TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ensimmäisessä kuvassa Flevo nykytilanteessaan.

Sitten projektikertomukseen, miten siihen päädyttiin:

Jorin ideoima MBB:n flevotyyppinen etujousitus "skissi"-ketjussa jäi muhimaan päähän ja siitä kehittyi ajatus hipparionista naruperällä ja kumijousikeulalla.

Mitä raati on mieltä moisesta? :D
Saa toki esittää muunlaistakin etujousitusvaihtoehtoa!

Liitteet
flevotrike.jpg
flevotrike.jpg (207.1 KiB) Katsottu 12241 kertaa
TÄH!.jpg
TÄH!.jpg (22.16 KiB) Katsottu 14516 kertaa
Viimeksi muokannut Vilijami, 29 Helmi 2016, 11:52. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tuo jousitussysteemi on käytössä mm. Flevossa. Ilmeisesti ihan toimiva, mutta vähän jämäkämmän nivelen laittaisi kuin takajousitukseen. Melkoiset sivuttaiset vääntövoimat tulee kun painoa eturenkaalla on paljon ja se kallistuu tiukoissa mutkissa paljon.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Eikun pajalle vaan :D

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Vääntääköhän kukaan 50x50 kanttiputkea tuommoiselle 300-350mm ärrälle?

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2020
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Vilijami kirjoitti:

Vääntääköhän kukaan 50x50 kanttiputkea tuommoiselle 300-350mm ärrälle?

Varmasti joku firma tekee, kuukkeli löytää useita haulla "neliöputken taivutus". Taivutustyökalu neliöputkelle löytyy tuolta: http://www.torafors.com/putkentangontaivutus.htm
Maksimikoko edellisessä on 40x40x1,5 teräsputki. jota pitäisin riittävänä, kääntyväpuomisessa ketjuvoima ei juuri runkoa rasita.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1051
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Mukavan simppeli. Pidempijoustoisen etupäästä saa helposti, jos jatkaa chainstaytä kampikeskiön sisältävän putken ohi ja laittaa sen päähän kiinni normaalin maastopyörän iskarin. Iskarin toinen pää tulisi sitten kiinni keskiön lähelle.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

En aivan ymmärtänyt mitä tarkoitit? Kuva?

Eikä löytynyt Oulusta kanttiputken vääntäjää, sanoivat ettei 40 x 40 taivu sievästi 300mm säteelle, vaan ruttaantuu sisäreunasta ja kylki pullistuu kaarelle.
Pitänee tehdä kulmikkaampi kaari leikkaa-liimaa menetelmällä? :roll:

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Eiks tää oo vieläkään valmis?

Ei vaiskaan - ihan hyvää kaarta vois tulla kun rälläköi viirun pois ja taittaa mutkalle. Niitä sitten xN.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vilijami kirjoitti:

En aivan ymmärtänyt mitä tarkoitit? Kuva?

Uskoisin Nebuluksen tarkoittaneen tälläistä:

iskari.png
iskari.png (129.82 KiB) Katsottu 14225 kertaa

Voi sen iskarin sovittaa siihen kumijousen tilallekin:
Kuva
tai renkaan viereen:
Kuva
Flevoja on tehty aika erilaisilla jousituksilla peruskumijousituksen lisäksi. Niistä kannattaa tehdä teollisuusvakoilua.

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1051
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

jooseha kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

En aivan ymmärtänyt mitä tarkoitit? Kuva?

Uskoisin Nebuluksen tarkoittaneen tälläistä:

iskari.png

.

Juurikin tuollaista, ehdit ensin. :) Olen itte sen verran persjalkainen, että tuo toinen kuvaamasi rakenne tahtoo viedä polkimet liian kauas.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Esko M
Viestit: 184
Liittynyt: 16 Marras 2009, 18:09
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Viesti Kirjoittaja Esko M »

Tein Hipparionin ensimmäiseen, ns. testimalliin (Proto 0) Flevo-tyyppisen etujousituksen (kauan sitten, siis v. 1996), jossa joustoelementtinä oli n. 50 mm paksuinen Etolasta ostettu tärinäneristinkumi. Vipuvarsi oli vain 50 mm (etäisyys keinuakselista kumin keskilinjaan), mikä oli aivan liian lyhyt: Joka kuopassa eturengas jousti runkoputkeen saakka ja vonkaisi ikävästi. Oikea vipuvarren pituus lienee 80...100 mm.

Etujousituksen keinahtelu alkoi ottaa päähän. Startissa etupää nousi ylös eikä pyörä heti liikahtanut mihinkään ja oli tunne, että energiaa menee hukkaan. Joka jarrutuksella etupää keinahti alas, mikä sinänsä oli ihan hauskaa, kuin Rätti-Citikassa.

Jäykistin etupään aika pian kahdella vaakaputkella ja pääsin selvästi nopeammin liikkeelle liikennevaloissa.

Testimalli: http://www.saunalahti.fi/dvinci/osa4.html

Hipsu Ykkösessä ja Kakkosessa jousituksen hoitavat ihan hyvin 47 mm Marathon Plus -renkaat. Joustoa voi säädellä rengaspaineilla.

Esko

P.S.
Ajokokemusta Hipsuilla siis yli 100.000 km

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Eskon mainitsema ilmiö johtunee siitä että haarukka on pystysä ja renkaan maakosketuskohta joustaa enemmän eteen/taaksepäin kuin ylös/alas :(

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Esko M
Viestit: 184
Liittynyt: 16 Marras 2009, 18:09
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Viesti Kirjoittaja Esko M »

Eskon mainitsema ilmiö johtunee siitä että haarukka on pystysä ja renkaan maakosketuskohta joustaa enemmän eteen/taaksepäin kuin ylös/alas.

Näin se juuri on.

Esko

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1051
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

jviirret kirjoitti:

Eskon mainitsema ilmiö johtunee siitä että haarukka on pystysä ja renkaan maakosketuskohta joustaa enemmän eteen/taaksepäin kuin ylös/alas :(
Jukka

Myös nivelpiste näytti olevan kaukana ketjulinjasta. Ainakin oman kokemukseni (12000 km huonolla jousituksella) mukaan se pahentaa ihan hirveästi pompotusta.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Nebulus kirjoitti:

Myös nivelpiste näytti olevan kaukana ketjulinjasta.

Ketju pyrkii protohipsussa vetämään etujousitusta sisään, rengas taas ulos. Ei vaan ketjuvoima riitä kompensoimaan renkaan aiheuttamaa momenttia :(
Tässä ilmeee korostetusti se Jorin mainitsema vetävän renkaan aiheuttama pompotus, jonka voi tavanomaisessa takavetorakenteessa poistaa oikein sijoitetuilla ketjulinjalla ja haarukan nivelpisteellä. Hieno esimerkki :D

Vastaa Viestiin