Papan talvijopo, LWB tadpole

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3528
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Papan talvijopo, LWB tadpole

ViestiKirjoittaja Vilijami » 17 Syys 2014, 13:35

Vielä kuva klossin vastakappaleesta, joka jää pohjallisen alle.
Liitteet
20140912_205105.jpg
20140912_205105.jpg (93.94 KiB) Katsottu 4151 kertaa

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14596
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Papan talvijopo, LWB tadpole

ViestiKirjoittaja PW » 17 Syys 2014, 14:32

Miten kävely noilla kengillä, klossit on vissiin enempi ulkona ku alkuperäsessä paikassa?

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3528
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Papan talvijopo, LWB tadpole

ViestiKirjoittaja Vilijami » 17 Syys 2014, 16:44

Ehkä puolimilliä ulompana kuin vakiopaikassa, eli ei vaikuta kävelyyn mitenkään.
Huonon jalan takia tein tuon klossinsiirron, kun nilkka on oikeassa jalassa voimaton, mutta terveessä jalassa vaikutus oli myös positiivinen. Ei ollut minkäänlaista yritystäkään suonenvetoon takapohkeessa, toisin kuin testiajossa klossit normaalipaikalla.
Liitteet
20140917_161703.jpg
20140917_161703.jpg (65.76 KiB) Katsottu 4106 kertaa

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9817
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Papan talvijopo, LWB tadpole

ViestiKirjoittaja jori » 18 Syys 2014, 17:00

Hienoa, että tämä on nyt viimein testattu. Vaikutus on juuri, kuten arvelinkin. Ei vedä pohkeesta suonta, kun ei tarvitse ajaessa pohkeilta voimaa niin paljon ja voi helposti venyttää pohjetta. Edempänä venyttämistä rajoittaa jalan pituus. Pitäisi siirtyä istumaan edemmäs, jotta pohje venyisi.

Noita klossipaloja saa kaupasta lisää, joten minä jättäisin nuo normaalipaikalla olevat klossipalat paikoilleen. Voisi sitten ajon aikan vaihdella paikkaa, kun alkaa jostain juilia. Olikos tuo vastapala siellä kengän sisällä irrallaan. Minun kengissäni ne on pirut valaneet ne kengänpohjan sisään. Samapa tuo, voihan tuollaisen vastalevyn tehdä itsekin.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14596
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Papan talvijopo, LWB tadpole

ViestiKirjoittaja PW » 18 Syys 2014, 19:39

Kattelin nuo omat kengät sillä silmällä. Talvikenkä on pohjaltaan kaikkein jäykin ja klossi jää sen verran syvälle ettei haittais kävelyä. Mutt pohja on aika epätasanen, voi joutuu jyrsiin pohjaan sopivan kohdan. Yhet korkkaamattomat kesäkengät tuossa on myös joihin vois saada klossin taaemmaks. ja nuo uudet korkkaamattomat sandaalit mutt niissä on aika pehmee, taipusa pohja tossa kohtaa.
Jos kenkään sijottaa jonkun metallilevyn vastakappaleeksi, se pitäs kai upottaa kengän sisäpuolelle, vähän syvemmälle.
Pitäskö tää kengän tuunaus höpötys siirtää johonkin kenkäketjuun?

petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3528
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Papan talvijopo, LWB tadpole

ViestiKirjoittaja Vilijami » 18 Syys 2014, 22:26

Itse ostin biltemasta irtoklossit ja niiden mukana tuli valmiit vastakappaleet. Ei kuudella eurolla kannata alkaa itse tekemään :D
Alkuperäiset vastakappaleet jätin paikoilleen ja ruuvasin vielä klossit niihinkin kiinni.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9817
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Papan talvijopo, LWB tadpole

ViestiKirjoittaja jori » 19 Syys 2014, 09:02

Vilijami kirjoitti:Itse ostin biltemasta irtoklossit ja niiden mukana tuli valmiit vastakappaleet. Ei kuudella eurolla kannata alkaa itse tekemään :D
Alkuperäiset vastakappaleet jätin paikoilleen ja ruuvasin vielä klossit niihinkin kiinni.

Jess! :D
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3528
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Papan talvijopo, LWB tadpole

ViestiKirjoittaja Vilijami » 26 Syys 2014, 15:45

Ohjaustangosta ei pystynyt vauhdissa löysäämään hetkeksikään otetta, kun eturenkaat alkoivat vatkaamaan puolelta toiselle. Kokeilin kiristää ja löystää keskitysjousta, sekä säätelin aurausta kumpaankin suuntaan, mutta mikään ei tuntunut vaikuttavan asiaan. Ratkaistakseni ongelman kävin ostamassa kuplavolkkarin ohjausiskunvaimentimen. Se oli pienin, kevein ja halvin (15€) mitä paikallisesta varaosaliikkeistä löytyi. Vatkaus loppui heti. Kiekkojen kestävyyskin todennäköisesti parani, koska iskari hidastaa äkillisiä suuria ohjausliikkeitä. Keskitysjousi mahtaa olla turha yhdessä iskarin kanssa?
Liitteet
iskari.jpg
iskari.jpg (90.91 KiB) Katsottu 3785 kertaa

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11876
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Papan talvijopo, LWB tadpole

ViestiKirjoittaja jviirret » 26 Syys 2014, 15:57

Vilijami kirjoitti:Keskitysjousi mahtaa olla turha yhdessä iskarin kanssa?


Se on muutenkin turha, keskittää vähiten juuri ohjausken keskiasennossa jossa pitäisi keskityksen olla voimakkainta. Jos ohjaus ei ajaessa keskitä ilman jousta on siinä joku "geometriavirhe".

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9817
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Papan talvijopo, LWB tadpole

ViestiKirjoittaja jori » 26 Syys 2014, 16:00

jviirret kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:Keskitysjousi mahtaa olla turha yhdessä iskarin kanssa?


Se on muutenkin turha, keskittää vähiten juuri ohjausken keskiasennossa jossa pitäisi keskityksen olla voimakkainta. Jos ohjaus ei ajaessa keskitä ilman jousta on siinä joku "geometriavirhe".

Liian jyrkkä ohjausakselin kulma. Sama vika, kuin ostoskärryissä. :roll:
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11876
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Papan talvijopo, LWB tadpole

ViestiKirjoittaja jviirret » 26 Syys 2014, 16:25

jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:Keskitysjousi mahtaa olla turha yhdessä iskarin kanssa?


Se on muutenkin turha, keskittää vähiten juuri ohjausken keskiasennossa jossa pitäisi keskityksen olla voimakkainta. Jos ohjaus ei ajaessa keskitä ilman jousta on siinä joku "geometriavirhe".

Liian jyrkkä ohjausakselin kulma. Sama vika, kuin ostoskärryissä. :roll:


Kyllähän ostoskärryn rengas keskittää ihan hyvin, mutta onko tuo syy väpätykseen? Kuvia katselin eikä tässä minun mielestä ole kulma sen kummempi kuin tehdas tadpoleissakaan.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3528
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Papan talvijopo, LWB tadpole

ViestiKirjoittaja Vilijami » 26 Syys 2014, 16:31

Ohjausakselit ovat loivemmassa kulmassa kuin alkuperäisissä pyörissä mistä ne on otettu. Geometriavirhe on luultavasti "Olkatapin sivukallistuma", mikä kyseisessä tapauksessa on nolla. Kahdella eturenkaalla varustetuissa ajoneuvoissa juuri tuo KPI (kingpin inclination) keskittää ohjausta, koska keula nousee renkaita käännettäessä eli massa oikaisee. Tällä hetkellä ohjaus puoltaa tien kaltevuuden mukaan aina alamäkeen päin.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3832
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Papan talvijopo, LWB tadpole

ViestiKirjoittaja jooseha » 26 Syys 2014, 17:24

jori kirjoitti:Liian jyrkkä ohjausakselin kulma. Sama vika, kuin ostoskärryissä. :roll:

Ei akselin kulma ole ostoskärtyissä vika vaan harkittu ominaisuus ;) Joka suuntaan samanlailla toimiva pyörä kun vaati pystysuoran ohjausakselin. Tuo vaan mukanaan haittaakin.
Tiedä sitten auttaisiko kaksi ohjausakselia samalla pyörällä tuohon väpättämiseen :? Saattaisi tietysti pahentaakin tilannetta :roll: Ainakin lisäisi kuluja.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3528
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Papan talvijopo, LWB tadpole

ViestiKirjoittaja Vilijami » 03 Loka 2014, 14:20

Saihan tämän kaatumaan kun oikein yritin ja useamman kerran samalla reissulla :D Asfaltilla vauhdissa ei ongelmaa ole, mutta metsäpolulla kun kävin rymistelemässä, niin toisen eturenkaan noustessa kannon tai mättään päälle yhdistettynä riskiin polkaisuus sai koko härvelin nurin. Pitäisikö tämä muuttaa nelirenkaiseksi? Metsäpolkujen jälkeen kävin laskemassa möykkyisiä alamäkiä ja reissun tuloksena oli taas mutkalla oleva takavanne :evil: Löytyykö trikekäyttöön kestäviä kiekkoja? Sama ongelma oli deltassakin. Tiedän, että 406 BMX kiekot olisivat lujempia, mutta kestävätkö nekään rymistelyä? Entisenä motocrossaajana haikailee aina pois tieltä...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11876
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Papan talvijopo, LWB tadpole

ViestiKirjoittaja jviirret » 03 Loka 2014, 15:00

Vilijami kirjoitti:Tiedän, että 406 BMX kiekot olisivat lujempia, mutta kestävätkö nekään rymistelyä?


Jos ne ei kestä niin mikään polkupyörämaailman tuote ei kestä. BMX kiekoissa on kuitenkin 48pinnaa vs tavallisten 24-36. Kehä myös pienempi, eli pinnojen kulma kehää vasten parempi kestävyyttä ajatellen.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa