Komsa rakentuu

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
aniaraina
Viestit: 43
Liittynyt: 04 Tammi 2008, 09:05
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniaraina »

Pastori kirjoitti:

Mitä materiaalia tuo remmi on?
Kuvan perusteella en vielä kässää.

Remmi on tyyppimerkiltään PP-REMMI 30 MM. Sitä kutsutaan mm. reppuremmiksi. Jyväskylässä sitä myy mm. Eurokangas

Reunoilla olevaa tuota mustaa kuminauhaa etsin pitkään. Suomen Kumicenteristä löysin 8 mm pyörökumia tyyppimerkiltään SM313. Oli tarpeeksi jäykkää.

Jukka:
//Epäilen että etulokasuojalle joudut vielä jotakin tekemään...
Oletko muuten punninnut?//

On toistaiseksi toiminut hyvin. Ehkä kurakelillä kettigit likaantuu. Näin on helpompi huoltaa.

En ole vielä punninnut. Jäänee alle 20 kg :roll:

Sakari

Kävi niin tai näin aina jotenkin päin.
http://webbisivu.com/sakariholma.aspx?pageid=74775

aniaraina
Viestit: 43
Liittynyt: 04 Tammi 2008, 09:05
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniaraina »

Laitoin juutuupiin videon Komsan talvipyöriskelystä :mrgreen:

Tarkkaavainen katsoja voi huomata, että vasen takapyörä vähän vempuloi. Jäi mokoma viime asennuksen jälkeen mutteri kiristämättä. :oops:

Valitettavasti sattui pilvinen päivä, aurinkoisella kelillä tulee paljon paremmat kuvat. :(

Sakari :D

Kävi niin tai näin aina jotenkin päin.
http://webbisivu.com/sakariholma.aspx?pageid=74775

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Täytyy sanoa että ihmeellistä lunta sielläpäin :lol: Ei merkkiäkään että kuljettajan päälle sitä pölisisi. Täällä se on ongelma kaikissa pyörissä, tosin swb:ssä istutaan niin ylhäällä että kuljettaja pysyy lumettomana.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

aniaraina
Viestit: 43
Liittynyt: 04 Tammi 2008, 09:05
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniaraina »

jviirret kirjoitti:

Täytyy sanoa että ihmeellistä lunta sielläpäin :lol: Ei merkkiäkään että kuljettajan päälle sitä pölisisi. Täällä se on ongelma kaikissa pyörissä, tosin swb:ssä istutaan niin ylhäällä että kuljettaja pysyy lumettomana.

Jukka

Joo, sitä minäkin ihmettelen, miksi vaadit niin kovasti etupyörän kotelointia. Toistaiseksi ei ole ollut lumen kanssa ongelmia. Eikö, jos etupyörä koteloidaan kokonaan, enempi takeltuisi lunta koteloon?

Voihan olla niinkin, että eri lämpötiloilla lumi käyttäytyy eri tavalla.:roll:

Minulla oli ensin tuossa jousitetussa istuimessa jäykkä niskatuki, joka täristi päätä epämukavasti. Nyt olen laittanut asentanut siihen jousituksen:
http://farm3.static.flickr.com/2420/222 ... 3855_o.jpg

Sakari

Kävi niin tai näin aina jotenkin päin.
http://webbisivu.com/sakariholma.aspx?pageid=74775

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

aniaraina kirjoitti:

Eikö, jos etupyörä koteloidaan kokonaan, enempi takeltuisi lunta koteloon?

Näinhän siinä käy. Paras ratkaisu on ollut tuo nykytilanne, riittävän avara kotelo, 24" rengas 26" kotelossa. Lumi mahtuu irtoamaan ja karisemaan kotelosta, tulematta kuitenkaan kuljettajan päälle.
Voi myös olla, että pienempään renkaaseen takertuu vähemmän lunta. Näytti että sinullakin takapyörissä sitä tuossa videossa oli.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1051
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Komsa rakentuu

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

jviirret kirjoitti:
aniarana kirjoitti:

Olisiko kenelläkään tietoa 20" Nexus-rummulla varustetusta vetopyörästä?

Ilmeisesti haluat 7-vaihteisen, ovat muuten aika harvinaisia. Hintaa yksittäin ostettuna voi olla niin paljon että sama ostaa kokonainen lasten pyörä. Siinä saa samalla vaihdevivun, kumit, lokasuojan ja paljon muuta uudenveroista osaa. Jos 3-vaihteinen riittää, niin biltemassa on halvin pyörä 165e, keväällä varmaan joitakin malleja poistomyynnissä vielä halvemmalla.

Jukka

Mulla oli aikoinaan Jopossa rakennutettu 7-vaihteinen takanapa. Eli siis hankin nexus-navan, ja pyöräliikkeen isäntä asensi siihen vanteen. Pinnat+vanne+työt kustansivat noin 60 euroa.

Sillä vain, että nurkissa pyörii ylimääräisenä käyttämätön 7-vaihteinen nexus-napa, jonka hankin tandemiin asennusta varten. Jäi vain toteutumatta se projekti. Vaihdekahvaa taikka vaijeria minulla ei ole, mutta tuon navan saa viidellä kympillä + postikulut jos kiinnostaa. Mailiosoitteesta mikko piste nelo ät oulu piste fi saa lisää tietoa.

Editointia: Pastori kerkesi näillä näkymin ostaa tuon navan.

Viimeksi muokannut Nebulus, 31 Tammi 2008, 15:00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kiinnostusta on. Laitoinkin sulle meiliä.

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

jviirret kirjoitti:
aniaraina kirjoitti:

Eikö, jos etupyörä koteloidaan kokonaan, enempi takeltuisi lunta koteloon?

Näinhän siinä käy. Paras ratkaisu on ollut tuo nykytilanne, riittävän avara kotelo, 24" rengas 26" kotelossa. Lumi mahtuu irtoamaan ja karisemaan kotelosta, tulematta kuitenkaan kuljettajan päälle.
Voi myös olla, että pienempään renkaaseen takertuu vähemmän lunta. Näytti että sinullakin takapyörissä sitä tuossa videossa oli.

Jukka

Oisko siinä mitään ideaa, että laittaisi lokasuojan ja sivut peittäisi kankaalla. Joku ulkoilukangas, missä on molemmat puolet liukkaita ja sileitä, niin ei lumi ja kura tartu, ja saisi tarvittaessa kankaan läpi ronkittua lumet pois. Toisaalta jos se olisi sellanen muotoon ommeltu huppu, joka tulee lokasuojan päälle ja kiinni vanteen akselille, niin sellasen saisi varmasti tehtyä helposti irroitettavaksi.

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Sitähän ei raavas mies mitään kangashommia rupea harrastaan :lol:
Ei vaan on sen verran vieras materiaali, että kynnys kokeilemiseen ja "työkalujen" ostamiseen on korkea...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

aniaraina kirjoitti:

Minulla oli ensin tuossa jousitetussa istuimessa jäykkä niskatuki, joka täristi päätä epämukavasti. Nyt olen laittanut siihen jousituksen:
http://farm3.static.flickr.com/2420/222 ... 3855_o.jpg

Hieno systeemi niskatuen säätämiseksi. Sijainti ja jousto-ominaisuudet helposti säädettävissä eikä paina paljon.
Onkos tuossa niskatuessa tarpeen olla kovikkeita sisällä. Eikös siinä olisi riittänyt päistään kumeihin ripustettu tyyny. Irtohihnasäätö vielä kumien ja rungon väliin, niin voi välillä tienposkessa päiväunia ottaessaan säätää niskatuen alemmas. :D

Jori

aniaraina
Viestit: 43
Liittynyt: 04 Tammi 2008, 09:05
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniaraina »

jori kirjoitti:
aniaraina kirjoitti:

Minulla oli ensin tuossa jousitetussa istuimessa jäykkä niskatuki, joka täristi päätä epämukavasti. Nyt olen laittanut siihen jousituksen:
http://farm3.static.flickr.com/2420/222 ... 3855_o.jpg

Hieno systeemi niskatuen säätämiseksi. Sijainti ja jousto-ominaisuudet helposti säädettävissä eikä paina paljon.
Onkos tuossa niskatuessa tarpeen olla kovikkeita sisällä. Eikös siinä olisi riittänyt päistään kumeihin ripustettu tyyny. Irtohihnasäätö vielä kumien ja rungon väliin, niin voi välillä tienposkessa päiväunia ottaessaan säätää niskatuen alemmas. :D

Jori

Joo, ei varmaankaan ole tarpeen. Aijoinkin muuttaa sen sellaiseksi, että siinä ei ole kovikkeita, ja tuollainen säätö siihen kannattaa tosiaan tehdä. :wink:

Pastori:
//Kiinnostusta on. Laitoinkin sulle meiliä.//

Enpä ole vielä löytänyt. Laita osoitteeseen: saholm(et)hotmail.com!

Sakari

Kävi niin tai näin aina jotenkin päin.
http://webbisivu.com/sakariholma.aspx?pageid=74775

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pastori »

aniaraina kirjoitti:

Pastori:
//Kiinnostusta on. Laitoinkin sulle meiliä.//

Enpä ole vielä löytänyt. Laita osoitteeseen: saholm(et)hotmail.com!

Sakari

Pahoittelen sekoilua. Vastasin sille nexus7 kauppiaalle siellä edellisessä viestissä (lainaus alla). Se homma onkin pulkassa.

Nebulus kirjoitti:

Sillä vain, että nurkissa pyörii ylimääräisenä käyttämätön 7-vaihteinen nexus-napa, jonka hankin tandemiin asennusta varten. Jäi vain toteutumatta se projekti. Vaihdekahvaa taikka vaijeria minulla ei ole, mutta tuon navan saa viidellä kympillä + postikulut jos kiinnostaa. Mailiosoitteesta mikko piste nelo ät oulu piste fi saa lisää tietoa.

Editointia: Pastori kerkesi näillä näkymin ostaa tuon navan.

aniaraina
Viestit: 43
Liittynyt: 04 Tammi 2008, 09:05
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniaraina »

Pastori:
//Pahoittelen sekoilua. Vastasin sille nexus7 kauppiaalle siellä edellisessä viestissä (lainaus alla). Se homma onkin pulkassa.//

Taisinpa minä siinä sekoilla. :oops:

Laitoin Komsan lopulliset mitat piirustukseen: http://farm3.static.flickr.com/2305/223 ... 0ea6_o.png

Sakari

Kävi niin tai näin aina jotenkin päin.
http://webbisivu.com/sakariholma.aspx?pageid=74775

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Komsa rakentuu

Viesti Kirjoittaja irakas »

Kyllä täytyy nostaa hattua Jukalle, kun hän ehdotti jonkun keskustelun yhteydessä, että Komsan ohjausakselin kulmaa kannattaisi jyrkentää.

Niinpä olen sen muuttanut 53 asteesta 73 asteeseen. Kävin jo pienen lenkin heittämässä ja kyllä täytyy sanoa, että parannus ajo-ominaisuuksiin on mullistava. Polkeminen ei enää läheskään niin paljon vaikuttanut ohjaukseen ja kääntymisetkin sujuivat ihan hyvin. :mrgreen:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Komsa rakentuu

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

Kyllä täytyy nostaa hattua Jukalle, kun hän ehdotti jonkun keskustelun yhteydessä, että Komsan ohjausakselin kulmaa kannattaisi jyrkentää.

Niinpä olen sen muuttanut 53 asteesta 73 asteeseen. Kävin jo pienen lenkin heittämässä ja kyllä täytyy sanoa, että parannus ajo-ominaisuuksiin on mullistava. Polkeminen ei enää läheskään niin paljon vaikuttanut ohjaukseen ja kääntymisetkin sujuivat ihan hyvin.

Hyvä että kerroit, saa vahvistusta omillekkin käsityksille. Varvoasti vain sitten ensimmäiset mäkikokeilut, uskoisin että vakaus(tai vakauden puute :) ) kyllä säilyi, mutta kun muutos on noinkin suuri, niin ei voi olla ihan varma.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin