Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kampien lyhentäminen

Viesti Kirjoittaja jori »

tm kirjoitti:
jori kirjoitti:

Minä en näe välttämättä tarvetta muulle jigille, kuin jakopäälle (jakolaite, kuva alla), jollainen löytyy lähes joka pajasta jo nyt -Tepoltakin. Siihen neilöakseli pystyyn ja 1) kampi kiinni tähän tarkasti pystyssä seisovaan akseliin. Sitten tuki polkimen reiän ja porapöydän väliin pitkällä pultilla tai kierretangolla ja muutamalla mutterilla. Kierretään jakopää poran kohdalle ja porataan ja kierteytetään. Näin se käy.

Multa puuttuu vielä keskitys/ohjuritappi jakopään ja 3-leukapakan väliltä. Jossain vaiheessa sellaisen sorvailen. Sen jälkeen voidaan kokeilla kampien lyhentämistä meikäläisen luona, jos porukka vaan malttaa odottaa :wink: . Tämähän ei toki estä innokkaimpia touhuamasta kukin omilla tahoillaan. Kampien pätkimisen yhteissessio(t) voidaan myös pitää jossain muuallakin.

Riittäähän periaatteessa tuo pelkkä istukkakin. Sen takapinta on kohtisuorassa leukoihin kiinnitettävän akselin suhteen, joten kiinnittämällä tuon istukan vaikka festiraudoilla poran (ristisyöttö)pöytään ja jatkamalla kohdasta 1. päästään samaan tulokseen.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kampien lyhentäminen

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jori kirjoitti:

Yhä enemmän alkaa näyttää siltä, että pitää nojapyöräväen muualla maailmassa opetella suomea, jotta pääsisivät meidän tasolle nojapyörätieteessä. Me ollaan hyviä! :D

Jep. Kun noita ulukomaiden foorumeita lukee, niin siellä luuppaa samat asiat koko ajan. Porukka rakentaa yhden rakkineen ja sitten häviävät jonnekin ja uudet yrittäjät arpovat samoja asioita. Meillä on täällä perusporukka pysynyt mukana ja se auttaa tiedon säilymistä ja jakamista.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kampien lyhentäminen

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jori kirjoitti:

Toisaalta, voisihan tuollaisen tarkasti pystyyn asetetun neliöakselin pään tehdä myös erikseen: Porataan paksuhkoon teräslevyyn akselin keskikohdan kokoinen reikä. Lyödään akseli siihen ja hitsataan vastapuolelta kiinni levyyn. Laitetaan akselista kiinni sorviin ja sorvataan levyn alapinta tasan kohtisuoraksi akselin suhteen. Tulos kiinni porapöytään ja homma jatkuu kohdasta 1.

Okei. Mä teen tämmöisen jälkimmäisen mallin. Katotaan miten se sitten toimii.

Edit. Siinähän on fiksua katsella suoraan ne kiinnitysreiät poraustasolle samaan hintaan.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kampien lyhentäminen

Viesti Kirjoittaja PW »

PW kirjoitti:

Kattelin noita Pyörätohtorilta ostettuja 152mm kampia, molemmat saattas olla lyhennettävissä. Niistä sais 120mm tai lyhyemmät.

Petri

Niin toisaalta olis hyvä jos noissa olis sitten vaihdettavat rattaat. Onko hyviä, halpoja kampia ehdottaa katkastavaksi?
Kuten arvaatte tarkotus olla työpajassa mukana :mrgreen:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kampien lyhentäminen

Viesti Kirjoittaja Pastori »

PW kirjoitti:
PW kirjoitti:

Kattelin noita Pyörätohtorilta ostettuja 152mm kampia, molemmat saattas olla lyhennettävissä. Niistä sais 120mm tai lyhyemmät.

Petri

Niin toisaalta olis hyvä jos noissa olis sitten vaihdettavat rattaat. Onko hyviä, halpoja kampia ehdottaa katkastavaksi?
Kuten arvaatte tarkotus olla työpajassa mukana :mrgreen:

Petri

PItänee tutkia onko noi 152 Dotekin soveliaat. Tohtorilta nämäkin = 15€

Kuva

Romuista kantsii katella. Shimanon alumiinisia noissa näyttäis olevan useimmiten - osa sopinee ihan hyvin tähän lyhentelyyn. Mulle osui tämmöiset.

Kuva

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kampien lyhentäminen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Yhdet tuollaiset Deoret pyörii jemulissa, mutta aika ohuesti jää materiaalia reiän ympärille. Kammen leveys vain 26mm tuossa kapeassa kohdassa ja takapuolelta voimakkaasti pyöristetty.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kampien lyhentäminen

Viesti Kirjoittaja jori »

Älkää nyt valmiiksi lyhyitä ruvetko lyhentämään. Onhan noita pitkiä romukampia maailma täynnä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kampien lyhentäminen

Viesti Kirjoittaja jori »

Pastori kirjoitti:
jori kirjoitti:

Toisaalta, voisihan tuollaisen tarkasti pystyyn asetetun neliöakselin pään tehdä myös erikseen: Porataan paksuhkoon teräslevyyn akselin keskikohdan kokoinen reikä. Lyödään akseli siihen ja hitsataan vastapuolelta kiinni levyyn. Laitetaan akselista kiinni sorviin ja sorvataan levyn alapinta tasan kohtisuoraksi akselin suhteen. Tulos kiinni porapöytään ja homma jatkuu kohdasta 1.

Okei. Mä teen tämmöisen jälkimmäisen mallin. Katotaan miten se sitten toimii.

Edit. Siinähän on fiksua katsella suoraan ne kiinnitysreiät poraustasolle samaan hintaan.

Laita niin päin, että reiät passaa t-pulttiuriin niin, että kammenpituutta pääsee muuttamaan työntämällä akseliasetelmaa t-urassa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kampien lyhentäminen

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:

Yhdet tuollaiset Deoret pyörii jemulissa, mutta aika ohuesti jää materiaalia reiän ympärille. Kammen leveys vain 26mm tuossa kapeassa kohdassa ja takapuolelta voimakkaasti pyöristetty.

Jukka

Noi oli leveimmät mitä mun kasasta löytyi.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kampien lyhentäminen

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jori kirjoitti:

Laita niin päin, että reiät passaa t-pulttiuriin niin, että kammenpituutta pääsee muuttamaan työntämällä akseliasetelmaa t-urassa.

Täh.

Oonko mä vähän tyhmä kun mieleen tulee vaan että se olis näin simppeli. Mitoitus ei nyt ole tietenkään kohdillaan. Mutta eiks toi nyt sovi mihin vaan koneeseen jos tekee noista kiinnityskohdista riittävän pitkä/syvät? Onko sne työtasot jotenkin vakioitu mitoiltaan?

kampienlyhennys_tyokalu.jpg
kampienlyhennys_tyokalu.jpg (12.21 KiB) Katsottu 3580 kertaa
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kampien lyhentäminen

Viesti Kirjoittaja jori »

Isommissa pylväsporakoneissa on aina t-uralaatta, pienemmissä läpi menevät reiät tai pitkät reiät. Kiinnitysreikiä kannattaa porailla riittävästi, vaikka tuollainen kyllä pysyy varmasti kahdella riittävän hyvin kiinni, kunhan sattuvat reiät kohdalleen. Pahvimallilla kannattanee käydä porapöydällä sovittelemassa reiänpaikkoja. Festiraudalla tietysti saa kiinni, vaikkei olekaan reikä kohdallaan, mutta se saattaa olla kammen tiellä, varsinkin jos porataan rattaat paikoillaan. Kannattanee tehdä kuvaani pidempi akseli, jotta rattaan alle mahtuu ainakin kiinnityspulttien päät, jopa festraudat.

Kiinnityslevyn kannattanee olla pyöreä, sillä pitkän suorakulmaisen levyn sorvaaminen alapinnaltaan akselin suhteen ja varassa kohtisuoraksi voi olla suorakulmaiselle levylle hankala tehtävä. Ainakin kannattaa porata akselin katkaistuun päähän keskiökuoppa ja laittaa keskiökärki tukemaan sorvauksen ajaksi.

Liitteet
Kammenlyhennystuki.png
Kammenlyhennystuki.png (143.33 KiB) Katsottu 3569 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kampien lyhentäminen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Yhdet tuollaiset Deoret pyörii jemulissa, mutta aika ohuesti jää materiaalia reiän ympärille. Kammen leveys vain 26mm tuossa kapeassa kohdassa ja takapuolelta voimakkaasti pyöristetty.

Noi oli leveimmät mitä mun kasasta löytyi.

Kävin puolenkymmentä erilaista kampea mittaamassa ja kaikissa tulee eteen sama ongelma. Jos reikää siirtää 40mm 172mm --> 132mm niin kaikissa ohenee reiän sivuille jäävän materiaalin poikkipinta-ala arviolta puoleen alkuperäisen kohdan poikkipinta-alasta. Jos huomioidaan muoto ja reiän ympärille tulevan tasoituksen tarve niin lyhennetty kampi on kestävyydeltään alle puolet lyhentämättömästä :( Jokun pitäisi testata että kestääkö...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kampien lyhentäminen

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kampien lyhentäminen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:

Bikesmith tarjoa pohjaksi listaa:

http://www.bikesmithdesign.com/Short_Cr ... orten.html

Materiaali riittää kaikissa munkin mittaamissa paremmin jos niitä lyhennetään vain 20mm, kuten tässä kuvassakin

Kuva

Jos reikää siirretään tupla määrä niin lopputulos on tuossakin tapauksessa heikompi...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kampien lyhentäminen

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Bikesmith tarjoa pohjaksi listaa:

http://www.bikesmithdesign.com/Short_Cr ... orten.html

Materiaali riittää kaikissa munkin mittaamissa paremmin jos niitä lyhennetään vain 20mm, kuten tässä kuvassakin

Kuva

Jos reikää siirretään tupla määrä niin lopputulos on tuossakin tapauksessa heikompi...

Jukka

Niin eiks tuossa olis syy etsiä lyhennettäviä kampia jo valmiiksi lyhyistä - 20mm voi lyhentää ja päästään lähemmäks oikeesti lyhyitä kampia?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin