"Skissi"

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Muista sitten peilata muiden kokemuksia siihen minkälaisessa ajossa niitä käytetään. Oikeasti kovaa ajettavia mbb:tä ei taida olla kuin Helanderin V ja Marzien pyörä. Me muut ollaan enemmän "harrastelijoita" :mrgreen: Prioriteetit vaihtelee kovasti käyttötarkoituksen mukaan.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja PW »

KPS kirjoitti:
PW kirjoitti:

Laitoin kuvat koska niiden geometria on lähellä suunnittelemaasi, en rakennusmateriaalin takia. Ehkä niistä voi katella ohjausgeometriaa, jättöjä, offsettiä, ketjulinjoja ym.

Joo ihan hyvä. Tosta laittamastasi linkistä iskee silmään melko suuri ohjaus kulma ja todella jäykkä eturunko matalassa konstruktiossa eli pieni ilmanvastus ja pieni tehohäviö voimansiirrossa. Esim. Vendetassa kulma on pienempi mutta eturunko on edelleen melko jäykkä. Samanlaista trendiä olin havaitsemassa mm. sun vermeissä ohjauskulman suhteen. Tällä tasolla kun on niin tarve on perehtyä perusteellisemmin ohjaukseen vaikuttaviin tekijöihin, kunhan ehtii. Perehtymiseen käytän ekassa vaiheessa sinun ja mhelanderin ja muiden mbb-rakentelukokemusten läpikäyntiä. Ja niissähän on hyvää se että siellä on vähän muutakin infoa kuin pelkkä kuva.

kps

Miulla on sekä loivaa ohjauskulmaa (kääntyväkeskiöinen) että pystympää (helsinkinojakki). Teoriasta en mitään ymmärrä, eikä vieläkään oo selvää miten eri kulmat, jätöt, offsetit ym. käyttäytyy. Yleisesti on väitetty ett jättö vois olla isompi pyörissä joilla ajetaan lujaa ja pienemmällä jätöllä olevaa olis helpompi ajaa hiljaisessa vauhdissa.
Kovin pysty ohjauskulma käsittääkseni on rauhaton ohjattava.
Tuota Kouign Amannia suunniteltaessa ohjauskulmia tutkailtiin ja muutettiin jollain opilla mutt oon katellu vaan ku kuvia :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jooseha kirjoitti:

Oikeasti kovaa ajettavia mbb:tä ei taida olla kuin Helanderin V ja Marzien pyörä.

Hyvä pointti. Molemmat tätä suunnitelmaa lyhyempiä ja korkeampia. Harmi kun kumpikaan ei ole tehnyt matalaa ja pidempää mbb:tä jotta voisi suoraan verrata. Pidempi ja matalempi vaatii "herkemmät" ja/tai suuremmat ohjausliikkeet tasapainoiluun, syökö se nopeutta?
Omien python kokeilujen loppupäätelmä on se, että ainakin Pythoneissa korkeus helpottaa ja rentouttaa ajoa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja PW »

IMG_8288.JPG

Marzien, ei miust mitenkään lyhyeltä näytä - verrattuna tähän "skissiin". Samaa pituutta suunnilleen ku miun :roll:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Marzien, ei miust mitenkään lyhyeltä näytä - verrattuna tähän "skissiin".

No ei, pitäisi varmaan puhua painopisteen korkeus - akseliväli suhteesta. Menee vähän hankalaksi, kun vertailukelpoisen numeroarvon saadakseen mukaan pitäisi vielä saada painopisteen etäisyys ohjaavan pyörän maakosketuskohdasta. Painopisteeseen taas vaikuttaa myös nojakulma :roll:
Mut yhtä kaikki, ennätysten kirjoihin päässeet MBB:t ei ole lowracereita, muistaakseni.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jooseha kirjoitti:

Muista sitten peilata muiden kokemuksia siihen minkälaisessa ajossa niitä käytetään. Oikeasti kovaa ajettavia mbb:tä ei taida olla kuin Helanderin V ja Marzien pyörä. Me muut ollaan enemmän "harrastelijoita" :mrgreen: Prioriteetit vaihtelee kovasti käyttötarkoituksen mukaan.

Mun mielestä tässä työn alla olevassa "ohjuksessa" on penkki liian pystyssä. Ihan sama kuinka kevyen siitä saa tai voimalinjasta tehokkaan jos aerodynamiikka sakkaa liian suuren kuskin profiilin takia...

Omastani pyrin laskemaan penkin noin 20 asteen nojasta 10-15 lukemiin ensi kesäksi.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja jviirret »

mhelander kirjoitti:

Mun mielestä tässä työn alla olevassa "ohjuksessa" on penkki liian pystyssä. Ihan sama kuinka kevyen siitä saa tai voimalinjasta tehokkaan jos aerodynamiikka sakkaa liian suuren kuskin profiilin takia...

Meinasin aluksi tarttua tähän samaan, mutta jos/kun käyttötarkoitus tulee olemaan pystärien kans lenkkeily niin annoin olla. Alamäissä menee kuitenkin niitä nopeampaa ja vähän pystympi ajoasento auttaa mäen nousussa ja tasapainoilussa. Jos vastatuuli- ja/tai huippunopeus olisi numero yksi niin silloin ehdottomasti loivempaan kulmaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja samuel »

mhelander kirjoitti:

Mun mielestä tässä työn alla olevassa "ohjuksessa" on penkki liian pystyssä. Ihan sama kuinka kevyen siitä saa tai voimalinjasta tehokkaan jos aerodynamiikka sakkaa liian suuren kuskin profiilin takia...

Omastani pyrin laskemaan penkin noin 20 asteen nojasta 10-15 lukemiin ensi kesäksi.

Sitten ajolaseiksi tällaiset

Kuva

Lisäbonuksena tulee hiukkasen downforcea :D :D

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Keskiö on niin alhaalla että kantapäät voi ottaa helposti asfalttiin. Onko korkeudessa otettu se huomioon?

KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 218
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 07:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja KPS »

Wacky kirjoitti:

Keskiö on niin alhaalla että kantapäät voi ottaa helposti asfalttiin. Onko korkeudessa otettu se huomioon?

pitäis olla ja siinä on vielä varaa nostaa. Kuvassa vähän ekan skissin mittoja, melko matala se on.

Mukavuus ja aerodynamiikka ovat vähän vaikeita yhdistää.

kps

Liitteet
Skissin_mittoja_v2.png
Skissin_mittoja_v2.png (78.55 KiB) Katsottu 2063 kertaa
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tuo 39cm riittää hyvin, mutta toimii kuitenkin jalustana ;)

Kuva

Tuossa python 170mm kammilla ja 40cm kampikorkeudella.
Pointi kuitenkin se, että mbb pyörät vaatii vähän suuremman kampikorkeuden kuin kiinteäpuomiset...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Aerodynamiikkaa parantaisit nostamalla keskiön n. 170 mm korkeudelle suhteessa penkin pohjaan ja kasvattaisit sylikulman 130 asteeseen laskemalla selkänojaa tarpeeksi. Huomio että jalkaterä ulottuu karkeasti 170 mm (riippuen jalan koosta) alaspäin poljin akselilta kussakin kohdassa eli keskiö kannattaa olla sen verran penkinpohjan yläpuolella jotta jalka ei tuo enempää ilman vastusta kunnes kampi pyörähtää keskiöntason alapuolelle.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja PW »

Jos ilmanvastusta haluu pienentää - penkkiä enempi makuulleen.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Wacky kirjoitti:

Aerodynamiikkaa parantaisit nostamalla keskiön n. 170 mm korkeudelle suhteessa penkin pohjaan ja kasvattaisit sylikulman 130 asteeseen laskemalla selkänojaa tarpeeksi.

PW kirjoitti:

Jos ilmanvastusta haluu pienentää - penkkiä enempi makuulleen.

Eka sivulla on määritelty pyörän tavoitteet:

KPS kirjoitti:

Primääri tavoite olisi saada helpotusta ylämäkiin.

Taivaisiin nostetut kammet ja vaakasuora nojakulma heikentävät mäennousukykyä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 218
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 07:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja KPS »

jviirret kirjoitti:

Eka sivulla on määritelty pyörän tavoitteet:

KPS kirjoitti:

Primääri tavoite olisi saada helpotusta ylämäkiin.

Taivaisiin nostetut kammet ja vaakasuora nojakulma heikentävät mäennousukykyä.

Jukka

Juuri noin minäkin sen olen ajatellut ja ajoasento on vielä ainakin epämukavan näköinen, luulisin että sitä se myös on.

Mitenkäs siitä saisi ajossa säädettävän ... ylämäet "nojatuolissa" ja alamäet vaakatasossa?

KPS

Vastaa Viestiin