Päivitys tilanne Huhtikuu 2015: Lukuisien muutosten jälkeen pyörä tällaisessa kunnossa.
Räyhäkkä.jpg (208.65 KiB) Katsottu 7367 kertaa
Varsinainen rakentelu alkaa tästä:
Tuossa pihassa on jonkun aikaa jököttäny 559 maastokiekko renkaineen, penkki ja muuta romua esittämässä tulevaa nojakkia, jolla voisi ajaa huonommalla pinnalla, talvella, hiekkateillä ehkä poluilla.
Nivelkin on lähes kasassa, Joosehan viimeisen mallin mukaan yritetty kasata. Sisämitaltaan 20mm putki akselin keskeltä puuttuu.
Muodin mukainen narujousitus olis tarkotuksena toteuttaa. Aattelin jos penkinalusrungon tekis kahdesta vierekkäisestä putkesta, penkiksi vois sitt rittää ohutkin vanerilevy. Pitää koeponnistaa mikä putki tuossa kestäs, tuo rungon osahan on aika lyhyt ja kun jousitus ni luulisin ett ite runko ei joudu kauheelle rasitukselle.
Tämänhetken ajatus muutaman sentin miinusmerkkinen jättö ja yläohjaustanko ettei mene ihan sirkushommiksi
Viimeksi muokannut PW, 12 Huhti 2015, 17:01. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Koita jousitusta tehdessäsi panostaa siihen että renkaan maakosketuskohta joustaa enemmän ylöspäin kuin taaksepäin. Lähes kaikissa narujousitus pyörissä on takahaarukka huomattavan pystyssä ja pattiin osuessaan jousto tapahtuu taaksepäin:
narujousto.gif (3.79 KiB) Katsottu 8407 kertaa
Toimii jotenkin asfaltilla pienissä epätasaisuuksissa, mutta jos soralla ajaessa sentin joustoliikettä varten pitää pyörän akselivälin venähtää viisi senttiä tulee jousituksen rajat äkkiä vastaan.
Koita jousitusta tehdessäsi panostaa siihen että renkaan maakosketuskohta joustaa enemmän ylöspäin kuin taaksepäin. Lähes kaikissa narujousitus pyörissä on takahaarukka huomattavan pystyssä ja pattiin osuessaan jousto tapahtuu taaksepäin:
narujousto.gif
Toimii jotenkin asfaltilla pienissä epätasaisuuksissa, mutta jos soralla ajaessa sentin joustoliikettä varten pitää pyörän akselivälin venähtää viisi senttiä tulee jousituksen rajat äkkiä vastaan.
Jukka
Eikös se riipu narunpituudesta, kuinka pystyssä haarukka on ?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Tuossa pihassa on jonkun aikaa jököttäny 559 maastokiekko renkaineen, penkki ja muuta romua esittämässä tulevaa nojakkia, jolla voisi ajaa huonommalla pinnalla, talvella, hiekkateillä ehkä poluilla.
Nivelkin on lähes kasassa, Joosehan viimeisen mallin mukaan yritetty kasata. Sisämitaltaan 20mm putki akselin keskeltä puuttuu.
Muodin mukainen narujousitus olis tarkotuksena toteuttaa. Aattelin jos penkinalusrungon tekis kahdesta vierekkäisestä putkesta, penkiksi vois sitt rittää ohutkin vanerilevy. Pitää koeponnistaa mikä putki tuossa kestäs, tuo rungon osahan on aika lyhyt ja kun jousitus ni luulisin ett ite runko ei joudu kauheelle rasitukselle.
Tämänhetken ajatus muutaman sentin miinusmerkkinen jättö ja yläohjaustanko ettei mene ihan sirkushommiksi
Yhdellä putkella on taivustusvastus ja vääntövastus vastustamassa taivuttamista ja vääntämistä. Kahdella samanlaisella putkella on kaksinkertaiset taivutsus- ja vääntövastukset ja paino. Sama paino käytettynä yhteen isompaan putkeen tuottaa kaksinkertaisen putken halkaisijan alkuperäiseen nähden, jos putken seimämä pysyy saman vahvuisena. Tällä kaksinkertaisen paksulla putkella on taivutus- ja vääntövastus alkuperäiseen putkeen nähden 8-kertaiset ja kahden putken pariin nähden vääntövastus nelinkertainen. Taivutusvastus riippuu putkiparin sijainnista toistensa suhteen, mutta jos laitat rinnan, kuten ajattelit, taivutusvastuskin on isommalla putkella 4-kertainen.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tuossa pihassa on jonkun aikaa jököttäny 559 maastokiekko renkaineen, penkki ja muuta romua esittämässä tulevaa nojakkia, jolla voisi ajaa huonommalla pinnalla, talvella, hiekkateillä ehkä poluilla.
Nivelkin on lähes kasassa, Joosehan viimeisen mallin mukaan yritetty kasata. Sisämitaltaan 20mm putki akselin keskeltä puuttuu.
Muodin mukainen narujousitus olis tarkotuksena toteuttaa. Aattelin jos penkinalusrungon tekis kahdesta vierekkäisestä putkesta, penkiksi vois sitt rittää ohutkin vanerilevy. Pitää koeponnistaa mikä putki tuossa kestäs, tuo rungon osahan on aika lyhyt ja kun jousitus ni luulisin ett ite runko ei joudu kauheelle rasitukselle.
Tämänhetken ajatus muutaman sentin miinusmerkkinen jättö ja yläohjaustanko ettei mene ihan sirkushommiksi
Yhdellä putkella on taivustusvastus ja vääntövastus vastustamassa taivuttamista ja vääntämistä. Kahdella samanlaisella putkella on kaksinkertaiset taivutsus- ja vääntövastukset ja paino. Sama paino käytettynä yhteen isompaan putkeen tuottaa kaksinkertaisen putken halkaisijan alkuperäiseen nähden, jos putken seimämä pysyy saman vahvuisena. Tällä kaksinkertaisen paksulla putkella on taivutus- ja vääntövastus alkuperäiseen putkeen nähden 8-kertaiset ja kahden putken pariin nähden vääntövastus nelinkertainen. Taivutusvastus riippuu putkiparin sijainnista toistensa suhteen, mutta jos laitat rinnan, kuten ajattelit, taivutusvastuskin on isommalla putkella 4-kertainen.
Tarkotitko: Laita yksi putki?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Nivelkin on lähes kasassa, Joosehan viimeisen mallin mukaan yritetty kasata.
Tein siittä selostuksen juuri sen takia että toimii mahdollisesti mallina muille. Ei mennyt sekään hukkaan
jviirret kirjoitti:
Lähes kaikissa narujousitus pyörissä on takahaarukka huomattavan pystyssä ja pattiin osuessaan jousto tapahtuu taaksepäin:
Mulle tuli ekana mieleen omani. Sitten Jorin ja Pikametrin pyörät
Hyvä huomio kyllä. Jousitus toimii paremmin normaalissa matalassa ajoasennossa kuin perä pystyssä
Eikös se riipu narunpituudesta, kuinka pystyssä haarukka on ?
Naruja pidentämällä muuttuu koko muukin geometria, keulakulma, istumakorkeus, kampien korkeus, ohjauskulma, jättö. Pitää suunnitella pidempien narujen ja vaakasuoremmassa olevan haarukan ympärille...
Koita jousitusta tehdessäsi panostaa siihen että renkaan maakosketuskohta joustaa enemmän ylöspäin kuin taaksepäin. Lähes kaikissa narujousitus pyörissä on takahaarukka huomattavan pystyssä ja pattiin osuessaan jousto tapahtuu taaksepäin:
narujousto.gif
Toimii jotenkin asfaltilla pienissä epätasaisuuksissa, mutta jos soralla ajaessa sentin joustoliikettä varten pitää pyörän akselivälin venähtää viisi senttiä tulee jousituksen rajat äkkiä vastaan.
Oikeassa olet joustosuunnan suhteen. Tuo ei kuitenkaan ole pelkästään huono ominaisuus. Ulosjousto on tietenkin pieni, mutta jos joustovaraa naruihin on laitettu. ylösjousto muuttuu liikkeen myöhemmässä vaiheessa pystymmäksi. Renkaan suojelemiseksi esim. rotvallin reunaan ajettaessa tämä taakse ylös joustava on parempi, eikä normaaliajossa joustoliikkeen vinoa suuntaa huomaa muusta, kuin pienestä taipumuksesta pompottamiseen. Jos tarkoitus on tehdä maastoraaseri, jonka takpyörän pitoa pitää maksimoida kovassa röykytyksessä, ei vinon narujousituksen ulosjousto-ominaisuudet riitä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Jos tarkoitus on tehdä maastoraaseri, jonka takpyörän pitoa pitää maksimoida kovassa röykytyksessä, ei vinon narujousituksen ulosjousto-ominaisuudet riitä.
Saattaa tulla ongelmia myös vaimentamisen kanssa tuossa käytössä.
En, vaan että jos käytät kahta rinnakkain, huomaa että se maksaa painona ja joustoina, joten pitkiä matkoja ei kahta rinnan kannattane muihin, kuin taideteoksiin. Käyttöpyörässä yksi putki on järkevämpi.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Jos tarkoitus on tehdä maastoraaseri, jonka takpyörän pitoa pitää maksimoida kovassa röykytyksessä, ei vinon narujousituksen ulosjousto-ominaisuudet riitä.
Saattaa tulla ongelmia myös vaimentamisen kanssa tuossa käytössä.
Ei tästä oikeeta maastopyörää tule.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
En, vaan että jos käytät kahta rinnakkain, huomaa että se maksaa painona ja joustoina, joten pitkiä matkoja ei kahta rinnan kannattane muihin, kuin taideteoksiin. Käyttöpyörässä yksi putki on järkevämpi.
Paino tai siis keveys täs ei oo tärkeimpänä. Mutt arvaisin kuitenkin ett ku lasken saman pätkän 50mm putkee tai 2kertaa 25mm ni saan penkistä painoo pois sen minkä tuossa mahollisesti menettää. Laitoin kaks 25*25 putkee vierekkäin 60cm pätkät ja seisoin päällä - ei juuri taipunu.
Tuntus ett olis myös yksinkertasempi tehdä ja mahollisesti tuo takakiekko taittus noiden putkien väliin ku penkin nostaa pois
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Vaikka haarukka olisi vaakasuorassa on renkaan maakosketuskohdan joustoliike yläviistoon, ei taakse joustoa tarvi tarkoituksellisesti enään lisätä.
Eikö jousituksesta tule hitaammin reagoivakin jos se suuntautuu väärään suuntaan? Rotvallin reunassa tuskin haittaa kun sen tarvii toimia vain yksi pitkä ja rauhallinen liike, mutta nimismiehen kiharassa ja epätasaisella jääpolanteella ei ole hyvä.