Työn alla P301 - 559/559 python

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Työn alla P301 - 559/559 python

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Olin kerrankin fiksu kun säästin poljinkeskiön asemoinnin viimeiseksi. Penkki on nyt niin edessä kuin se voi olla. Penkin etureunasta on noin sentin verran eturenkaaseen matkaa. Tosin - olishan siitä nyt voinut vähän pätkäistä poispoikkeen. No. Kuiteskin - nyt kun mittasin tuota lopullista keskiön paikkaa - tulee se muutaman sentin edemmäs kuin olin ensin aikonut! Toisaalta - saahan sitä penkkiä vähän siirrettyä. Noi takaosan kolmion ylemmät, diagonaalit putket on vasta alaosasta kiinni, ylhäältä saa vielä palan pois. Nyt tulee taas parin päivän tauko - mutta kyllä tää pikkuhiljaa siis valmistuu.

Summaus yhdestä ajatuksesta loppuun. Pyhton näyttää simppeliltä ja helpolta tehdä - mutta kokemuksesta voi nyt sanoa, että kyllä kiinteärunkoisen nojapyörän rungon tekee kyllä aika vikkelästi tähän verrattuna.

Mä sanoisin tähän tämänhetkisellä osaamisella. Perusnojakin rakentaa päivässä!

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Työn alla P301 - 559/559 python

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Pastori kirjoitti:

Olin kerrankin fiksu kun säästin poljinkeskiön asemoinnin viimeiseksi. Penkki on nyt niin edessä kuin se voi olla. Penkin etureunasta on noin sentin verran eturenkaaseen matkaa.

Mahtuuhan mies penkin ja renkaan väliin? Omassani penkki mahtuisi edemmäs - mies ei.

Pastori kirjoitti:

Pyhton näyttää simppeliltä ja helpolta tehdä - mutta kokemuksesta voi nyt sanoa, että kyllä kiinteärunkoisen nojapyörän rungon tekee kyllä aika vikkelästi tähän verrattuna.

Mä sanoisin tähän tämänhetkisellä osaamisella. Perusnojakin rakentaa päivässä!

Mutta onhan se helppo ja nopea tehdä, jos on valmiiksi miettinyt :) Varmasti vähimmillä työtunneilla oon saanut pyyttonin ajokuntoon. Oisko mennyt puoli päivää yhteensä. Kyllä sitä tuli sitten etukäteen mietittyäkin :wink: Seuraava valmistuukin varmasti paljon hitaammin.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Työn alla P301 - 559/559 python

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jooseha kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Olin kerrankin fiksu kun säästin poljinkeskiön asemoinnin viimeiseksi. Penkki on nyt niin edessä kuin se voi olla. Penkin etureunasta on noin sentin verran eturenkaaseen matkaa.

Mahtuuhan mies penkin ja renkaan väliin? Omassani penkki mahtuisi edemmäs - mies ei.

Kävin pajalla. Unohdin ottaa päivityskuvan. Asemoin penkkiä - vein ruuveilla kiinni puupalikan runkoon ja siihen oli kätsy tehdä siirtoja - senverran tanakasti oli kiinni että sai istuskella. Himpun verran alemmas takaa - ylemmäs edestä ja kokonaisuudessaan vähän taaksepäin.

Olihan tossa nyt vähän pallit vaaravyöhykkeessä. Ajattelin säästää vielä toistaiseksi. Lapset on toki tehty mutta onhan noista nyt iloa muutenkin.

Eteen pitää väkertää noin yhdeksän senti puomi että saa kohdalleen noin polkimet (130mm).

Mulla on näköjään nyt toinen pyörä peräjälkeen tulossa joka tosiaankin on mittojen mukaan tehty - tarkoittaakos tää nyt sitä että olis jotenkin selkeempänä se mitä on hakemassa.

Tässä shopattu malli noista muutoksista.

p301_seat_stays_2.jpg

Ei muuten tämä(kään) puolan penkki ole ihan täydellinen mitoiltaan - selän kaari voisi osua paremminkin ja ehkä mulle vähän jyrkkä toi niskan kohta, ainakin ilman niskatukea.

Mittarill kokeilin penkin asentoa ja se on noin kolmenkymmenen asteen hujakoilla.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Työn alla P301 - 559/559 python

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Nyt mahtuisi runkokin ylemmäs :roll:

Pastori kirjoitti:

Ei muuten tämä(kään) puolan penkki ole ihan täydellinen mitoiltaan - selän kaari voisi osua paremminkin ja ehkä mulle vähän jyrkkä toi niskan kohta, ainakin ilman niskatukea.

Melkoista tuuria vaatii että ostopenkki olisi täydellinen. Kun tein oman selkäni mukaista penkkiä, huomasin että tuollaisella puolen sentin muutoksellakin on selkeä vaikutus, mutta ompahan pirun mukava vaikkei pehmustetta ole lainkaan :D

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Työn alla P301 - 559/559 python

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Joo. Vituttaa toi penkin nosto. Mutta kun ei saa muuten riittävän loivaan kulmaan tota penkkiä.

Mä jo harkitsin takaosan pidennystä. Dropoutteja ei viiti siirtää eteenpäin kun menis toi semihyvä jättö.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Työn alla P301 - 559/559 python

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Eikös tuo ole kohtuu helppo jatkaa vielä? Runko poikki vaan ja jatkoa väliin. Neliöputken voi painaa puristimilla pöytään kiinni niin saa suoran helpolla.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Työn alla P301 - 559/559 python

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jooseha kirjoitti:

Eikös tuo ole kohtuu helppo jatkaa vielä? Runko poikki vaan ja jatkoa väliin. Neliöputken voi painaa puristimilla pöytään kiinni niin saa suoran helpolla.

Olishan se toki. Muttakun :)

Jos kelpuuttaisi ensin penkin kulmalla 35 astetta niin sillähän sen nyt sitten saisi myös kondikseen.

Runkoa olis hellpo jatkaa myös tuuppaamalla siihen päälle 50 millisen putkenpätkän.

Mä aattelin että tekis tän nyt ajokuntoon ja sitten tutkisi tällä miten tän kokoinen (559) toimia ja sitten tekis uuden jos pythonauttina sukkulonnti tuntuis taas kivalta.

Tää olis vähän niinkuin proto ykkönen ja sitten vois kolvailla siellä kevään alumiinikurssilla uuden ja kauniin proto kakkosen.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Työn alla P301 - 559/559 python

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kyllä nää ikuisuusprojektitkin joskus etenee.

Kasassa ja melkein ajokunnossa. Olis ollutkin mutta oli sentin liian lyhyet jalat. Eli pitää tota puomia säätää tai vaihtaa 120 milliset kammet, tai molemmat.

p301_first_test.jpg

Milliäkään ei ole liikaa tilaa missään. Haalareissa kokeillessa kangas vaan pölysi nivusissa mutta pallit vielä säästyi.

Äkikseltään tsekatessa.
Nivelen kulma n. 57 astetta, jättö jossain 22-23 sentin verran negatiivisella puolella.
Penkin kulma 35 astetta.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Työn alla P301 - 559/559 python

Viesti Kirjoittaja PW »

Kaunein pyyttoni miun mielestä - koska ei mitään turhaa!

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Työn alla P301 - 559/559 python

Viesti Kirjoittaja mhelander »

PW kirjoitti:

Kaunein pyyttoni miun mielestä - koska ei mitään turhaa!

On kyllä elegantin näköinen. Taas alkaa syyhyttämään 24" Jopon rungon vaihtoa pyyttoniin...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Työn alla P301 - 559/559 python

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Kaunein pyyttoni miun mielestä - koska ei mitään turhaa!

Etulokasuoja ei ole turha, eikä kukaan Pythonilla ajanut voisi kuvitellakkaan ajavansa ilman sitä ;)
Eikä tuollaiset sirot rungon väriset lokasuojat ainakaan rumenna Pythonin ulkonäköä

Kuva

Pastorilta vielä puuttuu tosin tuo rungon väri...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Työn alla P301 - 559/559 python

Viesti Kirjoittaja PW »

Saa laittaa lokarin ja vaikka pirikellon - runkoa lähinnä tarkotin, simppeli, linjakas, hyvin mietitty.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Työn alla P301 - 559/559 python

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kiitos kannustuksesta!

Juu. Väri on mietinnässä. Pitää tutkii mitä jämiä siellä pajan nurkissa on. Rahaa ei oo yhtään - joten ei voi valita :) Tosin joku pohjamaalin loppu pitäis löytää. Mutta onhan tossa vielä duunia edessä.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Työn alla P301 - 559/559 python

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kuin pitkä sää oot? Ite oon 174cm. Muutaman kerran oon suunitellu 559 python(trikeä) ja tehnyt romuinstallaatioita, enkä saa mitenkään jalkoja yltämään kammille. :shock:
Kuva

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Työn alla P301 - 559/559 python

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:

Kuin pitkä sää oot? Ite oon 174cm. Muutaman kerran oon suunitellu 559 python(trikeä) ja tehnyt romuinstallaatioita, enkä saa mitenkään jalkoja yltämään kammille.

Lyhyet kammet ja pienet munat ;)
Minä 10cm pidempänä just ylsin 590mm kiekon ja lokasuojan yli 170mm kammille.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin