Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Tuumiskelin miten mbb:n keskiön tekisi säädettäväksi ja pitkän pähkäilyn jälkeen päädyin tälläiseen jossa keskiö liikkuu nelikanttiputken päällä:
Säätövaraa ei ole paljon, alle 10 cm, mutta riittää koska tarvitaan siksi että olisi helpompi testata eripituisia kampia.

Liitteet
säätökeskiö.png

Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Viesti Kirjoittaja PW »

Hieno ja järkevä suunnitelma jos vaan jaloissa riittää mittaa. Omassa pyörässä juuri ja juuri riittää jalat polkimille 622 kiekolla 152 mm kammilla - no jos "kampiusko" syvenee, ni sitten sitä säätövaraa tartteis :mrgreen:
Tuo nelikanttiputki helpottaa noiden epäsymmetrisesti tulevien putkien kiinnitystä kun niitä ei tartte hitsata keskiöputkeen.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1635
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Viesti Kirjoittaja Härski »

Omassa kötöstyksessä puomi on kiintee ja keskiön säätö on toteutettu ihan vaan klemmariperiaatteella. Hyvin on pysynyt paikoilla vaiks on heitetty pari kertaa kukkerpallia koko vehkeen kans. Asemointi vaatii tietty hineoista hereilläoloa, mut eipä sitä jatkuvasti tartte säätää..

Liitteet
Klämp
Klämp
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Viesti Kirjoittaja jori »

Olen Härskin kanssa samaa mieltä, että pyöreä klämppi on helpompi tehdä ja kiristyy varmemmin.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Härski kirjoitti:

Omassa kötöstyksessä puomi on kiintee ja keskiön säätö on toteutettu ihan vaan klemmariperiaatteella. Hyvin on pysynyt paikoilla vaiks on heitetty pari kertaa kukkerpallia koko vehkeen kans. Asemointi vaatii tietty hineoista hereilläoloa, mut eipä sitä jatkuvasti tartte säätää..

jori kirjoitti:

Olen Härskin kanssa samaa mieltä, että pyöreä klämppi on helpompi tehdä ja kiristyy varmemmin.

Joo, jos uuden klampin teen niin pyöreän, nelikanttiseen käypiä on tosin jo ennestään.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Nokka on maalausta vailla valmis, mutta pitäisi ensin suorittaa koeajo. Aina on mahdollista että ilmenee jotain yllättävää kun uutta kokeilee... sitä vaan mietin että onkohan liian joustava.

Liitteet
WP_20150426_15_52_07_Pro.jpg

Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Viesti Kirjoittaja jori »

Kokeilemalla tiedät. Hyvältä näyttää. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Ei ihan jäykkyys riitä sivusuunnassa. Liikettä on silminnähden kun polkaisee voimalla jarru päällä. Rako renkaan ja haarukan välissä ketjun puolella pienenee jotain 5 mm. Näyttää jopa olevan sarvi taipunut hitusen vasemmalle. Voisin vannoa että oli samassa linjassa renkaan kanssa ennen testilenkkiä. Olisi pitänyt ottaa kuva myös ennen ajoa. Haarukan päiden ja sarven liitos pitää olla vahvempi. Siinä on nyt L-muotoinen 2 mm pelti.

Liitteet
WP_20150502_11_23_55_Pro[1].jpg

Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuosta putkenpätkästä, jossa keskiö on kiinni, tulee aika paljon enemmän vääntöä, verrattuna esim. miun kääntyväkeskiöiseen.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Jarcco kirjoitti:

Ei ihan jäykkyys riitä sivusuunnassa.

Onko arvelua tuleeko joustaminen kokonaan tuossa L-palasta vai onko putketkin liian hentoja :?

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jooseha kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Ei ihan jäykkyys riitä sivusuunnassa.

Onko arvelua tuleeko joustaminen kokonaan tuossa L-palasta vai onko putketkin liian hentoja :?

Luulisin että L-palikan boksaaminen" auttaa. Vasen putki on litistetty 30x1,5 putkesta 22 milliin.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Hitsasin vahvikkeen, mutta joustaa edelleen samalla tavoin. Tuossa on kuvat ilman kuormaa ja täydellä voimalla polkemassa takajarru kiinni. Niistä näkee että rako renkaan ja oikean puolen haarukan välissä pienenee monta milliä. En keksi muuta kuin että laitan 22mm putken keskiösarvesta kruunuun, vähän sivuun yläpäästä niin ei haittaa taittamista kuljetusasentoon. 300 g lisää painoa...

Liitteet
lisätuki
lisätuki
kuormitettu
kuormitettu
vapaa
vapaa

Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

joonas
Viestit: 147
Liittynyt: 02 Touko 2012, 20:23

Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Viesti Kirjoittaja joonas »

Nii ja eiks toi nyt ole vielä tolla polkimella polkastessa parempi tapaus kun vasurilla. Sillon jalka painaa keulaa oikeelle ja ketju repii samaan suuntaan...
Liian pitkät kammet :mrgreen:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Viesti Kirjoittaja jori »

Kyllä se tässä tapauksessa repii ketju juuri tuohon suuntaan. Ketjuhaarukan oikean puoleinen droppari kun on, varsinkin pienellä vaihteella = suurella rattaalla, monta senttiä ulompana tukemassa ketjuvoimaa kuin ketju, joka vetää sisään. Ketjuvoima se on taas, joka pitää taltuttaa, jotta runko toimii. :?
Kai se on suorin tapa jäykistää hitsata oikeanpuoleiselle ketjuhaarukan varrelle taivutusjäykkä tuki ohjaushaarukan varteen. Ohjaushaarukan varret eivät ole alapäästään kummoisen vääntöjäykät, ohuet ruippanat, joten mitä ylempää kiinnitetään, sen jäykempi tulee. Tuleviin tekeleisiin kannattanee vasen haara kiinnittää niin ylös, kuin jarrutapit antavat periksi. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

joonas kirjoitti:

Nii ja eiks toi nyt ole vielä tolla polkimella polkastessa parempi tapaus kun vasurilla. Sillon jalka painaa keulaa oikeelle ja ketju repii samaan suuntaan...
Liian pitkät kammet :mrgreen:

Kyllä se oikealla enemmän taipuu, kuten Jori tuossa selitti. Ilmeisesti ne on juuri nuo haarukan varret jotka nyt eniten joustaa. Mutta nou hätä, ajossa ei näkynyt/tuntunut olevan liian löysä. Joten ajetaan nyt ja katsotaan miten kestää. Ehkä teen sitten keulan uusiksi kapeammalla haarukalla. Täytyy tässä paljastaa että olen vaihtamassa lyhyempiin 130mm kampiin (nyt 150mm).
Enivei, tällä on ollut joka kerran mukavampi ajella. Mbb:ssä on monia etuja verrattuna muihin tyyppeihin ja muutama vähäinen puute joiden kanssa kyllä pärjää. Täydellistä pyörää kun ei ole keksitty :mrgreen: Samoja vauhteja mennään kuin muilla pyörillä, mutta tällä tuntuu kulkevan jotenkin helpommin etenkin loivat ylämäet. Äkillisiin tilanteisiin reagointi on painavan keulan takia hitaampaa, mutta harjoitus tekee nestorin.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Vastaa Viestiin