"Skissi"

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 218
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 07:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja KPS »

jori kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Mun käsityksen mukaan "meidän lonkkakulma" on tuossa tekstissä "seat(-tube) angle". Kuntaas "hip angle" on vartalon ja reiden välinen kulma eli oikea todellinen lonkkakulma. Kuvaajassa oleva "mean hip angle" on keskiarvo minimistä ja maksimista. Selkeämpää olisi käyttää samassa tutkimuksessa johdonmukaisesti vain yhtä termiä.

Toisistaanhan nuo riippuu siis sama kumpaa käyttää. Keskenään noita ei saa sotkea, silloin mennään metsään. Tutkijat tekee kaikesta hankala selkoista :roll:

Ei se noin voi olla. Kuvittelpa, miten pieni minimi "lonkkakulma" on, jos "mean hip angle" on 60°(grafissa)
Kuva
Minusta tässä kuvassa kulmat ovat noita valkoisella piirrettyjä selkänojan ja reisiluun välisiä kulmia ja maksimitehon tuottavaksi kulmaksi kerrottu 105° on tuon mittalaitteen selkänojan alatukiraudan välinen kulma. Sama, jota mekin olemme käyttäneet sylikulma nimellä.
Parhaan tehonhan selvästi antaa 75° kulma, joka setuppikuvasta katsoen vastaa vasemmalla alarivissä kuvatun rakennelman rautojen välistä 105° kulmaa.

Tutkijan kulmat ovat minusta samat kuin valokuviin piirretyt, mutta se tyyppi joka on lainannut tuloksia (linkin kirjoittaja) on käyttänyt "seat anglea" eli jotain penkin selkänojan ja penkin istuinosan /lonkkanivelen - poljinakselin välista kulmaa (lonkkakulma?). Eli 75 ja 105 vastaavat toisiaan jne.

kps

KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 218
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 07:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja KPS »

Ehdotus: Voisiko joku joka osaa piirtää kuvan josta nämä tärkeimmät kulmat olisi satunnaisenkin tarkkailijan ymmärrettävissä.

Esim. Mikä on nojakulma:
1 Penkin selkänojan ja vaakatason välinen kulma
2 penkin selkänojan ja istuinosan välinen kulma
3 penkin selkänojan ja joidenkin pisteiden kautta piirretyn viivan välinen kulma
4 joku muu

KPS

KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 218
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 07:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja KPS »

Piirtelin kaapissa olevan penkin dimensioita likimäärin vastaavan osan ja vaihdoin sen kuvassa olleen tilalle. Laitoin sen niin takakenoon kuin mahdollista => ilman rungon muuttamista penkin selkänojan ja vaakatason välinen kulma on minimissään 35 astetta, jos istumakorkeutta ei kasvata. Kommentteja ?

kps

Liitteet
Skissi1_oikeapenkki.png
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja jooseha »

KPS kirjoitti:

penkin selkänojan ja vaakatason välinen kulma on minimissään 35 astetta, jos istumakorkeutta ei kasvata. Kommentteja ?

Siinä on sulle nojakulma.
Tuo on jo semmoinen kulma että paino on selkeästi selällä - ei perse puudu :D

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja jviirret »

KPS kirjoitti:

Ehdotus: Voisiko joku joka osaa piirtää kuvan josta nämä tärkeimmät kulmat olisi satunnaisenkin tarkkailijan ymmärrettävissä.

Tässä pikainen rävellys:

kulmat.jpg

Vihreä on nojakulma, eli vaakasuoran tason ja selkänojan välinen kulma.
Sininen on lonkkakulma, eli keskiöstä penkille vedetyn suoran ja selkänojan välinen kulma.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 218
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 07:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja KPS »

Kiitän jos vielä lisäät siihen sen sylikulman.

kps

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja jviirret »

KPS kirjoitti:

Kiitän jos vielä lisäät siihen sen sylikulman.

Taitaa olla sama kuin lonkkakulma :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 218
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 07:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja KPS »

jviirret kirjoitti:
KPS kirjoitti:

Kiitän jos vielä lisäät siihen sen sylikulman.

Taitaa olla sama kuin lonkkakulma :roll:

Jukka

Ai jaa, jostain mä ymmärsin että olisi vähän jotain muuta.
Mutta mennään näillä, se on ainakin helppoa ja suoraviivaista.

kps

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja jori »

KPS kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
KPS kirjoitti:

Kiitän jos vielä lisäät siihen sen sylikulman.

Taitaa olla sama kuin lonkkakulma :roll:

Jukka

Ai jaa, jostain mä ymmärsin että olisi vähän jotain muuta.
Mutta mennään näillä, se on ainakin helppoa ja suoraviivaista.

kps

Tuo tutkija tuossa joosehan linkkaamassa tutkimuksessa käytti lonkkakulmana (hip angle) selän ja reisiluun välistä kulmaa ja terveystuoleissakin käytetään samaa käsitettä samasta asiasta. Siksi onkin parempi, että me käytämme tuosta omasta konstruktiostamme (Jukan piirroksessa sininen kulma) jotain muuta käsitettä. Ehdotan sylikulmaa.

Jos sitten haluamme kertoa esim. lyhyiden kampien vaikutuksesta polvien nousukorkeuden alenemiseen, voimme käyttää lonkkakulmaa samassa merkityksessä, kuin nuo toisetkin. Lonkkakulman nivelpiste on lonkkanivelessä. Helppo muistaa. :)

Sylikulman kulma on sama, kuin sylin kulma, kun jalka on polkimella suorana, vaikka se mitataankin ilman kuskia, kuten Jukka piirsi.

Kulmasanasto.jpg
Kulmasanasto.jpg (89.8 KiB) Katsottu 2624 kertaa

Vähentämällä 180 asteesta nojakulman ja sylikulman summa saadaan kampikeskiön nousukulma, joka kertoo, kuinka ylöspäin jalat ovat kun ajetaan. Kulma on tuossa mielessä parempi, kuin millit, koska kuskit ovat eri kokoisia. Merkkisääntö niin, että ylös on positiivista. Jukan kuvassa tuo on pieni kulma vaakatason ja istuimen ja kampikeskiön välisen linjan välissä

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Tuo tutkija tuossa joosehan linkkaamassa tutkimuksessa käytti lonkkakulmana (hip angle) selän ja reisiluun välistä kulmaa ja terveystuoleissakin käytetään samaa käsitettä samasta asiasta. Siksi onkin parempi, että me käytämme tuosta omasta konstruktiostamme (Jukan piirroksessa sininen kulma) jotain muuta käsitettä. Ehdotan sylikulmaa.

Hommahan lähti meillä menemään reisille kun aloimme mittaamaan lonkkakulmaa, tai käyttämään tuosta "sinisestä kulmasta" lonkkakulma nimitystä. Tuo "sininen kulma" on vain yksi niistä muuttujista mitkä vaikuttavat tuohon "oikeaan" lonkkakulmaan. Oikea lonkkakulma on yksilöllinen asia, joka riippuu pyörän mittojen lisäksi kuljettajan mitoista.
Toisaalta jos puhutaan pyörän mitoista niin lonkkakulma on ihan toimiva nimitys, kunhan sitä ei sekoiteta kuljettajan lonkkakulmaan. Onhan meillä pyörässä kaulaputki, niskatuki ja etunapa, eikä kukaan niitäkään sekoita ihmisen ruumiin osiin :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja jori »

Lonkkakulma on kyllä oikeasti tieteellisessä mielessä jo varattu käsite, sylikulma on vielä vapaana. Miksi emme käyttäisi sitä, jolloin voimme itsekin käyttää lonkkakulmaa siihen, mihin sen ovat jo toiset varanneet.
http://bikedynamics.co.uk/FitGuideMusc.htm

Liitteet
Hip-angle.png

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Älä sotke englantia ja suomea keskenään. Ne on eri kielet. Suoralla käännöksillä ei ole automaattisesti sama merkitys :wink:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja PW »

Terveisiä Ranskan foorumilta, jostain syystä ranskalaiset tekee noita "olkaputkia" näihin MBBpyöriin.

Liitteet
img_0410.jpg

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja jori »

Olkaputken avulla alapuolen runkoputki voi olla pienempää putkea ja istuimen saa lähemmäs etupyörää. Ei ne ranskalaiset ole niin kovin pitkäjalkaisia. Periaatteessa kai pärjäisi ilmankin alaputkea. Kestäisiköhän kuitupenkki, jos sen tukisi vain jousilla edestä ja takaa tuohon yläputkeen. Panisi vain narut ali, :)

Upean epäsymmetrinen takahaarukan tuenta. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 218
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 07:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja KPS »

Versio 2 näyttää tällaiselta. Kasvatin penkin alueen tiloja ja tein muita pikku muutoksia. Akseliväli kasvoi yli 1.2 m ja nojakulma menee minimissään nyte ainakin 30 asteeseen.
Pahus se / ne etupään tuubit unohtuivat taas. Noilla palikoilla rungon massa on luokkaa 3.4 kg.

kps

Liitteet
Skissi_V2.png
Vastaa Viestiin