Tässä on vasta alustavaa suunittelua ja mallin hakua . Aina pitää yrittää rakentaa jotain poikeavaa. Vaikka jo tästä on tullukkin epälevä lausunto . Niin hulluinmat idat , voivat tuotaa joko täysin suden . Tai tulee jotain toimivaa. Vastaavaa ideaa on yksi Marokkolainen nojapyörän rakentaja käyttänyt. Se mikä tästä tulee lopuksi on mulle viellä kehitys asteella.
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... fecec6cfd2
Nyt saa kysyä vapaasti ja ehdotuksia saa antaa.
STERN 6 suunittelu
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
STERN 6 suunittelu
-
Re: STERN 6 suunittelu
Mahtava idea. Tässä on isoliikkeinen jousitus kaikissa pyörissä ja oikein detaloimalla siitä saa helposti kallistuvan ja viikattavan. Nerokasta!
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Siis mahtavan yksinkertainen,kevytrakenteinen ,tyylikäs idea
Tuon suunnittelua kannattaa jatkaa...
-
Tässä vähän osviittaa , mun ideaan . Tarkoitus on tehdä pitemmät ja liikkuvammat haarukat.
Mahtaakohan tuo keinua normaalia enemmän eteen-taakse, koska liike on vain yhden nivelpisteen ympäri?
Vaikuttaa aivan liian fiksulta ja yksinkertaiselta rakenteelta hienoa jos tällaista kokeillaan, on aika mielenkiintonen.
- jviirret
Jos tuossa kuvan pyörässä on riittävän herkkä jousitus niin se kallistelee ainakin kurveissa. On aika korkean näköinen eikä minkäänlaista kallistuksen vaimennusta.
Vetopuolen ketjullekkaan ei ole suunnitellessa aikaa suotu kun pitää putkella ohjata sivusuunnassa että mahtuu kulkemaan.
Hyvä että on joku esikuva/"malli" niin osaa olla toistamatta samat virheet.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Jos kääntäs penkin toisin päin - etuveto - takaohjaus.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Viesti:
Autoissa on laajalti käytetty yhdysheiluria, jossa tukivarret on yhdistetty kallistuksenvakaimena toimivalla profiililla (putkella). Ihme ettei rakenne ole yleistynyt tadpoleissa, vaikka se olisi esim. kevyt ja yksinkertainen valmistaa. Eli ehdotan että yhdistät tukivarret toisiinsa putkella, joka joustaa sopivasti. Takahaarukkaa ei ehkä enää samaan hässäkkään kannata sotkea, sille lienee parempi oma nivelöinti.
Tuossa kuva yhdysheilurista:
- jviirret
Jarcco kirjoitti:Takahaarukkaa ei ehkä enää samaan hässäkkään kannata sotkea, sille lienee parempi oma nivelöinti.
mun mielestä kannattaa Jotenkin kantava ajatus koko rakennelmassa, samalle akselille vielä ketjun taittopyörä mun LoLWB:n tapaan:
Jukka
-
- Viesti:
jviirret kirjoitti:Jarcco kirjoitti:Takahaarukkaa ei ehkä enää samaan hässäkkään kannata sotkea, sille lienee parempi oma nivelöinti.
mun mielestä kannattaa
Jotenkin kantava ajatus koko rakennelmassa, samalle akselille vielä ketjun taittopyörä mun LoLWB:n tapaan:
...
Jukka
Mikäs siinä, kallistuksenvakain- putki ehkä mielummin sitten erillinen, ei siis toimisi myös nivelen akselina. Artisti saa päättää
jviirret kirjoitti:mun mielestä kannattaa
Jotenkin kantava ajatus koko rakennelmassa, samalle akselille vielä ketjun taittopyörä mun LoLWB:n tapaan:
Vielä kun laittaisi vääntösauvajouset
Jarcco kirjoitti:Tuossa kuva yhdysheilurista:
Harvinainen yhdistelmä Vinoheilurit yhdystukiakselistossa. Yleensä ne on kaikki pitkittäisheilureilla.
Muutenkin tuo eroa normaalista selvillä kolmiomaisilla tukivarsilla toteutetusta. Voi väännättää reilusti laakereita.
- jviirret
Jarcco kirjoitti:kallistuksenvakain- putki ehkä mielummin sitten erillinen, ei siis toimisi myös nivelen akselina.
Öö, miksei toimi? Ei tietenkään saa olla kiristettävä kuten yleensä, vai tuleeko rakenteeseen liikaa välyksiä jos sitä ei kiristä?
Jukka
Jos akseli toimii kallistuksen vakaajana eikä estäjänä, mahtaako akselin taivutusjäykkyys olla riittävä?
-
- Viesti:
jooseha kirjoitti:Jos akseli toimii kallistuksen vakaajana eikä estäjänä, mahtaako akselin taivutusjäykkyys olla riittävä?
jviirret kirjoitti:Jarcco kirjoitti:kallistuksenvakain- putki ehkä mielummin sitten erillinen, ei siis toimisi myös nivelen akselina.
Öö, miksei toimi? Ei tietenkään saa olla kiristettävä kuten yleensä, vai tuleeko rakenteeseen liikaa välyksiä jos sitä ei kiristä?
Jukka
Yritin pukea sanoiksi ajatusta jota varmaan Jooseha tarkoittaa, eli tuolle akseliraukalle tulee kova urakka kun pitää kestää kaikensuuntaiset voimat ja samalla toimia vääntösauvana. Valmistusteknisesti hankalahko rakenne, joskaan tässä tapauksessa se ei liene ongelma