TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Entä jos haarukka tulisikin toisesta suunnasta?
Tällöin jarrutus nostaa keulaa ja massa painaa alaspäin, joten liike on pienempi tai jopa olematon. Ainakin sen suunta on miellyttävämpi kuin nyökkäys.

Polkemisen aiheuttama pompotuskin mielestäni vähenee, kun haarukka on vetosuuntaan.

Liitteet
TÄH 2.jpg
TÄH 2.jpg (22.37 KiB) Katsottu 3961 kertaa
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Tuossa joutuu etuosan kaariputki kantamaan ketjuvoimankin. Sen jousto syö tehoa.
Pompotuksen saa tuolleen hyvin kuriin. Renkaan aiheuttama osa on pieni koska nivel on lähellä tietä. Samalla nivel on ketjulinjalla, jten ketjutkaan eivät aiheuta pompotusta.

Ei se etupuolinenkaan hirveän huono voi olla kunhan siinä on nivel ja ketjulinja oikeissa paikoissa. Flevoa sentään tehtiin pitkään samalla kumijousiratkaisulla :) Väärin tehtynä saa kaikki ratkaisut huonoiksi ja ite kun tekee on mahdollisuus tehdä vielä huonompaa :mrgreen:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tosi kaukana ketjulinjasta on tuo nivelpiste, mutta onko se tarkoituksella tehostamassa ketjuvoimaa, jolloin keula ei nouse kiihdytyksessä.

Onko täällä kukaan ajanut tuommosta jousitettua flevoa? Olisi kiva kuulla kokemuksia jouston toiminnasta.

Liitteet
flevo.jpg
flevo.jpg (22.41 KiB) Katsottu 3939 kertaa
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Keskiö liikkuu kuskin pituuden mukaan. Lyhyellä nivelpiste ja ketju on kaukana toisistaan pitkällä taas lähellä. Joku pompotus siinä varmaankin on, koska flevo-raceristä on etujousitus jätetty pois.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Varmaan tuttu kaikille, mutta http://flevofan.ligfiets.net/ch5/bike-trike.pdf tuolla oli aika hyvät ohjeet flevotriken (ja biken) rakentamiseen.
Miksen tekisi siis flevoa? Ois valmiiksi pohdittua ja testattua rakennetta. Siinä olis se kuljettajankallistussysteemikin, niin pysyy helpommin mutkassa pystyssä. Jukka valitteli hipparioninsa taipumusta nostaa sisäkurvin rengasta herkästi ilmaan. EskoM ei ole tuonut ainakaan esiin tätä ongelmaa. Onko geometriassa joku ero, vai ajaako Jukka kovempaa mutkaan? Deltassahan painopisteen pitäisi olla takarenkaiden välissä hyvän stabiilisuuden saavuttamiseksi, mutta hipsussa paino on suurelta osin eturenkaalla.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Tee ihmeessä. Saataisiin kivasti päivitetty kotimaan kielinen ohje tänne kun dokumentoit tekemistä. Se oli hyvä hommeli.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Ihan hyvin Esko on hipsunkin testannut :)

Tuli mieleen Sakarin olkatappijousitus. Sitähän voisi käyttää hipsun ohjausnivelessä.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Viesti Kirjoittaja irakas »

jooseha kirjoitti:

Ihan hyvin Esko on hipsunkin testannut :)

Tuli mieleen Sakarin olkatappijousitus. Sitähän voisi käyttää hipsun ohjausnivelessä.

Voisi hyvinkin toimia, jos laittais akselitapiksi vaikka 12 mm:n pultin. Minulla on SH26:ssa 10 mm:n pultti. Tuollaiset nivelvarret ovat osoittautuneet mainioiksi varsinkin säätömahdollisuuksien suhteen. Kuvassa jousi on korvattu Al-putkella. Jousen voi asentaa myös alemman nivelvarren alapuolelle, jos on tarpeen.

Liitteet
SH26 haarukan ripustus.jpg

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jooseha kirjoitti:

Ihan hyvin Esko on hipsunkin testannut :)

Tuli mieleen Sakarin olkatappijousitus. Sitähän voisi käyttää hipsun ohjausnivelessä.

Miksi - jos renkaissa on jo kaikissa jousitus?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ehkä tuossa tarkoitettiin pelkkää niveltä, eikä jousitusta runkoniveleen.

Mallintelin cadillä tuota flavofanklubin ohjetta ja totesin ettei 406 renkaalla jää yhtään joustovaraa. ilmeisesti ohje on 16" renkaille tai sitten etuhaarukka nostetaan tosi pystyyn?
Onneksi kokeilin ensin tietokoneella. Itku pääsis jos hitsailee tarkasti ohjeen mukaan monta päivää ja sitten renkaat ei sovi pyörimään :mrgreen:

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Viesti Kirjoittaja jooseha »

En tietenkään tarkoittanut tuplajousitusta vaan että etupää olisi jousitettu ainoastaan nivelestä. Tiedä vaan miten lähellä nollaa jätön pitäisi olla että jousitus toimisi :?

Joku flevon piirustus oli rengaskoolle 438.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Tuosta Flevotrikestä sen verran että koska takapää on nivelöuty, se toimii kuten kaksipyöräinen kääntyväpuominen. Se tarkoittaa että pyörällä ajaminen pitää opetella uudestaan. Flevo on vielä vaikeammasta päästä, tosin ei omaa kokemusta ole. Tuossa on hyvät ohjeet alkuun: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=4&t=2099
Hipsu taasen on helppo tapaus, toki aluksi mutkittelee ennenkuin jalkaohjauksen hanskaa. Mutta koska on matala eikä kallistu niin kaatumista ei tarvitse pelätä, kunhan ei rupea ihan hurjastelemaan. :roll:


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Olipa hyvä myyntipuhe! Tämähän alkoi kiinnostamaan kovasti, jos se kerran on noin haasteellinen oppia. Voi kai flevotrikellä pysähtyä jalat polkimilla, jos pitää kädellä kiinni ohjaustangosta? Tietenkin sillä edellytyksellä että tanko on kiinni takarungossa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:

Olipa hyvä myyntipuhe! Tämähän alkoi kiinnostamaan kovasti, jos se kerran on noin haasteellinen oppia. Voi kai flevotrikellä pysähtyä jalat polkimilla, jos pitää kädellä kiinni ohjaustangosta? Tietenkin sillä edellytyksellä että tanko on kiinni takarungossa.

Juu, meinasin kirjoittaa saman ajatuksen, mutta hyvä, kun teit sen itse. Olen sen verran ajellut tuollaisella kolmipyöräflevolla, että minusta tuo kertomus ajamisen oppimisen vaikeuksista oli liioiteltu. Ei etupyörän kaatuminen linkkuun kaatumista aiheuta, vaan ainoastaan etupyörän kaatumisen. Sinnikkäästi polkemisen jatkaminen piittaamatta etupyörän kaatumisesta pelastaa tilanteen ja kaatuminen oikenee. Muistelen kokeilleeni tuota ensi kerran Jyväskylän Lowride tapahtumassa illalla muutaman oluen jälkeisellä rohkeudella. Onnistuin ensi yrittämällä ajelemaan sillä minne halusin. Tuossa yksilössä oli vieläpä oikaisukumi poikki, joten etupää meni linkkuun tosi pahasti. Takaosaan kiinnitetyistä kahvoista kiinni pitämällä tuolla oppii kyllä ajamaan, kun ei ole turhan varovainen alussa. :mrgreen:

Viimeksi muokannut jori, 05 Maalis 2015, 12:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Milläs kiekoilla toi on tulossa?
Tulikos tää 406:lla.

On niin hyvät läpät että pitää sit joskus eläkepäivillä tehdä KUN tästä saadaan hieno ja kattava ohjeketju.

Vastaa Viestiin