Sivu 1/12

MBB, Ei omaan käytöön

Lähetetty: 02 Huhti 2015, 08:41
Kirjoittaja PW
2015-05-14%2020_07_27.jpg
2015-05-14%2020_07_27.jpg (197.83 KiB) Katsottu 3698 kertaa

Pyörä luovutus kunnossa. Pyörän mittoja: Akseliväli 121cm, penkin alin kohta 56cm, keskiön korkeus 71,5cm ja jättö n. 8cm. Kammet 152mm kolmerattainen, pyörätohtorilta. Ensimmäiset kommentit pyörän omistajilta olivat mieltä lämmittäviä.

VARSINAINEN RAKENTELUKETJU ALKAA TÄSTÄ:
Da, lupauduin rakentamaan nim. Aplarille 2*559 MBB-pyörän. Helppo homma, paitsi paineet tietyst kasvaa - onnistumis.
Aihioks tarjottu alumiini runkosen pyörän totesin rungoltaan huonoksi, koska miesten malli ja penkki olis tullu ainakin 100mm korkeemmalle ku Helsinkinojakissa. Päätettiin hyvin lyhyen "pystärisääli" reaktion jälkeen käyttää tuosta, kaikki käytettävissä oleva materiaali, uuteen nojakkiin.
Helsinkinojakki koeistuttiin ja mittailin, ett n. 100mm liian kaukana on keskiö. Eli keskiötä pitää nostaa sen verran, ett sen saan tuon 100mm lähemmäs. Muuten katsottiin ett Helsinkinojakki kelpaa suunnittelun lähtökohdaksi, mm. jousitusta ei tartte mutta renkaiksi sais mahtuu maantierengasta paksumpikin (arvaan 50mm). Penkki tilataan ilmeisesti Puolasta.
Säätö mahollisuuksia, pohdiskelen - periaatteessa niitä ei tartte ku kuski on varmaan lopullisessa pituudessaan. Mutta pieni hienosäätö olis tietyst hyvä olla jos vaikka kampien pituudet muuttuu ym.
Onko mitään parannusehotuksia, näillä ajatuksilla?
Tuossa vielä esikuva ja elinluovuttaja

2015-04-02 09.18.42.jpg
2015-04-02 09.18.42.jpg (153.4 KiB) Katsottu 4167 kertaa

[attachment=2]2015-04-02 09.17.32.jpg


Re: MBB, Ei omaan käytöön

Lähetetty: 02 Huhti 2015, 09:34
Kirjoittaja PW

Huomioita purkutyömaalta

2015-04-02 09.30.02.jpg
2015-04-02 09.30.02.jpg (201.47 KiB) Katsottu 4217 kertaa

Kammet näyttäs olevan hyvin lyhennettävissä, kampien lyhyydestä ei vielä kauheesti väännetty, minkä mittaset tähän tulee ;)

2015-04-02 09.29.26.jpg
2015-04-02 09.29.26.jpg (248.12 KiB) Katsottu 4217 kertaa

Ohjausnivel purettuna, ihmettelin ku ei ollu kiristetty millään pultilla/kävyllä - onko tää joku oma mallinsa vai oliko heitetty kävyllä vesilintua?


Re: MBB, Ei omaan käytöön

Lähetetty: 02 Huhti 2015, 09:34
Kirjoittaja jooseha

Toimivaksi todettuun ei varmaan kannata kovin radikaaleja muutoksia tehdä ;)
Jos tulee ketjuvaihteet, lyhenee ketjulinja helpolla sellaiseksi ettei pakasta löydy kuin kolme vaihdetta kohtuullisella sivuvedolla. Mulla on noin :(


Re: MBB, Ei omaan käytöön

Lähetetty: 02 Huhti 2015, 09:36
Kirjoittaja PW
jooseha kirjoitti:

Toimivaksi todettuun ei varmaan kannata kovin radikaaleja muutoksia tehdä ;)
Jos tulee ketjuvaihteet, lyhenee ketjulinja helpolla sellaiseksi ettei pakasta löydy kuin kolme vaihdetta kohtuullisella sivuvedolla. Mulla on noin :(

Ei se kai ratkasevasti lyhene, koska keskiö myös nousee.


Re: MBB, Ei omaan käytöön

Lähetetty: 02 Huhti 2015, 10:01
Kirjoittaja PW
2015-04-02 09.59.23.jpg
2015-04-02 09.59.23.jpg (278.69 KiB) Katsottu 4201 kertaa

Akseliväliä tekis mieli kokeeksi lyhentää, kuvassa minimimissään mutta meneekö ajo levottomaksi? Runko tulis ainakin lyhyt.


Re: MBB, Ei omaan käytöön

Lähetetty: 02 Huhti 2015, 10:04
Kirjoittaja jooseha

No sitten ja mullahan ei mahdu edes maastokumit. Etuvaihtajan kanssa tuolla kolmilehtisellä kampisarjalla saa kyllä kaikki välitykset käyttöön maastopakalla vaikka käyttäisikin vain puolta pakan leveyttä yhdellä eturattaalla eli anna mennä vaan :)
Tee vaan hyväksi todetulla akselivälillä toiselle. Ei mene sen takia pilalle. Kokeilet omaan ;)


Re: MBB, Ei omaan käytöön

Lähetetty: 02 Huhti 2015, 10:08
Kirjoittaja PW
jooseha kirjoitti:

No sitten ja mullahan ei mahdu edes maastokumit. Etuvaihtajan kanssa tuolla kolmilehtisellä kampisarjalla saa kyllä kaikki välitykset käyttöön maastopakalla vaikka käyttäisikin vain puolta pakan leveyttä yhdellä eturattaalla eli anna mennä vaan :)
Tee vaan hyväksi todetulla akselivälillä toiselle. Ei mene sen takia pilalle. Kokeilet omaan ;)

Ainakö miun pitää kaks tehdä? ;)


Re: MBB, Ei omaan käytöön

Lähetetty: 02 Huhti 2015, 10:27
Kirjoittaja jori

120 mm on hyvä kampipituus, josta aloittaa säätäminen. Pane vain tilaukseen hetimiten. :D
Älä lyhennä akseliväliä, jos et saa samalla edes hitusen istuinkorkeutta alemmas, ettei tule etukippivaaraa.
Ulkonäkö paranee, kun keskiö nousee ylemmäs, varsinkin, jos istuinkorkeutta saadaan edes hitusen alemmas. :D


Re: MBB, Ei omaan käytöön

Lähetetty: 02 Huhti 2015, 10:52
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:

120 mm on hyvä kampipituus, josta aloittaa säätäminen. Pane vain tilaukseen hetimiten. :D
Älä lyhennä akseliväliä, jos et saa samalla edes hitusen istuinkorkeutta alemmas, ettei tule etukippivaaraa.
Ulkonäkö paranee, kun keskiö nousee ylemmäs, varsinkin, jos istuinkorkeutta saadaan edes hitusen alemmas. :D

Onhan tuossa mahdollisuus penkkiä laskea sen hitusen, se oli tarkoituskin. Toivottavasti etuhaarukan saan sijoitettua niin ettei reidet ota haarukan olkapäihin - kun keskiö nousee niin luulis ettei noin käy.


Re: MBB, Ei omaan käytöön

Lähetetty: 02 Huhti 2015, 11:22
Kirjoittaja jooseha
PW kirjoitti:

Ainakö miun pitää kaks tehdä? ;)

Teethän sä kuiteskin :mrgreen:
Lyhyt akseliväli johtaa peräpainoisuuteen. Aplarihan halusi ajaa myös soralla ja talvella, silloin takapainoinen etuveto olisi aika idealistinen ratkaisu :roll:
Haarukan olkapäät saa piiloon ranskalaisella ohjauskulmalla. Jätöstä voi tosin tulla ongelmia :?


Re: MBB, Ei omaan käytöön

Lähetetty: 02 Huhti 2015, 11:42
Kirjoittaja jori

Perustelen vielä lisää sitä istuinkorkeuden laskua ja lyhyitä kampia. Molemmat vaikuttavat myös siihen, miten korkealle polvet nousevat, mikä taas vaikuttaa siihen, miten korkea ja monimutkainen ohjaustangosta täytyy tehdä. Lyhyet kammet ja matala istuinkorkeus helpottavat ohjainjärjestelyjä ja saattavat mahdollistaa täysin standardiosien käytön ohjauksessa. Vieläkin lyhyempiä kampia tarjoaisin, mutta ette te vielä usko, että niilläkin pyörä liikkuu siinä missä pidemmilläkin, paljon mukavammin ja polviystävällisemmin vain. :D


Re: MBB, Ei omaan käytöön

Lähetetty: 02 Huhti 2015, 12:43
Kirjoittaja jooseha

Otithan Jori huomioon tuon ison renkaan lyhyiden jalkojen välissä. Penkin lasku nostaa vastaavasti keskiötä. Polvet ei siis laske radikaalisti.
Lyhyet kammet auttaa tietysti saamaan matalan, mutta se mukavuus on kyllä täysin subjektiivinen asia ;) Antaa mukavasti lisätilaa kiekolle, jos ne kelpuuttaa.


Re: MBB, Ei omaan käytöön

Lähetetty: 02 Huhti 2015, 13:33
Kirjoittaja PW

Helsinkinojakissahan on ohjaus aivan tavallisilla osilla tehty, samanlaista kuvittelin tähän.
Romuliikkeellä kävin, yhtään pyörää ei ollu - sesonki ei vissiin vielä alkanu. Täytyy pitää silmät auki ja korvat. Olis tuossa pyörätien varressa ollu sopiva Peugeot-hybridi, rengas puhki - nojaili lyhtypylvääseen. Monenko päivän jälkeen tuon vois hakee, mitään moraalisääntöö olemassa ? ;)


Re: MBB, Ei omaan käytöön

Lähetetty: 02 Huhti 2015, 14:19
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Helsinkinojakissahan on ohjaus aivan tavallisilla osilla tehty, samanlaista kuvittelin tähän.

Kun jalat nousevat ylemmäs, nousevat myös polvet, jolloin alkaa olla vaikeuksia ohjauksen kanssa, jollei samalla lyhennetä kampia, mikä laskee polvien nouskuorkeutta.
Kerrostaloissa on tapana keväisin perata pyöräkellareita. Talo, jossa asuu opiskelijoita, tai muuten vain nuorta väkeä, vaihtaa usein väkensä ja aina joiltain jää pyöriä jälkeensä.


Re: MBB, Ei omaan käytöön

Lähetetty: 02 Huhti 2015, 14:51
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Helsinkinojakissahan on ohjaus aivan tavallisilla osilla tehty, samanlaista kuvittelin tähän.

Kun jalat nousevat ylemmäs, nousevat myös polvet, jolloin alkaa olla vaikeuksia ohjauksen kanssa, jollei samalla lyhennetä kampia, mikä laskee polvien nouskuorkeutta.
Kerrostaloissa on tapana keväisin perata pyöräkellareita. Talo, jossa asuu opiskelijoita, tai muuten vain nuorta väkeä, vaihtaa usein väkensä ja aina joiltain jää pyöriä jälkeensä.

Juu, toisaalta tässä jalatkin lyhenee :roll: no se on sovitettava silleen ett toimii.