"Skissi"

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 218
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 07:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

"Skissi"

Viesti Kirjoittaja KPS »

Tuossa olisivat suurin piirtein asemoidut "päämitat" .... jotenkin noi palikat tulis liittää toisiinsa !?

KPS

Liitteet
skissi2.png
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Hyvän näköinen suunnitelma :)
Itse laittaisin eturenkaan taaemmas, jolloin kääntyvyys olisi parempi. Tosin eipä tuon mallisella pyörällä taida paljoa olla kääntyvyydellä väliä. Saattaisi jopa hidastaa pyörää hieman painon siirtyessä pienemmälle renkaalle ;)

edit. Oletan polkimien ja emäputken sijainnin perusteella olevan mbb.

Viimeksi muokannut jooseha, 18 Tammi 2015, 10:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Onko tämä takavetoinen lowracer, trike vai mbb :oops:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 218
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 07:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja KPS »

MBB oli eka ajatus, mutta eihän sitä koskaan tiedä .....

KPS

kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 22:23
Paikkakunta: Viiala/Akaa

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja kuparinen »

Kapineiden asettelu ohjauslaakeria lukuunottamatta on tadpole-trike...

Ydinkysymys: jos ei ole MBB, miten menevät ketjut?

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja jooseha »

kuparinen kirjoitti:

Ydinkysymys: jos ei ole MBB, miten menevät ketjut?

Penkin ali takarenkaaseen tietysti. Yksittäinen eturengas ei mahdu kääntymään jollei ole mbb ;)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja PW »

skissi mbb.PNG
skissi mbb.PNG (149.32 KiB) Katsottu 3896 kertaa

Liitin palikat toisiinsa :wink: penkkiä mahtus ottamaan eteenpäin vähän ja ohjausakselin siirsin, omin lupineni :mrgreen:
Vihree on naru ja sininen kuminauhaa, tietysti :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Ketjuvaihteiseksi mbb:ksi on ketjulinja aika lyhyt. Pidempänä toimisi paremmin.
Kommentointi helpottaisi, jos tietäisi minkälaiseen käyttöön pyörä on aiottu. Mikäli edes vielä tiedossa.

KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 218
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 07:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja KPS »

Primääri tavoite olisi saada helpotusta ylämäkiin. Asfaltille "keskikorkea" etuvetoinen napavaihteinen.

Joo kyllä siitä pitäisi/piti tulla mpp. Sillä aamulla vielä luulin että mpp takaa hyvät nousuominaisuudet.

Muutaman tunnin katsaus internetin ihmeelliseen maailmaan tuotti seuraavia tuloksia:

Monissa paikoissa kirjoitellaan että nojapyörät eivät ole hyviä ylämäissä ja täälläkin olevat videot tukevat väitettä. Toisaalta esimerkiksi CruzBike Vendetta ja sitä edeltäneetkin versiot ovat monien mielestä hyviä myös ylämäissä, parempia kuin kilpurit. Miksi näin???

Jostain luin että Vendetassa koko vartalo on mukana polkemisessa ja se olisi syy miksi se on ylämäissäkin hyvä. Mutta johtuuko tämä mbb:stä vai jostain muusta???

Linkissä mennään takavetoisella kovaa ylämäessä ja kuski istuu melkein kuin nojatuolissa ja ajaa välillä yhdellä kädellä. Mitä ihmettä???

Eli internet seikkailun tuloksena oli sekaannus ja paluu lähtötelineisiin:
Miten tehdään nojapyörä jolla pysyy ”pääjoukossa” mukana myös ylämäissä???

KPS

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Minä ainakin kokeilisin mbb:tä. Ei ketjuvärähtelyjä eikä ketjupyöriä tehoa syömässä.
Omaa kokemusta ei ole kuin pythonista, mutta muistikuva on että oli hyvä kiihtymään kun tekniikan oppi. Kun keulan antaa kallistella/kääntyillä kiihdytyksessä niin jalkojen liike on ovaali ja polkaisevat lähempänä pyörän keskilinjaa, kuten juoksijakin.
Vai onkohan kyse siitä että "aika kultaa muistot" :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja jviirret »

KPS kirjoitti:

Linkissä mennään takavetoisella kovaa ylämäessä ja kuski istuu melkein kuin nojatuolissa ja ajaa välillä yhdellä kädellä. Mitä ihmettä???

Jos on noin ylivoimainen niin miten on ohitettavia. Jos ajaa samaa kisaa niin luulisi että olisi jo lähdössä ampunut karkuun :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 218
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 07:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja KPS »

joo video on kieltämättä hieman arveluttavan näköinen ... nojakkimiehellä sähköapu ja ohitettavat ikäänkuin hidastetussa elokuvassa ...

kps

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Tuohon tarkoitukseen valitsisin ehdottomasti mbb:n ja vielä sellaisella ohjaustangolla että voi käsillä auttaa polkemista. Omani on tällainen ja sillä nousee mäet paljon paremmin kuin takavetoisillani. Kun muutin ohjaustangon sellaiseksi että kädet saan melkein suoraan, rupesi pyörä kiihtymään ja nousemaan mäetkin paremmin, koska käsillä vetämisestä on selkeä hyöty. Vaihtamistarve on oleellisesti mbb:lläni pienempi kuin takavetoisillani. Vuorelle kiipeämistä en kylläkään ole pääsyt kokeilemaan.
Sanoisin että helpottaa vauhdin pitämistä mäissä, mutta ei loivenna mäkiä :D

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Tuo L

KPS kirjoitti:

Primääri tavoite olisi saada helpotusta ylämäkiin. Asfaltille "keskikorkea" etuvetoinen napavaihteinen.

Joo kyllä siitä pitäisi/piti tulla mpp. Sillä aamulla vielä luulin että mpp takaa hyvät nousuominaisuudet.

Muutaman tunnin katsaus internetin ihmeelliseen maailmaan tuotti seuraavia tuloksia:

Monissa paikoissa kirjoitellaan että nojapyörät eivät ole hyviä ylämäissä ja täälläkin olevat videot tukevat väitettä. Toisaalta esimerkiksi CruzBike Vendetta ja sitä edeltäneetkin versiot ovat monien mielestä hyviä myös ylämäissä, parempia kuin kilpurit. Miksi näin???
KPS

Tuossa on Cruzbiken valmistajan selitys: http://www.bentrideronline.com/messageb ... ostcount=2
Lainaus: I have never ridden one, but I would love to. Having ridden the MBB-FWD format for many years now, I have learned that "pedal steer" is a friend, not an enemy. "Pedal steer" is a term that refers to the linkage of the upper and lower body across the drivetrain as it rotates around the axis of the head tube. While it shocks beginners who think they are going to hop on a Cruzbike and ride off perfectly straight into the sunset, after the learning has progressed a few weeks, they now have an advantage that fixed-boom recumbent riders do not have. That advantage is the ability to boost power when climbing or sprinting by engaging the upper body in much the same way as DF riders do when they climb or sprint."
Pitää muistaa että valmistajat puhuu omasta puolestaan eivätkä ole varmin tietolähde, mutta kyllä tuo perustelu tuntuu järkeen käyvän. Yläkroppa tekee töitä, täytyyhän se jossakin näkyä.

KPS kirjoitti:

Jostain luin että Vendetassa koko vartalo on mukana polkemisessa ja se olisi syy miksi se on ylämäissäkin hyvä. Mutta johtuuko tämä mbb:stä vai jostain muusta???

Linkissä mennään takavetoisella kovaa ylämäessä ja kuski istuu melkein kuin nojatuolissa ja ajaa välillä yhdellä kädellä. Mitä ihmettä???

Eli internet seikkailun tuloksena oli sekaannus ja paluu lähtötelineisiin:
Miten tehdään nojapyörä jolla pysyy ”pääjoukossa” mukana myös ylämäissä???

KPS

Tässä sama kuin edellä, valmistajan/suunnittelijan oma video, saattaa olla vähän oman hännän nostoa. Lightningissa on tiivis ajoasento eli pieni lantiokulma. Se on omankin kokemuksen mukaan hyödyksi mäennousussa, mutta aerodynamiikka kärsii. Lisäksi saattaa pitemmän päälle tuntua epämukavalta.

Edit: Jos Mbb:hen päädyt, miksi laittaa pieni etupyörä, kun isokin mahtuu eikä kampia tarvitse nostaa taivaisiin?


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: "Skissi"

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jooseha kirjoitti:

Tuohon tarkoitukseen valitsisin ehdottomasti mbb:n ja vielä sellaisella ohjaustangolla että voi käsillä auttaa polkemista. Omani on tällainen ja sillä nousee mäet paljon paremmin kuin takavetoisillani. Kun muutin ohjaustangon sellaiseksi että kädet saan melkein suoraan, rupesi pyörä kiihtymään ja nousemaan mäetkin paremmin, koska käsillä vetämisestä on selkeä hyöty. Vaihtamistarve on oleellisesti mbb:lläni pienempi kuin takavetoisillani.

Oletko takavetoisissa kokeillut samaa tekniikaa?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin