Papan talvijopo, LWB tadpole

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2773
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Papan talvijopo, LWB tadpole

ViestiKirjoittaja Vilijami » 05 Syys 2014, 08:01

Ensimmäisessä kuvassa Papan talvijopo valmiina. Sen tarina jatkuu L1e-A ketjussa sähköistettynä.

Sitten projektikertomukseen ja miten siihen päädyttiin:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nojapyöräilykokemusta on nyt tullut reilut parituhatta kilometriä. Papan jopon rakenteeseen olen muuten ollut tyytyväinen, mutta etuveto yhdistettynä takapainoisuuteen on pidon kannalta ongelmallinen muulla kuin kuivalla asfalttialustalla. Syksy painaa päälle eli liukkaat kelit ovat tulossa, joten piti aloittaa talvikelpoisemman nojakin rakentaminen. Atomiczombien TriCruiser näytti hyvältä lähtökohdalta, mutta yläohjaus olisi mieleisempi.
Liitteet
20150922_141856.jpg
20150922_141856.jpg (183.51 KiB) Katsottu 1830 kertaa
TriCruiser Winter Ready Tadpole Trike 2.jpg
TriCruiser
TriCruiser Winter Ready Tadpole Trike 2.jpg (149.93 KiB) Katsottu 3905 kertaa
Viimeksi muokannut Vilijami, 29 Helmi 2016, 13:08. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2773
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Papan talvijopo, LWB tadpole

ViestiKirjoittaja Vilijami » 05 Syys 2014, 08:03

Tuumasta toimeen ja projekti käyntiin.
Liitteet
20140828_153935.jpg
20140828_153935.jpg (68.28 KiB) Katsottu 3904 kertaa

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2773
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Papan talvijopo, LWB tadpole

ViestiKirjoittaja Vilijami » 05 Syys 2014, 08:07

Jousituksen ajattelin tehdä kumielementillä, kuvassa on vielä rautaelementti jousena :D
Liitteet
20140828_153950.jpg
20140828_153950.jpg (94.97 KiB) Katsottu 3903 kertaa

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11139
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Papan talvijopo, LWB tadpole

ViestiKirjoittaja jviirret » 05 Syys 2014, 08:14

Oijoi, ehdit jo aloittaa :( Olisi kannattanut ehdottomasti vääntää tuo edessä oleva poikittaisputki alaspäin U-mutkalle. Saisi matalemman. Tuon ongelma on kiikkeryys, kippaa noin korkeana helposti nurin. Tosin, onhan siinä pitkä akseliväli, eli kovin tiukkaa mutkaa ei saa tehtyä vaikka haluaisi, mutta muutettuna yläohjaukselle kädet ja näinollen painopistekkin nousee vielä ylemmäs.

Jukka
Viimeksi muokannut jviirret, 05 Syys 2014, 08:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
IRC:ssä kanavalla #nojakki

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2773
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Papan talvijopo, LWB tadpole

ViestiKirjoittaja Vilijami » 05 Syys 2014, 08:15

Eka jarruttomalla koeajolla pääsin jo käymään, penkkikin keikkui lukkopihtien varassa, hurjaa hommaa :shock:
Kokeilin laittaa toisen vaihtajan ketjun kiristimeksi. Ei hyvä.
Liitteet
20140903_203401.jpg
20140903_203401.jpg (83.84 KiB) Katsottu 3897 kertaa

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2773
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Papan talvijopo, LWB tadpole

ViestiKirjoittaja Vilijami » 05 Syys 2014, 08:19

En tarkoituksella tehnyt matalaa, että olisi maavaraa enemmän. Tuo pitkä akseliväli tekee siitä kyllä rauhallisen ajokäytökseltään, eikä vielä ainakaan ollut kiikkeryyttä havaittavissa. Toki vauhditkin olivat maltillisia. Onhan tuossa polkimet matalammalla kuin tricruiserissa joka laskee painopistettä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11139
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Papan talvijopo, LWB tadpole

ViestiKirjoittaja jviirret » 05 Syys 2014, 10:12

Vilijami kirjoitti:Onhan tuossa polkimet matalammalla kuin tricruiserissa joka laskee painopistettä.


Niin näyttää, vastasin ennen kuin näin kuvaa jossa polkimet. Jos polkimet olisivat vielä alempana nii edessä ylhäällä olevan runkoputken päälle ja ohjaustangon kannattimen varaan voisi rakentaa sateelta suojan antavan "konepellin" ;) Vaatisi kyllä alaohjauksen että saisi kädetkin sateen suojaan :(

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2773
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Papan talvijopo, LWB tadpole

ViestiKirjoittaja Vilijami » 05 Syys 2014, 12:29

Ackermanin säätöön tein 12 reikää ohjausakselin levyyn.
Liitteet
20140905_121106.jpg
20140905_121106.jpg (104.17 KiB) Katsottu 3846 kertaa

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2773
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Papan talvijopo, LWB tadpole

ViestiKirjoittaja Vilijami » 05 Syys 2014, 12:32

Kumijousielementin laitoin sääntöjen vastaisesti poikittain :D
Liitteet
20140905_121141.jpg
20140905_121141.jpg (96.56 KiB) Katsottu 3843 kertaa

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2773
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Papan talvijopo, LWB tadpole

ViestiKirjoittaja Vilijami » 05 Syys 2014, 12:49

Ketjuputket asensin ja poistin ylimääräisen vaihtajan. Parani kummasti. Vaihteet ja takajarru toimivat, niin saa vauhtia jo lisää, eikä Jukan varoittelema kiikkeryys tunnu vieläkään vaivaavan. Toki sen saa varmasti nurin jos haluaa, mutta ei mielestäni helposti. Pitoa takarenkaalla tuntuu olevan, kun kävin hiekalla testaamassa. Jousitus on yllättävän hyvä. Kanttareen ylitykset eivät lyö selkärankaan, mutta kumijousi ei ole myöskään häiritsevän veltto. Kääntyy muuten pienemmässä tilassa kuin näyttäisi. Vakiokokoisella omakotialueen 5,5 metrisellä tiellä onnistuu U-käännös nippanappa.
Tuossa mittasuhdekuvaa kuskin kanssa.
Liitteet
20140905_105312.jpg
20140905_105312.jpg (64.32 KiB) Katsottu 3840 kertaa

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11139
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Papan talvijopo, LWB tadpole

ViestiKirjoittaja jviirret » 05 Syys 2014, 12:54

Kätevä jäykkyyden säätö tuossa jousituksessa. Jäykistyy kun kumia nostaa ja löystyy kun sitä laskee. Kovin alas jos laittaa niin on riski että takakolmio vääntyy kumin kohdalta, mutta jos siltä näyttää niin sitähän on helppo vahvistaa.

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2773
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Papan talvijopo, LWB tadpole

ViestiKirjoittaja Vilijami » 05 Syys 2014, 13:36

Hoksasit Jukka heti sen ajatuksen, mikä minulla oli syynä poikittaisasennukseen :D

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2773
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Papan talvijopo, LWB tadpole

ViestiKirjoittaja Vilijami » 17 Syys 2014, 13:21

Rungon vinojäykkärit ja ohjauksen keskitysjousi.
Liitteet
20140915_191145.jpg
20140915_191145.jpg (75.15 KiB) Katsottu 3522 kertaa

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2773
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Papan talvijopo, LWB tadpole

ViestiKirjoittaja Vilijami » 17 Syys 2014, 13:26

Lukkopolkimet, tarakka ja rapakaari takana. Eturenkaat ovat niin leveällä, että ei todennäköisesti kurasuojia kaipaa.
Liitteet
20140915_191109.jpg
20140915_191109.jpg (92.06 KiB) Katsottu 3518 kertaa

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2773
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Papan talvijopo, LWB tadpole

ViestiKirjoittaja Vilijami » 17 Syys 2014, 13:33

Klossien asentamisesta keskelle kenkää oli aiemminkin juttua. Nyt oli natsisiwassa niin halvat (25€) pyöräilykengät, että päätin testata. Poralla vaan tärskäytin reijät ja klossit kiinni. Hyvin tuntui onnistuvan.
Liitteet
20140915_191557.jpg
20140915_191557.jpg (82.41 KiB) Katsottu 3514 kertaa


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 8 vierailijaa