Sivu 1/7

Työn alla P301 - 559/559 python

Lähetetty: 30 Marras 2014, 15:31
Kirjoittaja Pastori

EDIT:

Tämän hetkinen tilanne tässä kuvassa:

Kuva


Ideointivaihe siis. Se on kätevintä ajankäytön osalta. Kun ensin funtsii on helppo jättää tekemättä. Sehän on mun perusmotto.

Enivei.

559/559 pythonia suunnittelen - jälkeläistä p300 mallille josta juttua tässä: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=2285

Nimen keksin ekana - se on niin mukavaa. Lisäsin ykkösen perään ja heti tuli hieno: P301

Kohtalaisen matala - sporttinen rakkine on suunnitelmissa - persausta jos saisi 10 senttiä alemman kuin p300:ssa. Nivel niin lähelle etukiekkoa kuin mahdollista, tavoitejättö alle -20cm.

Nivel ehkä mallia jooseha (ketju tässä: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=3875):
Kuva

Käännän sen vaan ylösalaisin = pultti tulee kiinni rungon takaosaan ja nivel etuosaan.

Ideakuva tässä:
Kuva

Ai niin. Viimeksi rautakaupassa käydessäni siellä pilkotti hyllyssä 40x10x1.5 suorakaideputkea. Jos sitä ois vielä keskiviikkona (lue= veronpalautukset) niin voisin ottaa sitä.


Re: Suunnitelmissa P301 - 559/559 python

Lähetetty: 30 Marras 2014, 16:11
Kirjoittaja jooseha

Pyyttoniin laittaisin 25x47x12 laakerit ja niille holkkiputken 25x2,5 hydrauliikkaputkesta. Koko komeus kasaan laakerilukitteella tai laakeripesän laitaa taittaen. Tälleen laakerit sekä holkki niiden välissä pysyisivät kasassa nivel irroitettunakin ja nivelen voisi kiristää holkkiputken ansiosta helpolla.


Re: Suunnitelmissa P301 - 559/559 python

Lähetetty: 30 Marras 2014, 19:21
Kirjoittaja PW
jooseha kirjoitti:

Pyyttoniin laittaisin 25x47x12 laakerit ja niille holkkiputken 25x2,5 hydrauliikkaputkesta. Koko komeus kasaan laakerilukitteella tai laakeripesän laitaa taittaen. Tälleen laakerit sekä holkki niiden välissä pysyisivät kasassa nivel irroitettunakin ja nivelen voisi kiristää holkkiputken ansiosta helpolla.

En taas ymmärrä tätä aivoitusta :oops: Jos laakerissa on akselireikä 25mm miten 25mm putki voi toimia holkkiputkena, jonka ymmärrän tarkoittavan akselin päälle tulevaa putkea, johon laakereiden sisäkoolit kiristetään :roll:


Re: Suunnitelmissa P301 - 559/559 python

Lähetetty: 30 Marras 2014, 19:34
Kirjoittaja jooseha
PW kirjoitti:

En taas ymmärrä tätä aivoitusta :oops: Jos laakerissa on akselireikä 25mm miten 25mm putki voi toimia holkkiputkena, jonka ymmärrän tarkoittavan akselin päälle tulevaa putkea, johon laakereiden sisäkoolit kiristetään :roll:

Olisi pitänyt lisätä että sitä tarvii paksuntaa keskeltä.
Tuo 25x2,5 tulisi laakereiden ja akselin väliin. Lisäksi vaikka toinen putki päälle sinne laakereiden väliin. Jos holkki on vain laakereiden välissä ja pultin vetää pois, katoaa holkin keskitys ja kasaus on vaikeaa.

Siis olakkeellinen holkki joka on sekä laakerin ja akselin välissä sekä laakereiden välissä.


Re: Suunnitelmissa P301 - 559/559 python

Lähetetty: 30 Marras 2014, 20:07
Kirjoittaja PW

Miekin bonjasin nyt.
Selkee suunnitelma Pastorilla, tartte tehdä samanlainen pyörä.


Re: Suunnitelmissa P301 - 559/559 python

Lähetetty: 30 Marras 2014, 21:14
Kirjoittaja Pastori
PW kirjoitti:

Miekin bonjasin nyt.
Selkee suunnitelma Pastorilla, tartte tehdä samanlainen pyörä.

Kiitti. Toi joosehan esittämä holkkiputki oli käytössä p300:ssa. Tulee tähänkin.

Edit. Ei siis identtinen holkkiputki, mutta jonkinmoinen. Ei olakkeellinen.


Re: Suunnitelmissa P301 - 559/559 python

Lähetetty: 30 Marras 2014, 21:56
Kirjoittaja Pastori
jooseha kirjoitti:

Pyyttoniin laittaisin 25x47x12 laakerit ja niille holkkiputken 25x2,5 hydrauliikkaputkesta.

Tarkoitit vissiin 20x47x12 laakeria? Silloin toi putken paksuus osuis kohalleen.


Re: Suunnitelmissa P301 - 559/559 python

Lähetetty: 30 Marras 2014, 22:08
Kirjoittaja jooseha

En tarkoittanut.
Tuo 25x2,5 putki passaa 25x47x12 laakerin ja M20 akselipultin väliin. 25x2,5 putkeen pitää sitten tehdä olakkeet laakereita varten. Siihen käy melkein mikä tahansa putki. Jollei ole juuri sopivaa niin kylki halki ja puristaa päälle sekä hitsaa kiinni. Vaikkei yllä kokonaan ympäri ei haittaa. Periaatteessa hitsipisteetkin riittäisi, mutta niitä ei saa suoraan.
Jos holkki ei mene laakereiden ja akselin väliin se ei pysy paikallaan akseli irroitettuna :wink:

Jos tyytyy vain laakereiden välissä olevaan holkkiin, voinee holkkina käyttää myös halvempaa 25x1,5 putkea ja 20x47x14 laakeria.

edit tuo 25x2,5 putkea voi hyödyntää myös käyttämällä erikokoisia laakereita. Toinen 25x47x12 ja toinen 20x47x14. Tällöin mutterin voi kiristää tiukkaan eikä holkille tarvi tehdä olakkeita. Silti laakerit voi olla kiinteät ja holkki ei "huku" niiden väliin.

edit2 Ideanani on yksinkertaistaa niveltä käyttäjän näkökulmasta. Normaalisti tuommoisessa on auottaessa paljon irto-osia: mutteri, prikkoja, holkki ja kaksi laakeria. Nämä täytyy joka kerta kasatessa asetella paikoilleen. Jos laakerit ja holkki eivät irtoakaan mutteri aukaisemlla, on pyörän katkaisu paljon helpompi toimenpide ja silloin siitä on enemmän iloakin, kun sen viitsii tehdä useammin. Prikankin voi varmaan jättä pois.


Re: Suunnitelmissa P301 - 559/559 python

Lähetetty: 01 Joulu 2014, 00:57
Kirjoittaja Pastori

Nivel siis suurinpiirtein kuvan mukainen.

nivel_suurinpiirtein.png

Päivitetty suunnitelma.

p301_updated.png

Edit. Kuten huomasitte - tämän hetkinen idea on siis tehdä runkoputken liitos niin että:

  • pultti hitsataan L-rautaan kiinni
  • runkoputki on viistetty
  • L-rauta hitsataan viisteeseen kiinni
  • Pultin pää jää ovelasti sinne runkoputken sisään

P300:ssa oli tommoinen "koura". Eihä toin nyt ole kovin vaikea tehdä - mutta olis niinkuin jotain kehitysideaa tähän seuraavaan. Aika kivan tuntuinen idea ja voisi olla elegantin näköinen.

Pidetään tää nyt tällä erää vielä - jahka Jukka kertoo kohta miksi se on huono idea :) Onneksi täällä tulee palaute heti - ei kerkii tyrimään elävässä elämässä.


Re: Suunnitelmissa P301 - 559/559 python

Lähetetty: 01 Joulu 2014, 08:13
Kirjoittaja jviirret
Pastori kirjoitti:

jahka Jukka kertoo kohta miksi se on huono idea :)

Nyt joudun myöntämään etten ole ennakko-odoitusten veroinen :( Ei tuossa pahasti ole mikään vialla. Vihreä osa vain yläpäästään niin paljon pidemmäksi että tulee selvästi laakerin ulkopuolelle, muuten laakeri hinkaa keltaista osaa vasten.
Luultavasti itse en tykkäisi ajaa noin matalalla pythonilla, luikertelee liikaa ja liian helposti. Omani muuttui paremmaksi kun tein siitä korkeamman haarukkaa taivuttamalla. Ensin nostin istumakorkeutta haarukkaa taivuttamalla:

Kuva

Ja sitten vielä kampia alemmas toisella taivutuksella:

Kuva

Molemmat muutokset paransivat ajettavuutta. Oikeastaan jännä seurata oliko kampien laskeminen vai penkin nostaminen se joka vaikutti enemmän, minä kun tein ne päinvastaisessa järjestyksessä kuin tässä projektissa :)
Paljon näitä mataliakin tehdään, eli kai se on kuskistakin kiinni kuinka matalalla pystyy ajamaan rennosti.

Jukka


Re: Suunnitelmissa P301 - 559/559 python

Lähetetty: 01 Joulu 2014, 08:39
Kirjoittaja Pastori

Mä kävinkin juuri eilen tota sun etuhaarukan taitosta kattomassa.

Joillakin on aika iso toi poljinkeskiön ja penkin korkeusero. Tässä aattelin että pari senttiä enemmän voi olla kuin edellisessä. Jos se olis saman verran plussaa kuin jättö miinusta : ) Eiks ois hyvä perusohje.


Re: Suunnitelmissa P301 - 559/559 python

Lähetetty: 01 Joulu 2014, 09:02
Kirjoittaja Pastori
putkenkorjaus_ylos.png

Prikkaa / prikkoja olin itseasiassa aatellut. Mutta sehän on höpöä, kuten Jukka sanoi. Nostaa tota vihreetä putkee vaan sen millin tahi puoltoista millii ylemmäs.


Re: Suunnitelmissa P301 - 559/559 python

Lähetetty: 01 Joulu 2014, 09:05
Kirjoittaja Pastori

Olikos Jukka sun pyörän alkuperäinen istuimen korkeus sen 30 senttiä ja siihen toi korjaus ylöspäin - vaiko lopullinen korkeus.

Tässä siis suunnitelman korkeus on se n. 25 senttiä. Viiden sentin merkitys voi olla aika iso. Pyrkimys on myös etsiä se mahdollisimman matala penkin kulma. Täähän on lowracer :)


Re: Suunnitelmissa P301 - 559/559 python

Lähetetty: 01 Joulu 2014, 10:07
Kirjoittaja ihmo

eikös kartiolaakeri olis pätevä tämmöseen


Re: Suunnitelmissa P301 - 559/559 python

Lähetetty: 01 Joulu 2014, 10:24
Kirjoittaja jooseha

Jos pidennät tuon putken Jukan esittämällä tavalla, on helpompaa käyttää alempana laakerina 20x47x14, jolloin voit jättää sen laakereiden välisen ulkoholkin pois.
Tälleen vain kaikki päittäiskuorma mikäli ilmenee menee alemmalle laakerille :( Prikka ylemmän laakerin päällä kantaa tämän kuorman.

ihmo kirjoitti:

eikös kartiolaakeri olis pätevä tämmöseen

Kalliimpi ja edut ei konkretisoidu :wink: Flevossa ja Airbikessa on semmoiset.