoitti:... Olisiko jossain hyvä video kampien irrottamisesta?

Tuossa olisi yksi video:
https://youtu.be/mxAj-zbynPI

Veikkaan että selviät kampien irrotuksesta pelkällä 8 mm kuusiokoloavaimella, tosin jos se on lyhytvartinen, niin voi vaatia jatkovartta tms.

Jos videon katsomisen jälkeen olet vielä epävarma asiasta (miten irrottaa ja millä), niin ota valokuva ja laita tänne, niin eiköhän homma selviä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11472
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

ViestiKirjoittaja jori » 06 Kesä 2020, 13:13

tm kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:... Olisiko jossain hyvä video kampien irrottamisesta?

Tuossa olisi yksi video:
https://youtu.be/mxAj-zbynPI

Veikkaan että selviät kampien irrotuksesta pelkällä 8 mm kuusiokoloavaimella, tosin jos se on lyhytvartinen, niin voi vaatia jatkovartta tms.

Jos videon katsomisen jälkeen olet vielä epävarma asiasta (miten irrottaa ja millä), niin ota valokuva ja laita tänne, niin eiköhän homma selviä.

Hyvä Teppo!
Juuri näin vastausviesti laaditaan. Vastataan siihen, mitä kysyjä kysyy ja pyydetään selventävää kuvaa ongelman kohteesta. :wink:
Kuva on tärkeä monessa mielessä. SIllä vältetään väärät ohjeet oikeaan asiaan ja päinvastoin. Lisäksi se helpottaa myöhempien ohjeiden antamista, kun tiedetään tarkasti, mistä versiosta on kyse.

Lyhyesti:
Jos sinulla on tekninen ongelma, kannattaa aina liittää kuva kysyttävän asian selventämiseksi. Kännykkäkuva pitää pienentää alle 1200 pikselin kokoon.

PS. Ota pois tuo automaattimainos Tapatalkistasi sotkemasta viestejä ja viemästä tilaa.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3415
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

ViestiKirjoittaja tm » 06 Kesä 2020, 13:42

jori kirjoitti:...PS. Ota pois tuo automaattimainos Tapatalkistasi sotkemasta viestejä ja viemästä tilaa.

Näköjään (jonkun päivityksen myötä?) mennyt taas päälle...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3415
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

ViestiKirjoittaja tm » 10 Kesä 2020, 22:12

Shimano Zee -sarja jatkuu (165 -> 140 mm), foorumin ulkopuolelle pystäriin nämäkin.
Shimano_Zee_140_mm.jpg
Shimano_Zee_140_mm.jpg (123.95 KiB) Katsottu 280 kertaa

Sahailin alkuperäiset kierreholkit näkösälle. Tuollaiset järeät ja kestävät niiden pitäisi ollakin. Vaan tuommoisenaan eivät pysyisi kiinni ontoissa kammissa...
kiererholkki.jpg
kiererholkki.jpg (104.14 KiB) Katsottu 280 kertaa

kierreholkin_kolo.jpg
kierreholkin_kolo.jpg (58.96 KiB) Katsottu 280 kertaa


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa