Sivu 5/7

Re: Työn alla P301 - 559/559 python

Lähetetty: 22 Tammi 2015, 18:05
Kirjoittaja Pastori
jooseha kirjoitti:

Juur sitä meinasin. Ei se taida paljoa vahvistaa, muttei siitä ole juuri vaivaakaan.

No ei toi piirroksen mukainen palkkikaan nyt niin kovin työläs ole.


Re: Työn alla P301 - 559/559 python

Lähetetty: 22 Tammi 2015, 18:26
Kirjoittaja jooseha
Pastori kirjoitti:

No ei toi piirroksen mukainen palkkikaan nyt niin kovin työläs ole.

Riippuu tekijästä :mrgreen: Mä en viitsisi edes hitsata sitä kannan reunaa palkkiin, vaikka sen voisi hitsata ilman alkureikää reilulla virralla.


Re: Työn alla P301 - 559/559 python

Lähetetty: 22 Tammi 2015, 19:08
Kirjoittaja jori

Eikös tämä käyty läpi sivulla kolme. Olitte silloin mieltä, että se kestää noin. Koetetaan nyt edes, ennen kuin ruvetaan ehjää korjaamaan.


Re: Työn alla P301 - 559/559 python

Lähetetty: 24 Tammi 2015, 12:03
Kirjoittaja Pastori

Tuuppasin piirroksen 1:1 kokoisena tonne https://picasaweb.google.com/1001724852 ... 6624346962

Mukana takaosan luonnos.

Kuva

Ai niin.

Speksejä lisää.

  • Kammet on ne syksyllä Tepon tekemät 130 milliset.
  • Etukiekko romuista löytynyt 8 vaihteinen. Siihen sattuu olemaan vaihtaja sekä kahva.
  • Takakiekko kuudee sportiin kunnostettu - kierrätetään siis sieltä.
  • Molemmat jarrut = maantiejarruja, joista toinen ihkauusi!
  • Puolasta hankittu pintaviallinen penkki tulee tähän nyt ainakin aluksi.

Edit. Niin. Voishan ne jarrutapit oikeestaan laittaa. Sais pikkaiset veejarrutkin. Maantiejarru on kyllä kepeempi.


Re: Työn alla P301 - 559/559 python

Lähetetty: 01 Helmi 2015, 21:09
Kirjoittaja Pastori
tsekkailua.jpg

Pajalla. Vähän mallailua. Tein takahaarukan.

Edit.
Kantsis pitää piirustukset mukana. Olis toi runkopalkki saanut olla hitusen pidempi = olis helpompi saada penkki sporttiseen kulmaan.


Re: Työn alla P301 - 559/559 python

Lähetetty: 02 Helmi 2015, 09:42
Kirjoittaja mhelander
Pastori kirjoitti:

Pajalla. Vähän mallailua. Tein takahaarukan.

Edit.
Kantsis pitää piirustukset mukana. Olis toi runkopalkki saanut olla hitusen pidempi = olis helpompi saada penkki sporttiseen kulmaan.

Näyttäis tulevan kammet kovasti korkealle. Ei siinä että haittais ellei jyrkähkö sylikulma pudota "tehoja"... muuten oiken kompaktin näköinen laite. Mahtuuko nivuset oikeesti tuon etupyörän ja penkin väliin :o ?


Re: Työn alla P301 - 559/559 python

Lähetetty: 02 Helmi 2015, 10:04
Kirjoittaja Pastori

Etusosaa tilttautuu alas skissin mukaan.

Edit. Tänään pääsen pajalle. Jos saisi ton etuosan valmiiksi.


Re: Työn alla P301 - 559/559 python

Lähetetty: 02 Helmi 2015, 11:47
Kirjoittaja jooseha

Ootko muuttanut suunnitelmia takaosan suhteen? Skississä taka-akseli on haarukan jatkeena. Kuvassa akseli on taas haarukan alla. Skissin mukaiseen saa penkin loivempaan ;)


Re: Työn alla P301 - 559/559 python

Lähetetty: 02 Helmi 2015, 11:51
Kirjoittaja Pastori
jooseha kirjoitti:

Ootko muuttanut suunnitelmia takaosan suhteen? Skississä taka-akseli on haarukan jatkeena. Kuvassa akseli on taas haarukan alla. Skissin mukaiseen saa penkin loivempaan ;)

En suinkaan. Sen vain sai tohon paremmin kiinni kuvaa varten :)


Re: Työn alla P301 - 559/559 python

Lähetetty: 02 Helmi 2015, 11:57
Kirjoittaja Pastori
mhelander kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Pajalla. Vähän mallailua. Tein takahaarukan.

Edit.
Kantsis pitää piirustukset mukana. Olis toi runkopalkki saanut olla hitusen pidempi = olis helpompi saada penkki sporttiseen kulmaan.

Näyttäis tulevan kammet kovasti korkealle. Ei siinä että haittais ellei jyrkähkö sylikulma pudota "tehoja"... muuten oiken kompaktin näköinen laite. Mahtuuko nivuset oikeesti tuon etupyörän ja penkin väliin :o ?

etuosantaitos.png

Tossa vielä toi etuosan malli - jos saisi tänään keskiön kiinni ja dropoutit tehtyy, niin voisi tehdä vekin tohon silmukkaan ja taittaa sitä sopivasti.

SIIS. Idis on tehdä dropoputteihin se kulma avuksi ja silloin kun niitä kolvailee paikalleen saa lopullista muotoa toi etuosa.

Oho. Sinne jäi toi viiva merkkaamaan tavoiteltua penkin kulmaa.


Re: Työn alla P301 - 559/559 python

Lähetetty: 02 Helmi 2015, 13:19
Kirjoittaja Pastori
Pastori kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Ootko muuttanut suunnitelmia takaosan suhteen? Skississä taka-akseli on haarukan jatkeena. Kuvassa akseli on taas haarukan alla. Skissin mukaiseen saa penkin loivempaan ;)

En suinkaan. Sen vain sai tohon paremmin kiinni kuvaa varten :)

Tähänkin siis tulee dropoutit samalla viisiin kuin pikkuisessa. Ohessa kuva.

Kuva


Re: Työn alla P301 - 559/559 python

Lähetetty: 03 Helmi 2015, 00:25
Kirjoittaja Pastori
dropout.png

Olipas hankalaa ja hirveetä tyrimistä. Melkoisen säätämisen jälkeen edessä dropoutit.

Tilttasin silmukkaa ja se tuotti kriisin. Parin millin pois ottaminen ja tilttaus teki koko silmukan niin tiukaksi että testitiekko ei meinannut mahtua. Mittailin sitten tarkemmin ja kiekko menee Kojakki päällä juuri ja juuri paikalleen. Käytin sitten dropouttien asemointiin tiukkuutta hyväkseni. Maastorenkaisiin ravakka ylipainen ja tuuppasin sen kiinni silmukkaan niin että dropoutit oli akselissa kiinni.


Re: Työn alla P301 - 559/559 python

Lähetetty: 03 Helmi 2015, 21:46
Kirjoittaja Pastori

Aika säätöä. Kivaa pohdiskelua. Seuraava pyörä on taas helpompi.


Re: Työn alla P301 - 559/559 python

Lähetetty: 04 Helmi 2015, 00:07
Kirjoittaja jooseha

Tuo toispuoleinen nivel tekee pyörästä tosi paljon tyylikkäämmän :D Tämän täytyy olla nopea :mrgreen:
Etuhaarukkaan ei taida jäädä ylimääräistä tilaa lainkaan.


Re: Työn alla P301 - 559/559 python

Lähetetty: 04 Helmi 2015, 01:04
Kirjoittaja Pastori
jooseha kirjoitti:

Etuhaarukkaan ei taida jäädä ylimääräistä tilaa lainkaan.

No ei. Noilla Kojakeilla kiekko mahtuu juuri näpsäkästi pyörimään - 50 millisellä maastopyörän renkaalla rengas ei ottaa jo kiinni haarukan päihin. Nyt pitää siis jo sanoa ettei ole montaa milliä enää varaa siirtää lähemmän niveltä.

p301_seat_stays.jpg

Askartelin muuten vielä illalla heppiin noi penkin tuet. Python on niin rankka laite että tein perinteisen takakolmion.

Edit:

  • jättö näyttäisi olevan jossain miinus parinkymmenen sentin hujakoilla
  • nivelen kulma n. 55 astetta
  • penkin reunan korkeus n. 25 cm
  • maavara - riippuu toki pultin katkaisusta, noin 10 cm
  • keskiön korkeus n. 45 senttiä
  • keskiön ja penkin korkeusero n. 20 cm
  • akseliväli n. 125 cm
  • penkin kulma kuvassa n. 35 astetta

Edit 2.

Taidan nostaa vähän penkin etuosaa = saa vähän loivemman kulman penkkiin. P300:ssa oli n. 30 astetta, jos jonnekin sen alle ihan hitusen :)