Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

ajarmala kirjoitti:
tm kirjoitti:

Onkohan kyseessä tämän näköinen setti?:
Kolmisen vuotta sitten tuollaiset lyhennetty 140-millisiksi...

Näyttää tutulta, ettei olisi jopa ihan samanlainen. Mitenkähän nuo saa irti pyörästä? Olisiko jossain hyvä video kampien irrottamisesta?

Helposti kun avaat sen sopivan kokosella kuusiokoloavaimella. Mutteri toimii itsessään ulosvetäjänä . Siis on kaksitoiminen . Kampilähtee irti ja rataskampi sit akselin päästä napauttamall kevyesti jollain pehmeellä vasaralla.

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1510
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja ajou »

ajarmala kirjoitti:

Näyttää tutulta, ettei olisi jopa ihan samanlainen. Mitenkähän nuo saa irti pyörästä?

Mikset kokeilisi ensin noita tuolla vähän ylempänä kuvaamiani Hasen kammenlyhentäjiä? Ei tarvitsisi heti päättää pituutta, vaan voisit ensin kokeilla rauhassa eri mittoja.
Vuokraan niitä 20€ viikko.

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Wacky »

ajarmala kirjoitti:
tm kirjoitti:

Onkohan kyseessä tämän näköinen setti?:
Kolmisen vuotta sitten tuollaiset lyhennetty 140-millisiksi...

Näyttää tutulta, ettei olisi jopa ihan samanlainen. Mitenkähän nuo saa irti pyörästä? Olisiko jossain hyvä video kampien irrottamisesta?

Yleensä siihen käytettään kammenulosvetäjää jonka laadussa ei kannata säästellä vaikka käyttö kerrat jääkin vähiin. Yks epäonnistunut ulosveto voi nimittäin pilata kammet ja/tai keskiön vaihtokuntoon.
Foorumilla on myös käytetty kammen lämmitystä irroittamiseen. Itse en ole sitä konstia kokeillut.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

ajarmala kirjoitti:

... Olisiko jossain hyvä video kampien irrottamisesta?

Tuossa olisi yksi video:

Veikkaan että selviät kampien irrotuksesta pelkällä 8 mm kuusiokoloavaimella, tosin jos se on lyhytvartinen, niin voi vaatia jatkovartta tms.

Jos videon katsomisen jälkeen olet vielä epävarma asiasta (miten irrottaa ja millä), niin ota valokuva ja laita tänne, niin eiköhän homma selviä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja jori »

tm kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:

... Olisiko jossain hyvä video kampien irrottamisesta?

Tuossa olisi yksi video:

Veikkaan että selviät kampien irrotuksesta pelkällä 8 mm kuusiokoloavaimella, tosin jos se on lyhytvartinen, niin voi vaatia jatkovartta tms.

Jos videon katsomisen jälkeen olet vielä epävarma asiasta (miten irrottaa ja millä), niin ota valokuva ja laita tänne, niin eiköhän homma selviä.

Hyvä Teppo!
Juuri näin vastausviesti laaditaan. Vastataan siihen, mitä kysyjä kysyy ja pyydetään selventävää kuvaa ongelman kohteesta. :wink:
Kuva on tärkeä monessa mielessä. SIllä vältetään väärät ohjeet oikeaan asiaan ja päinvastoin. Lisäksi se helpottaa myöhempien ohjeiden antamista, kun tiedetään tarkasti, mistä versiosta on kyse.

Lyhyesti:
Jos sinulla on tekninen ongelma, kannattaa aina liittää kuva kysyttävän asian selventämiseksi. Kännykkäkuva pitää pienentää alle 1200 pikselin kokoon.

PS. Ota pois tuo automaattimainos Tapatalkistasi sotkemasta viestejä ja viemästä tilaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti:

...PS. Ota pois tuo automaattimainos Tapatalkistasi sotkemasta viestejä ja viemästä tilaa.

Näköjään (jonkun päivityksen myötä?) mennyt taas päälle...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

Shimano Zee -sarja jatkuu (165 -> 140 mm), foorumin ulkopuolelle pystäriin nämäkin.

Shimano_Zee_140_mm.jpg
Shimano_Zee_140_mm.jpg (123.95 KiB) Katsottu 3615 kertaa

Sahailin alkuperäiset kierreholkit näkösälle. Tuollaiset järeät ja kestävät niiden pitäisi ollakin. Vaan tuommoisenaan eivät pysyisi kiinni ontoissa kammissa...

kiererholkki.jpg
kiererholkki.jpg (104.14 KiB) Katsottu 3615 kertaa
kierreholkin_kolo.jpg
kierreholkin_kolo.jpg (58.96 KiB) Katsottu 3615 kertaa
Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1633
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Härski »

Pojalle tekasin nojakkiin ungefäär 140 miliset. Ihan pylväsporanoneella hole ja väkisin panemalla vanhalla hieman modatulla polkimella jenkat. Nallelta tulleesta romulaarista löyty passelit - mikälie aihiot.

IMG_20200804_194255-01.jpeg
IMG_20200804_194255-01.jpeg (243.09 KiB) Katsottu 3331 kertaa

Pitkäthän ne keskenkasvuselle on.. Mut jos ei tykkää nii saan ehkä sit itelleni yhden koon lisää valikoimaan :D

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

Laitetaas nämä tännekin ketjuun, ennen kuin kokonaan unohtuu: janxille lyhennetty 148-milliset, aihioina jotkut vanhat 170 mm SR Sakaet:

sr_sakae_148mm.jpg
sr_sakae_148mm.jpg (176.1 KiB) Katsottu 3217 kertaa
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

https://www.4130.fi/avopolkimet/kampien ... va-myytti/ Mielenkiintoinen juttu . En tiedä onko ollut aijemmin täällä .

Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 321
Liittynyt: 16 Helmi 2017, 23:40

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

Pystäriin voisin vaihtaa lyhyemmät kammet, mutta neliskanttinen keskiöakseli on vähän lyhyt uusille. Mitäs raati sanoo shimmaamisesta tuossa kohtaa? Vähän arveluttaa, tosin ei noilla vaihtokammilla paljoa arvoa ole jos hajoavat..

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Pentti M Reku kirjoitti:

Pystäriin voisin vaihtaa lyhyemmät kammet, mutta neliskanttinen keskiöakseli on vähän lyhyt uusille. Mitäs raati sanoo shimmaamisesta tuossa kohtaa? Vähän arveluttaa, tosin ei noilla vaihtokammilla paljoa arvoa ole jos hajoavat..

Kasettikeskiöt ovat varsin kohtuu hintaisia ja saatavuus on hyvä. Vaihda mieleinen?
Eikä se ketjulinja niin millipeliä ole

Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 321
Liittynyt: 16 Helmi 2017, 23:40

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

Alumiinirunko ja keskiö jumissa. Pienin ratas uudessa kampisarjassa ottaa runkoon kiinni, siksi shimmaus. Jos olisi teräsrunko niin paukuttaisin vaan lisää tilaa rattaalle vasaralla.. :roll:

e: Aika lyhyt on tuo akselin ja kammen vastinpinta, joten jäi kokeilematta. Eikä tullut edes tarpeeksi tilaa pienellä vasaroinnilla.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Onko koitettu lämmittää ja valutettu asetoniöljyä satulaputkesta?

Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 321
Liittynyt: 16 Helmi 2017, 23:40

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

Satulaputkesta ei taida olla reikää keskiöön, keskiön alta voisi porata kun saa aikaiseksi. Tärpätin ja öljyn seosta laitoin toiseen teräsrunkoiseen pyörään, olikos tossa asetonissa jotain taikaa? Tulee kyllä niin vähän ajoa, että tuskin jaksan vaivautua keskiön vaihtoon. Ketjut vaihdoin samalla kun kammet oli irti, noilla varmaan pääsee seuraavat pari kolme vuotta..

Vastaa Viestiin