Sivu 1/3

Komsa rakentuu

Lähetetty: 22 Joulu 2007, 13:22
Kirjoittaja aniarana
Komsa vasemmalta.jpg
Komsa vasemmalta.jpg (129.21 KiB) Katsottu 3701 kertaa
Komsa ohjaus linkussa.jpg
Komsa ohjaus linkussa.jpg (292.8 KiB) Katsottu 3701 kertaa
Komsa takaa.jpg
Komsa takaa.jpg (187 KiB) Katsottu 3701 kertaa

Komsan rakentelu on edennyt vitkalleen.

Tässä pari kuvaa tämän hetkisestä tilanteesta: http://farm3.static.flickr.com/2126/212 ... cd48_o.jpg ja
http://farm3.static.flickr.com/2093/212 ... 0c9c_o.jpg . Istuin on lainattu Snake 5:sta. Täytyy tehdä uusi Komsaan paremmin sopiva. Aion tehdä istuimen jousto-osan kuminauhoin kiristetyistä n. 40 mm leveistä remmeistä.

Runko ilman pyöriä ja istuinta ym. lisävarusteita painaa 4,85 kg. Saamilleni takapyörille sattui paha rengaskoko 44-531 (24x15/8-11/2). En ole vielä Jyväskylän seudulta löytänyt tuota kokoa mustana. Harmaat renkaat näyttävät vähän tylsiltä.

On vielä aika paljon sovittelua ja justeeraamista ennenkuin pääsee kunnolla kokeilemaan. Olisiko kenelläkään tietoa 20" Nexus-rummulla varustetusta vetopyörästä?

Kun on niin hiljaista näillä kahdella suomenkielisellä nojakki-foorumilla laitan tämän jutun molemmille.

Sakari


Lähetetty: 22 Joulu 2007, 16:16
Kirjoittaja Mikko

:shock: Nehän on lähes iskemättömät! Vain parikymmentä vuotta pyörätuolissa olleet!! :)

Hitto vie, se kaveri jolta noi kiekot on peräsin varmaan tietää mistä saa sopivia kumeja! Minäpä kysyn, pistän mailia tulemaan jos selviää!


Re: Komsa rakentuu

Lähetetty: 22 Joulu 2007, 16:31
Kirjoittaja jviirret
aniarana kirjoitti:

Olisiko kenelläkään tietoa 20" Nexus-rummulla varustetusta vetopyörästä?

Ilmeisesti haluat 7-vaihteisen, ovat muuten aika harvinaisia. Hintaa yksittäin ostettuna voi olla niin paljon että sama ostaa kokonainen lasten pyörä. Siinä saa samalla vaihdevivun, kumit, lokasuojan ja paljon muuta uudenveroista osaa. Jos 3-vaihteinen riittää, niin biltemassa on halvin pyörä 165e, keväällä varmaan joitakin malleja poistomyynnissä vielä halvemmalla.

Jukka


Lähetetty: 22 Joulu 2007, 19:07
Kirjoittaja aniarana

Joo, kun tein Ziphy 3:sta, laitoin Keskisuomalaiseen ilmoituksen, jossa kyselin 20" lastenpyörää. Oli sen verran mainio tuuri, että sain 80 €:lla vähän ajetun Crescent-pyörän, jossa oli 7:n vaihteinen Nexus-takapyörä, ja myös muutkin tilipehöörit olivat aivan hyvää luokkaa. Oli sääli hyvä pyörä hajoittaa runkoa myöten osiinsa. Täytynee tehdä uusi ilmoitus sinne ja Huutonettiin.

Komsan peräosa on tuon mallinen sen vuoksi, että sinne mahtuu pitkän matkan varusteet pakattuina putken muotoisiin pusseihin. :mrgreen:


Lähetetty: 22 Joulu 2007, 21:00
Kirjoittaja eemeli

Minä tilasin pythoniin paikallisesta urheilukaupasta vetopyöräksi 7 vaihteisen shimano nexuksen+vanteen. Maksoi töineen muistaakseni 130€-140€. Ei pahus löydy kuittia mistään. Kallistahan tuo.


Lähetetty: 22 Joulu 2007, 22:51
Kirjoittaja Jarcco

Minä olen kierrättänyt osat yleensä vanhoista pyöristä. Eihän sitä kuitenkaan voi ajaa kuin yhtä kerrallaan. Ostin kuitenkin pari vuotta sitten Nexus 8:n nippeli.fi nimisestä verkkokaupasta hintaan 120,- pelkkä jarruton napa. Kiekko ja pinnat muutaman kympin lisää, puolaustyön tein itse. Nyt se taitaa maksaa huomattavasti enemmän. Tuota kasia ei voi muuta kuin kehua, toiminut kuin kello ja välitykset verrattain laajalla alueella. Jalkajarrua siihen ei muistaakseni saa, mikä voi olla joillekin haitta.


Lähetetty: 23 Joulu 2007, 09:22
Kirjoittaja jviirret
Jarcco kirjoitti:

Minä olen kierrättänyt osat yleensä vanhoista pyöristä. Eihän sitä kuitenkaan voi ajaa kuin yhtä kerrallaan.

Hyvin ehtii ajaa useammallakin :) Mutta kun on 6 pyörää käytössä yhtäaikaa, niin aina on jotakin ikävää huolto/korjaus hommaa jossakin :(
Jos ens kesänä sais tehtyä sen lopullisen omaan käyttöön täydellisen nojapyörän, niin sais heitellä loput romut roskiin :)

Jukka


Re: Komsa rakentuu

Lähetetty: 23 Joulu 2007, 11:37
Kirjoittaja tavasti
aniarana kirjoitti:

Olisiko kenelläkään tietoa 20" Nexus-rummulla varustetusta vetopyörästä?

Ei kun etsimään käytettyä lasten pyörää, esim huuto.net
Aika monet 7 vaihteiset lasten pyörät taitavat olla ketjuvaihteilla, haittaakos se?

Yksi vaihtoehto on tietysti uuden ostaminen, mutta se tietenkin maksaa enemmän.
Esim sramin napoja:
http://bike-components.de/catalog/City/ ... lter_id=62

Nuo hinnat ovat pelkälle navalle, siihen päälle vanne ja pinnat. Ja ellei kiekon kasaaminen onnistu itseltä, niin työ päälle.
Jos tuolle tielle lähtisi, niin itse ehkä ottaisin saman tien DualDriven, niin saisi riittävän välityssuhde-skaalan.


Re: Komsa rakentuu

Lähetetty: 23 Joulu 2007, 12:26
Kirjoittaja jviirret
tavasti kirjoitti:

Aika monet 7 vaihteiset lasten pyörät taitavat olla ketjuvaihteilla, haittaakos se?

En osaa sakarin kuvasta päätellä kuinka kaukana kampikeskiö on renkaan akselista. Jos väli on liian lyhyt(alle 45cm), niin tulee ongelmia ketjuvaihteen kanssa. Ristivetoa liikaa, omassa python2:ssa ei ketju tahtonut pysyä eturattaalla jos takana käytti koko vaihdeskaalaa. En kyllä ole koskaan nähnyt 20" pyörää seitsemällä ketjuvaihteella. Yleensä niitä on 5 tai 6, liekö juuri tuon lyhyen ketjulinjan vuoksi?
Ketjuvaihteen kanssa ei luonnollisestikkaan toimi jalkajarru. Eturenkaassa ei luultavasti vannejarru talviajossa toimi, sijoittipa sen mihin tahansa. Paataa liikaa lunta.
Jäljelle jää levyjarru(kiinnikkeet???) tai rullajarru, kuten kai eskolla on?

Jukka


Lähetetty: 23 Joulu 2007, 21:48
Kirjoittaja aniarana

Jukka:
En osaa sakarin kuvasta päätellä kuinka kaukana kampikeskiö on renkaan akselista. Jos väli on liian lyhyt(alle 45cm), niin tulee ongelmia ketjuvaihteen kanssa. Ristivetoa liikaa, omassa python2:ssa ei ketju tahtonut pysyä eturattaalla jos takana käytti koko vaihdeskaalaa. En kyllä ole koskaan nähnyt 20" pyörää seitsemällä ketjuvaihteella. Yleensä niitä on 5 tai 6, liekö juuri tuon lyhyen ketjulinjan vuoksi?<<

Komsassa on kampikeskiön ja ja eturenkaan akselin väli vain 37,5 cm, ja tulisi varmaan ongelmia ketjuvaihtajan kanssa, kun keskiöön olen asentamassa kolmea hammasratasta ja vaihteita siis vähintään 21. Kun on aikomus vetää asuntovaunua perässä, on mäkisessä maastossa vaihteita oltava riittävästi. Asuntovaunun takia rakentelenkin delttaa. En uskaltanut lähteä vaunun kanssa ajelemaan viime kesänä Eco-tripille Turkuun, kun käytettävissä oli vain 2-pyöräiset Lulla, Snaket 1 ja 5. Ziphy 3 oli ja on edelleen Velomaniassa. Olisi tullut tosi tukalat paikat jyrkissä vastamäissä.

Ketjuvaihteen kanssa ei luonnollisestikkaan toimi jalkajarru. Eturenkaassa ei luultavasti vannejarru talviajossa toimi, sijoittipa sen mihin tahansa. Paataa liikaa lunta.
Jäljelle jää levyjarru(kiinnikkeet???) tai rullajarru, kuten kai eskolla on?
Jukka[/quote]<<

Ziphy 3:ssa http://farm1.static.flickr.com/50/16430 ... 7406_o.jpg minulla on edessä vannejarru ja kyllä se on mielestäni toiminut talvellakin. En kyllä ole kovin lumisissa paikoissa ajellutkaan. :?


Lähetetty: 24 Joulu 2007, 07:43
Kirjoittaja jviirret
aniarana kirjoitti:

Komsassa on kampikeskiön ja ja eturenkaan akselin väli vain 37,5 cm, ja tulisi varmaan ongelmia ketjuvaihtajan kanssa, kun keskiöön olen asentamassa kolmea hammasratasta ja vaihteita siis vähintään 21.

Kyllähän se toimii, mutta vaatii aktiivisempaa etuvaihtajan käyttöä.

aniarana kirjoitti:

Ziphy 3:ssa http://farm1.static.flickr.com/50/16430 ... 7406_o.jpg minulla on edessä vannejarru ja kyllä se on mielestäni toiminut talvellakin. En kyllä ole kovin lumisissa paikoissa ajellutkaan. :?

Ziphyssä lumi/vesi pääsee pölisemään vapaasti joka puolelle, joten tilanne sama kuin normaalipyörässä. Mitä enemmän rengasta koteloi, sitä harvemmaksi käyvät paikat joista renkaasta irtoava lumi pääsee ulos. olipa vannejarru missä kohti koteloa vain, niin siihen se lumi sitten paataa ja vesi ohjautuu. Minulla ei siis ole kokemusta, että estäisikö se vannejarrun käyttöä, mutta 2000km olen lumen käyttäytymistä tuollaisessa kotelorakenteessa seurannut ja epäilen että ongelmia voisi tulla.

Jukka


Lähetetty: 25 Joulu 2007, 21:37
Kirjoittaja tavasti
aniarana kirjoitti:

keskiöön olen asentamassa kolmea hammasratasta ja vaihteita siis vähintään 21. Kun on aikomus vetää asuntovaunua perässä, on mäkisessä maastossa vaihteita oltava riittävästi.

Ei se vaihteiden määrä vaan skaala. Itse ainakin mieluiten ottaisin noin 10-15 vaihdetta yhteen valitsimeen, ja skaalaa ehkä 650%.

Jos ei ole rahasta kiinni, niin ei kun ostamaan Rohloff. Napa + vaihdevivut maksaa melkein 800E.


Lähetetty: 21 Tammi 2008, 21:30
Kirjoittaja aniaraina

Komsa alkaa olla valmis: http://farm3.static.flickr.com/2397/220 ... 666b_o.jpg

Molemmat jarrukahvat vaikuttavat samaan y-jarruun. Täytyisi saada hankittua rumpujarrullinen vetopyörä, että olisi kahdet erilliset jarrut. Oli minulla ilmoitus Keskisuomalaisessa ja Huutonetissä, mutta eipä tärpännyt.

Tein Komsaan remmi-istuimen: http://farm3.static.flickr.com/2161/221 ... d45b_o.jpg ja http://farm3.static.flickr.com/2165/221 ... 5dc6_o.jpg

Tuollainen jousitettu istuin on näillä moukkusilla talviteillä mukava. Ei juuri tärinät tunnu.

Kun saisi vielä jotenkin sijoitettua ohjausiskarin, niin homma olisi OK.

Sakari


Lähetetty: 21 Tammi 2008, 21:41
Kirjoittaja jviirret

Epäilen että etulokasuojalle joudut vielä jotakin tekemään...
Oletko muuten punninnut?

Jukka


Lähetetty: 21 Tammi 2008, 22:40
Kirjoittaja Pastori

Mitä materiaalia tuo remmi on?
Kuvan perusteella en vielä kässää.