Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Jorin idis saattaa olla hyvinkin toimiva. Näen tosin pari ongelmaa: Vaijeri pitäisi olla helposti irrotettava jotta saa käännettyä keulan takaperin. Jousituksen liike on kovin pieni ja pompuissa voi vaijeri vetäistä aika ilkeesti?
Todennäköisesti minulta tämä keksintö jää kokeilematta mutta toivottavasti joku muu viitsii... Jos tämä pyörä olisi tarkoitus tuotteistaa, tälläiset pienet detaljit on tosi tärkeitä saada kuntoon. Kaikki ärsyttävät kohdat pitää poistaa jotka helposti hyväksyy omatekoisessa laitteessa mutta voivat olla monelle kaupanteon este.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Viesti Kirjoittaja jori »

Jarcco kirjoitti:

Jorin idis saattaa olla hyvinkin toimiva. Näen tosin pari ongelmaa: Vaijeri pitäisi olla helposti irrotettava jotta saa käännettyä keulan takaperin. Jousituksen liike on kovin pieni ja pompuissa voi vaijeri vetäistä aika ilkeesti?
Todennäköisesti minulta tämä keksintö jää kokeilematta mutta toivottavasti joku muu viitsii... Jos tämä pyörä olisi tarkoitus tuotteistaa, tälläiset pienet detaljit on tosi tärkeitä saada kuntoon. Kaikki ärsyttävät kohdat pitää poistaa jotka helposti hyväksyy omatekoisessa laitteessa mutta voivat olla monelle kaupanteon este.

Vaijerin liike on pieni, mutta voima suuri, kuten sanoinkin edellisessä viestissäni. Siksi oikaisuvipu voikin olla lyhyempi, kuin kuvaan hahmottelin. Vaijerin pään kun kiinnittää tuon vivun päähän pelkkään koukkuun pujotetulla lenkillä, voi lenkin nostaa pois koukusta ennen kuin nousee pyörän päältä pois, jos aikoo viikata pyörän etupään takaperin. Samalla tavoin sen saa helposti takaisin, kun istahtaa päälle ja vaijeri löystyy.
Vivun mitta pitää tietenkin sovittaa jousituksen liikkeen suhteen oikein, eikä tuon linkkuun menon eston tarvitse edes ilman kuormaa täysin suoraksi etupäätä kiristää. Kymmenen astetta sivuun on ihan riitävän suora. Siksi on kovin epätodennäköistä, että pyörän kanssa joutuisi tilanteeseen, jossa takapää pomppaa ilmaan, ja samanaikaisesti pitää ohjausta kääntää kovin jyrkästi, edes tuon kymmen asteen verran. Kyllä se niin on, että niillä nopeuksilla, joilla ohjausta voi kääntää jyrkkiin kulmiin, ei pompussa kovin korkealle lennetä. Mutta kokeiltavahan tuo on, ennen kuin varmaksi uskaltaa sanoa. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Tämä palautui takaisin tänne kaakonkulmalle. Aika helppo oli palata sarviin, ei vaatinut paljonkaan totuttelua.
Mukavahan tuolla on kurvailla pitkästä aikaa. Saa nähdä intoutuuko tätä parantelemaan tai tekemään jopa uuden MBB:n. Kokeilin ohjauskulman muutosta vaihtamalla 406- koon takakiekon. Eipä muuttunut kovin paljon, vaikka Jättökin kasvoi samalla. Kulma muuttui 67-->64 asteeseen.

Liitteet
mbb_240923.png

Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Vastaa Viestiin