Rotor REX kammet ja QX1 ovaali ratas

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Rotor REX kammet ja QX1 ovaali ratas

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Tämmösistä vihjailin jo tuolla maasturin aiheessa, nyt pitkällisen odottelun jälkeen paketti kotiutui ja sieltä löytyi tällaista tavaraa:

Kuva

Kyseessä on siis Rotor REX 2.1 kampisarja johon tulee vain yksi 34-piikkinen QX1-ratas joka on siis narrow-wide tyyppinen ja 12.5% ovaali.

Kuva
Tämä on sitten laakerisarja ja siihen kuuluva (erikois-) avain.

Itse kampisarjassa on 30mm:n ylikokoinen akseli joka hieman harvinaisemmin onkin kiinteästi kiinni vasemmassa kammessa. Tuosta päästä säädetään myös laakereille esikireys, väittävät että tämä kampisarja menee kaikkiin keskiötyyppeihin kuten nyt hankkimani laakerit passaavat sekä 68mm että 73mm:n BSA-keskiöön.

Koska ovaali ratas pitää saada nojiksessa eri asentoon kuin pystärissä niin pitkällisen penkomisen jälkeen valkeni että kaikissa REX-kammissa on irroitettavissa oleva spideri rattaalle:

Kuva

Ja tuo (vasemman puoleinen) näyttäisi olevan symmetrinen ja näin säädettävissä lähemmäs nojikselle sopivaa asentoa josta sitten rattaan hienosäädöllä hakemaan sitä viiden asteen ennakkoa.

Ongelmana on nyt se että tässä kuvassa jotenkin näkyy että tuo laakerin avain kävisi mutta pitäisi olla hylsy-tyyppiä. GXP-laakerin avain ei tietenkään passaa, siitä voisi ehkä saada tekemällä mutterin pyörittämiseen sopivan avaimen.

Onko ehdotuksia ? Perinteinen tuurnalla vasaroimalla tuo varmaan aukenee mutta ei kehtais uudelle osalle moista käsittelyä heti alkuun antaa...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Rotor REX kammet ja QX1 ovaali ratas

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

GXP-laakerin avain ei tietenkään passaa, siitä voisi ehkä saada tekemällä mutterin pyörittämiseen sopivan avaimen.

Onko ehdotuksia ? Perinteinen tuurnalla vasaroimalla tuo varmaan aukenee mutta ei kehtais uudelle osalle moista käsittelyä heti alkuun antaa...

En sitten jäänyt ehdotuksia odottelemaan vaan otin halpis GXP hylsyn ja rälläkän hiomakivellä pudotin reunaa 3mm alaspäin jättäen kolme kynttä. Käyttäen puristinta ja lautaa suojaamaan kampea jotta huonosti sopiva hylsy pysyy paikallaan ja lähtihän se lukkomutteri irti.

Spiderin sain irti kun pulttasin rinkulan paikalleen ja vanhasta katsomaan mallia mihin asentoon.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Rotor REX kammet ja QX1 ovaali ratas

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Spiderin sain irti kun pulttasin rinkulan paikalleen ja vanhasta katsomaan mallia mihin asentoon.

Tämmönen siitä tuli:

KuvaKuva

Kampisarjan Q on leveempi kuin vanhojen Deore-kampien jossa FSA UlTiMax titaani nelikantti välissä. Samoin ainoa ratas on varmaan samalla kohdalla kuin Deore:n triploista suurin. Ei haittaa nojakissa mutta pystäreissä voisin kuvittelevan olevan ongelma...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Rotor REX kammet ja QX1 ovaali ratas

Viesti Kirjoittaja tm »

On ne räleen näköiset :D .

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Rotor REX kammet ja QX1 ovaali ratas

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vasta kun ketju on paikoillaan näkee kuinka pitkät piikit on ja kuinka syvälle ketju hammasrattaalle painuu.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Rotor REX kammet ja QX1 ovaali ratas

Viesti Kirjoittaja tm »

Kunhan kilometrejä kertyy, niin näkee paljonko parempi tuollaisen kulumiskestävyys on. Ei pitäisi ainakaan hyppiä hampaiden yli kuluneenakaan...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Rotor REX kammet ja QX1 ovaali ratas

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:

Vasta kun ketju on paikoillaan näkee kuinka pitkät piikit on ja kuinka syvälle ketju hammasrattaalle painuu.

Kattele niistä maasturin ketjun kuvista, pitäisi olla ketjutkin paikallaan :lol:.

Edit: siis tämä:
Kuva

Noin pitkiä hampaita ei omissa rattaissa ole ollut kuin lowracer:n uusimmassa ovaalissa jota pitikin sitten madaltaa jotta alkoi toimia kunnolla 10-ketjulla.

tm kirjoitti:

Kunhan kilometrejä kertyy, niin näkee paljonko parempi tuollaisen kulumiskestävyys on. Ei pitäisi ainakaan hyppiä hampaiden yli kuluneenakaan...

Ei pitäisi kulua edes niin paljoa kuin pystärissä, ketju tulee ja lähtee täysin suoraan rattaan suhteen ja molemmissa suunnissa on taittopyörät kiinteällä kiinnityksellä.

Edit: jännää huminaa pitää tämä ketjuratas kun paikallaan pyörittelee kampia, erilainen ääni lähtee kuin vanhalla kuluneella rattaalla ja kampisarjalla.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Rotor REX kammet ja QX1 ovaali ratas

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Nyt on tästä ratkaisusta kahden lenkin verran kokemusta. Ensimmäinen oli siirtymät ja 20 kilsaa cyclo-cross puistorymistelyä täysillä ja eilen kävin sitten "gravel grinding" porukkalenkillä hyvin kevyesti ajamassa 75 kilsaa.

Tämä enemmän ovaali ratas on kyllä hyvä. 12.5% on väännön kannalta parempi juttu kuin 10%. Toisaalta 2.5mm pidemmät kammet auttaa asiassa. Kisassa pääsin ylös mäen jota en olisi uskonut pääseväni vanhalla kampisarjalla ja rattaalla, saati sitten että joka kierroksella.

Eilen sitten sain noin kympin siirtymällä mutusteltua eroja koipien hermotuksen kannalta. Yllättäen tällä on helpompi pitää kevyessäkin kuormassa yli 90:n kadenssia, vanhalla se ei oikein tahtonut sujua. Paluusiirtymän ajoin tutulla kivituhkareitillä "normaalilla" treenivauhdilla ja ihmettelin miksi pikku nyppylöihin ei tarvi enää vaihtaa vaihdetta, vähän kuin etuvetosella.

Muutenkin tykkään kun nyt on tuo kampikeskiön seutu tosi siistin näköinen. Ei mitään turhaa tavaraa näkökenttää peittämässä tai särkymässä reissun päällä. Kohtuu eleettömän näköinen mutta "all business". Vielä kun noilla olis enemmän budjettivaihtoehtoa tarjolla, toisaalta harmittaa etten ole aikaisemmin (kuten keväällä) tätä pakettia hankkinut...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin