"Skissi"

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Yescom on takaveto kiinteellä puomilla - tää on mbb jossa jänskä laakerointi-idea.

Sanoisin ettei nyt kovin samanlaisia ole nämä pyörät.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja jooseha »

KPS kirjoitti:

Nivelestä ei vielä tarkempaa havaintoa ..

Kuvanmukaisen voi toteuttaa kätevästi normaaleilla halvoilla urakuulalaakereilla. Ei taatusti tule ongelmia löytää uusia mikäli jotenkin onnistuu ajamaan alkuperäiset loppuun :)

KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 218
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 07:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja KPS »

Ei tossa nivelessä mitään ihmeellistä ole, muutakuin että se sopii kivasti tällaseen konstuktioon. Arvelin että Pastori ei olisi bongannut tuota toista juttua suttusesta kuvasta. Eli etuhaarukka tullee kahden putken kiinnityksenä nivelen etupuoleiseen osaan. Näin jää joitain muitakin mahdollisuuksia sisuskaluille, eikä tarvii askarrella vakio keulojen levennyksen kanssa.

kps

Liitteet
Nivel.png
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja Pastori »

KPS kirjoitti:

Arvelin että Pastori ei olisi bongannut tuota toista juttua suttusesta kuvasta.

No en mä nyt millintarkasti tot tosta nähnyt - mutta arvasin näköjään aika hyvin :)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja jori »

KPS kirjoitti:

Nyte siinä olis osa eturunkoakin, tosin vielä puuttuu parit tuubit (täydentävät rakenteen kolmioksi). Tolla kombinaatiolla eturungon massa on 1.6 kg. Nivelestä ei vielä tarkempaa havaintoa ...eika parista muustakaan seikasta: ohjausgeometria, voimansiirto, jarrut yms ... eikä tuo haarukkaviritelmäkään varmaan ihan tuollasena konkretisoidu.

Jos teet emäputken nivelen noin päin, on turha laittaa haarukan yläpäätä noin taakse. Joutuu vain polvilla väistelemään sitä. Käännä haarukka pystymmäksi ja lisää ainakin ketjun puolelle putki haarukasta keskiöön. Toisaalta tuo haarukkaputkesi on niin isomittaista, että se voisi olla kiinni edempänä ja hurjempi laittaisi siihen nivelen, niin tulisi Flevotyyppinen jousitus, eikä tarvitsisi muita putkia. Nivelen oikea paikka on ketjun linjan kohdalla.
Kuva

Jotenkin näin. Kuvassa ei ole, mutta joustovaraa pitää tuohon hiukan laittaa, mutta se onkin tarpeellista, jos käytät pientä etupyörää.

Liitteet
JoustokeulaMBB.png
JoustokeulaMBB.png (117.93 KiB) Katsottu 2768 kertaa
Viimeksi muokannut jori, 22 Tammi 2015, 18:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kun nyt lähtee tälle tielle, niin kantsis tehdä toi jälkimmäinen. Mäkin haluisin nähdä kuinka se toimisi :)

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Jousituksen kanssa on mahdollista pilata se tärkein suunnittelukriteeri - mäennousukyky. Painoa tule lisää ja väärin suunniteltuna polkemisvoima hukkuu jousituksen pumppaukseen. Tarkkana pitää olla tämmöisten mukavuusasioiden kanssa kisakoneessa :)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:

Jousituksen kanssa on mahdollista pilata se tärkein suunnittelukriteeri - mäennousukyky. Painoa tule lisää ja väärin suunniteltuna polkemisvoima hukkuu jousituksen pumppaukseen. Tarkkana pitää olla tämmöisten mukavuusasioiden kanssa kisakoneessa :)

Kuka sitä nyt väärin suunniteltua tekisi. :shock:
Jos on tarkoitus tehdä kisakone, niin jousitus on jäykkä, lyhytliikkeinen ja progressiivinen, kuten muissakin kisakoneissa. Pelkkä runkoon hitsattu jousittamaton haarukkakin kannattaa hitsata tuonne eteen kiinni, niin kestää ketjuvoimat ilman lisäputkia ja joustaa hiukan palkkijoustona pahimmissa tärskyissä. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja samuel »

jori kirjoitti:

[
Kuka sitä nyt väärin suunniteltua tekisi. :shock:

Tai tekee niin kuin mää, yleistä sukellussuunnitelmaa mukaillen:
"Plan the bike, build the bike, fuck the plan" :twisted:

Nyt kun olen täpäriä suunnitellut paperilla ja mallaillut pahvilla, niin tuloksena on 50mm pakoputki täytetynä hiekalla ettei ryppää taivuttaessa (vielä suorana), neljä runkoa pätkittynä pahvilaatikkoon, kolme joustokeulaa paloina odottamassa huoltoa, kolme ajokuntoista odottamassa päätöstä mitä niille tehdään, kaksi alurunkoa ja kymmenen irtovannetta.
Siinä se sitten olikin.... :oops:

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Aika järeän näköiset putket tuossa keulassa. Luulisi ohuempien riittävä ainakin kolmiorakenteessa.

jori kirjoitti:

Kuka sitä nyt väärin suunniteltua tekisi. :shock:

Ainakin minä :mrgreen: Yksikään ei ole onnistunut kerralla. Jokaiseen on tarvinnut tehdä muutoksia. Osa todella merkittäviä :D

Mitä monimutkaisempi rakenne on, sitä suuremmalla todennäköisyydellä siihen tulee virheitä.

KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 218
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 07:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja KPS »

Jaha, jaaha ompas täällä ollut vilkasta.
Laitan vähän sepustusta noihin kommentteihinne:

Lähtökohdat:

  • primääri lähtökohta oli tehdä asfalttifillari joka on hyvä kiipijä toisin kuin useimmat nojikset … ei mikään Ferrari vaan lähinnä GTIivari
  • materiaalina alumiini lähes kaikessa muussa paitsi penkissä ja kumiosissa, vaijereissa jne.
  • ensimmäiset ajatukset pyörivät CruzBiken mallien välissä, jossain Vendetan ”alapuolella”
  • optiona: pikku takapään modauksella siitä tulee tavarankuljetukseen (ei nyt jääkaappeja vaan pieniä paketteja) soveltuva deltatrike

Putket ovat siis alumiinia, sekä kaikki muu mahdollinen. Osittain tästä syystä mutuna on ruvennut tuntumaan että takahaarukan 40 x 20 x 2 tuubi ei kestä. En löytänyt Jorin taulukoita aiheesta mutta niistä näkee kätevästi vastaako tuollainen esim. skissini rungon 60 x 40 x 2.5mm alutuubi teräsputkea halk. 50.8 seinämä 1.5 mm (jotain tollasta pidetään riittävänä runkoputkeksi). Siis muudonmuutoksissa. Pitää tsekata, kunhan ehtii.

Jorin skissaamaa rakennetta ei oikein voi käyttää option kanssa …. mutta sellaisen voi laittaa toiseksi optioksi. Jorin modaama skissini mukainen versio syntynee melko helposti. Flevon (valokuva) mukaista rakennetta en rupea kokeilemaan … se on niin hel##### rumakin. :)

Putken taivutukseen voi muuten käyttää myös sokeria tai suolaa jos ei ole hiekkalaatikkoa pihassa!!

Mun ensimmäinen tuotos wobblasi ekassa koeajossa isossa alamäessä, se oli suorastaan (hengen)vaarallista. Nyt se on taltutettu ja menee vielä lähiaikoina pajalle, missä suora ohjaus muuttuu toisen tyyppiseksi. Kuten prosessin aikana täällä useasti suositeltiin.

KPS

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja PW »

dimens11.jpg
dimens11.jpg (35.33 KiB) Katsottu 2672 kertaa

Ranskalainen samankaltainen suunnitelma.

DSCN2028.JPG
DSCN2028.JPG (37.98 KiB) Katsottu 2669 kertaa

Ja pyörä, Kouign Amann - varhaisimpia versioita.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 218
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 07:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja KPS »

joo onhan noita hyvännäköisiä, hiilikuituisia asfalttiohjuksia esitelty. Mitään noin extreamiä ei ole suunnitelmissa. Joskin kuvan mukaisessa vermeessä olisi tuttua sivuprofiilia (Jorin muokkaama skissi) ja simppelit, helposti myös progressiivisiksi tehtävät jouset molempiin päihin. Siis haarukoiden vapaisiin kulmiin joustavat elementit ... kumia tms.

kps

Lisäys. Ekassa kuvassa proto.
http://people.aapt.net.au/longranger/bike2.html
http://people.aapt.net.au/longranger/bike1.html

Liitteet
Hiilikuituproto2.png
Hiilikuituproto.png
Viimeksi muokannut KPS, 23 Tammi 2015, 12:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja PW »

Laitoin kuvat koska niiden geometria on lähellä suunnittelemaasi, en rakennusmateriaalin takia. Ehkä niistä voi katella ohjausgeometriaa, jättöjä, offsettiä, ketjulinjoja ym.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 218
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 07:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja KPS »

PW kirjoitti:

Laitoin kuvat koska niiden geometria on lähellä suunnittelemaasi, en rakennusmateriaalin takia. Ehkä niistä voi katella ohjausgeometriaa, jättöjä, offsettiä, ketjulinjoja ym.

Joo ihan hyvä. Tosta laittamastasi linkistä iskee silmään melko suuri ohjaus kulma ja todella jäykkä eturunko matalassa konstruktiossa eli pieni ilmanvastus ja pieni tehohäviö voimansiirrossa. Esim. Vendetassa kulma on pienempi mutta eturunko on edelleen melko jäykkä. Samanlaista trendiä olin havaitsemassa mm. sun vermeissä ohjauskulman suhteen. Tällä tasolla kun on niin tarve on perehtyä perusteellisemmin ohjaukseen vaikuttaviin tekijöihin, kunhan ehtii. Perehtymiseen käytän ekassa vaiheessa sinun ja mhelanderin ja muiden mbb-rakentelukokemusten läpikäyntiä. Ja niissähän on hyvää se että siellä on vähän muutakin infoa kuin pelkkä kuva.

kps

Vastaa Viestiin