Sivu 1/7

Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Lähetetty: 17 Loka 2014, 08:56
Kirjoittaja Jarcco

Vielä pitää yksi MBB- rakenteluketju perustaa. Kääntyväpuominen 2-pyöräinen on pitkään muhinut mielessä, vaikken vielä ole onnistuneesti sellaista ajanut. Tosin kokeilut olivat joko mulle väärin säädettyjä tai muuten haastavimpia malleja kuten Airbike ja Python. Tästä on tarkoitus tehdä ensinnäkin kevyt ja helposti kuljetettava. Ja tietysti muutenkin hyvä ja halvalla :lol:

Tarvittavat osat löytyy nyt omista varastoista, kun kaverilta sain kasan romupyöriä ja puuttuvat lainaan muista pyöristäni.
Pitkään pohdin tarvinko jousitusta ja siihen tulokseen tulin että sen teen. En kuitenkaan muodikasta naruperää, vaan perinteisemmän kumijousituksen.
Etupäässä on sitten tarkoitus kokeilla epäsymmetristä vasemman puolen tukea a¨la Jori/PW.

Tässä tulikin jo aloitettua keulan teko heftailemalla palaset paikoilleen. Tuki ei ihan onnistunut, koskapa ottaa renkaaseen kiinni. Pitää se irrottaa ja tehdä vähän mutkaa ja litistää soikeaksi. Aika tarkka paikka koska tukiputken pitää mahtua renkaan ja rattaiden väliin. Tuki voisi myös liittyä vaihtajan putkeen rattaiden yläpuolella, mutta sitä en tee, koska tulisi (ehkä) heikompi rakenne. On minusta paremman näköinenkin näin.


Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Lähetetty: 17 Loka 2014, 10:00
Kirjoittaja PW

Näitähän tulee ku sieniä...
Ahdashan tuo paikka on, mie käänsin tuota keskiössä kiinni olevaa putkea juurestaan takavasemmalle. Kovin paksu kumi ei mahdu pyörimään. Pitäskö tuon putken kiinnitys haarukan päässä olla hiukan alempana? Jouduin tiputtamaan sitä keskikohdan alapuolelle ett taipuminen loppui. Riippuuko nuo voimat ohjauskulmasta ja sitäkautta polkemisvoiman suunnasta? Kuinka jyrkkä ohjauskulma tulossa?


Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Lähetetty: 17 Loka 2014, 11:55
Kirjoittaja Pastori

Oikein hilpeää tämä buumien tulo ja meno näin pienessä porukassa.

Omassa tekeleessä tuli toi romujen fanaattisen käytön myötä sitten muita pulmia. Suurin pulma on toki toi aikaresurssin löytäminen. Itse pulma on se että romuista tehdyn rungon pituus on niin nafti että poljinkeskiötä pitää saada eteenpäin. Tämä ehkäisee tuon simppelin ratkaisun: kolvata se takahaarukka kätsysti suoraan tuohon etuhaarukkaan kiinni. Kävin jo toki tekemässä tähän kikkailuratkaisun = 622 haarukan jyhkeä taitos eteenpäin = kiinnityskohta siirtyy ja jättökin muuttuu soveliaammaksi - äkkiseltään näyttäisi että jarrutapitkin voisivat nyt sattua kohdilleen.


Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Lähetetty: 17 Loka 2014, 12:19
Kirjoittaja jooseha
Pastori kirjoitti:

Kävin jo toki tekemässä tähän kikkailuratkaisun = 622 haarukan jyhkeä taitos eteenpäin = kiinnityskohta siirtyy ja jättökin muuttuu soveliaammaksi - äkkiseltään näyttäisi että jarrutapitkin voisivat nyt sattua kohdilleen.

Tarttis päivittää rakenteluketjuakin eikä vaan pyörää 8)


Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Lähetetty: 18 Loka 2014, 10:07
Kirjoittaja Jarcco
PW kirjoitti:

Näitähän tulee ku sieniä...
Ahdashan tuo paikka on, mie käänsin tuota keskiössä kiinni olevaa putkea juurestaan takavasemmalle. Kovin paksu kumi ei mahdu pyörimään. Pitäskö tuon putken kiinnitys haarukan päässä olla hiukan alempana? Jouduin tiputtamaan sitä keskikohdan alapuolelle ett taipuminen loppui. Riippuuko nuo voimat ohjauskulmasta ja sitäkautta polkemisvoiman suunnasta? Kuinka jyrkkä ohjauskulma tulossa?

Jätän vasemmankin alaputken paikalleen, tällöin tuki toimii käsittääkseni paremmin mitä ylempänä liittyy haarukkaan. Tähän tulee 67 asteen keulakulma. En ole yrittänyt tehdä keulalle lujuusanalyysiä, täysin mutulla mennään mutta menee varmaan karkeasti niin että: Mitä loivempi ohjauskulma on, sen kauempana on keskiö haarukasta. Tällöin samalla polkemivoimalla tukiin kohdistuu suurempi jännitys.


Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Lähetetty: 18 Loka 2014, 10:35
Kirjoittaja jviirret

Mikä on se syy ettei tuo putki voi olla "perinteisellä" paikalla renkaan yläpuolella:

mbb.jpg
mbb.jpg (208.15 KiB) Katsottu 5589 kertaa

Näyttää että sama putki ja saman pituisena kävisi, eli ei vaikuta, ainakaan merkittävästi, painoon.
V-jarrua ei voi laittaa, mutta eipä se taida muutenkaan onnistua koska ottaa jalkoihin polkiessa kiinni.

Jukka


Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Lähetetty: 18 Loka 2014, 11:32
Kirjoittaja jooseha

Ei tuo tukiputki haarukan tyveen estä V-jarrun käyttöä. Aiheuttaa toki pikkutarkkuutta vaativan mitoituksen. Tähän mahtuisi paksumpikin tukiputki.

v-jarru.jpg
v-jarru.jpg (102.58 KiB) Katsottu 5567 kertaa

Voi jarrun laittaa haarukan taaksekin, mutta silloin pitää siirtää tapit.


Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Lähetetty: 18 Loka 2014, 12:59
Kirjoittaja Pastori
jviirret kirjoitti:

Mikä on se syy ettei tuo putki voi olla "perinteisellä" paikalla renkaan yläpuolella:

mbb.jpg

Näyttää että sama putki ja saman pituisena kävisi, eli ei vaikuta, ainakaan merkittävästi, painoon.
V-jarrua ei voi laittaa, mutta eipä se taida muutenkaan onnistua koska ottaa jalkoihin polkiessa kiinni.

Jukka

Taittuu kätevämmin kasaan.


Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Lähetetty: 21 Loka 2014, 19:48
Kirjoittaja Jarcco

Tuli tutkittua sopivuutta pyörätelineeseen. Keula taitettuna vastaa mittasuhteiltaan normaalipyörää aika hyvin. Kuvista näkyy että renkaan päälläkin voi yläputki olla kuljetusasennossa. Ei taitu kokonaan taakse, muttei ehkä ole tarvettakaan.


Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Lähetetty: 21 Loka 2014, 20:22
Kirjoittaja jooseha

Aika kätevä kuljettaa. Sen kun nostaa koukkuun vaan :D


Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Lähetetty: 21 Loka 2014, 20:35
Kirjoittaja jviirret
jooseha kirjoitti:

Aika kätevä kuljettaa. Sen kun nostaa koukkuun vaan :D

Nii, tuohon runkoonhan voisi hitsata telineen koukkua varten, ettei tarvitsis erillistä pyöränkuljetustelinettä ollenkaan :o

Jukka


Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Lähetetty: 21 Loka 2014, 20:39
Kirjoittaja jooseha

Ja nyt vasta kerrot noin hienon idean :evil: Melkein ehtiny jo airbiken tehdä :mrgreen:


Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Lähetetty: 21 Loka 2014, 20:59
Kirjoittaja jori
Jarcco kirjoitti:

Tuli tutkittua sopivuutta pyörätelineeseen. Keula taitettuna vastaa mittasuhteiltaan normaalipyörää aika hyvin. Kuvista näkyy että renkaan päälläkin voi yläputki olla kuljetusasennossa. Ei taitu kokonaan taakse, muttei ehkä ole tarvettakaan.

Kuva
Minä olisin samoista kuvista tehnyt päinvastaisen päätelmän. :?

Olethan huomannut, ettei yläkaari mene kovin lähelle runkoputkea. Jos molemmat ovat symmetrisesti keskilinjalla ja putkien paksuudet ovat esim. 40 ja 25 mm, jää törmäyskohdassa eroa täydelliseen taittumiseen (40+28)/2=34 mm. Törmäyskohta on kuvasta arvioiden noin 100 mm päässä nivelestä. (Huomaa putkien tulosuunta toistensa kainalosta, jolloin törmäys tapahtuu runkoputken etupuolella.) Tämä vastaa noin 19 asteen kulmaa ja kampikeskiön kohdalla taitetulle pyörälle ylimääräistä paksuutta n. 200 mm + kampikeskiön ja polkimien leveys. Paketin paksuudeksi tulee noin puoli metriä 250 mm sijaan. Kammet ja polkimethan muuten mahtuisivat istuimen leveyden 250 mm sisälle.

Tietenkin, jos yläkaari lähteekin kruunun keskipisteen sijaan vasemman haaran kohdalta, on tilanne aivan toinen. Kaariputki törmää rungon alaetukulmaan vasta n. 300 mm päässä nivelestä, eikä paksuusero kauempana keskilinjalle sirtyvällä yläkaariputkella enää vaikuta niin paljon taitettuun paksuuteen.

Enhän minä muuten tuota olisi huomannut, mutta kun tuli alkusyksystä taiteltua Pikametrin pyörää ja ihmeteltyä, miten paksuksi se jäi taitettuna. Suosittelen, että päätät kampikeskiön tukiputken muodon ja sijainnin viimeiseksi, kun voit jo mallata taittumista pyörätelineellä. Huomioithan myös vannejarrun käyttömahdollisuuden tuen paikkaa pähkäillessäsi. :)


Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Lähetetty: 21 Loka 2014, 21:07
Kirjoittaja jooseha

Ihmon Pullukassa on nätin näköinen haarukka eikä haittaa taittumista. Tuohon mahtunee jarrutapitkin.
Kuva


Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Lähetetty: 24 Loka 2014, 14:26
Kirjoittaja Jarcco

Muistelin jostain lukeneeni että kääntyväkeulaisessa v-jarrut haarukan etupuolella ovat kovin lähellä reittä ja jotkut ovat tästä syystä kääntäneet tapit takapuolelle. Täytyy tuo kokeilla.